Ga naar inhoud

Justmecaat - Lekkage eurosilicone prothese na 6,5 jaar


Justmecaat

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

6,5 jaar geleden heb ik een borstvergroting ondergaan bij de Bergman kliniek in Bilthoven waar ik toen werkte. Dit omdat ik tubulaire borsten had. Operatie ging goed, herstel ook. Nu ben ik 7 weken geleden verhuisd en met de verhuizing is mijn linker prothese lek gegaan :( mijn borst werd in een paar dagen tijd 2x zo groot, toen langs de spoed eisende hulp bij het Diakonessenhuis in Utrecht geweest, waar ik direct opgenomen werd. Op de eerste hulp werd ik meteen aan het infuus gelegd met antibiotica. De dag erna moest ik de zogenoemde pip procedure volgen (ook al heb ik eurosilicone protheses) op de echo was een duidelijk vocht achter de prothese aanwezig, een punctie was door de zwelling van mijn borst niet nodig toen. Daarna moest ik door maar de mri. Ik moest daar op mijn buik in met mijn borsten in een soort kokers (zodat ze daar de mri goed van kunnen maken) maar door de zwelling was dit niet langer dan 3 minuten vol te houden, het paste gewoon niet. Ondertussen had ik een flinke antibiotica kuur via het infuus gekregen, waardoor de zwelling de volgende ochtend een stuk afgenomen was. Ik mocht toen s'middags weer naar huis, met wel een afspraak voor opnieuw een mri & echo de week erna. Daarna ging het een beetje bij beetje beter, alleen de zwelling bleef wel. (niet meer zo heel erg) de mri de week erna ging goed, deze duurde +/- 20 minuten, daarna door voor de echo, waar ik tot mijn grote schrik een gratis punctie bij kreeg. Ik schrok me kapot omdat ik niet wist dat een steriele ontsteking geel van kleur was. Ik dacht echt dat er silicone uit kwam. Gelukkig vertelde de röntgen meneer dat dit een normale kleur is. Een week later kreeg ik telefonisch de uitslag, een ruptuur in de linker prothese. Helaas komt dit zeer zelden voor na 6,5 jaar, en ik was de gelukkige. Een nieuwe afspraak voor het spreekuur gemaakt, en maar eens op internet gaan zoeken. Daar vind je helaas heel weinig informatie over een lekkage. Inmiddels had ik ook contact met de leverancier in Nederland opgenomen, gevraagd of ze toevallig geen banden met de pip implantaten hadden (je weet maar nooit) dit is niet het geval gelukkig. Er werd mij ook verteld dat er levenslange garantie op de protheses zit. Dat was een opluchting, niet dus. Er moet dan een claim procedure gestart worden door de behandelende kliniek / ziekenhuis. Dan moet de prothese bewaard worden na de operatie en deze moet dan naar de fabrikant in Frankrijk gestuurd worden, waar hun gaan beoordelen of het wel een vergoeding waard is. Inmiddels begon de moed me in de schoenen te zakken, ik had net een verbouwing en verhuizing achter de rug, waar haal ik het geld vandaan? Op het spreekuur heeft de plastisch chirurg de operatie/behandeling aangevraagd bij mijn zorgverzekering, vaak vergoeden ze het verwijderen van protheses wel. Ik heb natuurlijk de borstvergroting niet zonder reden laten doen, dus baalde flink dat dit het enige alternatief was. 2 weken geleden kreeg ik bericht, de hele behandeling/operatie (prothese wissel) wordt vergoed incl. Prothese! wat een opluchting, 17 januari 2012 is de dag. Ik wil hier niet mensen mee laten afschrikken die een borstvergroting overwegen, ik heb altijd gezegd na mijn borstvergroting : ik doe het zo weer. Alleen is het jammer dat er weinig informatie over bekend is, en dat je langer moet wachten op beoordelingen en uitslagen terwijl je je een wandelende tijdbom voelt.

Zijn er meer mensen met een soort gelijke ervaring?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste Reactie

Hoi Justmecaat

Welkom op dit forum en wat goed van je dat je dit verhaal met ons wilt delen!!

Het is heel belangrijk om ook dit soort dingen te lezen, zeker omdat het dus helemaal niet zo gemakkelijk allemaal is, om de garantie te krijgen waar je recht op hebt, als je levenslang garantie hebt op je implantaten!!

Wat een geluk heb jij met je zorgverzekering!! Dat is wel een felicitatie waard lijkt me!

Heeeeeeeeel rot dat jij nu net de ongelukkige bent, die te maken krijgt met een ruptuur :unsure: Maar het kán gebeuren, al is het natuurlijk zelden.... Kun je wat meer vertellen over hoe het precies gebeurd is? Je schreef dat het tijdens een verhuizing gebeurd is... Heb je iets speciaals gedaan? Voelde je het 'knappen' en wat deed je op dat moment?? Ik denk dat veel meiden dat hier wel willen weten....

Fijn dat je wel door de hele molen gehaald werd in het ziekenhuis en nu goed weet waar je aan toe bent :):35:

Heel veel succes voor je komende operatie!! Heb je nu veel last van je borst? Of zijn er speciale dingen die je voorlopig niet mag?

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej,

Thnx voor jullie reacties.

Ik heb samen met mijn neefje tijdens mijn verhuizing de wasmachine naar boven getild. Tenminste, hij tilde en ik hielp van bovenaf een beetje met sturen. Maar ik voelde niets knappen. Maar ik had die week daarvoor wel mega spierpijn in mijn borstspier, had toen mijn plafond en muren in de woonkamer gewit. Daarvoor druk aan het behangen geweest ect. Dacht dat het door al het klussen kwam, maar denk wel dat de wasmachine de druppel was. Het duurde 3 dagen geloof ik voordat mijn borst 2x zo groot was. Volgens de arts was dat waarschijnlijk de reactie van mijn lichaam op de lekkage.

Ik heb gevraagd hoe snel het kapsel dat er omheen zit kan gaan scheuren, volgens de plastisch chirurg kan dat alleen bij een groot trauma. Maar ik merk wel zodra ik maar iets til of stofzuig ect. Mijn borst hard en groter wordt. En meer pijn doet. Wel heb ik ruim 2 weken pijn van de punctie gehad, en dat vooral de plek waar ze de punctie hebben gedaan, maar dat is denk ik wel logisch gezien de naald en het heen en weer geschuif met dat ding :S

Sporten doe ik nu niet, ik deed altijd bodypump maar dat lijkt mij nu geen goed idee. Heb de sportschool ook uitgelegd wat er speelt, en ze hebben mijn abonnement tijdelijk stop gezet.

Wat trouwens wel raar ging is het volgende. Ik had een afspraak bij de huisarts gemaakt om hem te laten kijken naar mijn borst. Had eerst de hele dag gewerkt en kon na mijn werk komen. Pas toen ik daar mijn bh uit deed zag ik hoe groot de zwelling was geworden. Mijn huisarts schrok en belde meteen het ziekenhuis in Amersfoort (Meander) om te overleggen met de dienstdoende plastisch chirurg. Deze vertelde dat ik de dag erna gezien moest worden door de plastisch chirurg die mij destijds geopereerd had, omdat hij weet hoe & wat. Nu was dat dr. Laban, deze werkt inmiddels niet meer bij de Bergman. Maar via zijn website kon ik hem mailen, dat heb ik s'avonds ook gedaan en uitlegt wat er speelde. Hij adviseerde mij om de Bergman te bellen omdat er iemand moest kijken. Er kon ook eventueel een spontane bloeding zijn.... Dus ik de Bergman gebeld, uitgelegd ect. Werd mij door de avond verpleging verteld dat zij alleen de dienstdoende plastisch chirurg bellen voor recente operaties :o ik uitlegd, ben een oud collega, dr Laban had het over een acute bloeding, help! Bel morgen maar om een afspraak te maken..... Ik helemaal in paniek, mijn moeder (die zelf verpleegkundige is) heeft weer het Meander gebeld, die zeiden: dat is jammer maar het is toch het probleem van de Bergman.... Nou lekker zaten wij tussen een strijd Meander vs. Bergman :s dr Laban adviseerde om eventueel het Antonius in Nieuwegein of het Diakonessenhuis in Utrecht te bellen. Dus zo gedaan, en gelukkig wilde de dienstdoende plastisch chirurg van het Diak mij wel zien. Om mij vervolgens met spoed op te nemen.

Ik wist wel dat het Meander niet zo blij was met de Bergman (ivm artsen die van meander naar Bergman zijn gegaan) maar dat het over de rug van mensen met acute problemen moet gaan is wel vreemd. (ga denk ik nog wel een klacht indienen bij de Bergman & Meander)

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee wat een verhaal! Jammer ook dat je niet meteen geholpen werd, het is toch spoed. Ik vind het heel goed dat je ook het verhaal erop hebt gezet van de garantie. Het wordt altijd heel gemakkelijk uit gelegd, zodat je als patiënt denkt dat je hoe dan ook bij lekken etc gratis een nieuwe prothese krijgt. Ongelofelijk allemaal.

Wat mij ook zorgen baart eigenlijk, is dat je het kreeg na het verhuizen. In principe zou je dit toch allemaal mogen doen na 6 jaar? Plafond witten en dergelijke moet toch geen probleem zijn? Krijg er een beetje de kriebels van hoor. Ik hoop dat alles goed komt en dat je straks geen pech meer ermee hebt!

Oja en wil je weer eurosilicone?? Heb je er nog vertrouwen in, zeg maar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17-01-2013 denk ik? :D

Maar wat een verhaal inderdaad... Heftig hoor! Toen ik van de week bij mijn laatste gesprek was en de arts de risico's opnoemde gingen bij mij de kriebels wel door mijn buik... In de hoop dat het mij nooit overkomt...

Maar is het nou gevaarlijk voor je? De vloeistoffen in je lichaam? Heeft het verder nog conciquenties?

Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Nee het kan geen kwaad, het kapsel is nog in tact dus het blijft daarin zitten.

Alleen is mijn borst gezwollen en dikker dan normaal en doet het pijn. Maar de pijn is niet extreem.

Ik kan alleen geen bh's meer aan :S dat is wel een min puntje, heb nu al weken sport bh's aan.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hi,Ben even weg geweest, maar even een update.De zaterdag voor de kerst ben ik weer naar de SEH geweest, mijn borst was nu nog groter dan de vorige keer :S ik baalde flink want wilde niet met de kerst in het ziekenhuis liggen. Mijn moeder moest me echt dwingen om het sieke huis te bellen. Had gelukkig veel pijnstillers genomen (Ibiprofen / diclovenac / paracetemol) had gelukkig geen verhoging / koorts dus mocht weer naar huis met een nieuwe antibiotica kuur. Fieuw wat was dat een opluchting! Heb vandaag de definitieve bevestiging van het ziekenhuis gekregen dat 17 januari doorgaat! :) nog 9 dagen, ik ga in de polonaise de o.k. in. HahaBen benieuwd of ik dezelfde dag naar huis mag, volgens de pc is dat wel de planning.Zenuwen beginnen nu wel een beetje toe te nemen, maar het zijn gezonde zenuwen :) Ik houd jullie op de hoogte!

sieke huis is natuurlijk ziekenhuis, mij iPad werkt niet echt mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Justmecaat,

Wat een verhaal zeg..... Ik schrik steeds weer als ik dit soort dingen lees. Wel fijn dat je zo goed verzekerd bent... Bij welke maatschappij als ik vragen mag? Ik weet van vriendinnen dat de Bergman sowieso niet thuis is, als er problemen de kop op steken. Ik weet niet de ervaring van meiden hier hoor, maar ik weet wel dat een paar vriendinnen van mij ook echt toestanden met die kliniek hebben gehad. Ik woon om de hoek bij de Bergman, maar ben voor mijn wissel toch naar de Beclinic gegaan.

Nou meid, probeer nog even goed te slapen vannacht en morgen en dan komt gelukkig alles weer goed.

Heel veel succes en laat even wat van je horen als je daar weer een beetje toe in staat bent, want ik ben erg benieuwd naar hoe het met je zal gaan.

Sterkte meid en thanks voor het delen van je verhaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Anja,

Ik ben bij de Ohra verzekerd, heb het 1 na hoogste aanvullende pakket.

Stom van de Bergman hè? Het rare is dat ik daar zelf ruim 4 jaar heb gewerkt :S de dag erna ben ik nog wel gebeld, bang voor klachten denk ik..... Ben blij dat ik nu in het ziekenhuis onder behandeling ben, ik woon zelf in Amersfoort, het Diak in Utrecht is makkelijk te doen.

Als het goed is mag ik donderdag weer naar huis, zal s'avonds een update plaatsen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey justmecaat,

jeetje wat een gedoe....en dan ook nog die 2e keer net voor kerst..pfffff.

Nou meid, nog ff en dan mag je gelukkig weer de o.k. in!!

alvast veel succes voor donderdag!

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond Dames,

Nog 1,5 dag en dan is het zover. Ik ben me nu toch zenuwachtig aan het worden :o

3 maanden nergens last van, en ineens is het er.....

Jaaaa dat had ik ook!

Weken lang nergens last van en twee dagen van te voren opeens zenuwachtig enzo, haha gek is dat heh ;)

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heej Dames,

Gisterochtend om 8 uur ben ik geopereerd. Mocht om 14:00 uur alweer naar huis. Voelde me goed, niet misselijk of iets anders. De prothese was voor de helft gescheurd, van links naar rechts. Er is ook 310cc vocht weg gehaald, wat de arts nogal veel vond. Terwijl mijn borst niet zo gezwollen was als eerder. Hij start wel de claim procedure omdat hij nog nooit zo'n grote scheur had gezien.

Vandaag wel pijn, maar dat is logisch na zo'n operatie. Ben de hele dag al een gossip gril marathon aan het houden op de bank. Lekker rustig aan doen, morgen maar proberen te douchen.

Liefs,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je nieuwe paar borsten :D

Beide prothesen zijn vervangen denk ik hè?!

Heb je dezelfde maat aangehouden kwa cc's ?

Heel fijn dat je je zo goed voelt!! Hopenlijk gaan deze wat langer mee dan 6,5 jaar :35:

Heb je ( buiten de pijn en gezwollen borst) niets gemerkt.. extra moe enz?

Goed herstel!! :116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.