Ga naar inhoud

Wat is kapselvorming nou precies en kunnen we het voorkomen?


anna123

Aanbevolen berichten

*** Iedereen heeft kapselvorming. Dat is een natuurlijk proces van je lichaam om iets lichaamvreemds te omkapselen. Dit is normaal een heel dun vliesje. Je moet de eerste 6 weken je armen niet teveel boven je schouders bewegen (borstspier ontlasten), dit kan overmatig kapsel vormen als je teveel gaat doen. Daarna kan je er volgens mij zelf weinig aan doen, je hoort soms na jaren dat iemand ineens teveel kapsel heeft, hoe dat bij de een wel veel aangroeit en bij de ander niet weet ik niet. Als je dan echt veel kapsel krijgt gaat dat je prothese vervormen en wordt je borst anders van vorm, kan zelfs ook pijnlijk zijn.

Dat is wat ik ervan weet.

Groetjes van Ingrid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank dames! Mijn rechter (grotere) borst is veel actiever en onrustiger en aan die kant voel ik ook wat trekkerige pijntjes onder mijn oksel. Aangezien hij al groter is en dus meer moet gaan slinken dan de andere kant wil ik juist aan die kant geen risico lopen op extra gedoe zoals kapselvorming aangezien het verschil dan alleen maar groter wordt.

Gr. Anna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb links lichte vorm van overmatig kapsel

Iedereen krijgt kapsel maar ik heb dus links teveel (het kapsel drukt wat tegen de prothese) de borst voelt zo stugger en soms bij liggen komt er een pijnlijke druk op omdat de prothese als het waren vaster zit en tegen gehouden word.

je kunt het niet voorkomen!! Al heb ik het voor mijn gevoel vanaf de eerste maand al! Ik heb best veel gedaan maar of dat de oorzaak is? Mijn arts zegt van niet je kan er niks aan doen. Rechts voelt heerlijk zacht en soepel net echt! :D

Je hebt licht, matig en extreem bij extreem veranderd je vorm ook echt van je borst

1 tot 3 % Heeft het dus maak je niet druk en meestal kan het verholpen worden maar informeer er goed naar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoelang ben je po?

Je borst word er NIET groter van wat sommige denken

Juist eerder kleiner , als je borst groter word is het meestal de zwelling.

Ben je al meer dan een jaar po en je borst word groter zou ik zeker langs je arts gaan

Ben je pas po heb dan geduld pas na 9 maanden waren mijn borsten volledig gezakt en na 1,4 jaar geen pijn meer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral rustig aan doen Anna. Dat gele vocht, zolang het helder is, is gewoon wondvocht. Dat heeft iedereen volgens mij. De een verliest het en de ander voert het af via de lymfeklieren. Als dat gele vocht, dikker of troebeler wordt, moet je wel ff naar de dokter, want dat kan op ontsteking wijzen. Ik heb zelf enkel een vergroting gehad en heb sinds vandaag eigenlijk zeer weinig tot geen vocht waargenomen in mijn borst, voel aan de bovenkant zelfs een beetje de rand van de prothese zitten. Je ziet het gelukkig niet, maar als je dat kunt voelen, is er geen vocht meer op die plaats.

Hoop dat je genoeg rust krijgt en er mensen zijn die voor je zorgen!

Liefs, BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! Het is vrij hectisch hier thuis maar ik heb totale rust. Ik zit en lig voornamelijk en ben alleen beneden om te eten met de kids. Ik spoel een paar keer per dag op aanraden van de verpleging mijn borsten met water onder de douche. Wat zou jij verstaan onder voldoende rust? Ik vind het zo lastig bepalen.

gr.Anna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen mij is verteld dat ik eigenlijk de eerste twee weken niets mag doen. Dus veel verder dan een glas water pakken en de rest van de dag computeren, lezen en whatsappen kom ik niet haha. Wel af en toe even de tuin in, of even een blokje om (een klein blokje), maar voor de rest zorg ik dat mijn lichaam de rust krijgt die het nodig heeft voor het herstel. Je lichaam geeft het ook aan als het te veel is (en dat kan al snel zijn.... merk ik) Je wordt dan moe, of je gaat pijn in je borsten voelen, of meer vocht vasthouden!

Dus veel rusten, en de rest aan anderen overlaten :D

Hoe moeilijk het soms ook is.....

gr. BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Met mijn borst gaat het goed wil het niet laten opereren samen met vriendje lief vesloten. Na kindjes komtver wel een wissel maar dan gelijk aan beide kanten mischien 400 cc? Ben ik gelijk klaar voor de komende 10 a 20 jaar!

Ik weet nu wat het is en kijk uit naar 2 gelijk zachte boobie hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendin van mij had last van extrame kapselvorming. Tijdens de hersteloperatie bleek dat zij een kapsel in een kapsel had. De pc had het maar één keer eerder gezien.

Zij had de het op de borstspier geplaatst en had na 2dagen al geen pijn meer en heeft toen dus einelijk alles gewoon gedaan, haar dochter van 1,5 tillen, sofzuigen, boodschappen slepen etc. Zij sloeg alle waarschuwlingen in de wind, want het doet toch geen pijn en na 4 maandne kreeg zij dus al pijnklachten aan haar borst. Ik ga dus gewoon straks 2 weken he-le-maal NIETS doen hahaha. Lekker liggen, computeren, slapen, tv kijken, af en toe ff wandelingetje naar school om mijn zoon op te halen. Ik ga mij heel lui gedragen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh dat lijkt me raar zeg!!

Gelukkig is ze er vanaf :D

voor mijn gevoel heb ik het al vanaf het begin ik deed heel veel met links mischien te veel denk ik soms?

Kortom bij is wissel houd ik mn amrpjes 6 weken plat al ik het maar voor het idee :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.