Ga naar inhoud

hersteloperatie en verlof


Grande

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe het nou eigenlijk zit met de verlofdagen bij een hersteloperatie? Voor de bv zelf heb ik vakantiedagen moeten opnemen, want ja, het is cosmetisch, dus niet noodzakelijk.....

Maar hoe zit het dan als het niet helemaal goed is gegaan en je moet een correctie ondergaan? Kan ik mij daarvoor wel ziekmelden of kost me dat ook vakantie dagen?

Wat zijn de ervaringen??

Groetjes Grande

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames.... een werkgever is verplicht om door te betalen, zelfs na een vrijwillige borstoperatie!

Dus als jullie na een operatie de ziektewet ingaan, dan mag dit!

Bijna iedereen levert .verlofdagen in, en ik begrijp dat dit een soort van fatsoen is richting werkgever, maar verplicht ben je het NIET.

Je zou een soort fifty fifty regeling kunnen afspreken, week verlof, en 2 weken ziektewet bijvoorbeeld, maar in jou geval nu..... zeg ik : 100% ziekteverlof.

Er staat inderdaad in het wetboek dat een werknemer geen recht heeft op doorbetaling van het loon indien de ziekte door opzet is veroorzaakt.

Een werkgever zal een rechtzaak aan moeten spannen tegen je (in het ergste geval), en de rechter ziet een borstvergroting niet als een 'bewuste aktie om ziek te worden' maar als een operatie om jezelf te 'verbeteren'.

Het komt er op neer, dat het een rare kronkel in de regels is, maar volgens de rechters......heb je recht op 100% betaald verlof. Of het nu je 1e, 2e of 12e operatie is :35:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Piepke

Dat is duidelijk!!

Ik zou voor mijn bv in eerste instantie de ziektewet in gaan. Toen werd de locatiemanager die daar akkoord mee was gegaan ontslagen en kwam er een interim die er korte metten mee maakte en kostte het me ineens vakantiedagen. Gelukkig had ik een bende overuren die ik kon gebruiken. Ik had nog geen vast contract en ben er toen niet ttgeen in gegaan. Maar voelde me wel genaaid.

Nu is er 1 sept mijn contract vast:))

Maar ben dus nu van plan om me ziek te melden, sta in mijn "recht"? Is toch immers een complicatie? Het moet gecorrigeerd worden op aanraden van pc.

Ik moet nog 1 weekje werken en heb dan lekker vakantie. Pas ná mijn vakantie zal ik het aankaarten op mijn werk (is mijn vaste contract ook in gegaan;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie slash aanvulling, je gaat niet de ziektewet in, dat suggereert dat het uwv dit betaalt, dat is niet zo. De werkgever betaalt loon bij ziekte. Tenzij je je baan kwijtbent of een oproepkracht ofzo bent, dan kom echt in de ziektewet (zw) van het uwv.

Maar let op als je verzuimt wegens ziekte (vind t geen verlof) dan ben je verplicht mee te werken aan re-integratie, dus werkgever kan vanaf het moment dat je dat zou kunnen volgens de bedrijfarts aan je verzoeken om bijvoorbeeld de telefoon op te komen nemen. Moet je aan meewerken anders vervalt je recht op loon. Soms als je dus rust aan je hoofd wil, is het beter vrijaf te nemen of sam sam te doen dan ben je vrij van re- integratie. Voor de dag dat je wordt geopereerd zul je in beginsel wel vrijaf dienen te nemen als het geen noodzakelijke medische behandeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de jurisprudentie blijkt dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen een medisch noodzakelijke operatie en een cosmetische operatie. Volgens de rechter dienen beide gelijk behandeld te worden. Dus ook voor een cosmetische operatie, zoals een bv/bvk/sterilisatie/oog laseren, mag en kan je je gewoon ziek melden. Dit geldt vanaf de dag van de operatie zelf, eventuele consulten daarvoor niet. Je hoeft dus geen vakantiedagen in te leveren. Vele doen het wel onder verlof om verschillende redenen, sommige vinden dat dit voor eigen rekening komt, anderen krijgen nul op rekest bij hun werkgever (hetgeen dus onterecht is). Je moet idd wel aan je reintegratieverplichtingen voldoen, maar ook een bedrijfsarts zal je een week po geen telefoon laten opnemen de hele dag door als je een bv hebt gehad.

Bovenstaande geldt alleen voor NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.