Ga naar inhoud

seroom


ziva

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ondertussen ben ik 2 maanden post-op, maar helaas nog steeds niet hersteld.

Even kort; eind november operatie (550 cc achter de spier), en alles verliep min of meer vlot.

1 week post op kreeg ik plots meer pijn in de linker borst, een weekje later langs geweest en de verpleegkundige wist me te vertellen dat het waarschijnlijk een bloeding was en dat ik geduld moest hebben.

na 1 maand post op nog steeds pijn in linker kant en pijn die erger werd,ook het verschil tussen mijn 2 borsten werd groter. De linker werd groter, veranderde van vorm en was hard.

dus terug contact opgenomen met arts. helaas was die net niet beschikbaar dus kon ik pas vorige week geholpen worden.

diagnose: seroom langs de linker kant. Onder lichte narcose hebben ze 350cc vloeistof laten aflopen, de rest moet zelf resorberen.

Nu ben ik ondertussen een weekje verder, mijn borst is terug kleiner, iets minder hard en pijnlijk.

Nu blijft het echter nog steeds pijnlijk, en ik kan mijn arm/schouder nog steeds niet bewegen zoals het hoort (50% van vroeger)

Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee en hoeveel tijd is erover gegaan voordat dit terug in orde was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is seroom niet een opstapeling van lymfevloeistof rond het implantaat ?

Is er dan wel kapsel kunnen vormen ? Dat duurt normaal een 4 tot 6 weken .

Maar als er vloeistof rond het implantaat zit lijkt me dat niet mogelijk .

Dat is mijn gedacht maar hoor , ik ken er niks van .

Hebben ze geen richtlijnen meegegeven dan in de kliniek of aangegeven hoelang je nog pijn zou kunnen hebben ?

Volgens mij begint nu pas het herstel van die linkerborst .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@B-cupje en ziva,

Een seroom is inderdaad een opstapeling van vocht. Dit kan zowel bloed als lymfevocht zijn, het is een benaming voor verschillende vloeistoffen.

350cc is inderdaad een hele hoop hoor, zeker op deze plaats, je mag eigenlijk rekenen dat je tijdelijk een dubbel implantaat hebt gehad nietwaar.

Wat inkapseling betreft, deze gebeurd zeker en vast, zelfs met de vochtopstapeling.

Eén van de mogelijke latere complicaties bij seromen is dat je een hogere kans hebt op een verhoogde inkapseling met eventuele kapselcontractie tot gevolg. Daarvoor is het nu echter nog te vroeg om te weten als dit het geval is.

Dat alles nog pijnlijk en hard aanvoelt is volstrekt normaal, en dit zal zeker nog een tijdje aanhouden hoor (kan gerust enkele maanden duren).

Je moet inderdaad stellen da de genezing nu pas begint en dat deze langer zal duren dan normaal. Geduld is dus de boodschap.

Laat je niet ontmoedigen door het slechts mogelijke te denken, plan desnoods enkele extra controles in bij je PC gedurende het eerste jaar, hij de beste persoon die alles kan observeren en evalueren.

Alvast veel succes met je genezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*** Klopt als een bus wat female 41 zegt. Ik had met mijn buikwandcorrectie een hematoom (is dus geen wondvloeistof maar oud bloed, maar je lichaam reageert er hetzelfde op), en bij mijn nacorrectie (het litteken was verkleefd op onderliggende lagen) zagen we (was onder plaatselijke verdoving ik kon gewoon meekijken in mijn buik haha) dat de hematoom helemaal ingekapseld was (leek op een wittig vlies wat eromheen zat). Ik zou dus zeker de raad opvolgen om verschillende controles te hebben bij de pc, en je litteken wel goed masseren zodat die niet naar binnen groeit, want daar heb je dan wel verhoogde kans op (eigenlijk heel de plaats waar de seroom zit/heeft gezeten. Overleg ff goed met je pc hoe nu verder te handelen.

Groetjes van Ingrid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn pc vertelde me ook dat ik geduld moet hebben,maar op den duur ga je denken/vrezen dat het niet meer goed komt.

Vooral doorde constante pijn en beperkingen is het erg moeilijk.

Ik moet alvast terug gaan binnen een 3 tal weken

bij mijwas het trouwens geen bloed, mar vocht

350cc is idd een enorme hoeveelheid, vooral als je bedenkt dat dit slechts een deel was van wat er zat/zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het geen bloed was, maar vocht heeft te maken met de duur dat het daar aanwezig was.

Bloed bestaat uit rode bloedcellen, (witte bloedcellen), en doorzichtig licht geel serum.

Als je bloed een tijdje laat staan gaan de rode en witte bloedcellen bezinken en blijft het vocht achter.

Het is dus vooral rond die bezinking dat er zich dat vliesje vormt.

Het lichaam zal heel traag dit alles moeten resorberen, en hoe groter het was, des te langer het duurt... en ja, dit kan maanden duren... maar tenslotte gaat het wel weg hoor.

Ik heb ook een lichte, diffuse bloeding gehad rechts. Drainage was niet nodig. Alles trekt nu langzaam weg en alles voelt nog wat harder aan dan rechts maar beetje bij beetje is het aan het beteren hoor. Ik ben nu bijna 10 weken post-op.

Ik zit er niet echt mee in, het betert... geduld is wat ik moet hebben en heb ook al enkele consulten gedaan ter opvolging.

Rechts voelt nog wat harder aan dan links, maar ik heb er het volste vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 months later...

Hallo Allemaal,

Ondertussen is het weeral enkele maanden geleden dat ik op dit forum geweest ben, en dat heeft zo zijn redenen.

Hier even het vervolg van mijn verhaal;

Kort na de eerste punctie (zo'n 3 weken later) was de pijn weer bijna niet meer uit te houden. Tot plots het wondje waarlangs de punctie werd gedaan open barste, en er terug een hoop vocht uitkwam.

ik overdrijf niet als ik zeg dat het vocht er gedurende 1 min zowat 15cm ver spoot. Natuurlijk direct de chirurg opgebeld, maar volgens hem moest ik me geen zorgen maken. Dit was net goed, het vocht had een natuurlijke weg gezocht om mijn lichaam te verlaten.

Tja, volgens mij is het nooit goed als een wonde weer open gaat maar je gaat ervanuit dat een arts het wel beter weet..

Het wondje bleek nog enkele dagen lekken, waarna het weer dicht groeide. Toen het vocht eruit was, was dit eigenlijk een opluchting, de pijn was weg.

3 weken later, zelfde verhaal; helse pijn en reuzachtig grote borst. Weer naar arts om punctie te laten doen. deze keer 500cc vocht eruit en staal genomen + zware antibiotica.

daarna weer na 3 weken wondje open en vocht eruit.

4 weken later terug helse pijn en terug naar arts. deze keer hadden ze de prothese er volledig uitgehaald (met extra snee) om prothese te spoelen en borst vanbinnen te spoele met een irriterende stof zodat het beter zou genezen.

3 weken later was het weer zover en hebben ze dit herhaald.

4 weken later wondje weer vanzelf open gegaan.

ongeveer een maand later ging het wondje van de punctie terug open en de snede onder mijn borst ook, het vocht stroomde eruit.

Ik was ondertussen helemaal op, zowel lichamelijk als mentaal.

de arts besloot om de prothese eruit te halen en enkele maanden zo te laten. Later bleek dat er toch een bacterie in zat en dus weer enkele weken AB.

En nu zit ik hier dan, met slechts 1 borst. We zijn nu al 3 maanden na de wegname van die eerste prothese, en nog steeds heb ik af en toe pijn aan die kant. Lichamelijk voel ik me natuurlijk wel al weer een pak beter. Mentaal is het een ramp als je 1 grote en 1 kleine hebt.

Ondertussen gingen we ook een second opinion halen, en die arts keek zowat zijn ogen uit van het hele verhaal. Volgens hem had onze arts het helemaal niet zo lang mogen laten aanslepen en de prothese direct moeten verwijderen.

Dus nu is het bang afwachten, binnen een 3talmaanden mag ik terug voor een nieuwe prothese. al het deze keer wel goed gaan?

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen het beste. Maar ik zat er even helemaal onderdoor op dit gebied, vandaar dat ik geen zin had om hier op het forum te komen en al die fantastische foto's te zien.

Maar goed, je moet erdoor , en ik kan alleen maar hopen dat alles goed komt voor mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje meid,

wat een heftig verhaal!!

Ik snap best dat je er helemaal doorheen zit..zowel geestelijk als lichamelijk.

Ik hoop zo voor jou dat het straks allemaal goed komt!

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeeeetje mina wat een onwijs lange en vervelende nasleep zeg!!!!

Is uiteindelijk duidelijk geworden waar het vocht vandaan kwam, was dit echt puur vanwege de bacterie?

Zou je kunnen stellen : Als je geen bacterie had gehad, dan was er ook geen vocht geweest?

Achteraf gezien, hebben ze inderdaad erg lang doorgesukkeld :17:

Maarja, als op dat moment de wond gespoeld is, en alles weer steriel teruggeplaatst wordt, dan kan ik me ook voorstellen dat ze telkens kiezen voor terugplaatsing.

Alhoewel het wel ergggggg vaak mis is gegaan zeg, ongelofelijk!

Dus nu is het bang afwachten, binnen een 3talmaanden mag ik terug voor een nieuwe prothese. al het deze keer wel goed gaan?

Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen het beste. Maar ik zat er even helemaal onderdoor op dit gebied, vandaar dat ik geen zin had om hier op het forum te komen en al die fantastische foto's te zien.

Heel begrijpelijk, en daar hoe je je helemaal niet voor te verantwoorden! Je hebt op dat moment echt geen zin in die blije en tevreden verhalen waarbij het allemaal goed gaat, en dan lijkt het voor jezelf dat de rest 'zeurt' om een blauwe plek en een pijnlijke rug ;)

Rolingstone heeft ongeveer ook zoiets meegemaakt, onwijs veel vocht, prothese eruit enz enz.

Uiteindelijk is de prothese ook weer teruggeplaatst, maar de huid was te dun door de infectie dus hij ging verzakken, daar is tijdens een hersteloperatie weer een soort van kunsthuidje aan de eigen huid vast gehecht voor extra ondersteuning.

Ikzelf heb ook een infectie gehad, veel wondvocht, spoelen, opnieuw dichthechten, hersteloperatie enz. En ik loop nu ook tegen het probleem aan dat mijn huid eigenlijk te dun is geworden door de infectie en de prothese ook is gaan verzakken.

Ik mag een hersteloperatie ondergaan als ik wil, maar ik kijk het nog eventjes aan.

Ik denk (en dat zeg ik niet om je bang te maken, maar om je vóóraf die kennis mee te geven) dat dit in jou geval ook een aanwezig risico is.

Dat je huid, mede door het oprekken van al het vocht, en de langdurige aanwezigheid van een bacterie de boel van binnen heeft aangetast :(

Bespreek dit vantevoren met je arts, laat hem voelen of je huid nog uit genoeg huidlagen bestaan (bij mij was er maar 1 huidlaag ipv 4)

en vraag of het terugplaatsen kan, zónder kans op verzakkingen achteraf, en mocht dit wél gebeuren... is dit dan alsnog garantie, of zetten ze je dan aan de kant met "helaas, het is een gevolg van... er is niets aan te doen"

Sorry... geen positief berichtje dus, maar zeker des te belangrijk om vooraf te weten.

Ik wens je ontzettend veel sterkte tot die tijd, en hopenlijk krijg je uiteindelijk waar je voor ging : gewoon 2 mooie borsten!! :35:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Het is niet 100% duidelijk waar het vocht vandaan kwam volgens mijn chirurg omdat de eerste testen geen bacterie aantoonden.

Een andere chirurg vertelde me dat wel degelijk die bacterie de oorzaak was, maar dat het soms moeilijk aan te tonen omdat die aan de prothese vast kleeft als een soort kapsel.

Ik heb trouwens dezelfde chirurg zoals jij Piepke. Jouw antwoord is natuurlijk niet wat ik wou horen, maar het is wel goed dat ik dit nu weet.

Ik zal het inderdaadbespreken met hem. Ik ga er haast vanuit dat het heel moeilijk zal zijn om mijn borsten gelijk te krijgen.

Vlak na de eerste operatie waren ze gelijk en was alles mooi. Maar op den duur zag ik dat er een duidelijk verschil tussen de 2 zat.

Het was ek, maar de "slechte" kant was eigenlijk mooier omdat die strakker was. Maar misschien was het gewoon wat strakker door alle problemen en zullen ze op den duur toch weer gelijk zijn.

Maar ik vraag me natuurlijk wel af; stel dat er een verschil blijft, gaat hij dit dan oplossen voor mij?

Ik denk dat we alles goed zullen moeten bespreken vooraf.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo allemaal,

Alweer een lange tijd geleden, maar ik wou toch nog een keer een update geven. Uiteindelijk kreeg ik de nieuwe prothese. Het herstel verliep vlot en ik had geen last meer van vocht of slecht genezende wonde. In het begin was er al een duidelijk verschil tussen de 2, maar de arts vertelde me dat ik geduld moest hebben omdat alles nog moest genezen en indalen enz...

Wel na een jaar geduld waren mijn 2 borsten nog steeds niet gelijk. De "nieuwe" is vierkant van vorm en staat helemaal anders dan de andere. Er zit ook een soort deukje in langs de onderkant, en de tepel staat een aantal cm hoger.

Dus nee, ik ben helemaal niet tevreden...

Volgens de arts komt dit door spier/huidzwakte en kan dit verholpen worden door nog een operatie.

Dus in september terug onder het mes.... Hij kon echter niet vertellen of hij op nieuwe plaatsen zal moeten insnijden.

Mijn dossier blijkt echter spoorloos verdwenen te zijn.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.