Ga naar inhoud

Het opmeten van je borsten: welke cup?


Gast Sann_

Aanbevolen berichten

Wilt u leren hoe u zelf uw cupmaat kunt meten?

Lingerie hoeft niet alleen mooie en sexy uit te zien. Uw borsten hebben ook echt een goed passende beha nodig.

Borsten bestaan namelijk uitsluitend uit zacht weefsel: huid, melkklieren, bloedvaten,vetweefsel en zenuwen. Bij Uw borsten kunt u hier meer over vinden. Met de leeftijd veranderd de verhouding van deze weefsels.

Borsten bevatten nooit een spier of een bot die hen beschermt tegen de zwaartekracht of andere vormen van belasting(bijv. bij sporten.) Daarom heeft het borstweefsel steun nodig van buitenaf. Hoe groter uw borsten zijn hoe groter de behoefte op een goede ondersteuning. Vandaar de goedpassende beha. Als u uw borsten niet goed ondersteund, verliezen ze sneller hun vorm en stevigheid en dat is het laatste wat u wilt.

Waarom de cupmaat voor een beha zo belangrijk is? Als de cupmaat te klein is zal een beugel niet aansluiten en de borsten knel in de cup komen te zitten. Zelfs de slankste vrouw zal het rollade effect krijgen in dit geval. De cup moet goed aansluiten op de borst.

Veel vrouwen weten hun cupmaat niet en dragen daardoor een verkeerde beha. Met een meetlint kunt u de juiste maat bepalen. En dit doet u door uw onder- en bovenwijdte te meten.

Iedereen kan vrij eenvoudig haar cupmaat berekenen met behulp van een meetlint. Cupmaten bestaan uit een samenstel van de onder- borstwijdte en de boven- borstwijdte. De eerste is in centimeters en de tweede in zogenaamde cupmaten.

U kunt soms afwijken van uw cupmaat per merk en model. Het zijn richtlijnen.

Om uw eigen maat te bepalen moet u eerst de onder- borstwijdte meten. Dat doet u door uit te ademen en het meetlint vrij strak rond je borstkas vlak onder uw borsten te trekken. Aan de hand van het aantal centimeters komt u tot de volgende onderwijdte:

63 - 67 cm: 65

68 - 72 cm: 70

73 - 77 cm: 75

78 - 82 cm: 80

83 - 87 cm: 85

88 - 92 cm: 90

93 - 97 cm: 95 etc.

Uw bovenwijdte meet u door het meetlint, na uitademing, losjes rond uw borsten te trekken. Meet het aantal centimeters op het punt waar u omvang het grootst is. Dat zal meestal ter hoogte van de tepels zijn.

Neem nu het verschil in centimeters tussen uw boven- borstwijdte en onder- borstwijdte. Uw cupmaat is bij:

10 - 12 cm: AA

12 - 14 cm: A

14 - 16 cm: B

16 - 18 cm: C

18 - 20 cm: D

20 - 22 cm: E

22 - 24 cm: F

24 - 26 cm: G

26 - 28 cm: H

28 - 30 cm: J

Hieronder nog wat sites:

http://mens-en-gezon...n-cupmaten.html

http://www.livera.nl/?maatwijzer

http://www.hema.be/n...maatwijzer.aspx

Ik heb gekeken on the internet en het verschilt soms per tabel hoe groot je cupmaat is.

De hunkemollersite hanteert het soms net weer wat anders, die tabellen hieronder ook. In deze onderstaande sites vallen de cupmaten groter uit. Zelf denk ik dat de bovenstaande websites een beter beeld geven en daarvan heb ik de maten enzo in dit topic gekopieërd. Zelf heb ik 75C en onderstaande websites geven sneller een 75D aan... Wel leuk natuurlijk, maar of het realistisch is. Verschilt misschien per persoon hoor!

http://www.hunkemoll...spx?PageID=3127

http://www.kiesdejui...?page=maattabel

http://www.bij-angel....nl/maatweetjes

Ik ben benieuwd wat jullie meten aan de hand van de maten in deze topic.

Op welke cupmaat je dan uitkomt

En of de bh's die je in de winkel koopt daar dan bij aansluiten..

Liefs en veel meetplezier voor na je BV :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Created
  • Laatste Reactie

Dat was een goede en heldere uitleg, ik ben maar meteen aan het meten geslagen, weet niet wat ik hier nou weer van moet denken

onderwijdte is 84 cm (ja, goed uitgeademd), bovenwijdte 91 cm. verschil is 7 cm

die staat niet eens in de tabel!! Laten we het maar 85 AAA noemen. Ik draag volgens mij (etiket is niet meer leesbaar) meestal 75-80 B of idem C, een slecht passende bh dus met andere woorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja Sann, dit zijn dus jouw maten na de bv, die ervoor weet je zeker niet meer?

gezien de uitslag van de meetresultaten zou je je misschien een beetje kunnen voorstellen dat ik hier en daar wel wat grammetjes erbij wil hebben ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi Kaat,

Ja nou ik droeg dus altijd 75A.. maar daarvoor moet je dus 12-14 cm verschil hebben. No Way dat ik dat had ..... volgens mij had ik zo ongeveer het minimalistische verschil van amper 5 cm. Vroeger eens gemeten. Geen hele cup dus :(. maarja ik wilde toch dat het wat leek, dus kocht altijd zo'n pushup 75A. Gaapte alsnog hoor. Zo'n 75AA bh heeft zo'n klein cupje dat dat gewoon ook nergens naar leek met mn lijf. Dus wat dat betreft klopt die tabel niet op hele kleine borsten. Misschien meer voor de gevulde borsten bedoeld zo'n tabel...

Gelukkig kom ik nu uit op 'n 75C en ik heb ook al 'n bh en die past goed :). Dus dat klopt denk ik dan weer wel met de tabel.

Geloof dat er wel meer vrouwen zijn met minder dan 10 cm verschil en toch ook een A cup dragen. Tja, wat moet je anders he.. Een BV :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey nou heb het ook nog maar een keer gedaan...

Boven is: 99 cm

Onder is : 82 cm

Maar dan kom ik weer op een C cup uit... snap er niks van..

Heb hier nog een 80 D liggen en die pas is ik niet ..

En net een nieuwe BH gekocht 80 E...

Hmmm denk toch dat je je maat het beste kan bepalen met het passen van BH's.

of ik doe iets verkeerd hahahha dat kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook even geprobeerd.

Onderwijdte: 83

Bovenwijdte: 100

Verschil van 17 cm is 85 C.

Ik draag een 80D en die zit beter dan een 85C.

Groetjes Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ja, bij de lingeriezaak hebben ze een paar weken terug gemeten en die kwamen ook op een 80 D uit.

Is zo'n meetlint waar de maten al opstaan. Dus...???

Groetjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

die bhs zijn volgens mij ook niet meer wat het geweest zijn. Vorige keer zag ik een bh en dacht jeetjemina, daar past mijn hoofd in !, ik kijken, was het gewoon een D. Toen snapte ik er ook niets meer van hoor !

En ik had bv een kleine b, maar als ik ze omhoog duwde, dan leek het een goede C, tis maar net hoe je vorm ook is. Maten zeggen mij inmiddels niets meer... kan er geen wijs meer uit worden. :84:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me opmeet dan is de onderwijdte 79 en de bovenwijdte 94, ik zou uitkomen op een 80 B maar ik draag 70 D/E. Bij omvang 80 heb ik, als ik mijn armen de lucht in doe, de cups onder me kin, boven me borsten dus, en in die B cup past de prothese niet, dan zit de beugel aan de zijkant op de prothese in plaats van eromheen. Bij mij klopt het dus niet...............

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja volgens mij kun je qua onderomtrek beter een kleinere pakken dan grotere, de onderomtrek geeft immers de meeste steun aan je borsten. Denk dat dat best bij veel vrouwen een kleinere omtrek pakken dan wat 'r in die tabellen staat, want die vrouw in de winkel heeft bij mij ook eens 78 opgemeten, maar 80 is echt te groot voor mij. Zij zei toen ook al: met 78 heb je 'n 75 nodig.

Maar opzich wel grappig om te zien dat er dus lang niet altijd wat van klopt met die meetkunsten. En ook dat vrouwen met eenzelfde soort verschil tussen boven en onder dat het gewoon anders uitpakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omtrek onder 70, over de borsten 92 dat maakt 70E en dat klopt ook meestal wel.

Al moet ik eerlijk bekennen dat ik soms nog ruimte over heb met 70. Als ik dan in het pashokje sta en de verkoopster komt langs zegt ze altijd hetzelfde; "Nou de omvang mag een maatje kleiner hoor.". Dat hebben ze alleen nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Tietie, lastig he. Jaa mn nichtje heeft echte borsten. En die is gezegend met grote borsten. Die heeft ook (laatst op laten meten) iets van 65E ofzo. Maar dat is een lastige maat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkoopster hier bij Livera zei tegen mij, toen ik een 75 omvang aan had en zag dat ik m op het strakste haakje deed..., dat je een bh ALTIJD op het strakste haakje moet kopen. De 70 deed ik ook op het strakste haakje en die zat beter/fijner dan de 75. Toen de cup erbij gezocht waar de prothese/borst het mooiste in viel.

Ik heb vandaag een 80 B aan, nog van voor de BV en uit mijn dikkere periode, maar die zit echt niet dat je zegt, Nou, dat is de goeie maat! Ik zou nog wel eens een 75 C willen proberen, die moet ik volgens mij nog wel hebben..... Want ik draag nu 70 D en soms E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha nou als ik zo bereken mijn maten:

Onder: 69 cm

Boven:100 cm

Dan kom ik uit op Cup 70 H/J :107:

:45::106::57::3:

Huhmm kan toch niet 2 maanden geleden had ik laten meten

en had toen 70 G/65 H :108::5:

Ohw nog ff dit erbij:

verschil boven en onder = 31 wordt Cup mt J...!!

Toeteletoet Meloentje

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkoopster hier bij Livera zei tegen mij, toen ik een 75 omvang aan had en zag dat ik m op het strakste haakje deed..., dat je een bh ALTIJD op het strakste haakje moet kopen.

Haha raar, bij Hunkemoller zeiden ze tegen mij dat ik op het meest losse haakje moet doen.. een bh kan wat wijder gaan zitten na een tijd, en dan kan je 'm altijd nog strakker doen. Heel apart! Dat was haar uitleg bij het 'strakste' haakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha raar, bij Hunkemoller zeiden ze tegen mij dat ik op het meest losse haakje moet doen.. een bh kan wat wijder gaan zitten na een tijd, en dan kan je 'm altijd nog strakker doen. Heel apart! Dat was haar uitleg bij het 'strakste' haakje.

-----------------------------------

Hey Excella,

Klopt dat heb ik ook te horen gekregen in verschillende speciaal zaken,

Dus meen dat ze dan gelijk zullen hebben.

Als ik zo na denk klopt misschien enigzins wel.

Liefs Meloentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

-----------------------------------

Hey Excella,

Klopt dat heb ik ook te horen gekregen in verschillende speciaal zaken,

Dus meen dat ze dan gelijk zullen hebben.

Als ik zo na denk klopt misschien enigzins wel.

Liefs Meloentje.

Ja ik heb ook meegekregen, bij aankoop op het meest losse haakje omdat ie in de loop van de tijd nog wat uitrekt en dan heb je voor dezelfde steun een strakker haakje nodig. Dus bh kopen als ie goed zit op het meest losse haakje. Groetjesss

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Heb mezelf dan toch maar eens opgemeten. Ik had dit al ooit wel gedaan maar was zeer teleurgesteld toen ik ontdekte dat ik niet eens een AA haalde.

Onderwijdte:70,5 en bovenwijdte:76,5, maar 6 sm verschil is het resultaat van vandaag, wat balen zeg. Maar gelukkig komt daar volgende week een einde aan :101:

Ik draag wel 75 A, wel moeten ze push up zijn en wat klein uitgevallen. Ik draag 75 omdat de beugel anders prikt in de borst welke richting onder de oksel loopt, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Nou ja, ben zeer benieuwd welke maat ik na mn bv zal hebben

Liefs fjo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb t ook even opgemeten, en ben nogal geschrokken!!

Onder: 78 cm

Boven: 82 cm

Dat is een verschil van 4 cm!! Dat staat niet eens in die tabel, hahaha. Is dit nu een AAAAA ofzo?

:152:

Ik draag altijd een 75 A of 80 A, die zit gewoon goed, dat wel.Nou ja, zit maar 1 ding op he :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.