Ga naar inhoud

Ziekeverlof na bv


Aanbevolen berichten

Hey,

Zijn hier nog andere die op ziekteverlof zijn gegaan na een bv?

Ik heb mij namelijk ziek gemeld, aangezien ik geen vakantiedagen meer heb staan.

Heb verteld dat ik geopeerd moet worden maar niet dat het om borstvergroting gaat, aangezien ik hierover liever niet praat want ik weet dat het zo al de ronde zal gaan...

Maar nu was mijn vraag, als de controlearts komt, kan ik dit ook in vertrouwen zeggen en dat ik niet wil dat mijn werk het weet?

Iemand ervaring mee?

Lieve groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen ervaring mee. Ik heb het bij mij op het werk nagevraagt en er zijn geen officiële richtlijnen hoe om te gaan met cosmetische ingrepen en daarom wordt het vaak 50/50 gedaan dus 50% ziekte uren en 50% eigen tijd

En tja zo'n controle arts mag volgens mij geen details geven maar alleen zeggen of het een reëel ziektebeeld is, of je idd verhinderd bent om te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bedrijfarts heeft 1x in de maand vergadering met de teammanagers, en dan wordt iedereen die thuis ziek zit besproken.

Volgens mij hebben bedrijfsartsen geen zwijgplicht, zoals echte huisartsen.

Misschien moet je het er even bij zeggen dat je absoluut niet wil dat dit bekend wordt op je werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi ..

Mijn vriendin heeft en paar jaar geleden haar BV gehad en heeft zich ook gewoon ziek gemeld.. Ze is dacht ik 3 à 4 weken thuis geweest en daarna tot de 6 weken rustig aan weer begonnen.. Zei deed schoonmaakwerk dus das best zwaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedrijfsarts heeft zelfs de plicht om aan de werkgever en arbodienst te rapporteren.

Ieder bedrijf reageert anders op deze operatie. Je gaat hem namelijk gewild aan dus herstel zou redelijkerwijs voor eigen rekening (lees verlofdagen) zijn.

Maar mijn bedrijf meld mij gewoon ziek en heeft daar totaal geen problemen mee, ze weten de reden.

Ik lees ook wel eens op deze site dat sommige bedrijven 50/50 doen.

Apart gevalletje van ziek zijn dit...

Probeer er een beetje achter te komen wat de standaard procedure bij ziekmelding is. Wat zijn je plichten en moet je op gesprek bij de arts/komt de arts op thuisbezoek?

Als dit nl niet zo is, zou ik het gewoon risceren. Bij de sommige bedrijven komt een bezoekje aan de bedrijfsarts pas na een bepaalde periode en dien je je in die periode alleen te verantwoorden dmv een telefoontje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet (in België), een arbeidsgeneesheer mag niet spreken over de medische problematiek van een medewerker. Hij kan enkel praten over wanneer de persoon weer aan de slag kan maar mag niet zeggen wat de reden is van afwezigheid. Dit valt onder medisch beroepsgeheim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer zelfs stel dat je als leidinggevende een medewerker naar de arbeidsgeneesheer stuurt o.w.v. een vermoeden van alcohol of druggebruik dan zal de arts nooit terugkoppeling geven aan de leidinggevende of de persoon inderdaad gebruiker is. Ook dit valt onder het medisch geheim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Lucky71

Weet ook niet hoe dat zit, maar ik heb me ook ziek gemeld voor 2 weken, aangezien ik echt nooit ziek thuis blijf, heb ik geen controle gehad.

Ik wilde het ook niet rond bazuinen en zekers niet tegen m'n collega's vertellen. Ik werk namelijk in een mannenwereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

ik weet ook niet wat de procedure is hierbij. Ik had het de eerste keer in mijn vakantie gepland maar omdat de bv toen niet doorging uiteindelijk moest ik in sept weer gaan. Ik heb t op mijn werk wel verteld, ook omdat we maar met een heel klein team zijn. Toen ik in sept. voor de 2e keer ging wilde ik daar mijn vakantie-uren voor gebruiken omdat ik er nog veel had, maar mijn manager zei dat ik me maar ziek moest melden ;)

Ik zou het idd eens voorzichtig uitzoeken..veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland valt een bv onder ziek zijn. De wettelijke bepalingen ten aanzien hiervan maken geen onderscheidt tussen het soort ziek zijn/operatie en ook uit jurisprudentie is gebleken dat een cosmetische ingreep en herstel onder ziek zijn valt. Dus ook na een cosmetische ingreep ben je ziek (wel pas vanaf dag van operatie). Het kost je dus geen vrije dagen!!! Maar werkgevers doen vaak net alsof je je daar niet ziek voor mag melden, zodat je verlof opneemt en veel werknemers weten niet dat ze zich ziek kunnen melden. Er zullen ook werkgevers zijn die het echt niet weten hoor.

En een arbo-arts mag onder geen beding de reden van je ziek zijn doorgeven. Hij mag enkel doorgeven of je in staat bent om te werken ja of nee, wat voor werk je kan doen en hoe lang het herstel zal zijn. Ook een arbo-arts heeft medisch geheim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer zelfs stel dat je als leidinggevende een medewerker naar de arbeidsgeneesheer stuurt o.w.v. een vermoeden van alcohol of druggebruik dan zal de arts nooit terugkoppeling geven aan de leidinggevende of de persoon inderdaad gebruiker is. Ook dit valt onder het medisch geheim.

Als dat zo is, dan is mijn arbeidsdeskundige in het verleden buiten zijn boekje gegaan!!

Het kan idd goed zijn dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, het klinkt logisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland valt een bv onder ziek zijn. De wettelijke bepalingen ten aanzien hiervan maken geen onderscheidt tussen het soort ziek zijn/operatie en ook uit jurisprudentie is gebleken dat een cosmetische ingreep en herstel onder ziek zijn valt. Dus ook na een cosmetische ingreep ben je ziek (wel pas vanaf dag van operatie). Het kost je dus geen vrije dagen!!! Maar werkgevers doen vaak net alsof je je daar niet ziek voor mag melden, zodat je verlof opneemt en veel werknemers weten niet dat ze zich ziek kunnen melden. Er zullen ook werkgevers zijn die het echt niet weten hoor.

En een arbo-arts mag onder geen beding de reden van je ziek zijn doorgeven. Hij mag enkel doorgeven of je in staat bent om te werken ja of nee, wat voor werk je kan doen en hoe lang het herstel zal zijn. Ook een arbo-arts heeft medisch geheim.

Ik denk dat je dus gebakken zit Blue Bird... je kan je gewoon ziek melden.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mij ook gewoon ziekmelden. Dat recht heb ik en ben de afgelopen jaren bijna niet ziek geweest. Je hoeft ze niet te vertellen waaraan je geopereerd wordt en een arts (in welke vorm dan ook) heeft beroepsgeheim en mag daar niks over zeggen, als je daaraan twijffelt kan je ervoor kiezen om diegene het zwart op wit te laten zetten voor je dat hij/zij daar niks over zegt. Bij mij zullen ze wel moeilijk kunnen doen, is een vrouwenbedrijf en ze zullen het op eigen keuze gooien. Maar als je nou op wintersport je been breekt, of iets kneust met een sport kunnen ze ook zeggen: eigen keuze/verantwoordelijkheid DUS mag je je niet ziekmelden. Maar hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld een dagje de stad in gaat en je wordt daar aangereden? Zeggen ze dan ook: ja, het was je eigen keus om de stad in te gaan... het slaat echt allemaal nergens op Het is alleen eigen belang voor het bedrijf om je verlofdagen te laten opnemen. Met andere woorden: maak gebruik van je rechten, want jij komt je plichten ook na t.o.v. je werkgever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Lucky71

Ik ga mij ook gewoon ziekmelden. Dat recht heb ik en ben de afgelopen jaren bijna niet ziek geweest. Je hoeft ze niet te vertellen waaraan je geopereerd wordt en een arts (in welke vorm dan ook) heeft beroepsgeheim en mag daar niks over zeggen, als je daaraan twijffelt kan je ervoor kiezen om diegene het zwart op wit te laten zetten voor je dat hij/zij daar niks over zegt. Bij mij zullen ze wel moeilijk kunnen doen, is een vrouwenbedrijf en ze zullen het op eigen keuze gooien. Maar als je nou op wintersport je been breekt, of iets kneust met een sport kunnen ze ook zeggen: eigen keuze/verantwoordelijkheid DUS mag je je niet ziekmelden. Maar hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld een dagje de stad in gaat en je wordt daar aangereden? Zeggen ze dan ook: ja, het was je eigen keus om de stad in te gaan... het slaat echt allemaal nergens op Het is alleen eigen belang voor het bedrijf om je verlofdagen te laten opnemen. Met andere woorden: maak gebruik van je rechten, want jij komt je plichten ook na t.o.v. je werkgever.

Dat zijn wijze woorden! Hier sluit ik me ook bij aan.

You go girl!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.