Ga naar inhoud

Help, wonde gaat open...


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben 4 weken PO en ik merkte gisteren dat mijn wonde rechts wat open is, er zit echt een soort van gatje en er komt wel wat etter uit!

Heeft iemand dit ook gehad ? Wat kan ik doen ?

Bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei.. Heb ik ook gehad.. Welke kleur is het etter? Het beste bel je morgenochtend meteen je pc om een afspraak te maken. Je pc zal je waarschijnlijk een anti-bioticum voorschrijven en een paar weken af willen wachten of het gaatje vanzelf terug dichtgroeit. Een anti-bioticum is geen wondermiddel en zorgt er niet direct voor dat het gaatje dichtgroeit maar kan *maybe* wel een infectie oplossen of voorkomen. Een open wondje gaat al snel ontsteken, maar dat kan slechts een oppervlakkige ontsteking zijn en het hoeft niet te betekenen dat de prothese ook ontstoken is. Als je steriele gaasjes in huis hebt doe die dan op het wondje en verschoon de gaasjes regelmatig. Verder niks eraan doen is het beste denk ik. Mochten de gaasjes vast gaan plakken aan het wondje dan kun je de gaasjes beter onder de douche los weken in plaats van zo eraf te trekken..

Ik zou morgen even aan je pc vragen of je uberhaupt wel mag douchen de komende tijd. Het kan belangrijk zijn de wond te spoelen, maar het kan ook zijn dat er een korstje op moet komen wat waarschijnlijk niet lukt als het steeds nat wordt. Verder lijkt het me verstandig om even geen druk uit te oefenen op de wond, dus niet tillen etc..

Ik heb vaker gelezen dat het gewoon uit zichzelf weer goed kwam, dus probeer je niet teveel zorgen te maken. Staat er veel spanning op je borst? Ik weet nog dat ik met een gaatje/gat naar m'n pc terug ging en bij mezelf dacht 'die hecht dat toch gewoon even dicht', maar zo werkt dat helaas niet. De prothese schijnt enkel steriel te zijn zolang de wond dicht blijft (of vanzelf terug dicht groeit). Weer dicht hechten is zelden succesvol. Heel veel succes en ik ben benieuwd wat je pc je gaat zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat Vivienne zegt, maar het kan ook gewoon een hechtdraadje zijn dat naar buiten wil, omdat het niet wil oplossen.

Kijk eens of er wat wits uitsteekt? Kan heel klein zijn... Normaal kun je dat er gewoon uittrekken, dan een gaasje erop en dan is het morgen al dicht.

Maar als er geen draadje uitsteekt, even met je pc bellen, zoals Vivienne al aangeeft!

Succes!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik ga morgenochtend in de eerste plaats bij mijn huisarts.

Mijn PC zit in Oostende (ik Antwerpen) en ze opereert ook op maandag.
Dus denk dat mijn huisarts toch ook wel al zal kunnen helpen niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me echt beter om naar je pc te gaan.. Als dat echt niet lukt bel haar dan in ieder geval en stuur haar een foto en overleg met haar voordat je je huisarts actie laat ondernemen (tenzij het idd een hechtdraadje is) of medicijnen voor laat schrijven. Mijn pc was op vakantie toen ik problemen kreeg. Mijn huisarts heeft me toen een anti-bioticum voorgeschreven en mijn pc was daar achteraf helemaal niet blij mee. Volgens hem doet ab vaker kwaad dan goed (minder weerstand e.d.) en bereikt het de plek (borst) toch niet. Ook heeft mijn ha mij verkeerde voorschriften gegeven wat betreft douchen en wondverzorging. Ik zal een geheimpje verklappen: de meeste huisartsen weten niet zo heel erg veel ;) Ik vind het is het werk van je pc en je wil niet dat je garantie komt te vervallen of dat er iets onnodig mis gaat doordat iemand anders zich ermee gaat bemoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ben ik wel ongerust :(

Ik ga haar morgen ook helemaal niet kunnen bereiken en dan weet ik het nog niet.

En vooraleer ik een afspraak ga kunnen hebben, zal ook nog wel een paar dagen duren :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet toch een spoednummer zijn waar je heen moet kunnen bellen als er iets is?

Maar meid, ga nou eerst morgen naar je huisarts, ik denk dat het een draadje is!

Krijg je koorts, dan bel je met de dienstdoende pc van de kliniek waar je bent geweest :)

Ga je niet gek lopen maken. Je vroeg wat het kon zijn en daar geef ik eerlijk antwoord op :)

Houd ons op de hoogte he :35:

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zit echt een soort van gatje en er komt wel wat etter uit!

een soort van gatje? Dus geen echt gatje wat open staat en waar je door naar binnen kan kijken??

Ik denk dat het gelige wat je ziet wondvocht is, maar zeker weten doe ik het niet.

fotootje??

Relax, morgen even naar de huisarts zoals hierboven is gezegd en deze zal je vast en zeker gerust kunnen stellen :35:

Link naar reactie
Delen op andere sites

een soort van gatje? Dus geen echt gatje wat open staat en waar je door naar binnen kan kijken??

Ik denk dat het gelige wat je ziet wondvocht is, maar zeker weten doe ik het niet.

Ze heeft niet gezegd dat het gelig is toch? :P Het kan ook groen zijn :98:

De kleur van het vocht/etter zegt een hoop. Vandaar dat ik ernaar vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey BB,

Ja ben vanmorgen bij mijn huisarts geweest, zij heeft de indruk dat het oppervlakkig is maar ze heeft toch een staaltje genomen van het wondvocht en ik moet dan donderdag terug bellen om te zien of er een ontsteking is.
Ze zegt ook dat ik bij ontsteking pijn en koorts zou hebben.

Ik bel morgenochtend wel naar mijn pc om haar de situatie uit te leggen en zien wat zij zegt.

Dank je !

Grtjs

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, maar mocht je in de tussentijd koorts krijgen of meer pijn, dan moet je direct, met spoed bellen! En anders naar de EHBO van een ziekenhuis in de buurt als het in de avond is...

Niet om je bang te maken hoor, maar het is wel belangrijk om het in de gaten te houden (slechte woordkeus, maar kon even niks anders bedenken, sorry :( )

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.