Ga naar inhoud

Anker- en Sleutelgatmethode


Aanbevolen berichten

DE ANKERMETHODE

33seconden

Bij de traditionele ankermethode wordt een zogenaamd ankerlitteken gebruikt.

Dit litteken loopt rondom de tepelhof, van de tepelhof recht naar beneden en in de plooi onder de borst, van het borstbeen tot aan de oksel.

Met name het horizontale litteken, in de plooi onder de borst kent een aantal nadelen:

het buitenste gedeelte is zichtbaar als je bijvoorbeeld een bikini draagt.

het buitenste gedeelte wordt vaak breed en dik.

er komen vaak wondgenzings stoornissen voor in het midden van dit litteken.

Tevens heeft de borst vaak een wat brede, platte vorm (minder projectie).

Wegens de bovengenoemde nadelen is eind vorige eeuw gezocht naar een methode waarbij de littekens minder storend zijn. Deze methode wordt wel de sleutelgatmethode genoemd.

DE SLEUTELGATMETHODE

10min

De borstverkleining d.m.v. de sleutelgatmethode is ontstaan omdat gezocht is naar een methode, waarbij de littekens zo klein mogelijk worden.

Bij deze borstcorrectie wordt de huid zo losgemaakt van het borstweefsel dat er minder huid verwijderd hoeft te worden zodat het litteken beperkt kan worden tot een sleutelgat.

Het litteken rondom de tepelhof is onvermijdbaar, omdat in vrijwel alle gevallen de borst ook gelift moet worden, en daarmee de tepelhof naar boven moet worden geplaatst. Juist omdat er moet worden gelift, wordt er ook huid verwijderd. Het litteken rondom de tepelhof is hiervoor in het algemeen niet voldoende. Hiervoor kan het litteken van de tepelhof naar beneden worden gebruikt, juist omdat dit in het algemeen wel mooi wordt.

Deze methode van borstverkleining is technisch wat lastiger en vraagt vrij veel ervaring. Vanwege het fraaiere resultaat wordt de methode in Europa en Amerika in toenemende mate toegepast. Ook in Nederland zijn er steeds meer plastisch chirurgen die deze operatietechniek beheersen.

Voordelen sleutelgatmethode:

fraaiere vorm (minder plat, meer projectie)

kleiner litteken

minder kans op gevoelsverlies van de tepel

meer kans om later nog borstvoeding te geven

bewegingen van de armen zijn sneller (na 2-3 dagen) weer mogelijk

kortere operatieduur

Omdat de onderhuidse wond wat groter is, is de kans op zwelling en bloeduitstortingen groter.

Tevens duurt het langer (6-8 weken) voordat de uiteindelijke vorm is bereikt.

In een klein aantal gevallen (afhankelijk van de ervaring van de chirurg) moet te zijner tijd nog een kleine correctie worden uitgevoerd van de huid in de plooi onder de borst.

Wie komt in aanmerking voor een borstverkleining d.m.v. de sleutelgatmethode?

Een borstverkleining in het algemeen is een riskante operatie indien er sprake is van overgewicht. Ook door andere oorzaken kunnen de risico's op complicaties groter worden. Dit geldt te meer bij de sleutelgatmethode. Of een borstverkleining via de sleutelgat methode mogelijk is hangt af van een aantal factoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...

Ik zou wel willen weten wie er van dit forum via de sleutelgatmethode geopereerd is. Dit wordt er in de operatieverslagen niet altijd bij verteld.. Ik ga zelf waarschijnlijk voor de sleutelgatmethode, heb woensdag consult bij Dr. Laban van de Bergman kliniek. Tegen de twijfel zou ik nog wel wat foto's willen zien van iemand..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Cee,

Zoals je weet ben ik geholpen dmv de sleutelgatmethode. Verder is Nail ook geholpen door deze methode, maar zij zit (bijna) nooit meer op dit forum. Annemieke is volgens mij ook geholpen dmv de sleutelgatmethode, zij is nog wel actief hier. De rest is allemaal geholpen door de ankermethode. Misschien dat er op het .nl forum meer mensen zijn die dmv van de sleutelgat zijn geholpen?

Groetjes!

Oh ja, zondagochtend is er op RTL 4 een programma ism de Bergmankliniek. Aankomende zondag komt er dan een borstverkleining aan bod. Weet niet of dat dmv de sleutelgat is, maar dan weet je iig hoe het er daar allemaal aan toe gaat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze even een oproepje aan de dames die een bvk ondergingen .

Kunnen jullie me even een pb-tje sturen met de info of jullie door de anker- of sleutelgatmethode een cupje minder hebben ? Dan kan ik het in je topictitel zetten en is het voor dames die info zoeken mss net iets makkelijker op te sporen .

Groetjes

> dit bericht wordt binnen afzienbare tijd gewist

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.