Fien Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Dag allemaal, Na heel wat meegelezen te hebben, waag ik me toch ook maar aan een eerste post Vorige vrijdag, 8 juni, ben ik mijn borstverkleining ondergaan. Er werd aan elke borst ongeveer 1100 gram verwijderd en zo ging ik van een H naar C/D. Op die manier hoop ik dat er een einde komt aan jaren van dagelijkse rugklachten en vooral erg pijnlijk sporten. Voorlopig ziet het daar wel naar uit, dus ik ben erg opgetogen. Toch ben ik ook wat onzeker over de wonden die ik nu heb... Maar eerst het begin: de operatie zelf is vlot en goed verlopen. Via de ankermethode ging er aan beide kanten 1100 uit. Ik ging om 8u00 richting OK. Nog even een kalmerend babbeltje met de OK-verpleegkundige (eens in het OK was het toch allemaal indrukwekkend en gingen de zenuwen m'n keel in), daarna legde Dr. Vangenechten nog een keer alles goed uit en tekende mijn nieuwe 'fundamenten' uit. Ik kon vragen stellen maar werd vooral gerustgesteld. Daarna ging de anesthesist ervoor met zijn spuitje en na een snelle 'slaapwel en tot straks' was ik helemaal van de wereld. Rond 12u00 werd ik wakker in de recovery, behoorlijke pijn maar dat had de verpleegkundige al snel in de gaten. De pijn was echt drukkend op de borst en alsof er een graafmachine in me aan de slag geweest was, ik denk dat ik het een 9 op 10 gegeven heb. Ik kreeg toen wat pijnmedicatie bijgespoten en enkele minuten later voelde het al anders aan. De pijn was minder uitgestrekt en minder 'diepgaand', maar toch nog een 7 op 10 waard. Kreeg ik nog een beetje bijgespoten, werd ik meteen erg misselijk van. Vechten tegen het overgeven... 'En nu mevrouw?'... Zat ik toch nog op 6 op 10 dus weer flink bijgespoten, nog meer vechten tegen overgeven maar daarna ging het snel beter. Toen zijn ze me van op de afdeling komen ophalen. Ik was nog niet met mijn bed aan de lift of ik verloor het gevecht tegen het overgeven, maar echt veel kon er niet uitkomen. Een paar kleine uitspattingen later was ik al op de kamer en kon ik even tot rust komen. De hele dag heb ik toch nog behoorlijk gereageerd op de narcose en/of pijnmedicatie met warmteopwellingen en misselijkheid, af en toe ook overgeven. Maar de pijn viel gelukkig wel heel goed mee voor de rest van die dag. Ik kreeg regelmatig aan het infuus dan ook paracetamol toegediend dus dat zal wel heel goed geholpen hebben Die eerste dag bleven er ook 2 drains in, een gewoon vochtinfuus en 1 keer eentje tegen de misselijkheid. Al bij al viel dat allemaal heel erg goed mee. Erg veel geslapen en dutjes gedaan, dan vliegt de tijd ... en Roland Garros kwam ook wel van pas Zaterdag, dag 2, gingen 's ochtends de drains eruit. Dat viel reuze mee, het was wel even vervelend en banderig, maar het was eigenlijk voorbij voor ik het wist. De dokter heeft alles nog even nagekeken (en ook zelf drains verwijderd) maar alles zag er ok uit. Operatieverband en steunende tape bleef er wel op, dus erg veel was er nu ook weer niet te zien... Aan de rechterkant had het een beetje naast de drain gelekt maar niets ernstig, louter een beetje vervelend. Tegen de middag ging ook het infuus er uit en ben ik op Dafalgan Forte en Zaldiar gegaan bij het eten. Dat viel eerlijk gezegd wel wat tegen, in de loop van de dag werd de pijn toch aanzienlijk meer. Waarschijnlijk zat het transport naar huis (vroege namiddag) ook wel voor iets tussen dus ja... Zondag viel de pijn ook weer behoorlijk tegen, ik kreeg vanuit het ziekenhuis niets mee en ging oorspronkelijk dus alleen op Dafalgan Forte. Daarna gelukkig toch nog ontdekt dat er nog wat Zaldiar in huis was en terug op de combinatie gestart. Heel vreemd: heel de zondag heb ik erg veel jeuk gehad, ik vermoed nawerking van de narcose? De misselijkheid was er niet meer, de warmteopwellingen heel af en toe. Eén keer maandag was de jeuk ook weer verdwenen dus best wel een beetje vreemd. Maandagavond ben ik dan op controle geweest bij Dr. Vangenechten. Het operatieverband ging er af en de oppervlakkige draadjes rond tepel en onder de borst gingen er uit. Alles zag behoorlijk geel/blauw, maar al bij al was het zicht minder erg dan ik verwacht had. Met het verwijderen van de draadjes en pleisters ging er hier en daar ook wel een wondje open. Eentje aan de rechtertepel en onder de linkerborst, aan het drielandenpunt. De dokter maakte er geen punt van, er zijn gewoon terug steunende pleisters op gegaan die er na 5 à 6 dagen af zouden komen of af mochten en dan verversen. Volgende woensdagavond ga ik weer op controle. Voor nu ben ik best tevreden, ik voel al heel goed dat het gewict een PAK minder is. Geen rugpijn meer, en dat al 5 dagen na elkaar... dat is echt EEUWEN geleden en superzalig. Het voelt ook veel beter met die kleinere borsten en ik ben er al dus heel blij mee. Wel ben ik wat bezorgd over de wondjes. Alles is dan wel weer dicht geplakt maar die wonde onder mijn linkerborst 'lekt' een beetje. Ik had een half compresje over die pleister heen geplakt om het vocht wat op te vangen, zodat het mijn kleren niet in zou gaan. Daar zat na een halve dag toch redelijk wat vocht op, geel à roze van aard dus niet echt 'bloed'. Ik hoop dat het morgen weer wat mindert en stilaan dicht gaat, want gezien de ligging van dat wondje ben ik toch een beetje bezorgd... De pijn steekt ook wel wat tegen. Het 'ik-heb-onder-de-tractor-gelegen'gevoel is aanzienlijk, maar waarschijnlijk ook normaal. Voor nu neem ik dus nog steeds 3x dafalgan forte en 4x zaldiar (3x gecombineerd en nog 1x zaldiar voor de nacht'). Zo, dat waren mijn eerste indrukken zo'n beetje... denk ik toch :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piepke Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Hoi Fien, Gefeliciteerd met je borstverkleining!! Allereerst : wat een ontzettend grote hoeveelheid is er verwijderd bij je zeg!! Pfoeh! Blijkt wel dat hiermee duidelijk bevestigd wordt, dat een natuurlijke cupmaat vele malen groter is kwa volume dan een protheseborst! Je hebt nu een c/d cup over, en als 'wij' (daarmee bedoel ik de dames die een vergroting ondergaan) bovenop een c/d cup nog eens 1100cc zouden krijgen in de vorm van een prothese, we minstens op cup K+, oftewel cupje 'onmogelijk' uit zouden komen. Maargoed, ze hebben dus ontzettend veel weefsel verwijderd! Het zal inderdaad een enorme verlichting zijn dat hele gewicht weg, fijn hoor Maar begrijp ik het nu goed dat je op vrijdag geopereerd bent, en de arts op maandag al oppervlakkige draadjes is gaan verwijderen en pleisters eraf is gaan halen?!?! Jeetje... ik vind dat wel erg vroeg. Misschien is dat wel de gang van zaken bij een borstverkleining, maar ik kan me niet voorstellen dat je huid in 3 dagen al voldoende hersteld is. Heel jammer dat er hierdoor ook wondjes mee open zijn gegaan, dat is weer extra stress en zorgen die eigenlijk helemaal niet nodig zouden zijn. Vooral je 3 landenpunt is toch wel een kwetsbaar plekje wat je graag dicht wil houden! Je leest wel vaak bij verkleinigen/borstliften dat het 3 landenpunt wat vertraging heeft en open is gegaan. Op zich geen ramp natuurlijk. Maar als de dokter er nu 2 weken vanaf was gebleven dan had het vast een ander resultaat gegeven. Maarja, misschien hoort het wel bij een borstverkleining, deze handelswijze? Ik vind het in ieder geval zonde dat je je nu zorgen moeten maken om je wondje. En je eigen pijnstillers moeten nemen bij thuiskomst? Jeetje... je zou toch verwachten dat je vanuit het ziekenhuis wat meekrijgt, of in ieder geval een recept hiervoor. Laten we in ieder geval hopen dat je herstel beduidend beter gaat, en dat het zware beurse gevoel nu langzaamaan weg gaat trekken. Heb je er toevallig ook foto's van? Er is hier nog iemand met een behoorlijke borstverkleining, dat zag er ontzettend gehavend uit. Maar vele pleistertjes en bloed laten dit al gauw zo lijken he Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fien Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Hallo Piepke, dank voor voor je reactie! Ja de oppervlakkige draadjes zijn er heel snel uitgegaan, maar al bij al is het goed afgelopen. Ik heb vanochtend even naar de verpleegkundige gebeld voor die wonde, en ze gaf aan dat dat vaak voorkomt. Ik mocht de steunpleister er af doen, de wonde goed zuiver maken en daar dan een afzonderlijke pleister met compres op doen en 3x per dag verschonen. Voor de rest van het gebied dan weer gewoon de steunpleister (mefix) erop. Ik zag bij deze dus ook dat alles heel mooi dicht is, behalve dat die wonde aan drielandenpunt. Die is op zich ook niet verontrustend, door het nu goed te verversen en regelmatig wat te drogen denk ik wel dat het snel zal volgen. Ze gaf alvast aan dat ik me er geen zorgen over moest maken, dat dit vaak voorkomt. Zolang de wonde zelf mooi roze is is het ok en zal dit wel volgen. Voor de rest heb ik nog 1 puntje aan mijn andere tepel waarvan ik de pleister nu niet durvde lostrekken omdat dat maandagavond in een klein hoekje open was gegaan. Ik ga straks heel rustig die pleister goed nat maken en proberen verwijderen, en dan ook eentje met een compresje in de plaats. Dat zal allicht ook weer beter zijn, maar daar komt dus ook niets van vocht uit, ik denk alleen dat ik het ga openhalen als ik het nu zelf lostrek. Dus alles zal wel goedkomen, oef! Voor die pijnstilling ben ik ondertussen ook op de goede weg. Ik kan afbouwen en laat de dafalgan nu achterwege, enkel nog zaldiar. In het ziekenhuis hadden ze gezegd dat de dafalgan zou moeten volstaan, maar ik neem aan dat ieder lichaam toch nog een beetje anders is. Ik mocht ook nog brufen tussendoor nemen, wat ik 1x gedaan heb en idd dat bracht goede verlichting MAAR het remt de wondheling dus ik heb het op 1x gehouden. De chirurg wist maandagavond ook meteen dat ik een brufen genomen had omdat het allemaal makkelijk bloedde, dus NSAID is echt af te raden in de fase van wondherstel. Voor de rest voel ik me redelijk gehavend, vooral inwendig dan, maar uitwendig valt het reuzemee. Ik heb aan de linkerborst aan de zijkant een enorme bloeduitstorting, verder rond de tepels erg geel (maar ik weet niet of dat nog ontsmettingsproduct is of blauw dat al geel geworden is, ik ga er ook echt niet op wrijven om het te testen), en voor de rest zijn de wonden dus op dat ene puntje na erg mooi dicht. Je ziet wel nog de onderhuidse hechtingen lopen, maar die gaan dus vanzelf oplossen in de loop van de tijd... Wel vreemd om te zien Zo, dat voor nu. Ik heb geen foto's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piepke Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 hahaha neee.. gaan kijken of je het gele eraf kan poetsen zou ik ook niet durven proberen.Zolang je pleistertjes niet zelf nat worden van het wondvocht zou ik ze lekker laten zitten. Dan blijft je wond ook droog en wordt er niet aan getrokken, gewoon niet teveel aan plukken zelf.Zolang je drielandenpunt schoon en droog blijft moet het vast goed komen.Er zijn eventueel homeopatische pilletjes (arnica) die zwelling en blauwe plekken tegen gaan deze werden mij geadviseerd bij de borstlift. Maar ik had het geluk dat ik totaal niet blauw ben geweest.Fijn dat je een beetje de weg hebt gevonden nu met de pijnstilling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fien Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 He dank je voor de tip van die Arnica. Ik neem nu wel al zink en vitamine C voor de wondheling, alsook een probioticum voor de darmflora want met al die pijnstilling is het aardig gaan stoppen daar beneden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
best_boobie Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 hoi FienWat een verhaal zeg en wat een hoeveelheid dat er bij jou weggehaald is! Dat zul je inderdaad wel heel goed voelen, moet een echte verlichting zijn!Dat met dat vocht verliezen bij een klein wondje en dat gele van die borst herken ik van een ander verhaal over borstverkleiningen. Als je ervaringen wilt delen, moet je misschien eens een pb sturen aan Anma. Zij heeft vorige week donderdag haar verkleining gehad, ik denk dat jullie wel iets aan elkaar zullen hebben!!Beterschap, en gewoon nog even die Zaldiar blijven nemen. Je hoeft geen pijn te hebben he!xx BB Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fien Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Hoi BB,Bedankt voor de tip, ik had een paar dagen geleden al zitten meelezen op haar verslagen, maar ga idd eens een berichtje sturen.Groeten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anma Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Das ok toevallig, toen jij dit schreef had ik je net een berichtje gestuurd, thanks bb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
irmama Posted July 12, 2012 Share Posted July 12, 2012 We zijn inmiddels een paar weekjes verder. Hoe is het nu met je Fien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.