Ga naar inhoud

Mammografie en BV?


Gast Bonnie

Aanbevolen berichten

Beste BV maatjes,

Ik moet elk jaar een mammagrafie laten maken ivm bortskanker die mn moeder gehad heeft..nu is mn vraag of je deze of een ander onderzoek om mogelijke 'rariteiten'in je borsten in een vroeg stadium te ontdekken nog kunnen plaatsvinden en of je het dan nog allemaal even goed ziet???

alvast bedankt en groetjes,

Bonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anomiepje

Hoi Bonnie,

Ik geloof dat het ook te maken heeft of het op of onder de spier zit.

Maar over het algemeen kun je "rariteiten" juist eerder ontdekken met een BV. Het is allemaal duidelijker zichtbaar.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, daarom heb ik de protheses ook onder de spier, een mammografie is dan niet meer 100 % betrouwbaar en kan schade toebrengen aan de prothese, een echo gaat niet door de prothese heen en een röntgenfoto kan ook schade toebrengen aan de prothese. Als ik het goed heb is de beste manier een MRI scan..............

Ik hoop dat er meer dames zijn die hier wat over weten?

Groetjes Bo

ps. ik moet ook ieder jaar op controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Booby,

Mijn pc zei dat een mammografie nog wel mogelijk was maar als het pijnlijk zou zijn een MRI de beste oplossing zou zijn.

Mijn man(is arts in de oncologie) zei ook dat ik nu gewoon in de toekomst een MRI moest laten maken.

En dat een echo ook geen goed beeld zal geven.

Dus bij deze is een MRI een goede keuze

Liefs Pip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de info!! ja bij mijn moeder haddden ze ook mammagafie gedaan en zog. niks te zien , totdat ze zelf 3 maanden later 2 tumoren ontdekte van diameter 3 cm!!! (hoezo niks gezien!!)..dus die mamagrafie (ik laat het wel elk jaar doen) maar echt vertrouwen doe ik het ook niet helemaal!

wordt de mri trouwens wel vergoed door ziekenfonds, of moet je ook zelf een bijdrage doen (maakt ook niet veel uit) maar heb het idee dat dat wel een stuk prijziger is he?

fijne avond nog!!

Bonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Bedankt allemaal voor de info!! ja bij mijn moeder haddden ze ook mammagafie gedaan en zog. niks te zien , totdat ze zelf 3 maanden later 2 tumoren ontdekte van diameter 3 cm!!! (hoezo niks gezien!!)..dus die mamagrafie (ik laat het wel elk jaar doen) maar echt vertrouwen doe ik het ook niet helemaal!

wordt de mri trouwens wel vergoed door ziekenfonds, of moet je ook zelf een bijdrage doen (maakt ook niet veel uit) maar heb het idee dat dat wel een stuk prijziger is he?

fijne avond nog!!

Bonnie

Als je van je huisarts/chirurg een verwijsbrief krijgt voor een MRI dan wordt dit vergoed. Je krijgt dan voor die tijd een licht radioactieve contrastmiddel in je arm gespoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lady's,

Ik denk dat ik straks met de protheses op de spier ook beter af zal zijn met een MRI. Maar wat ik me nu af vraag; k word bijna 38 en heb nog nooit een oproep gekregen voor een onderzoek. Is dit iets wat je zelf aanvraagt? Of ontvang je toch nog op latere leeftijd een oproep? Ook ben ik benieuwd naar welke leeftijd nou het meeste risico loopt? Is dit een marge van 20 jaar bijvoorbeeld? Dat vrouwen tussen de 30 en 50 een oproep ontvangen? Jeetje voel me nu een beetje dom...

Groetjes, Pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens aan me'n gyneacoloog gevraagt of een mammo nodig is en van hem een verwijsbrief gevraagt voor de kliniek . Boven je 35ste zou je elke 3 jaar een mammo moeten laten doen volgens hem . Ik vind dat dom eigelijk want 2 maanden na je mammo kan er ook een gezwel groeien denk ik dan ...

Je kan 't ook gewoon aan je huisarts vragen , die verwijsbeief (heb je nodig) .

Boven je 5Oste (denk ik) krijg je van de gemeente een brief in de bus en kan je in zo'n wagen op 't gemeenteplein gratis een mammo laten doen . Mijn moeder doet dat .

Ik voelde enkele jaren geleden een knobbeltje in mijn borst , was toen 30 denk ik en ben toen naar de kliniek een mammo gaan laten nemen . Ze vonden niks 'zit tussen uw twee oren madammeke' . Ben toen naar een zelfstandig radioloog geweest voor een second opinion . Hij zag niks en deed er een echografie bovenop > toen zag hij er drie ! Gelukkig waren het 'maar' cystes .

In ieder geval , nu met mijn BV zou ik voor een MRI gaan . Ik betrouw een mammo niet meer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey daar,

Klopt. Heb net ook wat info op het web opgezocht. Ik denk dat ik binnenkort eens ga kijken of ik een voor een MRI in aanmerking kom. Is het niet het gevaldat het kosteloos kan, dan denk ik dat ik er toch beter van kan kiezen er voor te betalen. Volgens mij zit er bij Rotterdam ook een MRI centrum. IK ga eens informeren. Een mammo vertrouw ik nu ook niet meer. Wat jij zegt over cystes, heeft mijn moeder ook veelvuldig gehad. Ja, blijft toch goed opletten.

Pat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand die al ruim 30 jaar protheses had. Altijd heel tevreden geweest. Ze heeft toen een mammo laten maken en vertelde vooraf dat ze protheses had. "Geen probleem mevrouwtje!" Toen werd haar linkerborst tussen de plaat gelegd en véél te hard aangedrukt...."krak!"....

Ze is toen onderzocht en volgens de arts daar was er niks aan de hand. Thuis aangekomen zat het haar toch niet lekker en zeker toen ze na een week vormverandering zag is ze met lood in haar schoenen naar de huisarts gegaan...

Om een lang verhaal kort te maken: Ze is van het kastje naar de muur gestuurd..en uiteindelijk voor prothesewissel gegaan...

Een gewaarschuwd mens telt voor 2....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevolkingsonderzoek Borstkanker

Alle vrouwen van 50 tot en met 75 jaar krijgen elke twee jaar een uitnodiging voor het Bevolkingsonderzoek Borstkanker. Het doel van dit onderzoek is de sterfte aan borstkanker te verlagen. Deelname aan het Bevolkingsonderzoek Borstkanker is gratis en geheel vrijwillig.

Bron: bevolkingsonderzoek.nl

~~

In principe kan een mammografie gebeuren wanneer er prothesen aanwezig zijn. <- Zou ik niet eens voor willen gaan : AUW!

Mammografie blijft ook hier een goed onderzoek aangezien mammografie borstletsels kan aantonen die moeilijker of niet te zien zijn op MRI of echografie.

Het nadeel bij borstprothesen is inderdaad dat sommige delen van het borstklierweefsel moeilijker of niet te beoordelen zijn door het op elkaar projecteren van klierweefsel en prothese. Dus, een mammografie alleen is bij aanwezigheid van borstprothesen iets minder betrouwbaar.

De prothese zelf wordt best geëvalueerd aan de hand van een MRI van de borsten: deze onderzoekstechniek is de beste techniek om de prothesen te evalueren op kapselvorming , lekkage , enz.

MRI van de borsten is ook een onderzoeksmethode waarmee (vnl. invasieve) borstkankers kunnen opgespoord worden , maar is minder specifiek: m.a.w. het onderzoek toont letsels maar het is met MRI dikwijls onduidelijk of de letsels goed- of kwaadaardig zijn.

Een aanvullende echografie voor de beoordeling van het klierweefsel is dan ook nog aangeraden.

Aangezien in uw geval mammografie misschien toch te pijnlijk zal zijn, zou ik voorstellen om een echografie en een MRI van de borsten te laten uitvoeren.

Bron: Vraag en antwoord op www

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo allemaal,

Ik vind het onbegrijpelijk dat er op sommige websites van klinieken nog steeds staat dat je 'zonder problemen ' een mammografie kunt laten maken met implantaten.

Dat klopt gewoon niet !

Ze laten gewoon geen röntgenstralen door en ze kunnen stuk gaan tijdens het onderzoek!!

https://sites.google.com/site/klachtensiliconen/mammografie

groet,

Ymkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok...fijn dat dat nu eens duidelijk is, ik vroeg het me ook al af..

Ik ga morgen meteen bij huisarts dooverwijzing mammo vragen want dan doe ik dat net precies voordat mijn boobs klaar zijn;)

Ik krijg regelmatig mammo wegens bk in de familie....nu alweer jaartje geleden dus nu weer goede reden...

Zo zie je maar dat het forum zo handig is!!

Liefs, Bar

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me ineens af hoe dat zit als je longfoto,s moet maken?

hoe werkt dat en hoe doen ze dat dan?

ben ineens bang,want moet binnekort eens voor me longen gaanblush.gif

sorry als ik dom overkom he op dit gebied,maar kom eigenlijk nooit in een ziekenhuis dus weet de helft niet van reilen en zeilen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het ook niet moontje

ik vond dit

röntgenfoto van de borst is totaal iets anders dan een röntgenfoto van de longen (thoraxfoto). Bij een thoraxfoto wordt een foto genomen van de longen terwijl u tegen een plaat staat. Bij een mammografie worden foto's genomen van de borsten waarbij de borst aangedrukt wordt. Op een longfoto kan men niet zien of er veranderingen in de borsten zijn.dus neem aan dat de prothesses niet eens te zien zijn

ik zelf moet in nov een longfoto laten maken dus ben benieuwd of het gaat lukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik ben ook eens benieuwd ja,want ik snap er soms niks meer van hoor,weet wel dat ik tussen nu ene januari een foto moet maken van de longen,al ze er een gemaakt hebben 2mnd terug van me hart en longen,maar die plaat draaide zeg maar rond me heen,lijkt me dan dat ze eigenlijk niet alles kunnen zien dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

hoi ik hoop dat er hier misschien ook artsen mee lezen?? wat ik ook zeg of doe, mijn artsen willen dat ik perse een mammografie laat doen! ik ben er doods en doodsbang voor omdat ik het al eerder heb gedaan en het vreselijk pijnlijk was, ik had toen nog geen protheses, nu heb ik protheses en complicaties, plooiing van de protheses is vastgesteld op mri en dat er vocht rondom protheses zit door een ongeluk, nu lijkt het er ook nog een op dat ik kapselcontractie heb, maarja eerst moet natuurlijk wel kanker worden uitgesloten, maar HOE KAN IK NOU DIE ONTZetteND ZERE borsten ook nog eens plat laten drukken tijdens een mammografie??? ik durf het niet en ik kan het niet, ik denk echt dat ik terplekke ga flauwvallen, toen ik niets aan mijn borsten had en geen protheses, toen was het al ondraaglijk... ik heb donderdag een afspraak voor de mammo en natuurlijk wil ik ook zeker weten dat dit geen kanker is maar kan dit dan alleen met een mammografie, ik kan het gewoon niet geloven?? dit is toch 2014 en niet de middeleeuwen?? welke man durft zijn gevoelige edele delen tussen twee platen te leggen en dat het dan word platgedrukt? waarom moeten wij vrouwen het dan wel ondergaan??? ik ben kwaad en verdrietig tegelijk. Is er hier een arts die mij e.e.a. kan toelichten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.