Ga naar inhoud

Sabiene : 2 april 2012 : prof. vd Lei. : Bergmankliniek in Heerenveen (PIP wissel)


Aanbevolen berichten

Hallo , hier dan eindelijk mijn verslag van mijn PIP prothesewissel van 2 April. Dinsdag had ik al een verslag geschreven maar toen ik bijna klaar was, was het verslag met de noorderzon vertrokken pfff balen, de volgende 2 dagen werkte internet niet vandaar nu pas het verslag.

Hoewel ik maar 20 minuutjes vanaf Heerenveen woon heb ik zondagavond geslapen bij een vriendin uit Heerenveen, die ook met me meeging naar de Bergmankliniek.

We vertrokken kwart over 7 vanaf haar huis want ik moest me om half 8 melden, we zagen dat Dr. vd Lei ook tegelijk aankwam.

Aangekomen konden we vrijwel doorlopen naar mijn gezellige privekamer. Eerst nog even naar het toilet en daarna kon ik het roze operatiejasje aandoen.

De verpleegkundige gaf nog wat voorlichting en vroeg of ik nog vragen had en er tegenop zag. Nee ik zag niet tegen de operatie op maar wel tegen de pijn erna, 8 jaar geleden heb ik mijn 1 ste bv gehad in een prive ziekenhuis tegenover mijn huis Bangkok waar ik destijds woonde. het was daar gebruikelijk dat je er 2 nachten verbleef na een bv, nou dat was ook wel nodig want de 1ste dag had ik zoveel pijn dat ik niet uit bed kon om naar het toilet te gaan. de volgende dag moest de verpleegster me helpen om uit bed te komen. Echt vreselijke pijn meteen al toen ik wakker werd uit de narcose, t leek of was er een grote vrachtauto over mij heen gereden, kon ook amper ademen en mijn arm,en bewegen deed ook vreselijk pijn, waarschijnlijk kwam dit omdat het via de oksel is gegaan.

De verpleegster van Bergman verwachte dat ik nu veel minder pijn zou krijgen omdat dit een wissel was en het nu niet via de oksel zou gaan plus de operatietechnieken en pijn bestrijding waren verbetert, nou ja ik zou wel zien.

Intussen kwam dr. vd Lei binnen terwijl ik mijn medicatie diclofenac, maagbeschermer en half slaaptabletje(dormicum?) innam.

Hij kwam samen met een andere vrouwelijke arts in opleiding??? en maakte foto's van de voorkant en zijkant van mijn borsten. Hij zei net zoals bij het intake gesprek dat mijn protheses te hoog geplaatst waren(wat veel gebeurt als het via de oksel gaat). Ik vond ook altijd wel dat de bovenkant te hoog bol was.

Ik had PIP 270 cc high profile en zou nu krijgen Allergan(Natrelle) medium profile 345 cc, ik vond de cupmaat c op zich wel mooi bij mijn lichaam passen en wilde ietsje voller van onder en juist niet van boven, want vanaf de zijkant gezien was mijn bovenkant voller dan de onderkant.

Daarna moest ik op bed zitten en tekende hij samen met de andere arts af waar de implantaten moesten komen, daarna nog een paar foto's en toen snel weer in bed, want ik zei tegen vd Lei dat het tabletje al begon te werken, ik werd al behoorlijk draaierig.

Daarna kwam de anethesist nog even langs voor wat vragen en vertelde dat de operatie om kwart over 8 gepland stond en de operatie ongeveer 5 kwartier zou duren.

Om tien over 8 werd ik gehaald door een ok assistente en de anethesist en heb ik mijn vriendin gedag gezwaaid, k was blij dat het zover was(des te eerder kon ik weer eten en drinken). Ik mocht meteen van mijn bed overstappen op het verwarmde ok bed en kreeg nog plakkertjes op mijn lichaam en de narcotiseur vroeg of ik wel nuchter was, ik zei ik hoop het wel na die hele liter wijn van gister, maar toen had hij wel door dat het een grapje was.

Er werd een infuus in mijn hand gezet en de narcotiseur deed een zuurstofkapje op mijn gezicht en zei ga maar lekker dromen over mooie stranden, en weg was ik in een paar seconden.

Om precies half 10 werd ik wakker(in de uitslaapkamer) en de verpleegkundige zei tegen mij dat de operatie klaar was, ik zei tegen haar, ben ik dan al geweest???, k was het stukje in de ok even kwijt en had bijna helemaal geen pijn, wat een verschil met de eerste keer.

Na 10 min kreeg ik wel iets pijn en heeft ze via het infuus pijn stilling gegeven. Na een half uurtje lang wat routine controle's te hebben gedaan, bloeddruk etc. mocht ik weer naar mijn eigen kamer waar mijn vriendin alweer zat te wachten.

K was blij dat zij er was, k moest ook wel weer even denken aan 8 jaar geleden in Bangkok toen mijn man na de operatie er was, t is nu helaas mijn exman.

Ik vertelde mijn vriendin dat het niet te vergelijken was met de 1 ste keer, wat een verschil, amper pijn en ik kon meteen weer rechtop zitten.

Eerst even een glaasje water gedronken ik had toch wel dorst ondanks het infuus en daarna gebeld en gevraagd om koffie (heerlijk) en een beschuitje, ik had toch zo'n trek en was niet misselijk, maar dat ben ik ook nooit eerder geweest na een narcose..

Gezellig met mijn vriendin gekletst en tv gekeken en daarna onder begeleiding van de verpleegster naar het toilet want ik mocht niet los lopen. In de spiegel van het toilet zag ik wel dat mijn gezicht behoorlijk wit was en ik voelde me nog een beetje duizelig, misschien door de narcose of het slaaptabletje.

Wat mij betreft kon ik weer naar huis, maar ik moest nog even wachten op dr. vd Lei, dat duurde een tijdje want hij was nog druk aan het opereren. Het verband ging eraf toen vd Lei kwam,.k moest even wennen aan de vorm ze zijn nu minder vol van boven maar voor de spiegel lijkt het veel natuurlijker.

daarna kreeg ik een sport BH aan, ik heb normaal BH maat 75 c en nu kreeg ik een 75 B aan pff die zit wel strak zeg.

Ik kreeg ook nog een tasje van Bergman met creme's en een vervolgafspraak voor volgende week 10 april voor verwijderen van de hechtingen en moest weer even wachten op de verpleegkundige en ze vroeg of ik in de rolstoel naar de uitgang wilde, nou echt niet ik kon wel gewoon aan de arm van mijn vriendin voor het geval ik duizelig werd, en toen gingen we weer richting mijn huis waar mijn moeder al zat te wachten.

Thuis gezellig met zijn drietjes thee gedronken en nadat mijn vriendin wegging voor mij, mijn moeder en mijn zoon die later thuiskwam weer zelf gekookt, want ik voelde me weer zo goed. De zware pannen heeft mijn moeder wel uit de laden getild en afwassen waagde ik me ook nog niet aan, dat heeft ma gedaan.

"s avonds tegen een uurtje of 12 naar bed. Wel een Diclofenac genomen maar geen paracetamol, dat had ik beter wel kunnen doen, niet vanwege de pijn maar ik moest wennen om met 3 kussens een beetje rechtop te slapen, k was bang dat ik anders niet zelf uit bed kon komen de volgende ochtend(geen manlief die me kon helpen) en mijn zoon was ook al vroeg vertrokken, maar het uit bed gaan ging redelijk goed. Ik duwde me eerst met mijn armen omhoog maar toen hoorde ik het vocht bubbelen in mijn borst, dat klonk een beetje eng, daarna gewoon vanuit de buikspieren rechtop gaan zitten en dat ging goed.

De volgende dag weer opgebeld door een verpleegkundige van Bergman die vroeg hoe het met me ging en ik zei dat het nu peanuts was vergeleken met de vorige keer, ik denk ook omdat de spieren nu opgerekt zijn en ik geen last heb van mijn armen vanwege een incisie in mijn oksel.

De dinsdag ook weer een wasje gedraaid en zelf gekookt en verder wat op de bank gehangen, gelezen, visite gehad en tv gekeken.

Hoewel ik niet echt pijn heb neem ik toch 3 keer per dag paracetamol, heb ik nu ook voor de nacht gedaan, dan slaap ik beter want ik word er slaperig van. het slapen gaat op zich goed, al vind ik het wel jammer dat ik niet op mijn zij kan slapen, ik ben een zijslaper en de sportbh zit vrij strak die druk op het litteken en op de borst(misschien omdat het een 75B is en ik heb maat 75 C bh maat.

Ook heb ik een borstband maar die moet volgens de verpleegster niet te strak zitten.

Ik heb me vanmorgen weer bij de wasbak gewassen en ga morgen voor het eerst weer douchen en mijn haar wassen, maar ik weet niet of dat al mag want houd je je handen dan niet te hoog????

Ik heb mijn BH vanmorgen in een handwasje geassen en die hangt nu te drogen k heb een sportbh aan die ik al had een 75 c, zit wel wat beter moet ik zeggen, knelt minder dan die ik van Bergman heb gekregen.

Al met al is het me 100 procent meegevallen, ik zal tegen de pijn op na de operatie en was ook bang hoe ik het moest doen overdag alleen thuis, mijn moeder is vandaag even geweest om te stofzuigen maar verder red ik me prima, mijn dochter die studeert komt vanmikddag weer thuis tm paasmaandag, dus als er wel iets zwaars getilt moet worden is zij er wel en anders mijn zoon. Ik voel me nu zo goed en vraag me af of ik nu 3 dagen na de operatie nog niet mag autorijden, volgens de verpleegkundige na een week pas, dus dat zou paasmaandag zijn, maar ik moet zondag naar een verjaardag in mijn woonplaats dus misschien dat ik dan de auto ook wel neem, wat denken jullie zou dat kunnen, t is maar 1 dag vroeger dan de week die er voor staat.

Ik wil mijn dank nog uitspreken voor de goede zorgen voor het personeel van Bergman Heerenveen en natuurlijk dr. vd Lei, mocht ik ooit(ik hoop nog lang niet) een wissel nodig hebben dan ga ik zeker weer naar de Bergmankliniek.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer naar Bergman geweest om de hechtingen te laten verwijderen en ik moet zeggen dat het heel mooi gedaan is. Ik verwachte dat de wond ook nog rood zou zijn maar het is een heel dun lijntje en al heel mooi geheeld. Over een week mag ik beginnen met de littekencreme. Het ziet er mooi en natuurlijk uit al is het echte resultaat pas na een tijdje zichtbaar.

Ik voel me ook prima na ruim een week na de operatie, k moet oppassen dat ik niet teveel doe, maar dat voel ik dan meteen wel, mijn rechterborst is ietsje gevoeliger en de sportbh van de kliniek zit echt strak, mijn bh maat is hetzelfde gebleven 75c ondanks dat ik meer cc heb gekregen, maar de hb die ik van bergman heb gekregen is een 75b, draag nu ook wel een sport bh die ik zelf al had, die zit iets minder strak. De band boven mijn borsten moet ik nog een week dragen.

En dat rug slapen pff, ik ben een zijslaper dus wil eigenlijk graag weer op mijn zij slapen, maar dat is nog wat te pijnlijk denk ik.

Mijn buik is ook opgezet, ik lijk wel 3 maanden zwanger terwijl ik niet meer eet dan normaal, nog 5 weken en dan mag ik weer sporten gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo hier ben ik weer even.

K heb 2 april mijn pip protheses laten vervangen door allergan (natrelle) protheses, gelukkig is alles voorspoedig gegaan, niet echt veel pijn gehad gelukkig, na een paar dagen alweer licht huishoudelijke klusjes en na een week weer autorijden en nu doe ik het meeste zelf weer, nog niet zwaar tillen natuurlijk en ook nog niet stofzuigen.

We zijn nu ruim 3 weken verder maar sinds de 2de week heb ik veel meer last van de rechterkant en dan bedoel ik het gebied onder de rechterborst onder de littekens ook de ribben, als ik mijn sport bh draag doet het daar pijn en als ik mijn arm naar rechts beweeg trekt de huid heel erg net als of het te strak(onderhuids?) gehecht is.

Hebben daar ook last van(gehad), de linkerkant heb ik helemaal geen last van maar de rechter wel.

Ik hoef pas over 4 weken terug te komen bij de kliniek, misschien dat ik ze zo meteen even op bellen en het geval voor leg, ik baal er wel van t is een irritant gevoel ik hoop niet dat het zo blijft of dat erweer opnieuw gehecht moet worden omdat het inderdaad te strak getrokken is(k weet uberhaubt niet of dat wel kan), ik bedoel dat ze het te strak kunnen hechten.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.