Jump to content

BH'tje: 19 oktober 2011 : Dr vd Berg : UMCG : Groningen

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb afgelopen maandag een borstverkleining gehad bij plastisch chirurg vd Berg in het UMCG in Groningen. Ik ben 43 jaar, ben 181 cm lang en weeg 85 kg. Ik had cup 85F en wilde graag naar een C-cup.

De intake heb ik in het UMCG gehad in mei van dit jaar bij Dr. Eltahir, maar hij is uiteindelijk niet de chirurg geweest die de ingreep heeft gedaan. Dit omdat ik perse in de herfstvakantie geholpen wilden worden in verband met mijn dochter. Toen is het dus dokter vd Berg geworden. Dokter vd Berg heeft bij mij een heel goede indruk achtergelaten. Een aardige, vrolijke man.

Tijdens de intake wordt er gekeken wat je cupmaat is, je lengte, je gewicht e.d. In mijn geval ging het allemaal nog al snel, want ik dacht er heen te gaan voor informatie en of ik er uberhaupt voor in aanmerking zou komen. Dit ook in verband met vergoeding door de verzekering. Na het gesprek met dokter Elatahir, die aangaf dat ik er voor in aanmerking kwam op basis van criteria gewicht en cupmaat e.d., had ik een gesprek met een verpleegkundige. Tijdens het gesprek met haar begreep ik dat het UMCG voor Menzis (mijn ziektenkostenverzekeraar) beoordeelde of er toestemming zou komen vanuit de ziektekostenverzekering. Daar had ik dus eigenlijk al meteen antwoord op, ik voldeed aan de criteria (BMI moet sowieso onder de 30 zijn, meen ik). Twee dagen erna had ik de brief met toestemming al in huis via het ziekenhuis, uit naam van Menzis. En even later nog een andere officiele brief van Menzis.

Tijdens dit intake gesprek werd mij gevraag welke cupmaat ik wilde. Ik was overdonderd door de snelheid van dit alles en riep maar wat (D-cup dus). Achteraf bedacht ik me dat ik dat ook best nog wel veel vond, maar daar kom ik zo op terug.

Afgelopen maandag de ingreep dus. Om negen uur moest ik in het ziekenhuis zijn en om half een lag ik op de operatietafel. Vooraf kwam de chirurg om af te tekenen en toen heb ik nog aangegeven dat ik toch liever een C-cup wilde. Dat was geloof ik geen probleem, hij ging voortvarend met de viltstift aan de gang. De Anita BH had ik 's morgens bij de apotheek in het ziekenhuis al omgewisseld van een D/E naar een B/C. Om half vier lag ik op de verkoeverkamer en om vijf uur was ik terug in de ziekenzaal, met infuus en twee kegels voor de drains, om het bloed op te vangen. Dat bloeden viel bij mij erg mee. Het was ongeveer 50 ml per borst. Links en rechts is ca. 450 gram aan borst weggehaald.

Na de narcose had ik veel honger (was al nuchter sinds twaalf uur 's nachts) en moest erg plassen. Ik heb een paar boterhammen gehad. Het slapen was een drama, je kunt alleen op je rug liggen en je ligt in een kamer met nog drie anderen. Ik werd 's nachts een keer of drie kotsmisselijk en moest overgeven (narcose?). Dus weer eruit, met het infuus achter je aan en die kegels meeslepend. Was blij dat ik 's morgens om een uur of half elf weg mocht.

Ik heb niet veel last van napijn. Mijn borsten zijn wat gezwollen en slapen is nog steeds niet zo leuk. Na een paar uur op je rug krijg je wel een stijve rug en wordt je vanzelf wakker. Dus ik kan niet wachten tot ik weer op mijn zij kan slapen. Gisteren heb ik voor het eerst voorzichtig gedoucht. Dat kan op zich wel, mijn littekens zijn niet geirriteerd of bloederig. Wel heb ik bij de apotheek nieuwe pleisters en gaasjes gehaald, die heb ik niet meegekregen uit het ziekenhuis. De pleisters op mijn tepels heb ik vervangen (klein beetje wondvocht en was gewoon heel benieuwd).

Het resultaat: geen idee! Ze zien er raar uit, vind ik. Maar daar kan ik nu natuurlijk nog helemaal niets van zeggen. Het is in ieder geval duidelijk minder. Ik heb foto's gemaakt vooraf en dinsdag na de ingreep weer. Nu zitten er nog allemaal pleisters op en kan ik het niet goed beoordelen. De vorm is nog niet mooi rond, maar misschien komt dat nog.

Maandag wil ik weer aan de slag (heb een kantoorbaan). Dat moet volgens mij wel kunnen. Als je niet veel pijn hebt is het geen probleem om voorzichtig je eigen kleding aan te doen. Er hoeft dus volgens mij niets speciaals te worden aangeschaft, gewoon makkelijke kleding dragen. Je moet er goed om denken niet te zwaar te tillen of gekke bewegingen te maken, zeker als je niet veel pijn hebt. Dan vergeet je dat zo! Vind het nu een beetje saai thuis. Je kan eerst ook nog niet fietsen of autorijden, dus ik kan niet echt ergens heen. Over anderhalve week moet ik op controle in het ziekenhuis. Ik heb geen idee of er dan hechtingen uitgaan of dat ze zelfoplossend zijn of zoiets. Ben ook vergeten het te vragen.

Maar ik heb er geen spijt van!

Hoi BH'tje,

Allereerst gefeliciteerd met je BVK!

Kan me voorstellen dat je er blij mee bent :)

Maar is t niet wat snel om maandag alweer aan t werk te gaan? Ik heb ook een kantoorbaan

Haha gaat lekker hier, ben vanaf m'n telefoon bezig

Maar wat ik wilde zeggen: overal lees ik verhalen van vrouwen die toch minimaal 2 tot 3 weken thuis blijven voordat ze weer aan t werk gaan, zelfs als ze op kantoor werken. Ik heb mijn baas er ook al op voorbereid dat ik straks 2 tot 3 weken zeker uit de roulatie zal zijn.

Nou scheelt t dat mijn baas zelf ook een BVK heeft gehad, dus ze weet wat t is :)

Ja, ik weet niet. Ik had vandaag twee mensen op bezoek die het me ook afgeraden hebben. Maar zo thuis zitten is best wel saai en ik werk gewoon graag. Maar ik heb een laptop van het werk thuis, dus misschien is het inderdaad beter om nog maar even niet heen te gaan en gewoon thuis rustig aan al wat te gaan doen.

Verder prikt mijn rechterborst vandaag steeds op het litteken. Ook een reden om het even aan te kijken, misschien. Vannacht heb ik voor het eerst weer redelijk geslapen. Kon min of meer weer op mijn zij (niet helemaal), maar dat gaf wel een beetje verlichting. En een mooie cadeaubon van iemand gekregen van een lingeriewinkel. Tof he?

Hoi BHjtje,

Neem het van mij aan..het is niet verstandig om zo vroeg aan de slag te gaan...jah het is waar dat je je misschien al fit voelt maar dat ben je nog lang niet...je wonden zijn nu pas begonnen met helen aan de buitenkant en de binnenkant moet nog....je hebt gelijk dat thuis zitten erg saai is maar beter saai nu dan complicaties later doordat je te snel dingen bent gaan doen..je geneest maar 1 keer.

Ik zelf ben nu 4 weken PO en heb nu nog wondjes die open zijn en langzaam dichtgaan...dit zegt niks over jou natuurlijk maar kan wel gebeuren dus het enige goede advies dat ik kan geven is luister goed naar je lichaam...

Als je meer vragen hebt gedurende je herstel vraag ze gerust..

Liefs,

:36:

• 2 weeks later...

Gefeliciteerd met je BVK!

En ik denk ook dat je te snel aan de slag wilt.

Ik heb 6 weken thuis gezeten voordat ik weer wat kon doen op mn werk (werk in verpleeghuis dus lichamelijk zwaar werk)

Het is ff saai, maar zoals Yc Angel al zegt: Je geneest maar 1 keer :141:

Hoiii

ik ben ook 6 weken thuis gebleven.Ik zit in de schoonmaak..

Ik ben te vroeg dingen gaan doen omdat ik me gewoon keigoed voelde..

helaas heb ik nu dikke rode littekens ,maar ja alles beters als mijn borsten zoals ze voorheen waren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.