Ga naar inhoud

HertogJanine : 10 september 2009 : Dr. Dumont : Catharina ZH : Eindhoven


Aanbevolen berichten

Nou, tijd om me maar eens voor te stellen na een tijdje meelezen...

Mijn (schuil)naam is HertogJanine -je zou het niet denken, maar ik houd van Hertog Jan bier :)- en ik ga vrijwel zeker een borstverkleining doen.

Sinds dat mijn borsten begonnen te groeien vond ik het eigenlijk al te hard gaan en vanaf mijn 15e bekeek ik regelmatig sites over borstoperaties. Ik ben nu 20 jaar en inmiddels zijn mijn borsten niet symmetrisch gegroeid en ik gok zo'n F-cup links en een grote D-cup rechts. Op internet en in boekjes veel over borstverkleiningen gelezen en veel over gepraat, gedacht, gehuild en een tijdje terug de stap gewaagd om een afspraak te maken met de huisarts. Die verwees me door naar de plastische chirurgie in het Catharina ziekenhuis te Eindhoven, waar ik woon. Daar heb ik een emotioneel gesprek gehad met een chirurg waar ik de naam van vergeten ben en hij stuurde info voor me naar mijn verzekering. Brief daarvan gekregen met een aantal vragen die ik moest beantwoorden en niet gek veel later het verlossende bericht dat de operatie werd goedgekeurd -mijn huisgenootjes schrokken van mijn enthousiaste geschreeuw-.

Ik belde vrijwel direct naar het ziekenhuis met de vraag: 'En nu?' waarop geantwoord werd met: 'Geef maar een datum..' Uh, voor een operatie? Kan ik niet eerst even een gesprekje krijgen en moeten er geen onderzoeken gedaan worden? Meteen een datum was me een beetje te confronterend :P. Maar morgen is het dus zover en gaat er van alles besproken en afgesproken worden. De rede dat ik ook zeg 'vrijwel zeker', is voor het geval me morgen iets verteld wordt wat me van gedachte veranderd, maar dat verwacht ik eigenlijk niet...

Zo, dit over mij :). Ik ben lichtelijk zenuwachtig voor morgen, omdat het hele gebeuren ook eigenlijk maar een beetje eng is.. Ik ga ook tig onnozele vragen stellen morgen, om me maar gewoon wat zekerder te voelen.... Weten jullie misschien nog nuttige vragen die ik moet stellen en hebben jullie verder nog tips voor me? Ik zal de komende tijd actief gaan mee babbelen en vind het fijn dat dit forum bestaat om ervaringen te kunnen delen :). Verder iedereen succes met de voorbereidingen/ het herstellen/keuzes maken etc.

Grz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 107
  • Created
  • Laatste Reactie

Top Posters In This Topic

Hoi Hertog Janine,

Welkom of het borstenforum.

Je bent al een heel eind in je voobereiding lees ik dat is natuurlijk super.

Voor het geval je deze vragen nog niet hebt.

Misschien dat je aan deze vragen wat hebt voor de PC:

- ten eerste de tip, schrijf je vragen op dan vergeet je ze niet ;)

- Welke methode past u toe? Anker of sleutelgatmethode

- Welke cup denkt u dat mogelijk is?

- wat zijn de eventuele complicaties?

- hoelang moet ik in het ziekenhuis blijven?

- hoelang duurt gemiddeld het herstel?ivm werk of school?

- is er een wachtlijst?

- heeft u al vaak een borstverkleining gedaan?

- heeft u daar ook foto's van?

Succes morgen! :116:

En laat je het weten hoe het gegaan is?

groetjes,

Marianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Het is zover. De afspraak voor de operatie staat! Aaaagh! Echt zo spannend......

Ik heb mijn verhaal afgelopen zondag, voor ik de afspraak ging maken op maandag, al verteld in het voorstel topic. Mocht je die paar klik-jes terug teveel vinden:

http://www.borstenforum.com/index.php?showtopic=551

Ik ben nog druk bezig met al jullie verhalen lezen, om me een beetje voor te bereiden op wat ik kan verwachten en ik zal nu ook wat gaan reageren hier en daar...

Dus bij deze weten jullie wie ik ben en dat de zenuwen al door me heen gieren!

Grz!

P.S. Nog een vraagje: kan de sport BH beter iets te strak of iets te los zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Nou je day D staat :D

En hoe was je gesprek verder gegaan? Alles gevraagd wat je wilde weten?

Ik kan je helaas niet helpen of je beter een strakke dan een lossere Sport BH kan gaan dragen.

Bij de Bergmankliniek krijg je hem aangemeten. Wat ook heel goed schijnt te werken, misschien een tip is een compressie bh.

Hier een voorbeeldje. http://www.anita.com/nl-nl/Kollektionen,An...compressie-beha

Ik weet wel dat je omvang hetzelfde blijft dus dat kun je gewoon aanhouden.

O ja en wat ik ook nog weet is dat je het beste 2 verschillende cups kan meenemen, zodat je altijd de goed maat mee hebt. :141:

En van die zenuwen dat heb ik ook al en bij mij duurt het nog meer dan 2 maanden.

groetjes,

Marianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe Marianne, 2 maanden nog? Phoe.. Door wachtlijsten? Of komt het je zelf dan pas uit?

Gister was wel een emotioneel zware dag... Om 2 uur zou ik gesprek hebben met mijn chirurg, maar dat werd pas half 3 toen ik aan de beurt was. Ik had allerlei vragen, maar hij reageerde nogal laks, alsof ik super voor de hand liggende vragen stelde! Ik vroeg het hem van die sportBH (beter te strak of te los) en zijn reactie was: 'Ja joh, wat jij wil...' (hij zei nog net geen 'kan mij het schelen' erachter aan..) Of in het boekje staat bijv. 'Eerste 3 werken sportBH dag en nacht dragen, daarna alleen overdag'. Dus ik vroeg me af: MAG het niet 's nachts? Als in, ze moeten luchten, ruimte krijgen enzo? Of hoeft het niet per se? Leek mij een logische vraag, maar hij reageerde wederom met een 'Wat jij wil, doe wat je leuk vindt...' Het is een super ervaren man, maar verder.... Je kent dat wel, dat als iemand naast je heel zenuwachtig is, dat jij dan rustiger wordt.. Nou, omdat hij zich dus zo opstelde, ging ik me alleen maar meer druk maken....

Goed, daarna naar narcotiseur geweest en naar anesthesie, bloed prikken (haaat..) enzo, hele hoop op en neer geren in dat ziekenhuis en daarna de afspraak maken. Omdat ik aan een nieuwe studie begin, wil ik niet teveel missen, maar ik wil ook niet te lang meer wachten (let's get it over with). Dus ik dacht, doe het op een vrijdag, dan kan ik met wat geluk maandag of dinsdag weer naar school en mis ik niet zoveel. Maar helaas, mijn chirurg opereert niet op vrijdag. Ook niet op donderdag eigenlijk. Eigenlijk alleen maandag of dinsdag :S. Shit, andere chirurg, terwijl ik deze net goed had leren kennen? Of andere dag? Gelukkig was de op vrijdag opererende chirurg toevallig aanwezig en heb ik even met hem kennis gemaakt. Hele aardige kerel, maar kan geen info verder over hem vinden en was ook wat minder ervaren... Uiteindelijk toch voor hem gekozen, omdat ik graag donderdag of vrijdag wilde. Ik neem aan dat die kerel ook wel weet wat hij doet :P.

Nou, uiteindelijk pas om kwart voor 5 naar huis! Pff...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi,

Ik had een C en D sportbeha mee (triumph) een dag na de operatie gepast met de verpleegkundige en toch maar de D aangedaan.

Ik had nog aardig wat gaasjes erop zitten en de C zat aan de strakke kant. Omdat je de BH dag en nacht aan moet hebben leek het mij beter/lekkerder als

deze niet knelt. Inmiddels heb ik een C beha aan.

Kan me voorstellen dat je het spannend vindt, mij is het echt 100% meegevallen. Zou het zo van je overnemen en voor je laten doen ;)

Liefs Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat ben jij ambitieus om al op maandag of dinsdag weer naar school te willen! Geloof mij, dat gaat moeilijk worden. Ik heb echt een ontzettend spoedig herstel gehad, maar na 3 of 4 dagen weer naar school zat er toch echt niet in. Nu hoefde het gelukkig ook niet per se;), maar was er ook niet toe in staat. Ik had op vrijdag een verdediging gepland staan, maar die heb ik afgebeld. Ik kon het op dat moment echt niet aan.

Je kan je dan net weer een beetje fatsoenlijk bewegen, maar alles is nog gezwollen en toch wel pijnlijk en je bent binnen no time uitgeput. Ten eerste door de narcose en ten tweede omdat herstellen een partij energie kost, daar wordt je beroerd van ( bijna letterlijk ;) ). Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar pin jezelf er niet teveel op vast anders is de teleurstelling alleen maar groter als het je niet lukt. Neem voldoende tijd om te herstellen, anders werkt het tegen je.

Wel goed van je dat je de beslissing hebt genomen, en vast veel voorbereidings plezier ;). En bij deze alsnog: welkom op het forum!

groetjes Annemieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

ik word ook in sept. geopereerd.weet de datum nog niet.kan eigenlijk pas een week van te voren bellen.eind augustus dus.

ga volgende week gewoon proberen.krijg jij de anker methode ?

ik wel.en voor bh's adviseren ze mij livera sportbh.

wat een vervelende man,dat ie zo doet,zo'n grootte stap voor ons maar ja voor hem routine klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey,

Jezus zeg, wat een nare antwoorden van die chirurg! Weet je wel zeker dat je door hem geholpen wilt worden? Het is namelijk wel zo fijn als je goed contact hebt met je pc, ook ivm met de nazorg..... En wat Annemiek ook al zei.... Die paar dagen rust is wel heeeeeeel kort hoor. Je kan dan so wie so nog niets eens een boekentas meenemen omdat je dat gewoon niet mag tillen....

Qua bh lijkt iets strakker me prettiger dan iest losser. Het op en neer deinen kan namelijk nog erg gevoelig zijn na de operatie ;).

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb er inderdaad zelf voor gekozen dan komt het beter uit. Mijn man kan dan zorgverlof krijgen en op mijn werk is het dan ook rustiger.

Maar inderdaad wat een nare PC. Maar zoals ik het nu begrijp wordt je nu ook door een andere geopereerd toch?

groetjes,

Marianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat ben jij ambitieus om al op maandag of dinsdag weer naar school te willen! Geloof mij, dat gaat moeilijk worden. Ik heb echt een ontzettend spoedig herstel gehad, maar na 3 of 4 dagen weer naar school zat er toch echt niet in. Nu hoefde het gelukkig ook niet per se;), maar was er ook niet toe in staat. Ik had op vrijdag een verdediging gepland staan, maar die heb ik afgebeld. Ik kon het op dat moment echt niet aan.

Je kan je dan net weer een beetje fatsoenlijk bewegen, maar alles is nog gezwollen en toch wel pijnlijk en je bent binnen no time uitgeput. Ten eerste door de narcose en ten tweede omdat herstellen een partij energie kost, daar wordt je beroerd van ( bijna letterlijk ;) ). Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar pin jezelf er niet teveel op vast anders is de teleurstelling alleen maar groter als het je niet lukt. Neem voldoende tijd om te herstellen, anders werkt het tegen je.

Wel goed van je dat je de beslissing hebt genomen, en vast veel voorbereidings plezier ;). En bij deze alsnog: welkom op het forum!

groetjes Annemieke

Bedankt voor je reactie :). Ik vroeg het aan de chirurg wat hij ervan vond en daarna nog aan de assistentie die mijn datum mee prikte, en beide zeiden ze dat maandag of dinsdag al wel zou moeten lukken, mits ik rustig aan doe natuurlijk... Ik moet het even aankijken uiteraard, maar ik wilde gewoon met ov naar school gaan en dan hele dag proberen op dezelfde stoel te blijven zitten :P Hoef helemaal niks te doen, alleen te luisteren. Maar goed.. Zien we dan wel.

Hey hey,

Jezus zeg, wat een nare antwoorden van die chirurg! Weet je wel zeker dat je door hem geholpen wilt worden? Het is namelijk wel zo fijn als je goed contact hebt met je pc, ook ivm met de nazorg..... En wat Annemiek ook al zei.... Die paar dagen rust is wel heeeeeeel kort hoor. Je kan dan so wie so nog niets eens een boekentas meenemen omdat je dat gewoon niet mag tillen....

Qua bh lijkt iets strakker me prettiger dan iest losser. Het op en neer deinen kan namelijk nog erg gevoelig zijn na de operatie ;).

Groetjes!

Onderaan heb ik het over de andere chirurg die ik had gesproken en dat ik ervoor gekozen heb om het hem te laten doen :). Zou met die ander ook geen probleem hebben.. Goed contact is fijn, maar een ervaren chirurg zorgt uiteindelijk voor het resultaat, dus had ik niet erg gevonden.. Maar goed, nu dus iemand die gewoon wel een 'ik snap dat dit kut is'-houding heeft.

Over boekentas meenemen; voor mijn studie heb ik vrijwel alleen mijn laptop nodig en die neem ik de eerste week zeker nog niet mee, terwijl ze me in het ziekenhuis toch zeiden dat dat echt wel kon ... :S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, het is me verder niet helemaal duidelijk welke methode wordt toegepast, maar maakt me ook niet bijzonder veel uit.

Verder wilde ik jullie vragen: Sommige van jullie hebben foto's online staan zie ik? Ik ben daar opzich wel benieuwd naar... Als jullie per ongeluk zin hebben, mogen jullie me wel een wachtwoord PB-en (A)?

Grz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat snap ik dus echt niet dat ze zeggen dat je na een paar dagen wel weer naar school kan. Dat wil je dan echt niet hoor.

De narcose maakt je erg moe, en je wil ook niet in drukte komen, dan ben je veel te bang dat iemand tegen je borsten aankomt.

Wat de bh betreft, het liefst zo strak mogelijk, en dag en nacht dragen is prima. Af en toe een uurtje luchten.

Ik moest de hb dag en nacht aan 6 weken lang, Ik had een Annita bh speciaal voor borstverkleiningen. Met 5 weken ben ik overdag wel andere bh's gaan dragen, met 8 weken heb ikd e bh pas 's nachts uitgedaan. Ik vond het wel prettig zo ingeregen.

Succes met de operatie.

Enne mijn fotos zijn te benaderen via mijn profiel (ik moet nodig nieuwe plaatsen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zag net hoiervoor een linkje naar de compressiebh, die heb ik. Die compressie bh gaat al per twee cups. ik had b-c en uiteindelijk ben ik op een E uitgekomen, maar ik kon de bh prima dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi!

Fijn dat je een datum hebt! Ik had ook wilde plannen om tentamens te gaan maken 1,5 week na de operatie, ik dacht 'joh het is alleen maar met OV reizen', maar ik was als de dood dat mensen tegen mij aan kwamen zitten etc, en ik was gewoon nog niet fit genoeg, ben pas na 2,5 week naar school gegaan, achteraf was dat misschien nog te vroeg, maargoed iedereen herstelt natuurlijk op haar eigen tempo...

Wat de sportbh betreft: bizar dat iedere PC/ziekenhuis daar andere dingen over zegt. Ik zou hem eerder langer 's nachts aanhouden dan overdag (Dat doe ik nu ook, overdag ga ik voor de beugelbh)...

Ik vond het wel lekker dat ie een beetje strak zat, deed minder pijn bij het bewegen, maar niet té strak natuurlijk, hihi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die compressieBH.. Het idee is dat die bovenop verstelbaar is toch? Die hebben ze bij livera ook. Had ik even aangepast (voor zover dat kon) en die zat lekker en was daar goed vestelbaar :).

Maar bah zeg. Vervelend om te horen dat jullie uit ervaring kunnen zeggen dat ik waarschijnlijk niet naar school kan. De chirurg kan wel zeggen dat het vast wel kan, maar ik vertrouw jullie daar toch iets meer in... Nu zit ik wel met een dilemma. Eerste week school! Krijg belangrijke informatie gok ik zo, die ik niet wil missen, maar eerder kan ik het echt niet plannen. Maar later heb ik echt geen zin in... Ik wil er echt vanaf zijn! :(

Wat misschien hierin meespeelt is dat ze bij mij niet gigantisch veel kleiner worden, dus de ingreep wat minder groot is? Ook dat zei mijn chirurg erbij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net dat de ene een D is en de andere een F, dan lijkt me toch dat één van je borsten wel aardig verkleind wordt. Nou hou er in ieder geval rekening mee dat het niet gaat lukken om naar schjool te gaan, dan kan het alleen maar meevallen.

De compressiebh die ik had kon ik voor niet verstellen, de banden wel. Die van mij zat heerlijk strak en dat voelde gek genoeg heel prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook namens mij alsnog welkom hier!

Vrijdag opereren en dan maandag/dinsdag weer naar school, hè? Ik voelde me vrij snel lichamelijk al best wel goed. Ik had na mijn operatie een lijstje met wanneer wat mocht meegekregen. Daar stond op dat na 1 dag licht administratief werk wel weer mocht. Had ik ook wel gekund, denk ik. Maar autorijden niet. En de hele dag opletten ook niet. De narcose hakte er bij mij aardig in. Snel moe en ik kon me slecht concentreren. Ook mijn geheugen was erg slecht. Nu soms nog wel. Dus of je er nou zoveel aan hebt om naar school te gaan? Ik denk dat je na een uur of twee van die ene stoel afvalt van vermoeidheid en dat je ook weinig onthoudt van wat er besproken wordt. Maar je kunt het natuurlijk proberen, niet iedereen reageert hetzelfde op een narcose + operatie.

Ik ben na 2 weken weer gaan werken (ik heb geen lichamelijk zwaar werk). En dat ging prima. Had ook na 10 dagen wel gekund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee hee.. Ik dacht, zal even weer reageren ^^.

Bedankt voor de wachtwoorden die ik tot nu toe heb gekregen! Ik schrik wel een beetje van sommige foto's, maar ik ben blij dat ik het zie. Dan weet ik een stuk beter wat me te wachten staat. Ik heb er ook een paar aan mijn vriend laten zien, zodat hij ook even doorheeft waar het allemaal over gaat. Hij was er ook een beetje van geschrokken, maar beter dan dat hij straks voor mij wegrent :P.

Ik hoor jullie verder ook weinig over vriendjes en mannen... Hoe gaan die van jullie ermee om (mits je er eentje hebt natuurlijk)? En, stomme vraag misschien, maar dacht ik ook ineens aan.. Hoelang voordat jullie weer seks hadden?

Mijn vriend is helaas niet echt het zorgende type, dus ben beetje bang dat ik niet voor 100% op zijn steun kan rekenen. De eerste dagen zal ik wel naar mijn ouders gaan, maar als ik weer naar school moet, is hij degene die het dichtste bij is... Maar goed, we zullen het zien.

Oja, @ Daantje87; ik heb school wel een mailtje gestuurd, met de datum van de operatie. Verder vertel ik op de intro dag wel dat ik niet zeker weet wanneer ik naar school kan. Dus dat komt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Hertog Janine, ben benieuwd hoe je afspraak is gegaan. Ik heb mijn eerste afspraak sinds 10 jaar geleden a.s. maandag, voelt alsof ik naar een soort vakantie toe werk, de laatste loodjes zijn in zicht.

Groetjes, Adies147

10 jaar? Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je bedoelt.. :)

Mare, over mijn afspraak kun je lezen bij de operatieverslagen. Hier om precies te zijn http://www.borstenforum.com/index.php?showtopic=557

Grz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, toen ik 15 was kreeg ik in een jaar tijd ineens 3 cupmaten er bij. Op mijn 17e ben ik op consult geweest, maar er is me toen afgeraden al een bvk te laten doen omdat je borsten officieel tot je 25e groeien. Rond mijn 25e waren ze nog 2 maten gegroeid, maar wilde toen ineens niet meer, ik vond het ook wel mooi. En 2 jaar later was ik er zo zat van dat ik het toch ga doen. Nu ik het eenmaal zeker weet voel ik me al beter.

Heb je topics gelezen, aftellen is begonnen meis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Hee hee.. Ik dacht, zal even weer reageren ^^.

Bedankt voor de wachtwoorden die ik tot nu toe heb gekregen! Ik schrik wel een beetje van sommige foto's, maar ik ben blij dat ik het zie. Dan weet ik een stuk beter wat me te wachten staat. Ik heb er ook een paar aan mijn vriend laten zien, zodat hij ook even doorheeft waar het allemaal over gaat. Hij was er ook een beetje van geschrokken, maar beter dan dat hij straks voor mij wegrent :P.

Ik hoor jullie verder ook weinig over vriendjes en mannen... Hoe gaan die van jullie ermee om (mits je er eentje hebt natuurlijk)? En, stomme vraag misschien, maar dacht ik ook ineens aan.. Hoelang voordat jullie weer seks hadden?

Mijn vriend is helaas niet echt het zorgende type, dus ben beetje bang dat ik niet voor 100% op zijn steun kan rekenen. De eerste dagen zal ik wel naar mijn ouders gaan, maar als ik weer naar school moet, is hij degene die het dichtste bij is... Maar goed, we zullen het zien.

Oja, @ Daantje87; ik heb school wel een mailtje gestuurd, met de datum van de operatie. Verder vertel ik op de intro dag wel dat ik niet zeker weet wanneer ik naar school kan. Dus dat komt wel goed.

Hoi! weet je ondertussen al door welke arts je wordt geopereerd?

ik ben in veldhoven geopereerd door dr Mesters, en ik geloof dat deze ook in het catharina ziekenhuis werkzaam is.

je kan mijn topic lezen voor ervaringen, het is nu ruim 2 weken geleden.

mijn vriend was suuuper zorgzaam voor me na de operatie, ik mocht niet eens zelf naar de wc lopen haha. hij vind ze nog steeds heel mooi, ondanks de littekens. en seks hadden we na ongeveer anderhalve week weer, heel voorzichtig natuurlijk.

wel jammer dat je geopereerd wordt net als school weer begint.

ik heb expres gekozen voor begin augustus omdat ik dan nog een paar weken uit kon rusten, en dat heb je echt wel nodig.

nou, veel succes in september, ik ben benieuwd hoe het je vergaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.