Ga naar inhoud

Borstlift - Behandeling & Beperkingen


Aanbevolen berichten

Een borstlift is een ingreep waarbij overtollige huid van de borst wordt verwijderd en tevens de tepel en het borstweefsel hoger worden geplaatst.

Er wordt dus weefsel (huid) verwijderd en strikt genomen wordt de borst dan ook iets kleiner. Daarom wordt deze ingreep bij kleinere borsten vaak gecombineerd met het plaatsen van een klein implantaat om ook een borstvergrotend effect te krijgen.

Vrouwen van wie de borsten zijn verslapt door bijvoorbeeld gewichtsverlies, zwangerschappen, borstvoeding en de zwaartekracht, komen voor deze operatie in aanmerking. Een enkele keer kan een verslapte borst gecorrigeerd worden door alleen een borstvergroting uit te voeren.

BEPERKINGEN

Een borstlift is, mits op juiste wijze uitgevoerd bij de daarvoor aangewezen cliënt, een veilige ingreep. Toch bestaat er (zoals bij elke operatie) de kans op complicaties, met name als de behandeling wordt gecombineerd met andere (esthetische) correcties. Algemene operatierisico's zijn nabloeding, infectie, vochtophoping, trombo-embolieën, vertraagde wondgenezing en overtollige littekenvorming. Daarnaast zijn er specifiek bij deze operatie behorende risico's, zoals gevoelsverandering in de tepel (meestal tijdelijk van aard) en het ontstaan van littekens rond en onder de tepel. Zoals bij iedere dubbelzijdige ingreep is absolute symmetrie niet te garanderen.

Een borstlift is een behandeling met een duurzaam resultaat. Met name als de borstlift gecombineerd wordt met plaatsen van implantaten. Het is echter wel zo dat een borst (met of zonder implantaat) onder invloed van de tijd, zwaartekracht, gewichtschommelingen en veranderingen in de hormoonhuishouding, altijd kan veranderen. Wees realistisch in uw verwachtingen, zet deze goed op een rijtje en bespreek ze met de plastisch chirurg. Indien gebruik wordt gemaakt van een implantaat moet worden gesproken over het soort implantaat, toekomstige zwangerschappen, borstvoeding en de invloed van een implantaat op onderzoek van uw borst door uzelf en/of middels een mammogram (borstfoto).

BEHANDELING

Deze operatie vindt altijd plaats onder algehele narcose en duurt tssn 1 en 3 uur. Via een incisie (snede) rond de tepel, naar beneden toe en in de borstplooi (als het ware een anker) wordt de tepel verplaatst en de overtollige huid verwijderd. Indien een implantaat wordt gebruikt is er zelden een snede in de borstplooi nodig en is het litteken dus aanzienlijk korter. Afhankelijk van uw lichaamsbouw en het soort implantaat, wordt het implantaat achter of voor uw borstspier geplaatst. In alle gevallen worden drains achtergelaten waarmee u naar huis gaat. Deze worden later verwijderd, meestal na 1 à 2 dagen. Na de operatie worden uw borsten ingetaped en dit wordt gelijktijdig met de drains verwijderd. Hierna moet u een sportbeha dragen. De hechtingen zijn oplosbaar.

Doorgaans kunt u dezelfde dag nog naar huis en u krijgt exacte instructies wat u wel en niet mag doen mee naar huis. De eerste week na de operatie zult u rustig aan moeten doen. De meeste zaken van het dagelijks leven kunt u gewoon blijven doen, maar het tillen van zware dingen en het ondernemen van zware activiteiten moet u vermijden. De meeste mensen dragen de sportbeha gedurende de eerste week dag en nacht. Indien drains worden gebruikt kunt u weer gewoon douchen nadat de drains en het tape zijn verwijderd. Het eindresultaat is nog niet direct zichtbaar. In het begin staat de huid strak en gespannen. Een enkele keer is de borst en/of het eromheen gelegen gebied blauw, beurs en gezwollen. Dit trekt langzaam weg. De littekens kunnen nog enige maanden rood gekleurd en stug zijn. Hierna vervagen deze. De pijn is goed te bestrijden met bij de drogist verkrijgbare pijnstillers. Ondanks het ongemak is het belangrijk niet in bed te blijven liggen. In verband met de bloedsomloop, in met name de benen, dient u zo spoedig mogelijk weer te gaan lopen. De eerste 6 weken is sporten echter sterk af te raden. Gewoonlijk komt u na 1 à 2 dagen, na 1 week en na 6 weken terug voor controle. Indien er problemen zijn, kunt u contact opnemen met ons en komt u eerder of vaker terug.

Al met al is een borstlift een goed voorspelbare en zeer dankbare operatie. Indien gebruik wordt gemaakt van implantaten, zijn de resultaten duurzamer en fraaier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal volgende week donderdag een borstlift zonder prothesen ondergaan. Bij mij zal de operatie een 3-tal uren duren en ik krijg geen drains.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Gast Marieke70

Hoi!

Ik ben een vrouw van 38, twee kids en twee halfvolle borsten :139: . Ik heb van dr. Beekman een consult gehad en die zei dat ik een borstlift via de tepelhof moest hebben met een anathomische prothesen en dat de tepelhof verkleind kan worden. Het enige wat mij nog weerhoudt is de prijs, 7200,-. Ik ben aan het shoppen geslagen en zie nu dat ik dezelfde ingreep ook tegen veel lagere prijzen kan laten doen. Ik heb alleen zeer veel vertrouwen in dr. Beekman en ben dus huiverig voor andere artsen omdat ik niet weet wat die kunnen doen. Het gaat tenslotte toch om het eindresultaat en niet om de prijs.

Dus als iemand mij kan tippen die dezelfde ingreep heeft gehad en een mooi eindresultaat dan hoor ik dat heel graag :rolleyes: !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...
Gast hangertje

ik onderga 13 augustus een correctie met prothese en laat dat doen door dr selms... ik heb hele mooie borsten gezien die door hem zijn geopereerd en heb er een supergoed gevoel over... ik vind dat bedrag erg hoog ik betaal 4750

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Hierin staat veel info over methoden, wat te verwachten van het resultaat, littekenvorming, foto's van het verloop tot 1+ jaar na de ingreep: http://banffplasticsurgery.ca/pdfs2/mastopexy-161211.pdf

Wat ik eruit haalde:

De vorm die je krijgt hangt sterk af van de vorm die je had. Had je geen bovenbolling voorheen, dan krijg je het ook niet na de lift. Wel ietsje meer, maar niet zoveel. Zitten je tepels laag op je borst onafhankelijjk van de hang (dus qua borstvorm), dan blijft dat zo. De sleutelgattechniek geeft meer projectie dan de ankertechniek (maar is niet geschikt voor elke borst, heb ik uit andere bron). Littekens nemen tot vier jaar de tijd om te helen. Ze zijn op zijn slechtst 3-4 maanden po. Ze kunnen niet veel doen aan slechte littekenvorming. (Wel tatoeage, maar dat maakt de littekens niet platter, heb ik uit andere bron.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Ik heb helemaal geen echte pijn gehad. Ik heb een (anker)lift met prothesen achter de spier gehad 5 weken geleden en heb helemaal niks van pijnstilling nodig gehad, al verschilt dit natuurlijk van persoon tot persoon...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een (anker)lift (zonder prothesen) en heb de eerste week wat last gehad, niet eens echte pijn. Meer het aanpassen aan de situatie, op je rug slapen, niet reiken, tillen etc. Ik gebruikte wel alle voorgeschreven medicijnen, maar meer om evt. ontstekingen tegen te gaan (en ook om pijn te voorkomen).

De pijn zal natuurlijk wel per persoon verschillen en ook met of zonder prothesen maar ik zou het zo weer doen. Ben vandaag 4 weken PO en moet mezelf een halt toeroepen dat ik niet meer doe dan ik mag.

Succes met je (eventuele) operatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Volgens de PC zal ik, als ik n lift wil ondergaan toch echt protheses moeten nemen aangezien ik weinig weefsel heb en de huid dun is. Eigenlijk wil ik geen protheses meer, heb nu 14 jaar zoutwaterprotheses maar deze zijn aardig leeg en voor de borstspier geplaatst, dus niet mooi, je ziet randen en wat deukjes af en toe, dus dat er wat moet gebeuren staat vast. Hoopte alleen op n lift. Had ooit van nature n B cup, nu tussen B en C in. Maar volgens PC hou ik niets meer over als ik huidige protheses laat verwijderen en alleen laat liften. Zijn er vrouwen die n soortgelijke situatie hebben gehad en toch voor alleen liften kozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...
  • 10 months later...
Op 31-1-2015 om 22:47, DonnaBosco zei:

Volgens de PC zal ik, als ik n lift wil ondergaan toch echt protheses moeten nemen aangezien ik weinig weefsel heb en de huid dun is. Eigenlijk wil ik geen protheses meer, heb nu 14 jaar zoutwaterprotheses maar deze zijn aardig leeg en voor de borstspier geplaatst, dus niet mooi, je ziet randen en wat deukjes af en toe, dus dat er wat moet gebeuren staat vast. Hoopte alleen op n lift. Had ooit van nature n B cup, nu tussen B en C in. Maar volgens PC hou ik niets meer over als ik huidige protheses laat verwijderen en alleen laat liften. Zijn er vrouwen die n soortgelijke situatie hebben gehad en toch voor alleen liften kozen?

Ik zie dat deze reactie alweer een paar jaar oud is. Maar ik wil toch reageren en wellicht hebben andere vrouwen iets aan mijn verhaal. 

 

Ik heb nooit hele volle of parmantige borsten gehad. En nadat ik afgevallen was, waren ze best wel leeggelopen/ gaan hangen.

Ik heb voor alleen een lift gekozen. Ik had cup 80B en dat heb ik nog steeds. Alleen zitten mijn borsten nu hoger en ze ogen veel mooier en ronder. Mijn tepelhof is ingekort dus de verhouding is ook stukken beter.

 

Er is wat weefsel naar boven verplaatst, maar zo'n bolling en volume als bij een vergroting zit er natuurlijk niet in. Mijn vorm is meer anatomisch. Maar dat kan ook een pré zijn, afhankelijk van je smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.