Ga naar inhoud

Wat mag je nu precies wel/niet ná een BV?


Aanbevolen berichten

Hey Meiden,

Ik heb even wat vragen over wat je wel/niet mag doen na een bv. Mijn pc zegt dat ik mag doen wat ik kan...maar ik kan echt al alles dus dat lijkt me geen goed idee.

Maar nou weet ik dus niet precies wat ik wel/niet mag doen...misschien kom ik dom over maar heb echt behoefte aan concrete voorbeelden....Misschien dat jullie kunnen helpen want ben echt bang dat ik te veel doe (lees: inkapseling!)

1) ik mag niet zwaar tillen...wat is zwaar?? Een vuilniszak, een laptop of een fles cola?

2) ik mag geen zware huishoudelijke klussen doen...mag ik dan wel afwassen, de afwas afdrogen, was vouwen?

3) ik mag mijn armen niet boven mijn hoofd doen, mag ik dan wel iets uit een kasje op hoofd-hoogte pakken (dus de arm schuin naar boven)? En mijn haar wassen, trui aan/uit doen...mag dat dan ook niet (heb je immers ook je armen omhoog)?

4) ik slaap al sinds de 3de dag helemaal op mijn zij. Maar wat is de reden dat jullie niet op je zij mogen slapen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen...zou ik erg blij mee zijn!!!

Liefs Lot :116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Merel78

Hoi Lot!

Ik heb precies dezelfde vragen als jij! Kan je dus niet helpen met concrete voorbeelden maar ook ik doe al die dingen die jij zegt. Dingen uit een keukenkasje pakken, een wasje vouwen, trui aan/uit en ook sinds dag 3 op m'n zij! Mijn schoonmoeder heeft 30 jaar geleden een bv gehad. Ik mijn zorgen over deze dingen aan haar uiten was haar antwoord: meid, 30 jaar geleden wisten we dat ook allemaal niet en deed je het gewoon. Is ook goed gekomen. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ze de eerste 10 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen en daarna 6 weken gezinszorg heeft gehad!! Maar, ze wist van te voren dus niet dat ze haar kinderen niet meer kon tillen en geen huishoudelijk werk kon doen. Kids moesten hals over kop ergens logeren... Vroeger ging er wel vaker iets fout dan tegenwoordig maar misschien is toch de regel: wat je zelf voelt dat je kunt doen, dat kan dan...

Ik kan geen dingen doen waarbij je kracht moet zetten (duwen, trekken enzo) Bezemen kan niet (buiten), swifferen kan wel (binnen).

Maargoed, concrete voorbeelde van wel/niet zouden ook voor mij van harte welkom zijn!

Groetjes,

Merel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

1. vanaf 10 kilo wordt bestempeld als zwaar.

2. Niet stofzuigen, dweilen, dat is zwaar en ramen lappen mag ook niet omdat je armen dan omhoog moeten. was opvouwen en de afwas is niet zwaar. (hoewel ;-))

3.Je elleboog mag tot schouderhoogte, niet verder

4. Vanwege de inkapseling wordt geadviseerd niet op de zij te liggen, maar op de rug.

Maar het allerbelangrijkste blijft toch, luister naar je eigen lichaam.

Maar overdrijf niet. De inkapseling is een heel belangrijk proces!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Merel,

Ben blij dat je ook deze vragen hebt...voelde me echt een beetje dommig :blush: Ik heb ook een gesprek gehad met een arts die in Thailand bv uitvoerde (nu in nl), hij vertelde dat deze vrouwen plaatselijk verdoofd worden en diezelfde middag alweer aant werk gingen...daar gaan ook vaker dingen mis...maar toch, deze vrouwen verichten dus wel gelijk arbeid.

Toch maar proberen zo rustig aan mogelijk te doen!!

Mols!!

Hier heb ik dus wat aan :D Steeds die twijfel over wat wel of niet mag en me schuldig voelen na de afwas maar niet weten of ik me terecht schuldig voel...ik word er echt moe van :wacko: Nu heb ik een wat duidelijker beeld en dat geeft rust!! Dus bedankt voor je duidelijkheid!!

Liefs Lot

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi allemaal,

op 25 juni is het voor mij zover. ik hoop dat julie mij nog even kunnen helpen. de dag van de operatie is mijn man thuis maar de dagen erna ben ik alleen kan je dan al veel zelf doen zoals een cola fles open doen en opstaan en de dagdagelijkse dingen eigenlijk. sigareten rollen kan je dat eigenlijk snel terug anders moet ik een voorraad rollen :blush:

liefst dydy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg een fles die al open is geweest wel prima open, maar een nieuwe fles lukt me niet. Zoveel kracht heb ik blijkbaar nog niet.

Ik ben vandaag voor t eerst heel de dag alleen geweest en dat ging prima, ik heb gewoon alles binnen handbereik laten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lieve meiden, ik ga proberen het uit te leggen. Aangezien dit mijn tweede bv is zou je zeggen dat ik e.e.a. moest weten ....

Nou moet ik hier wel bij melden dat mijn pc één van de strengere is ten aanzien van andere verhalen die ik hier lees.......maar kwaad kan het niet, aangezien ik de eerste keer dik 10 jaar plezier heb gehad van mijn bv.

daar gaat ie:

- de eerste drie weken:

Geen zwaar huishoudelijk werk: daar verstaan we onder:

-Alles waar je druk zet op je borstspieren

= Stofzuigen

= Dweilen

= Strijken

= litsjumeaux bedden opmaken hahaha

= niet op je zij/buik slapen

= geen zware dingen tillen (wat is zwaar? kinderen, zware boodschappentassen, vuilniszakken, enz.)

Niets boven je hoofd doen:

= was ophangen

= zware dingen boven je macht wegzetten (borden, pannen, e.d.)

= ramen zemen

Niet:

= auto rijden

= fietsen

Na drie weken:

Start massage: 3 x per dag 5 minuten per borst.

Weer: autorijden, fietsen, voorzichtig boven je macht dingen in kastjes zetten, enz.

Nog niet: dweilen, stofzuigen (hoogpolig) ramen zemen.

Dus eigenlijk heel simpel, alles waarbij je je borstspieren voelt.........niet doen. En het lijkt heel lang (vooral die eerste drie weken) maar het zo weer voorbij en dan heb je jarenlang plezier.

Liefs ESJ

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Ah wat fijn dat dit topic er is! Ik vroeg het me namelijk ook af.

In de kliniek gaven ze mij het advies mee: hou je armen naast je lichaam wanneer je iets doet, dus je ellebogen in je zij.

Mijn moeder neemt dit zo letterlijk, dat als ik de laptop wil pakken zij het voor me wil doen (okay dat is natuurlijk niet erg ^_^ ) maar ze zegt bij alles 'je neemt niet genoeg rust'.

Ik begin me dan echt af te vragen 'mag ik dan heeeeelemaal niets?'.

Ik heb mezelf gedouched, ik kan mijn haren in een elastiekje doen, ik heb de kat (6 kilo) al even opgetild en verder doe ik bijna niets. Maar alleen kleine dingetjes als zelf drinken pakken, iets aangeven en bijv. een laptop pakken.

Ik wil niets doen wat niet mag maar ik neem aan dat ik dit soort dingen toch wel mag/kan doen? Ik heb er weinig last van en heb zo iets van 'ik kan het wel'. Als dit bijv. al niet mag, dan lig ik gewoon 10 dagen op de bank :huh: . Ik weet ook dat ik niet teveel moet doen natuurlijk omdat dat slecht kan zijn, maar wat ik me dus afvraag: de dingetjes die ik nu dus doe, zijn toch niet te zwaar voor me of slecht voor het genezen? Ik slaap op mijn rug en weet wanneer het me niet lukt want dan krijg ik wel een steek. Gister mee gelopen in de supermarkt maar dat viel me wel wat tegen, door het lopen dreunde het nogal

Ik zou het erg vinden als er later iets fout gaat omdat ik me nu niet genoeg inhou, maar heb zelf het idee dat het allemaal nog reuze meevalt wat ik doe. Was even benieuwd naar hoe jullie dingen doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Excella,

De dingen die je doet zijn opzich okee, alleen de kat optillen van 6 kilo...wacht daar nog ff mee. Je bent pas 3 dagen verder!! En inkapseling wil je echt niet...ik heb eigenlijk alle kleine dingen gewoon zelf gedaan, laptop optillen is ook geen probleem. Als je iets wil optillen, houd dan wel je armen bij je lichaam.

Liefs Lot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Lot,

Ik wil absoluut niet dat het gaat inkapselen, daarom kwam ik in dit topic om zeker te weten of ik met deze dingen al niet te veel doe. De kat is inderdaad wel een beetje zwaar en ik merkte het ook wel toen ik haar optilde, maar ik vond het ook zo zielig dat ik haar al 3 dagen niet even op kon pakken.. toch maar niet meer doen dan!

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een reactie ivm inkapselen .

Kapselvorming rond een lichaamsvreemd voorwerp is een natuurlijk proces : dit gebeurd altijd .

Wat jullie bedoelen is eigelijk kapselcontractie : dit is het vervormen van het kapsel dat rond de prothese zit . Inkapselen duurt ong. 6 weken en daarom mag je de eerste 6 weken niks te zwaar tillen , op je zij/buik liggen , beugelbh dragen enz. ...

Btw , Excella , goed bezig hoor :38:

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.