Ga naar inhoud

Ziektewet


Gast Kaat

Aanbevolen berichten

Ik heb wat rondgekeken op het forum, kon geen echt topic hierover vinden. Daarom zelf maar een nieuwe gestart.

Ik zit er nl heel erg mee wat te doen met mijn werk. Eigenlijk vind ik dat niemand het iets aangaat, werkdruk is hoog en wil vooral geen scheve gezichten van mijn collega´s. Aangezien ik genoeg vakantiedagen heb, is dit voor mij de weg van de minste weerstand. Mijn mannie echter is er helemaal op tegen, wil dat ik me ziek meld omdat dat wettelijk zo geregeld is, en omdat vakantiedagen feitelijk ook geld kosten. De reden van ziekmelding is toch prive, hoef ik niet mee te delen. Maar ik verwacht toch dat mensen mij gaan vragen wat er aan de hand is, wat voor ziekte ik heb of wat voor een operatie ik moet ondergaan. We gaan nogal informeel met elkaar om, dus ik weet nu al dat ik me bij een dergelijke vraag niet op de vlakte kan houden, tegelijkertijd vind ik dat het niemand wat aangaat, en die scheve gezichten heb ik ook geen trek in.

Wat hebben jullie gedaan, of gaan jullie doen, nog goede tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wat gegoogled. er is blijkbaar wat jurisprudentie over ontstaan, het hangt volgens mij ook van je werkgever af, helemaal zeker weten doe ik het ook niet. ik beschouw dit als een prive zaak, val er liever niemand teveel mee lastig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een week vrij gekregen. Mijn baas meldt me ziek.

Ik werk bij de overheid en heb een gesprek aangevraagd met mijn baas en uitgelegd dat ik geopereerd moest worden. Daarna wel eerlijk erbij gezegd dat het om een borstvergroting ging. Hij heeft het nagevraagd bij personeelszaken en een operatie is een operatie dus ik krijg die dagen gewoon vrij van mijn baas zonder verlof te moeten nemen.

Het is dat ik het zelf aan wat collegas verteld had anders wist niemand het. Als jij het je baas in vertrouwen vraagt, dan hoeft er toch niemand achter te komen?

Ik zou het op z'n minst proberen.. scheelt je anders toch weer een dag of 5/6 aan verlofdagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een redelijk groot probleem. Wij hebben een manager met die graag 'tussen neus en lippen door' allerlei mededelingen doet die hij als manager niet mag zeggen: meningen over andere managers, collega's, bepaalde privezaken, en in 1 geval heeft hij ook over stand van zaken van de psychische problemen van een collega mededelingen gedaan. Kortom voor mijn baas kijk ik wel heel erg uit. Zit er wel over te denken om de bedrijfsarts in te schakelen voor advies. Maar heb er eerlijk gewoon weinig problemen mee normaal verlof te nemen voor een paar weken. Tot eind 2009 heb ik na 3 weken zomervakantie nog 5 over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij een borstvergroting laat doen dan zien je collega's het waarschijnlijk ook wel toch?

Ik snap dat je niet wil dat mensen het weten, dat vind ik ook vervelend... maar ik hou er wel rekening mee dat mensen het gaan zien.

Als je geen gezeur wil hebben erover, dan zou ik gewoon de vakantie opnemen. Je hebt inderdaad nog dagen zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België kan je niet naar het ziekenfonds (zo noemen 'wij' dat) voor een estetische ingreep dus krijg je'r ook geen ziektedagen voor . Ik heb 2 weken verlof genomen en er nog 2 weken moet bijplakken (ging niet eerder door nogal zwaar werk) . Weet niet hoe dat in NL allemaal in elkaar zit eigelijk .

Ik ben niet beschaamd om mijn bv (velen zijn ervan op de hoogte) maar mijn werkgever hoeft zoiets niet te weten vind ik , iedereen moet dat voor zichzelf maar uitmaken .

Degenen die niet op de hoogte waren - familie (die ik weinig zie) , kenissen , oud-klasgenoten en klanten die dagelijks in de winkel komen - hebben niks gezien achteraf (of durven niks zeggen , dat kan natuurlijk ook) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

Ik zat met hetzelfde probleem.

Heb toen met onze bedrijfsarts gebeld en het hem uitgelegt. Echter is zo'n operatie als een bv niet opgenomen in de wet of cao.

De bedrijfarts is dan degene die beslist of dit onder ziekte valt. Maar als je je ziek meld bij je werkgever gaat hij toch vragen wat er aan de hand is en hoelang het gaat duren. ( neem aan dat je 2 weken uit de rolatie bent).

Ik ben zelf gelukkig bijna nooit ziek, dus zou dit wel raar overkomen bij mijn werkgever. Ik heb toen op advies van onze bedrijfsarts gebeld met onze P&O en het hele verhaal verteld, zij gaat regelen dat als ik de datum wist, ik dan 3 weken vrij krijg.

Wel als vakantie of adv (omdat ik na mijn 3 weken verlof er nog 3 over heb voor de rest van het jaar.) of fifty fifty, daar zijn we nog niet uit.

Mijn werkgever is nu op de hoogte dat ik n operatie onderga, maar hij weet niet wat voor een.

Groet, Mira

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heyhey!

Ik heb het nagevraagd bij mijn oom, hij is bedrijfarts :D Er zijn inderdaad per bedrijf wat verschillen over maar officieel hoef je geen verantwooding af te leggen aan je baas over wat je gaat doen. Je mag je dus gewoon ziekmelden en je baas niets of iets anders vertellen. De bedrijfsarts heeft beroepsgeheim en als je geopereerd bent ben je officieel ziek. Hij mag er dus niks over zeggen mocht hij langskomen. Buiten dat ben je zelfs aan de bedrijfsarts niet verplicht om te vertellen waar je aan geopereerd bent, als hij maar ziet dat je 'ziek' thuis bent. Bij 80% van de bedrijven komt de bedrijfsarts pas thuis kijken, of moet je naar hem toe, als je langer dan 3 weken ziek bent. Het doel van de bedrijfsarts is namelijk; bekijken wanneer je weer arbeitsgeschikt bent. Als jij langer dan 3 weken thuis bent, wil je baas zekerheid hebben over wanneer je weer kan beginnen i.v.m. eventuele ziektevervanging. Als jij na twee weken weer gaat werken, komt er eigenlijk geen bedrijfsarts bij kijken.

Liefs Lot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg in 1e instantie verlof, maar toen ik liet vallen dat ik een operatie zou krijgen, werd het gelijk gewoon ziektewet. Ik moest na 2 weken langskomen bij mn bedrijfarts, die me vroeg wat de pc had voorgeschreven. Dat was in mijn geval 3 weken absolute rust en daarna voorzichtig weer dingen oppakken. Wel had ik een ontslagbrief met daarin de '6 weken regels' en die heb ik ook aan de bedrijfarts laten zien. Hij heeft het toen zo geregeld, dat ik de laatste 3 weken aangepast werk kon doen en ik begin morgen weer met mn gewone werk.

( wat ik overigens wel eng vind, want dat is namelijk zwaar tillen en veel met mn armen werken :wacko: maar ik probeer t werk zelf zo goed mogelijk te verdelen... dan maar langer onderweg en bezig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...

Ik heb het verteld aan mijn leidinggevende. Ze ging het navragen hoe het zat bij P&O.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat het mijn vakantiedagen kost want anders zouden zij financieel er voor op moeten draaien en als iedereen zo'n ingreep zou doen, blablabla.

Maar ik heb al vakantiedagen gepland die ik niet kan verzetten. Ik heb dan nog 4 dagen over voor de rest van het jaar, maar aangezien laatste week dec ook verplicht vrij is, is alles dus op!

Met andere woorden, het wordt onbetaald verlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaat,

En toch moet ze je ziekteverlof geven zie onderstaand stuk wat ik elders op internet gevonden heb:

Ik lees dat er nogal wat te doen is over de vraag of je nu 'in de Ziektewet'kan of dat je verlof moet opnemen. Hier wil ik graag het volgende over zeggen.

In principe ben je door de ingreep arbeidsongeschikt en heb je dus recht op loondoorbetaling en wel zolang als de ongeschiktheid tot werken duurt.

Je hoeft je werkgever ook niet eens te melden dat het om een borstoperatie gaat. De bedrijfsarts mag dat ook niet aan de werkgever vertellen: hij is gebonden aan zijn beroepsgeheim. Het punt is natuurlijk wel dat in de meeste gevallen het resultaat van de operatie wel goed zichtbaar is, zodat het toch wel bekend raakt. Maar of je het wil vertellen en hoe is dus wel je eigen keus. Althans behoort dat te zijn.

Er wordt door werkgevers vaak gereageerd met de mededeling dat het een eigen keus is, maar dat is in principe niet relevant. De enige mogelijkheid dat de werkgever de loondoorbetaling kan weigeren, is wanneer je de arbeidsongeschiktheid met opzet hebt veroorzaakt (met als doel om loon te ontvangen zonder daarvoor te werken. Daarvan is in de meeste gevallen geen sprake, want wie ondergaat zo'n operatie nu alleen met het oogmerk om loondoorbetaling te kunnen claimen? Is zo'n operatie volstrekt je eigen keus, alleen met het oogmerk om aan een schoonheidsideaal te voldoen, dan zou er nog iets voor te zeggen zijn, maar zelfs dan is het juridisch moeilijk voor de werkgever om de loondoorbetaling te weigeren. Zelfs het ontbreken van een medische indicatie is niet doorslaggevend en bovendien: als je dat niet zelf vertelt, kan de werkgever dat niet weten. Dat hoef je zelfs niet eens aan de bedrijfsarts te vertellen. Die heeft allen maar te oordelen over de vraag of je al dan niet arbeidsongeschikt bent. Vindt je zelf dat je ook je steentje moet bijdragen, dan kun je (ook achteraf) met de werkgever overleggen in welke mate dat dan is, maar hierbij kun je zelf je positie bepalen.

Dan nog iets over het (tijdelijk) verrichten van ander werk na de operatie.

Het moet dan gaan om passend werk, waartoe je gezien je beperkingen ook in staat bent. In eerste instantie is daarbij het oordeel van de bedrijfsarts bepalend (met name of je kunt werken en wat je beperkingen zijn). Een goede bedrijfsrats zal, indien nodig daarbij overleg plegen met de behandelend arts. Ben je het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts, dan kun je bij het UWV een deskundigenoordeel aanvragen. Het UWV beoordeelt dan of je kunt werken en/of het aangeboden werk passend is.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebbe

Misschien heb je aan dit stuk ook nog iets: klik

Ook vond ik een stuk van een mevrouw die een mail heeft gestuurd naar het ministerie en die kreeg dit terug:

Wanneer een werknemer (m/v) door zijn fysieke of psychische gesteldheid niet in staat is zijn eigen werk uit te voeren, kan hij zich ziek melden. De werkgever moet dan tenminste 70 procent van het loon doorbetalen. In de wet wordt daarbij geen onderscheid gemaakt op basis van de oorzaak van de ziekte (bijvoorbeeld een griepvirus, een sportblessure of een verkeersongeval). Dit is bepaald in art. 7:629 lid 1 Burgerlijk Wetboek. Krachtens artikel 7:629 lid 3 heeft de werknemer geen aanspraak op doorbetaling van zijn loon indien hij zijn ziekte opzettelijk heeft veroorzaakt. Het ondergaan van cosmetische chirurgie (ook als daarvoor geen medische noodzaak bestaat) valt daar echter niet onder, omdat de werknemer daarmee niet de bedoeling heeft om ziek te worden. In het geval van een cosmetische ingreep is de werkgever dus verplicht het loon (minstens 70%) door te betalen. U hoeft geen verlofdagen op te nemen.

Voor de volledigheid heb ik het gehele art. 7:629 Burgerlijk Wetboek bijgevoegd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Voor de dames die nog steeds niet zeker weten of ze recht hebben of ze in de ziektewet mogen:

http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/jurisprudentie/cosmetische-ingreep-en-loondoorbetaling-1046.html

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat mensen een cosmetische operatie ondergaan. Hierbij kan gedacht worden aan een liposuctie, buikwandcorrectie, borstvergroting, maar ook aan een sterilisatie. In zowel de wet (art. 7:629 BW) als de meeste cao's is vastgelegd dat de werkgever het loon van de werknemer dient door te betalen bij ziekte van de werknemer
Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.