Ga naar inhoud

Litteken/Incisie the hoog = meer druk op de wond = complicaties?


vivienne

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds juli vorig jaar 5 x geopereerd en vorige week is WEER mijn prothese links verwijderd omdat de wond weer openging..

Wat ik me nou al die tijd al afvraag maar steeds vergeten ben te bespreken met mijn chirurg is:

Het was overduidelijk dat hij tijdens de allereerste operatie de incisie te hoog gemaakt heeft. Deze zat namelijk OP de borst in plaats van in de borstplooi. Aangezien de wond nu al 3 x is opengegaan vraag ik me eigenlijk af in hoeverre dat veroorzaakt is doordat de incisie te hoog gemaakt is. Als ik aan m'n rechterborst voel dan lijkt het mij dat als de incisie op de borst zit dat er meer druk op de wond komt te staan dan wanneer deze in de borstplooi zit. Wat is jullie mening of idee hierover?

In de gallery staat een foto van mijn 'open wond' en ik denk dat het daarop wel duidelijk zichtbaar is dat de wond veel te hoog zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste Reactie

zou het misschien beter zijn als de arts er minder cc in doet?.., zodat de druk op de wond minder is? ik heb geen idee hoor of het zo werkt maar dat was het eerste dat bij mij in me opkwam.. vind het wel super shit voor je...:(... moet je nu wachten totdat de wond volledig hersteld is voordat ze weer gaan opereren?

Liefs xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmz...klinkt logisch...maar de prothese doet er langer dan 2 weken over om volledig in te dalen waardoor de prothese de eerste 2 weken dus minimaal op de wond zou drukken.

Na 2 weken zou de wond al genezen moeten zijn, waarna de protheses in gaan dalen (en duwen).

Geen medisch feit...maar mijn eigen logica en ervaring. Ik denk dus persoonlijk dat het weinig verschil maakt of de incisie 2 cm hoger of lager zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik mag weer een half jaar met 1 borst gaan rondlopen..

Ik vroeg na de eerste operatie al of er niet beter minder cc in kon, maar hij wilde me de maat geven die ik had uitgekozen. Ik vind het idd een hele mooie maat, maar ik heb liever 2 wat kleinere borsten dan 1 grote.. Vorige week verwachtte ik echt dat er zou voorgesteld worden om er minder cc in te doen, maar nu is het voorstel om een expander te plaatsen zodat de huid langzaam opgerekt wordt, en als die dan voldoende opgerekt is de uiteindelijke prothese plaatsen.

Minder cc zou natuurlijk ook betekenen dat m'n andere borst ook overnieuw moet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging de wond aan 1 zijde open (3x opnieuw gehecht, 1x verwijderd en gespoelt en direct teruggeplaatst, en toen alsnog open .. bij elkaar 5x gehecht) en uiteindelijk een kleinere prothese geplaatst (300cc minder) en die moest wel indalen. Ging inderdaad vlotter dan normaal, maar de wond had wel 2 weken de tijd om te helen doordat er minder druk stond.

Wat zegt de chirurg eigenlijk ..? Want je weefsel ziet er op de foto's echt geirriteerd uit......

Als het puur een kwestie was van 'druk' dan zou je huid toch niet zo ontzettend rood zijn? Kan het niet zo zijn dat de huid toch geinfecteerd was en dat in combinatie met wondvocht dat de randjes nat bleven en niet dicht konden groeien? Bij hebben ze toen een monstertje van het wondvocht genomen om te achterhalen wat er loos was.

Ik voeg je wel even toe als vriend, kun je mijn foto;s bekijken.Ik heb 2 albums en in het album 'borstlift met vergroting en infectie' staan de complicatiefoto's.

Wel ontzettend zuur dat je nu 6 mnd met een lege borst moet rondlopen en daarna dat hele proces met die expander door moet staan. :103:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Go zeg! wat kl*te he voor jullie! Ik hoop dat het maar eens rap zal genezen, dat jullie er van kunnen genieten! Jammer dat er altijd toch een paar zijn met complicaties he!

Zeg vivienne en goas: hebben jullie op de spier of onder??

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piepke: mij werd gezegd dat als de wond weer opengaat dat de kans op genezing (bijv. na opnieuw hechten) dan nog maar 1% is.

De chirurg blijft zeggen dat het puur door de druk/spanning komt. De laatste keer heeft hij 3 extra steunhechtingen gezet, van dat dikke witte touw.. Ik voelde die krengen trekken echt ni normaal.. Na 2 weken had ik controle maar hij wilde zowel de steunhechtingen als de gewone hechtingen laten zitten. Bij de steunhechtingen begon het toen al wat te irriteren want het was precies op die 3 punten wat bloederig. Ik zei dat die steunhechtingen zaten te rommelen en pijnlijk waren (alleen een bh dragen was al f*cking pijnlijk), maar volgens hem zou het goed komen.

Ik denk dat die steunhechtingen uiteindelijk veel meer kwaad dan goed gedaan hebben. Er kwam steeds meer troep uit de gaatjes bij de steunhechtingen en ze bleven maar trekken. Het zat gewoon te strak. Ik had het gevoel niet te kunnen/mogen bewegen. Er kwam een kortst op de wond, goed denk je dan, maar op die ene foto zie je wat ik zag toen op een gegeven moment de korst had losgelaten. Gatenkaas.. Die gaten zitten precies op de plek van de steunhechtingen...... En nu zit ik me dus heel erg af te vragen of het zonder die steunhechtingen wel goed was gegaan. I'll never know... Dat trekken van die hechtingen zal ook die roodheid veroorzaakt hebben. Dat rode betekent gewoon dat het toplaagje van de huid eraf is. Als ik langer had gewacht met verwijderen van de prothese dan was dat rode nu ook gat geweest. Dat gelige is korst maar is gewoon opgedroogd wondvocht. En ik maar denken dat daaronder gewoon nieuwe huid werd aangemaakt... De dag voordat ik die foto maakte was het nog helemaal bedekt met dat gelige/korstige. Toen ik de volgende ochtend in de spiegel keek schrok ik me kapotttttt.

Ik ga zo je fotos proberen te bekijken. Ben benieuwd hoe het bij jou eruit zag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een foto van 2 weken po vergeleken met die gatenfoto die hier in de gallery staat maar het is wel heel erg duidelijk dat die gaten zijn ontstaan op de plekken waar de steunhechtingen zaten..

@Piepke: ik was je foto's aan het bekijken, maar de site tript steeds. Als het weer stabiel is neem ik nog een kijkje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Go zeg! wat kl*te he voor jullie! Ik hoop dat het maar eens rap zal genezen, dat jullie er van kunnen genieten! Jammer dat er altijd toch een paar zijn met complicaties he!

Zeg vivienne en goas: hebben jullie op de spier of onder??

xxx

ik heb achter de spier xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa ik snap het! 3 weken is idd heel lang om hechtingen te laten zitten.Nu snap ik de rode reactie van je huid wel.

Dat van die 1 procent zei mijn chirurg ook alleen met andere bewoordingen : "een open wond weer dichtmaken is gedoemd te mislukken"

Je gaat je zoveel afvragen en scenario's bedenken waarom het gebeurd kan zijn.

Heel jammer dat het nu zo gelopen is, daar reken je gewoon niet op. Je weet wel dat er complicaties op kunnen treden..maar toch!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@goas: Ik heb je foto gezien. Het ziet er niet heel erg eng uit ofzo. Het ziet er eigenlijk best rustig uit, maar ja, het blijft een gat he.. Ik vraag me af of het wel dicht kan groeien als die wondranden zo naar binnen staan? Heb je al een reaktie op je foto van de kliniek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piepke: ik heb je fotos gezien. Meid, wat een ellende heb jij ook gehad zeg. Zo herkenbaar ook voor mij allemaal. Die grijsblauwe plekjes, de zwarte 'gaatjes', het vocht, bah. Je frustratie over nogmaals geopereerd word vanwege dat kleine lullige gaatje herken ik ook heel erg. Bij mij moest de tweede prothese er ook uit vanwege een heel klein gaatje, nog kleiner dan dat gaatje in jouw litteken. Verder zag het er bij mij toen echt perfect uit, zowel de borst als het litteken, alleen dat kleine k*tgaatje!!!

En gelukkig is het met 600cc wel goed dichtgegroeid bij je. Heb je toen helemaal geen problemen meer gehad met het litteken? Ga je er nou straks toch weer 900 in laten zetten?

Inderdaad ja, je gaat je zoveel afvragen en scenarios bedenken waarom het gebeurd kan zijn. En waarom aan de ene kant wel en de andere kant niet. Nou je kan denken tot je een ons weegt, maar je komt er gewoon nooit achter. Ik niet in ieder geval. Net als dat ik me nu afvraag of die steunhechtingen het verpest hebben. Ik kan het vermoeden, maar niet zeker weten. En idd, je rekent er niet op dat zoiets met jou gebeurt. Ik weet nog hoe onbezorgd ik de eerste keer de ok inliep.. Niet wetende dat ik in een nachtmerrie zou belanden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piepke:En gelukkig is het met 600cc wel goed dichtgegroeid bij je. Heb je toen helemaal geen problemen meer gehad met het litteken? Ga je er nou straks toch weer 900 in laten zetten?

Met 600cc zat het na 2 weken superrrnetjes dicht! Nooit geen problemen meer gehad. We hebben zelf de hechtingen verwijderd (mijn man) omdat ik er even klaar me was om op en neer te rijden naar de kliniek.

En ja... ik ga terug. Mijn gevoel zegt "nee, dicht is dicht!" maar ze zijn zó verschillend... daar wil ik ookniet mee blijven lopen.

Als ik zeker wist dat die 900 straks niet dicht blijft, dan kies ik 100% ervoor om dit te laten zitten,dan maar 2 verschillende borsten.

Maarja... Ik laat de chirurg eerst mijn weefsel controleren, als hij enige twijfel heeft dat het niet dicht kan groeien omdat het niet soepel genoeg is, of te strak...dan laat ik het echt zo zitten zoals het is.

Alleen zou ik dan het liefst hebben dat er rechts ook een extra high profile inkomt.... nu zit er een low profile in...en in mijn goede linkse borst een 'extra high profile' wat eigenlijk voor het meeste verschil zorgt.

Kwa volumeverschil kan ik best leven met 600/900. Maargoed.... we zien tegen die tijd wel. Vooralsog ga ik er vanuit dat die 900 terugkan, zoniet...dan niet.

Ik heb 2 borsten, en ik ben gezond.... dus meer kun je niet wensen.

Ik denk dat je steunhechtingen geen verschil hebben gemaakt. Hoe graag je ook naar een oorzaak zoekt, en een antwoord wil om het te kunnen begrijpen.

Een gezonde wond had na 2 weken dichtgezeten. Wel of geen steunhechtingen...anderzijds denk ik wel dat ze voor irritatie hebben gezorgd! Maarja, kwam die irritatie omdat de wond niet dicht wilde en deze hechtingen hem tóch dicht hielden, of was het andersom.... Wilde de wond wel dicht, maar raakte de huid geirriteerd door de hechtingen?

Dat ze zo lang moesten blijven zitten was al niet goed. En de reden....sja??!! Waarom de enke kant wel dicht en de andere kant niet? Waarom blijft bij mij 900 & 600cc probleemloos zitten en waarom is 400+voor jou te zwaar? We zullen het niet weten..

Misschien was je linkerborst links vantevoren al ietsje kleiner waardoor er meer spanning op de huid stond als bij de rechtse borst. Of misschien was just links al ietsje groter waardoor er meer vulling in je huid zat en het strakker stond na de operatie?

Misschien ben je linkshandig waardoor er links ietsje meer belasting op de wond werd uitgeoefend?

Zoveel denkwijzes.. en we zullen het nooit weten.

Ja, ik weet het nu in mijn geval wel (gelukkig) en dat klinkt voor mij logisch, en daardoor 'is het nou eenmaal zo' en daardoor heb ik een goede kijk op een heroperatie.

In jou geval zou ik ook een reden willen weten, al is het maar als geruststellende gedachte zodat je weet dat het over 6 mnd wél goed zal gaan!

Pff je hebt nog even te gaan.. en ik hoop dat je je er doorheen kan slaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@goas: Ik heb je foto gezien. Het ziet er niet heel erg eng uit ofzo. Het ziet er eigenlijk best rustig uit, maar ja, het blijft een gat he.. Ik vraag me af of het wel dicht kan groeien als die wondranden zo naar binnen staan? Heb je al een reaktie op je foto van de kliniek?

hela,

ben vandaag naar de huisarts geweest om te laten nakijken. en het zag er goed uit.

in het begin was de wond 2 cm diep. en vandaag 0.5 cm nog. ze dacht nog een 2 weken dat het dan ongeveer dicht zou zijn.

lang geleden dat ik nog goed nieuws over mijn borst heb gehad.héhé.

ik heb al wel reactie gehad van de kliniek maar om te zeggen dat de foto niet duidelijk was dus heb een nieuwe doorgestuurd. daar heb ik nog geen reactie op gehad.

xxx

xxx

Met 600cc zat het na 2 weken superrrnetjes dicht! Nooit geen problemen meer gehad. We hebben zelf de hechtingen verwijderd (mijn man) omdat ik er even klaar me was om op en neer te rijden naar de kliniek.

En ja... ik ga terug. Mijn gevoel zegt "nee, dicht is dicht!" maar ze zijn zó verschillend... daar wil ik ookniet mee blijven lopen.

Als ik zeker wist dat die 900 straks niet dicht blijft, dan kies ik 100% ervoor om dit te laten zitten,dan maar 2 verschillende borsten.

Maarja... Ik laat de chirurg eerst mijn weefsel controleren, als hij enige twijfel heeft dat het niet dicht kan groeien omdat het niet soepel genoeg is, of te strak...dan laat ik het echt zo zitten zoals het is.

Alleen zou ik dan het liefst hebben dat er rechts ook een extra high profile inkomt.... nu zit er een low profile in...en in mijn goede linkse borst een 'extra high profile' wat eigenlijk voor het meeste verschil zorgt.

Kwa volumeverschil kan ik best leven met 600/900. Maargoed.... we zien tegen die tijd wel. Vooralsog ga ik er vanuit dat die 900 terugkan, zoniet...dan niet.

Ik heb 2 borsten, en ik ben gezond.... dus meer kun je niet wensen.

Ik denk dat je steunhechtingen geen verschil hebben gemaakt. Hoe graag je ook naar een oorzaak zoekt, en een antwoord wil om het te kunnen begrijpen.

Een gezonde wond had na 2 weken dichtgezeten. Wel of geen steunhechtingen...anderzijds denk ik wel dat ze voor irritatie hebben gezorgd! Maarja, kwam die irritatie omdat de wond niet dicht wilde en deze hechtingen hem tóch dicht hielden, of was het andersom.... Wilde de wond wel dicht, maar raakte de huid geirriteerd door de hechtingen?

Dat ze zo lang moesten blijven zitten was al niet goed. En de reden....sja??!! Waarom de enke kant wel dicht en de andere kant niet? Waarom blijft bij mij 900 & 600cc probleemloos zitten en waarom is 400+voor jou te zwaar? We zullen het niet weten..

Misschien was je linkerborst links vantevoren al ietsje kleiner waardoor er meer spanning op de huid stond als bij de rechtse borst. Of misschien was just links al ietsje groter waardoor er meer vulling in je huid zat en het strakker stond na de operatie?

Misschien ben je linkshandig waardoor er links ietsje meer belasting op de wond werd uitgeoefend?

Zoveel denkwijzes.. en we zullen het nooit weten.

Ja, ik weet het nu in mijn geval wel (gelukkig) en dat klinkt voor mij logisch, en daardoor 'is het nou eenmaal zo' en daardoor heb ik een goede kijk op een heroperatie.

In jou geval zou ik ook een reden willen weten, al is het maar als geruststellende gedachte zodat je weet dat het over 6 mnd wél goed zal gaan!

Pff je hebt nog even te gaan.. en ik hoop dat je je er doorheen kan slaan!

hoi piepke,

ben je ondertussen volledig kunnen stoppen.

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Goas,

Jazekerrrrrr!!! Nouja... volledig ;) In de weekenden wil ik nog wel eens de fout ingaan als ik sávonds alleen op de bank zit, máár in principe ben ik weer gestopt met roken ja :D Dit weekend wordt het eerste weekend dat ik niet meer rook, athans dat heb ik me voorgenomen.

Ik heb vandaag weer een operatiedatum en een controledatum (of mn weefsel geschikt is voor heroperatie) doorgekregen en ik ben ruim 12 wkn vantevoren 'nicotinevrij' :43:

En jij..... ? hahaha moeiiiiiiilijkkkkk zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in september van de een op de andere dag helemaal gestopt met roken. De belangrijkste reden om te stoppen was voor mij dat ik me bij de volgende operatie niet meer wilde afvragen of het roken een rol speelde bij de genezing of zelfs de oorzaak zou zijn van de problemen. Het stoppen kostte me geen moeite, het gestopt blijven iets meer, maar ik heb tot op de dag van vandaag geen sigaret meer gerookt. Ik heb nog 3 volle pakjes in huis, maar ik heb ze met geen vinger aangeraakt. Nu m'n operatie weer mislukt is ben ik echt zooooooooooooooooooooooo in staat om weer te gaan roken. De reden waarom ik gestopt was is opeens weg. Het roken had er blijkbaar geen ruk mee te maken.. Ik kan dus net zo goed weer gaan roken. De operatie is toch al mislukt, het kan niet meer mislukken dan het al gedaan heeft.. Natuurlijk weet ik dat het dom zou zijn om weer te beginnen, en dat niet roken beter is voor genezing, maar toch.. Ik mis het roken wel. Vooral het sfeertje/gevoelletje/momentje. Rokers weten wat ik bedoel.. Ik ben wel blij om eindelijk van de rooklucht in huis te zijn verlost, althans, ik ruik nu de stinksigaretten van m'n benedenbuurvrouw! Voorheen heb ik dat nooit geroken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

piepke; echt knap van je ! ik ben een week bezig met die champix en rook nog een 4 sigaretten per dag . normaal moet ik op dag 8 gestopt zijn en dat is morgen . ik vind het best moeilijk maar wil echt volledig nicotine vrij zijn voor de volgende operatie.

vivienne, ik zou ook direct terug willen beginnen na die tegenslag en begrijp je volledig. maar jemag de moed niet opgeven. ik ben zoals jij ook 5 keer onder het mes gemoeten voor 1 borstvergroting en vroeg me ook telkens af dat het roken er niks mee te maken had en voelde me kei schuldig .

ik ga echt men best doen om morgen niet meer te roken ook al ga ik het heel moeilijk hebben denk.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goas probeer gewoon te onthouden dat gestopt zijn met roken veel beter is voor je genezing en littekens en dan weet ik zeker dat het je lukt. Helemaal niet roken is veel gemakkelijker dan een paar sigaretten per dag te roken vind ik zelf. Je zal wel een paar weken last hebben van dat stemmetje in je hoofd dat je er steeds aan herinnert dat je een sigaret op moet steken, maar roep gewoon steeds NEE als je dat stemmetje hoort en dan komt het helemaal goed. Ik riep dus echt hard NEEHEE.. Mensen zullen wel gedacht hebben dat ik gek ben haha, maar het werkte wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb morgen een controle afspraak met de chirurg. Voor de tachtigduizendste keer weer een rit van 3 uur.. De wond lekt al veel minder vocht dan een paar dagen geleden. Hij lekt nog wel iets, maar das waarschijnlijk niet zo gek aangezien de drain de wond nog openhoudt. Morgen wordt de drain verwijderd als het goed is en hopelijk de hechtingen ook want anders moet ik volgende week weeeeer terug..

Verder morgen met de chirurg bespreken wat het nieuwe plan is omdat ik het met hem zelf nog niet heb besproken. Als het goed is dus een maand of 5 of 6 rust en dan een expander etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piepke: ik vroeg vanmiddag aan m'n chirurg of het een optie was om kleinere prothesen te proberen en toen zei hij dat m'n goeie borst zou gaan hangen als daar minder cc in gaat (hij hang nu alles behalve.......). Toen moest ik later aan jou denken en die keuze die je moet maken en vroeg ik me af of het gaan hangen voor jou ook een reden is om toch voor de grotere maat te gaan? Hij zei ook nog dat hij deze maat mooi vond bij mij en daar ben ik het volkomen mee eens.

Het wordt nu inderdaad zoals ik al verwachtte weer een half jaar met 1 borst rondlopen en dan de expander plaatsen. Dan dat weer laten genezen, dan steeds vullen, dan de wissel met de eigenlijke prothese. M'n volgende afspraak is pas in juni en das een controle-afpraak dus dan word ik gewoon weer een paar maanden naar huis gestuurd met de opdracht het litteken te masseren (jaja, ik heb ervaring..).

Oja de drain en hechtingen zijn verwijderd.

Het zijn allemaal wel schatten in de kliniek hoor. Ze leven allemaal met me mee. De chirurg baalde ook echt dat het weer verkeerd is gegaan. Tja, hij ziet het natuurlijk ook liever anders.

Ik heb vanmorgen 3 prothese bhs gekocht. Ze zijn op zich best leuk. Minder mutserig dan ik had verwacht. Zwart met kant enzo en eentje heeft ook kant in het midden zodat het net is of je een topje draagt. Ik ben er wel blij mee want met die kliniek bh was ik zeker de zomer niet doorgekomen. Die ben ik nu ook wel spuugzat na 8 maanden.

Nu maar wachten totdat de wond geheel dicht is zodat ik m'n normale leventje weer kan oppakken en dan maar hopen dat de tijd voorbij vliegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.