Ga naar inhoud

Complicatie en hoe werkt dat wettelijk eigenlijk?


Aanbevolen berichten

Nu is het altijd erg vervelend als er een complicatie komt, maar hoe zit dat qua verantwoording

van de Chirurg?

En in Belgie?

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je nou als t allemaal echt niet gaat zoals de bedoeling was...of je ergens aanspraak op kan maken?

En hoe kan je aantonen dat het niet is zoals afgesproken etc etc...

En of je bijv je chirurg kan laten opdraaien voor de kosten die je moet maken om t weer beetje normaal te gaan krijgen, door andere chirurg uiteraard...

Maar ja die werken ook niet gratis natuurlijk...

Al met al een ingewikkelde kwestie en is er hier iemand die weet hoe dat zit?

Liefs, B

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Barbara

goed dat je dit topic aan hebt gemaakt.

ik denk dat eigenlijk helemaal niemand hierbij stilstaat.

totdat je het zelf meemaakt, net als jij helaas :(

ik zelf heb een rechtsbijstandverzekering van Arag, en deze zegt het volgende

Schade door een medische fout
U bent slachtoffer van een medische fout. Hoe kunt u de geleden schade verhalen?

Wat is een medische fout?
Dat is een verwijtbare fout, ook wel een medische kunstfout genoemd. Een complicatie in uw behandeling - hoe erg en betreurenswaardig ook - is geen fout. Daarom is deze in principe niet verwijtbaar, tenzij de complicatie in het voorgesprek met de arts besproken had moeten worden en u - als u hiervan had geweten - van de behandeling had afgezien. In dat geval heeft u geen goede afweging kunnen maken.

Hoeveel tijd neemt een medische kunstfout zaak in beslag?
Zaken waarin een medische fout aan de orde is, zijn doorgaans complex en kunnen een flinke tijd duren. Er moet veel onderzoek verricht worden naar de aansprakelijkheid en de schade. U dient rekening te houden met een termijn van minimaal 6 tot 9 maanden.

Welke schade kunt u claimen bij een medische kunstfout?
Een medische kunstfout kan voor u grote gevolgen hebben, niet alleen lichamelijk of psychisch, maar ook op financieel gebied. De schadeposten die u kunt claimen zijn:

  • Smartengeld
  • Huishoudelijke hulp
  • Extra verreden kilometers
  • Gemaakte kosten tijdens ziekenhuisopname
  • Inkomstenderving
  • Uitbestede klussen in en om de woning
  • Verlies van zelfredzaamheid
  • Economische kwetsbaarheid
  • Telefoon- en portokosten
  • Wettelijke rente


Met welke bedragen moet ik rekening houden?
Voor veel van deze schadeposten gelden richtlijnen: http://www.deletselschaderaad.nl/

Zijn er nog andere richtlijnen van toepassing?
Voor wat betreft de behandeling van uw dossier is de Gedragscode Openheid medische incidenten betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid, kortweg: de GOMA, van toepassing. U kunt de volledige code nazien op GOMA.

hopelijk kun je hier wat mee...

ik weet niet hoe dat zit in belgie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Barbara

goed dat je dit topic aan hebt gemaakt.

ik denk dat eigenlijk helemaal niemand hierbij stilstaat.

totdat je het zelf meemaakt, net als jij helaas :(

ik zelf heb een rechtsbijstandverzekering van Arag, en deze zegt het volgende

Schade door een medische fout
U bent slachtoffer van een medische fout. Hoe kunt u de geleden schade verhalen?

Wat is een medische fout?

Dat is een verwijtbare fout, ook wel een medische kunstfout genoemd. Een complicatie in uw behandeling - hoe erg en betreurenswaardig ook - is geen fout. Daarom is deze in principe niet verwijtbaar, tenzij de complicatie in het voorgesprek met de arts besproken had moeten worden en u - als u hiervan had geweten - van de behandeling had afgezien. In dat geval heeft u geen goede afweging kunnen maken.

Hoeveel tijd neemt een medische kunstfout zaak in beslag?

Zaken waarin een medische fout aan de orde is, zijn doorgaans complex en kunnen een flinke tijd duren. Er moet veel onderzoek verricht worden naar de aansprakelijkheid en de schade. U dient rekening te houden met een termijn van minimaal 6 tot 9 maanden.

Welke schade kunt u claimen bij een medische kunstfout?

Een medische kunstfout kan voor u grote gevolgen hebben, niet alleen lichamelijk of psychisch, maar ook op financieel gebied. De schadeposten die u kunt claimen zijn:

  • Smartengeld
  • Huishoudelijke hulp
  • Extra verreden kilometers
  • Gemaakte kosten tijdens ziekenhuisopname
  • Inkomstenderving
  • Uitbestede klussen in en om de woning
  • Verlies van zelfredzaamheid
  • Economische kwetsbaarheid
  • Telefoon- en portokosten
  • Wettelijke rente

Met welke bedragen moet ik rekening houden?

Voor veel van deze schadeposten gelden richtlijnen: http://www.deletselschaderaad.nl/

Zijn er nog andere richtlijnen van toepassing?

Voor wat betreft de behandeling van uw dossier is de Gedragscode Openheid medische incidenten betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid, kortweg: de GOMA, van toepassing. U kunt de volledige code nazien op GOMA.

hopelijk kun je hier wat mee...

ik weet niet hoe dat zit in belgie !

Okay..dank je maar mijn grootste punt is toch dat het over Belgie gaat en idd wat is een "fout"lastig hoor....zo nog maar es googlen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is t eerste wat m'n moeder vroeg toen ik zei dat ik een bv in belgie wil laten doen , haha . Ga over par weken op consult en zal eens vragen aan de pc. Wat hij ervan zegt , ben ook erg benieuwd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.