Ga naar inhoud

Second Opinion bij Complicaties.. Hoe werkt dat?


vivienne

Aanbevolen berichten

Dag ladies,

Ik heb complicaties en ik wil zo snel mogelijk een second opinion van een andere chirurg. Dit omdat het niet de eerste keer is dat het misgaat.. Ik wil de second opinion zo snel mogelijk omdat ik vermoed dat er zeer binnenkort (weer) een prothese verwijderd moet worden. Het lijkt me beter als ik de second opinion krijg als de prothese er nog in zit.

Ik denk voor de second opinion aan Dr. Nio van de Parkkliniek in Rotterdam. Ik weet zelf niet waarom. Ik zal wel eens iets positiefs of relevants over hem gelezen hebben.

Maar hoe werkt dat nou zo een second opinion? Kan ik ze gewoon een mail sturen en uitleggen wat er mis is gegaan en een afspraak maken om zijn mening te vragen? Vragen wat hij zou aanraden nu? Of kan ik dat beter anders aanpakken?

Ik wil hem dan ook een paar vragen stellen die ik ook aan mijn eigen chirurg heb gesteld maar niet zeker ben of ik de absolute waarheid te horen heb gekregen..

Kun je tegen je eigen chirurg zeggen dat je een second opinion vraagt. Is dat wel handig? Ik weet nog niet of ik nog verder in zee durf met m'n eigen chirurg. Het is puur een kwestie van niet meer durven, niet van niet willen. Ik heb overigens absoluut niet de intentie om hem zwart te maken, vandaar dat ik ook geen namen noem. Ik ben overtuigd van zijn inzet, maar ik zit nog wel met een paar vragen.

Ik neem aan dat zo'n second opinion vragen niet gratis is?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Vivienne,

Wat een vervelende situatie!

Ikzelf heb ook een second opinion gehad bij een andere arts. Ik heb die arts gewoon een mailtje gestuurd en later gebeld met de vraag of ik een second opinion mocht. Daar kon het gewoon. Met die uitleg die ik daar heb gehad ben ik terug gegaan naar mijn "eigen" kliniek en toen werden er wel dingen beaamt. Ik was namelijk voor de second opinion ook terug geweest en toen werd alles weggewuifd.

Maar zo van wat ik lees, is jouw situatie wel heftiger en heb je snel actie nodig! Bij mij duurde het wel een aantal weken voordat ik de afspraken had.

Veel sterkte ermee!

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ikzelf ben ook bij een andere arts ten rade gegaan, heb gewoon een afspraak gemaakt zonder echt de reden te zeggen waarom.

Deze lieve man erkende onmiddellijk het probleem, gaf mij uitleg hoe dit kwam en wat er aan gedaan kon/moest worden. Hij wou het eventueel wel doen, maar gaf mij aan eerst naar mijn eigen arts te gaan want hij ging er van uit dat hij er ook wel iets aan ging doen. Wat ik wel fijn vond, want als hij geld wilde verdienen had hij ook gewoon kunnen zeggen: ik los dit wel even op...Moet eerlijk zeggen dat ik mijn oorspronkelijke arts nog niet gezien had voor de second opinion, maar net omdat ik meer info had nu ben ik dan geweest.

Het maakte mijn wel mondiger tijdens het consult met mijn arts, omdat hij me ook geen blaasjes kon wijsmaken ( het gebruikelijke: geef het tijd ) met de info die ik had en hij gaat het nu dus gratis fixen!!!

Dus ik kan het je alleen maar aanraden, je doet er geen kwaad mee hé om extra info in te winnen.

De second opinion heb ik betaald ( 30 euro ) maar t was het waard!

Ik weet niet wat jou probleem juist is, ik heb er eentje die te hoog zit...

Succes,

Kaatje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment ben jij je eigen arts niks verantwoord als jij hem niet meer vertrouwd....Bel de kliniek van je keuze en maak z.s.m een afspraak bij je gewenste arts en pas als je je second opinion hebt gehad en je je gelijk krijgt kan je je eigen arts daarmee confronteren als je dat nodig acht....denk vooral aan je zelf en wees niet bang om actie te ondernemen voor jezelf en je lichaam....

Succes

XX

Angel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx meiden. De prothese is gisteren poliklinisch verwijderd.. Nog sneller dan ik had verwacht dus. Hier zit ik dus weer met één borst, en een wond. Ik ben geen stap verder dan juli vorig jaar.

Het probleem bij mij (volgens mijn chirurg) is dat aan één kant de wond steeds opengaat doordat de huid te strak is. Er vallen na een paar weken gewoon steeds gaten in de wond en zodra dat gebeurt is het gedaan. Wondvocht begint uit de wond te lopen en de gaten worden alsmaar groter waarmee de prothese gewoon zichtbaar wordt.. Echt doodeng, maar ik ben er inmiddels aan gewend.. Met gisteren meegerekend ben ik nu 5 x geopereerd.. Wat ik zelf niet begrijp is waarom het juist steeds aan die kant gebeurt, terwijl de andere kant na de eerste operatie gewoon meteen al goed was. Aan die kant is het litteken nog nauwelijks zichtbaar. Aan de andere kant is het litteken één grote puinhoop. Het zag er na de vorige operatie echt superlelijk uit. En nu is het weer open..

Mijn kliniek heeft nu voorgesteld (m'n eigen chirurg was afwezig dus ga volgende week nog met hem zelf overleggen):

3 tot 6 maanden rust/genezing (weer..), dus met 1 borst rondlopen. Daarna onder narcose plaatsen van een tissue expander. Voor wie het niet weet; dit is een soort ballonetje dat in je borst wordt aangebracht en dan wekelijks gevuld wordt (opgeblazen..) met een vloeistof. De huid rekt dan beetje bij beetje op. Zodra de huid dan voldoende is opgerekt word ik weer geopereerd en wordt de prothese geplaatst.

Ik weet nu al dat 3 tot 6 maanden minimaal 5 maanden zal worden. Dit was de vorige keer ook zo.. Ik vind het echt een hel om zolang met 1 borst te moeten leven en dan daarbij nog de onzekerheid van gaat dit ooit goed komen, maar ik heb gewoon geen keus. Ik kan nauwelijks in woorden uitdrukken hoe het is om met 1 borst rond te moeten lopen. Het heeft heel wat met me gedaan. Ik gebruik inmiddels anti-depressiva..

Nu het lente en zomer gaat worden wordt het superlastig qua kleding, want een stuk prothese dat uit je topje steekt staat niet echt charmant.. Ik vond het in de winter al lastig om me te kleden (koltruitjes was eigenlijk het enige dat echt goed werkte), dus geen idee hoe ik dat in de zomer ga doen. Ook werd die prothese in de herfst en winter al warm en zweterig dus hoe dat in de zomer zal zijn.. Maar het moet maar weer.. Ik ga volgende week toch ook maar even op zoek naar een prothese bh in zo'n winkel voor kankerpatienten. Ik heb nu al ruim 8 maanden de kliniekbh aan.. Hoe ziek ik ervan ben dat ik nog altijd geen normale bhs heb kunnen kopen en dragen..

Ik had eigenlijk verwacht dat er voorgesteld zou worden om een kleinere maat prothese te proberen en dan dus allebei, maar niet dus. Op zich zou ik heel blij zijn als ik dit formaat prothese kan houden (460cc) want ik vind die maat gewoon prachtig staan bij me. Tijdens het passen heb ik daar ook geen moment aan getwijfeld. Ik vroeg toen nog aan de chirurg of het wel kon dat formaat en het was geen enkel probleem. Hij zei wel dat het strak zou worden. Tja, dat zei me niet zoveel. Wat is strak.. Wat is niet strak.. En als ik nu aan m'n goeie borst voel dan voelt het helemaal niet te strak. Die borst voelt gewoon heerlijk en zacht en ziet er prachtig uit en helemaal niet overdreven groot.

Ik ben doodsbang om uiteindelijk de keuze te moeten maken tussen 1 borst of geen borsten............ Ik zou nu al geen afstand meer kunnen doen van m'n goeie borst. Hoe freaky het er ook uitziet in combinatie met de andere kant. Maar om nou altijd zo rond te moeten blijven lopen en weten dat het nooit goed zal komen.. Tja, das ook niks. Maar geen borsten is ook niks. Het is gewoon geen keuze!!

Ik heb dus nog een hele lange weg te gaan. Achteraf zal ik wel weer zeggen dat de maanden voorbij zijn gevlogen, maar dat is achteraf.. En wat zal het weer met me doen in de tussentijd. Het heeft gewoon zoveel invloed op alles. Bovendien word ik met iedere operatie nerveuzer over of het wel goed zal komen. Ik weet nog precies hoe onbezorgd ik de eerste keer de ok in ging. Dat is nu wel anders.

Ik heb trouwens een mailtje terug ontvangen van de parkkliniek. Een erg onpersoonlijk mailtje. Dat staat me dan meteen tegen, al zou ik me er misschien niks van aan moeten trekken. Na het lezen van het bovenstaande, vinden jullie nog steeds dat ik een second opinion moet halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

hier hetzelfde probleem, ik zit ook met 1 borst nu

bij mij ging 1 kant maar niet dicht door het vocht dat eruit wou. ik zit nu met een open wond al 3 weken. ze wil gewoon niet dicht.

de verpleging moet zelfs langskomen om de wond te verzorgen. is het bij jou gehecht? en komt er ook vocht uit?

ik zit met zoveel vragen waar dat ik geen antw op krijg.

ik heb wel een goede goedkope bh besteld uit 3 suicces waar dat je een prothese in kan doen. een postoperatieve 14 euro kost hij. ze hebben hem in het wit en zwart mischien iets voor jou.

wachten is lang hé. ik hoop dat mijn wond snel geneest. ben jij in belgie geopereerd?

als ik denk dat ik in de zomer met 1 borst moet lopen word ik ook depressief. pffff

ik bergrijp hoe je je voelt.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Goas. Ik heb je verhaal gelezen. Vreselijk voor je. Heel herkenbaar ook..

Je zegt dat 1 kant niet dicht ging doordat het vocht eruit wou, maar denk je niet dat het andersom is? Dat het open is gebleven of gegaan en daardoor geinfecteerd geraakt waardoor er vocht is ontstaan etc.. Bij mij is het alle keren wel dichtgegaan, maar dus later open gegaan. De pc legde mij uit dat doordat het open is er bacterien bij de prothese kunnen en daardoor infectie ontstaat en dat de kans dat de wond daarna nog dichtgroeit 1% is. Het hoeft dan trouwens helemaal niet zo te zijn dat het er ook ontstoken uitziet of dat je uberhaupt die symptomen van ontsteking hebt (zwelling, roodheid, warmte, pijn).

Ik verlies nu ook een hoop vocht. De wond is bij mij gehecht maar niet met veel hechtingen. Ik weet niet precies hoeveel, terwijl ik het gewoon heb zien gebeuren haha maar ik had het te druk met kletsen met een assistente. Ook is er een soort draintje gemaakt van rubber en daardoor loopt het vocht nu naar buiten. Ik lek als een gek..Ik had er 5 gazen over gedaan vannacht en die waren vanochtend helemaal doordrenkt van het vocht en bebloedt en m'n tshirt was ook zeiknat, ieeeuuuw.

De vorige keer nadat de prothese verwijderd was ging het heel anders: de dag erna ging ik douchen, ik begon tijdens het douchen bloed te verliezen uit de wond en dat ginggg maar door. Ik stond te trillen op m'n benen omdat er gewoon geen einde aan het bloeden kwam. Dit keer is het dus voornamelijk vocht wat ik verlies. Ik hoop dat dat binnen een week toch wel stopt. Volgende week dinsdag verwijdert de pc het draintje. Dat draintje heb ik de vorige keer niet gehad trouwens, wat ik dan ook weer vreemd vind...... Ik kan me ook helemaal niet herinneren dat ik de vorige keer veel vocht of uberhaupt vocht ben verloren. Ik kan me alleen die grote hoeveelheid bloed herinneren.

Bij jou duurt het wel heel erg lang he dat vocht? Ik kan me voorstellen dat je er een beetje nerveus van wordt. Je weet gewoon dat er iets niet klopt, de vraag is alleen wat. Kan het niet zo zijn dat de infectie gewoon nog niet weg is? Neem je op dit moment nog anti-biotica? Dat vocht is toch het gevolg van infectie en zal niet eerder ophouden dan wanneer de infectie over is? Zou het zin hebben om je pc de wond te laten spoelen met anti-biotica? Ik noem zo maar iets hoor. Ik vind het trouwens wel gek dat er bij jou gazen in de wond worden gestoken? Wat zou daarvan het nut moeten zijn? mij is juist gezegd zoveel mogelijk naakt te zijn en dus zonder gazen en het vocht gewoon lekker te laten lopen. Ik heb voor snachts van die matjes meegekregen die geen vocht doorlaten, voor in bed, maar ik vind het nog eng om geen gaas over de wond te doen want dan ligt m'n dekbed er zo op, of m'n hand.. ieeeuuuwww.. Maar is dat nou echt wel goed die gazen in de wond? Zou je een foto kunnen plaatsen van hoe de wond nu is? Ik ben benieuwd of het er bij jou dan ook erger uitziet dan bij mij. Spoel jij de wond ook 2 x per dag? Ik wel, gewoon met zachte douchestraal met lauw water.

Heb je misschien een link van die bh? Klinkt goed, al koop ik liever in een 'echte' winkel zodat ik het kan passen. Maar voor 14 euro wil ik wel een risico nemen..

Dat wachten is killing.. en ik dacht dat ik na bijna een half jaar eindelijk ervan af was en nu moet ik weer helemaal overnieuw beginnen. Ben er echt zo ziek van.

Ben je Belgische?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.3suisses.be/nl/F-828123-beha-lingerie-lingerie---beauty-dames/P-2087531-3-suisses_postoperatieve-kanten-beha.htm

dit is de link

ja ben van belgie. jij ook?

ik heb eigelijk nooit geen medicatie moeten nemen want heb geen ontstekingen gehad niet aan de wond en in de borst. het zou bij mij lymfe vocht zijn dat eruit loopt. en dat zou vanzelf moeten stoppen. ik denk dat ze bij mij een lymfeklier hebben geraakt toen ik een borstspoeling kreeg.

wat ik allemaal raar vind is dat mijn wond afgedekt moet worden voor onstekingen te voorkomen en dat bij jou de wond open mag snachts..

ik ga morgen toch eens even bellen naar de kliniek denk ik want ik moest dan weer niet spoelen zolang de wond open is.pfff

de gaasjes zouden dan het vocht opvangen en ook omdat ik een gat heb van 2cm .ik ben eigelijk ten einde raad.

heb je vast werk enzo? ik ben al 4 maanden thuis van het werk.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behandeling van een open wond(bij mij met het gaasje in de wond)

Een open wond moet worden verbonden. Dit houdt in dat u de wond met verbandmateriaal opvult en daarna met een ander verbandmateriaal afdekt. Dit hoeft niet steriel te gebeuren, maar wel zo schoon mogelijk. Was vóór elke wondverzorging uw handen. Het is ook aan te bevelen uw sieraden af te doen. Rol uw mouwen op.

Er bestaan verschillende soorten verbandmateriaal. Tijdens uw opname gaven wij u informatie over het materiaal dat voor uw wond het meest geschikt is. In de thuissituatie zet u het gebruik van dit materiaal voort. Bij uw ontslag uit het AMC bestelt de verpleegkundige het benodigde materiaal voor u. U kunt het op de dag van ontslag, na 16.00 uur ’s middags, bij uw eigen apotheek ophalen. Het kan ook bij u thuis worden bezorgd (via de apotheek of combi-care).

Tijdens de genezing verandert de wond. Hierdoor moet soms het soort verbandmateriaal worden gewijzigd. Neem in geval van onverwachte veranderingen (zie: ‘Inspectie van de wond’) contact op met de wijkverpleegkundige of uw huisarts.

Met een open wond kunt u gewoon douchen. U spoelt de wond schoon met het water uit de douchekop. Sommige verbandmaterialen zijn waterbestendig en kunnen onder de douche op uw wond blijven.

zo word het bij mij gedaan hier staat wel dat je mag douchen dus dat ga ik lekker straks doen.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf een kaaskopske lol, maar ik had een vriendje in Antwerpen dus ik herkende dingen in je schrijven :) Moar ale.. :)

Die bh.. Niet echt mijn ding, maar toch bedankt voor de link. Zo'n ritsje heb ik niet meer nodig. Ik ga wel op zoek naar een prothese bh. Er zit bij mij niet al te ver vandaan een lingerie zaak die ze verkoopt, dus zodra ik de prothese over de wond kan dragen ga ik daar even shoppen.

Ja dat zou kunnen dat er een lymfeklier bij je geraakt is. Heb je meer informatie over dat onderwerp kunnen vinden? Bijvoorbeeld of dat spontaan weer geneest en na hoe lang gemiddeld?

Ik werk godzijdank voornamelijk vanuit huis. Ik had het er gisteren nog met m'n moeder over dat als ik een 'normale' baan had gehad ik waarschijnlijk allang ontslagen geweest zou zijn. Van de laatste 8 maanden ben ik er 5 niet in staat geweest om te werken door alle ellende.. En ik ben er nog lang niet.

Tja, dat verhaal van behandeling van een open wond: blijkbaar houdt iedere kliniek er zijn eigen methodieken op na. Ik heb dat al vaker gemerkt. Zelfs binnen de kliniek kun je van verschillende mensen nog verschillende dingen horen. Super irritant! Je weet gewoon niet meer waar je goed aan doet. Ik heb de afgelopen 8 maanden echt zooo vaak getwijfeld tussen wel of niet douchen, wel of niet gaas, wel of niet bloot en aan de lucht laten drogen, etc. etc.

Tja en wat is een open wond? Misschien is jouw open wond gewoon veel erger dan de mijne en moet jouw wond daarom met het gaas behandeld worden? Dat gat van 2cm, is dat in de lengte of echt de doorsnede?

Is je al verteld na hoe lang je weer geopereerd kan worden als de wond dicht is? Als het eenmaal dicht is zal je waarschijnlijk net als ik het litteken dagelijks moeten gaan masseren. Ik heb dat maandenlang gedaan, ik had er echt een bloedhekel aan omdat het zo confronterend was om het aan te raken en te zien, en het voelde natuurlijk ook helemaal niet fijn, en achteraf was het nog helemaal voor niks ook.. En straks mag ik er weer mee beginnen. Echt zo deprimerend.

Heb je gedoucht? Ging het goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp vivienne, waarom heeft je kliniek niet gewoon tijdelijk (6 mnd) een kleinere prothese geplaatst nu bleek dat de 460 nog steeds te zwaar/groot was?

Ze hadden toch 300 kunnen proberen, en dan alsnog over 6 mnd terug naar je grotere prothese?

Straks met zón zakje gaan vullen duurt ook lang en kost tijd en geld, dan was een kleinere prothese tijdelijk misschien net zo handig? Dan had je in ieder geval 2 borsten gehad.

Heel veel sterkte in ieder geval met je herstel!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piepke: Ik weet het niet. Het is nooit ter sprake geweest. Misschien wilde hij dat niet omdat de prothese van 300cc erna dan sowieso weggegooid had kunnen worden of misschien is hij van mening dat de borst/infectie moet genezen zonder prothese erin. Of misschien is het idee gewoon nooit bij hem opgekomen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga volgende week toch ook maar even op zoek naar een prothese bh in zo'n winkel voor kankerpatienten.

Ik wist niet dat je tegenwoordig een speciale kankerpatienten winkel had... Dacht dat die mensen tegenwoordig ook gewoon bij de Hunkemoller en Livera etc terecht konden...

Veel succes met je verdere herstel en ik hoop dat je snel 2 dreamboobies hebt want dit is niks natuurlijk..

Hopelijk gaat die expander snel en goed zn werk doen zodat je van de slechte genezing af bent en het snel goed dichtgaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf een kaaskopske lol, maar ik had een vriendje in Antwerpen dus ik herkende dingen in je schrijven :) Moar ale.. :)

Die bh.. Niet echt mijn ding, maar toch bedankt voor de link. Zo'n ritsje heb ik niet meer nodig. Ik ga wel op zoek naar een prothese bh. Er zit bij mij niet al te ver vandaan een lingerie zaak die ze verkoopt, dus zodra ik de prothese over de wond kan dragen ga ik daar even shoppen.

Ja dat zou kunnen dat er een lymfeklier bij je geraakt is. Heb je meer informatie over dat onderwerp kunnen vinden? Bijvoorbeeld of dat spontaan weer geneest en na hoe lang gemiddeld?

Ik werk godzijdank voornamelijk vanuit huis. Ik had het er gisteren nog met m'n moeder over dat als ik een 'normale' baan had gehad ik waarschijnlijk allang ontslagen geweest zou zijn. Van de laatste 8 maanden ben ik er 5 niet in staat geweest om te werken door alle ellende.. En ik ben er nog lang niet.

Tja, dat verhaal van behandeling van een open wond: blijkbaar houdt iedere kliniek er zijn eigen methodieken op na. Ik heb dat al vaker gemerkt. Zelfs binnen de kliniek kun je van verschillende mensen nog verschillende dingen horen. Super irritant! Je weet gewoon niet meer waar je goed aan doet. Ik heb de afgelopen 8 maanden echt zooo vaak getwijfeld tussen wel of niet douchen, wel of niet gaas, wel of niet bloot en aan de lucht laten drogen, etc. etc.

Tja en wat is een open wond? Misschien is jouw open wond gewoon veel erger dan de mijne en moet jouw wond daarom met het gaas behandeld worden? Dat gat van 2cm, is dat in de lengte of echt de doorsnede?

Is je al verteld na hoe lang je weer geopereerd kan worden als de wond dicht is? Als het eenmaal dicht is zal je waarschijnlijk net als ik het litteken dagelijks moeten gaan masseren. Ik heb dat maandenlang gedaan, ik had er echt een bloedhekel aan omdat het zo confronterend was om het aan te raken en te zien, en het voelde natuurlijk ook helemaal niet fijn, en achteraf was het nog helemaal voor niks ook.. En straks mag ik er weer mee beginnen. Echt zo deprimerend.

Heb je gedoucht? Ging het goed?

hoi,

heb nog steeds niet gedoucht, ik was het van plan maar durf niet want dan moet ik het weer zelf verzorgen en kijk niet graag naar dat gat want heb het al vervloekt zene

ik heb deze morgend een foto laten nemen dat heb ik wel en heb ook een mailtje naar de kliniek gestuurd met de foto. om te vragen of het wel goed geneest. de bovenste wondrand gaat naar binnen maar de onderste precies niet niet. pc had tegen me gezegd dat het naar binnen ging groeien maar daar moest ik me niks van aantrekken. heb jij ook een foto dan kunnen we eens vergelijken . maar bij jou waren de kanten gehecht denk ik hé ?maar kan niet goed foto's hier plaatsen want het lukt niet altijd . ga het proberen.

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal kijken of ik morgen even een fotooke kan maken goas en of het me lukt om die hier te plaatsen. Bij mij is er gehecht ja maar maar met weinig hechtingen, dus een mooi litteken gaat het niet worden maar dat was het allang niet meer...

Ik ben benieuwd wat je kliniek over je foto zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi goas. Ik heb 2 fotos in de gallery geplaatst.

De ene is van het litteken na verwijdering van de prothese, die foto heb ik net gemaakt. De wond is al redelijk dicht en voelt al beter aan. Het lekken van wondvocht is al een stuk minder. Dat rare witte flubbeltje op de foto is de drain.

De andere foto is van afgelopen zondag, dus een dag voor verwijdering van de prothese.. Niet schrikken.. HORROR..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.