Ga naar inhoud

Borstvergroting en het hebben van een eetstoornis


Sabia

Aanbevolen berichten

Wie weet een leuke/handige tip voor mensen die kampen of denken te kampen met een eetstoornis.

Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met deze stichting, die alleen werkt met ervaringsdeskundige.

Stichting Ziezo

Stichting ZieZo

Stichting ZieZo zet zich in voor mensen die een eetstoornis hebben, hebben gehad of kunnen krijgen. ZieZo is een afkorting voor Zelfhulp informatie eetstoornissen, Zelfhulp organisatie.

Ervaring: de kracht van ZieZo

De basis voor onze acties is de ervaring van deze mensen zelf. De kracht van ZieZo is onder meer dat de medewerkers, vrijwillig en betaald, de problematiek van mensen met een eetstoornis kennen. Hierdoor is er niet alleen sprake van herkenning en erkenning, maar ook een grote mate van betrokkenheid.

Motivatie

De werkzaamheden van Stichting ZieZo zijn gericht op het erkennen van de eetstoornis, motivatie tot het aangaan van verandering en het bieden van nazorg na behandeling.

Doelgroep

ZieZo behartigt de belangen van haar doelgroep op de volgende manieren:

  • Ondersteuning, advies en informatie
    Hiermee willen wij de mensen die te maken hebben met een eetstoornis, van zichzelf of hun directe omgeving, helpen hier mee om te gaan.
  • Voorlichting
    Voor diverse groepen geeft de Stichting ZieZo voorlichting, workshops en gastlessen. Er wordt op uitgebreide schaal aandacht gegeven aan het uitbrengen van informatie en adviesdocumentatie, brochures en onderwijsmateriaal.
  • Publiciteit
    ZieZo is regelmatig in het nieuws om de postitie van mensen met een eetstoornis en hun omgeving zichtbaar te maken en onder de aandacht brengen van een breed publiek. Vrijwilligers en medewerkers verlenen hun medewerking aan tijdschriften, radio of televisie. Verder geven wij interactief voorlichting via onze twee websites en nieuwsbrieven.

Bereikbaarheid hoofdkantoor ZieZo Zutphen

Stichting ZieZo is van maandag t/m vrijdag dagelijks telefonisch te bereiken van 8.30 tot 17.00 uur voor vragen, ondersteuning en advies. (0575 - 503437)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Created
  • Laatste Reactie

Weet iemand of er ook een site is waar je een soort van vragenlijst kan beantwoorden om zo een " globaal" antwoord te krijgen of je een eetstoorns hebt of niet?

Ik denk best dat ik een eetstoornis heb, maar dan compleeeet de andere kant op. Heel vaak en veel lekkere dingen eten; ik moet er dan ook 24/7 mee bezig zijn om niet terug te vallen. Ben pas veel afgevallen omdat ik er genoeg van had, en dacht er " overheen " te zijn, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik begin weer te laaien met snoep, vooral snoep en hartige ongezonde dingen! Als ik bijv hoor dat een vriendin 5 kg kwijt is, dan zak ik in en begin weer te eten eten eten. Hoor ik dat ze zijn aangekomen dan ineens heb ik motivatie om me netjes aan mijn eetscheme te houden. Een erg vreemde gewaarwording die ik niet kan verklaren. Ik vraag me überhaupt af wat " normaal" is om op een dag te eten??! Zou wel eens een gewoon normaal eetschema willen zien van iemand die niet aan het lijnen is, maar gewoon "normaal eet"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twijfelde eerst of ik zou reageren maar doe het toch....

Ik heb ook een eetstoornis gehad.

Begon toen ik een jaar of 14 was en heb het best lang gehad.

Ik ging of periodes heel weinig eten en schreef het ook op wat ik at en vervolgens kreeg ik weer eetbuien en hing later weer boven de wc.

Ik heb vroeger een nare tijd gehad en ik denk dat dit ook 1 van de oorzaken is geweest.

Op deze manier had ik controle over mijn lichaam en ik bepaalde zelf wat ik deed.

Altijd onzeker over mezelf en een minderwaardigheidscomplex.

Ik heb mijn diploma's voor restaurantkok en later omgeschoold naar dieetkok waardoor ik steeds weer met eten bezig was.(ik wist dus ook wat gezond was en niet)waardoor ik weer een hele tijd gezond ging eten.

Mijn man heb ik het toen een x verteld omdat hij een x een wc aantrof die niet goed was doorgespoeld en hij mij vroeg wat dat was.Tja ik kon toen niet meer liegen.

Daarna is het een hele tijd wel goed gegaan maar nog heb ik er wel eens last van(in lichte mate)vooral als je een x niet lekker in je vel zit.

Ik heb nu 2 meiden en sinds dat zij er zijn gaat het best goed met me en accepteer ik ook meer maar er blijft altijd wel iets zitten waardoor je weer van die rare gedachten krijgt.

Lieve meiden ik wil 1 ding tegen jullie zeggen.

JE BENT OP JE MOOIST ALS JE GELUKKIG BENT!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ piepke ik zie wel dat de screening voor kinderen is bedoeld maar ik heb destijds dezelfde screening heb gehad dus deze klopt ook voor ons :)

@ Bianca super dat je je verhaal wil delen het valt ook echt niet mee om erover te praten maar als je ziet hoeveel vrouwen dit treft dan word het makkelijker.

Moeilijk beroep idd als je een eetstoornis hebt.

Maar je hebt het nu een beetje onder controle en dat is geweldig.

Een eetstoornis kom je nooit helemaal vanaf, wat jij al zei op zwakke momenten wil het wel weer eens de overhand nemen.

Maar je kindjes zijn een goeie drijfveer om niet meer door te slaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Sabia.

Misschien toch makkelijker om het hier op het forum te zeggen.

Er zijn dus veel meer meiden en vrouwen die er mee zitten.

Eigenlijk weet alleen mijn man en een goeie vriendin het.

Fijn dat je dit topic bent gestart.

Dikke knuffel van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sabia: volgens mij is de test die voor mij telt, vanaf 18 jaar. Maar ik kom tot de ontdekking dat ik alle vragen oprecht met "ja" moet beantwoorden. Dus..... Grote kans dat er iets niet helemaal klopt aan mijn eetgewoontes!

Het heeft zelfs een naam???!!!!???!!! Damn ! Heb even op Google gezocht en lees zoveel herkenning, stiekum eten, dingen kopen en verstoppen, meerdere keren per dag op de weegschaal, je gewicht die heel je dag bepaald, heel veel en heel snel gaan eten en dan niet meer op kunnen houden, je standaard daarna altijd klote voelen! Als ik morgen 0,5 kilo zwaarder ben dan is heel mijn weekend klote en dan ga ik op de 1 of andere manier nog meer eten ipv juist beter op te letten om het weer kwijt te raken, heel vermoeiend dit.

Maargoed, ik ga hier zeker nog wat mee doen, maar alles op zijn tijd. Eerst het stoppen met roken voor de operatie (wat nu ook is gelukt, maar waarvoor ik doodsbang was dat ik superrrrveel aan zou komen) Dan de operatie zelf, dan het herstel en dan zal ik eens wat verder ermee doorgaan in de vorm van hulp zoeken ofzo. Zag ook dat er online hulp bestaat.

Terwijl ik dit typ heb ik al minstens 4 keer gedacht wanneer ik eindelijk weer eens een zak Apenkoppen (bananen drop smaak gomsnoep) leeg kan eten, en hoe lekker die barbecue/ham chips eigenlijk smaken! Toch niet te geloven , maar dat bedoel ik dus.... Wat ik ook doe en waarbij ook ben, eten komt altijd voorbij in mijn hoofd.

Ik zal het je nog sterker vertellen, ik ben vandaag zelfs om 20.30 in m'n bed gaan liggen zodat ik niet kan gaan snoepen (alles ligt beneden).;)

Pffff het is wat ;) door dit topic besef ik pas dat het niet normaal is wat ik doe. En wat ook toevallig is, is dat ik gister nog tegen mijn man zei : pfoeh, ik vraag me echt af of iedereen zoveel moeite als mij moet doen om niet te gaan eten, en of ze er ook zoveel aan denken"

In ieder geval ben ik wijzer geworden na dit topic ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fem: alle vragen ook bij Ursula kunnen beantwoorden met een negatieve bijsmaak! Eerste vraag : of je tijdens het lezen van de krant bijv je niet kan concentreren omdat je aan eten denkt! Haha ik schrijf het net hierboven op dat ik tijdens een simpel stukje schrijven op t forum al 4x aan die apenkoppen heb gedacht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik dacht direct binge, omdat ik al 10 jaar wissel van eetstoornis.

Van Binge naar Anoraxia en weer terug naar Binge en weer naar Anorexia en daar is het eigenlijk bij gebleven.....

Het maakt niet uit welke eetstoornis het is, allemaal zijn ze even erg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, ik snap er nu helemaal niks meer van, alleen dat er iets niet klopt. Ik mag van mezelf op dit moment ook absoluuuuut nietttt meer dan 1000 kcal op een dag eten! Ga ik er overheen, dan is het mis. Maar ik zorg ervoor dat ik er niet overheen ga, zoals nu dus heel vroeg in m'n bed gaan liggen, heb zelfs aan mijn kinderen gevraagd of hun het eten/snoep wat ze niet opeten, zsm aan de hond willen geven en niet tegen mij te zeggen "mam ik hoef niet meer" ( heel schandalig dat ik hun dit vraag, heb ze niet uitgelegd waarom verder), ik ontwijk bakkers en winkels enz enz. Dit houd ik meestal 2wkn vol en dan val ik daarna een dag of 6?terug in eten eten eten.

Het wordt steeds erger, hoe meer ik schrijf hoe meer ik besef : dit is echt niet normaal!!

@Sabia: ben niet geschrokken, ben heel blij dat het een naam heeft, dat betekend dat ik er ook iets aan kan doen! Mijn grote angst is dat het mijn hele leven een gevecht zal blijven, maar miss als ik de oorzaak/beweegreden weet ik er anders mee om kan gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm in dit geval begin ik te denken aan NAO....

Ik zou wel hulp zoeken als je er zo mee worstelt meid, want om de strijdt alleen te voeren is zooo zwaar.

Zelf heb ik erg veel gehad een stichting Ziezo, dit is oa via zelfhulp met mail contact. Ze hebben meer programma's, maar vooral met iemand praten die weet wat jij meemaakt is al heel erg fijn!

Tja je blijft er wel je hele leven mee worstelen hoor, maar met hulp krijg je handvaten die je kunnen helpen en die ervoor zorgen dat je niet in de valkuilen valt. Val je er wel weer in, heb je de handvaten om er weer uit te geraken.

Knuff

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm in dit geval begin ik te denken aan NAO....

Dit eten/niet eten is iets van de laatste tijd, omdat ik heel graag wil afvallen, maar daarna stabiel wil blijven.

Normaal is het alleen maar eten eten eten, is jaren zo geweest. Af en toe eens een keer een dieet proberen, maar dat eten was veel "handiger".

Ik snap nu ook dat ik op deze manier altijd in een circel blijf zitten. Ik eet en eet, en daarna moet ik weer heeeeel weinig eten om het snel kwijt te zijn en dan ga ik weer eten eten, en dan moet ik weer lijnen! Pff ingewikkeld allemaal. Ga er zeker iets mee doen, maar 1 voor 1;)

Thanx :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk echt vaak : was ik maar zo sterk als iemand met anorexia, dan viel ik wel genoeg af en zou het eraf blijven. Ik ben veel te zwak om eten te blijven weerstaan. Feit dat ik het zo zie is al bizar natuurlijk. Heb het ook nog nooit uitgesproken of gezegd, denk het alleen maar ;)

Maar bij die NAO staat ook overgeven en op eten kauwen maar niet doorslikken. Oké oké, heb het allemaal wel eens geprobeerd , 3 of 4 keer, maar dat is niet mijn ding, kan het niet opbrengen om iedere keer te spugen na een vreetbui, dus dat heb ik afgeschreven die oplossing ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow heftige verhalen komen er hier voorbij zeg..

Zoals ik al eerder zei : Het is voor mij zo moeilijk voor te stellen dat iemand zo ver kan gaan om slank te zijn, en vervolgens zich zelf nog te dik 'zien' .. Ik denk dat je dat pas snapt als je het hebt meegemaakt of gehad hebt !!

Wat een rot ziekte is het toch ook !! Ik wil alle meiden die met dit probleem kampen heel veel sterkte wensen :116: !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm dat is niet sterk he, das juist zwak want je geeft je dan geheel over aan je eetstoornis :11:

Juist, daarom is het ook zo bizar dat ik hen zie als " sterk" ... Klopt van geen kanten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, daarom is het ook zo bizar dat ik hen zie als " sterk" ... Klopt van geen kanten!

Er werd door de therapeuten in die kliniek waar ik zat gezegd wij zeggen wel eens dat de nao en boulimia patiënten mislukte anorexia patiënten zijn.

Deze op merking werkte op mij averrechts want ik kwam er met anorectische boulimia in op 57 kilo en ging er met anorexia uit op 47 kilo. Omdat ik dacht wat nou mislukt :angry:

Dit zal ik nooit meer vergeten en vind het ook de meest foute opmerking die je kan maken.

Lieve piepke het is allemaal erg om te hebben omdat het je leven totaal overheerst en je hebt er last van.

Ik ben blij dat je er over praat en het erkent en dus heb jij de grootste stap al gezet en dat vind ik echt super van je :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohja, dat zou ik misschien ook wel hebben nu ik het een paar keer overlees. Ik zou ik willen bewijzen " hoezo mislukt, ik kan dat ook!!"

Pfff wat een debiele opmerking! Heb je toen ooit aangegeven dat het door hun zelfs verergerd is?

Vind het heel ergvom te lezen dat je nog 10 kilo lichter bent geworden destijds!

Pff en ik plaats laatst nog een foto-opmerking bij je met de woorden : hoe blijf je zo slank!!

Mensen hebben ooit geen idee wat er allemaal aan vooraf is gegaan!! Sorry :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb heel erg last van binge eating.. walgelijk is het..

Ik ben ook, net als Piepke, de hele dag met eten bezig.. als ik wakker word denk ik: wat zal ik gaan eten? Dit gaat de hele dag zo door tot het moment dat ik in bed lig en denk: hmm zou nog wel wat lekkers op kunnen. Mn hele dag draait om eten eten eten snaaien snaaien snaaien

Probleem is vooral het niet kunnen stoppen. Als ik lekkers in huis haal met het idee: voor morgen bij de film, dan red het lekkers het niet tot morgen want dat is dezelfde dag nog weg.

Grootste gevaar is gewoon als het in huis is! Dan denk ik er continue aan.. inderdaad als ik de krant lees ofzo. Ik voel gewoon de aanwezigheid van het lekkers in huis en dat is gewoon een continue gevecht van: nemen/ niet nemen.. nemen/niet nemen..

Maar als ik eenmaal begin.. dan ontploft de bom. Ik kan niet een schaaltje chips eten..of 1/2 koekjes uit een pak.. als ik begin aan een zak of pak, gaat die OP tot de laatste kruimels, terwijl ik op de helft al KOTSMISSELIJK ben! En ik wil stoppen, maar het gaat gewoon niet, heb er totaal geen controle meer over als de stoppen eenmaal los zijn gegaan. En dan die spijjjjt daarna: waar ben ik mee bezig?!

Soms sta ik ook gewoon een half uur bij de keukenkastjes als ik er niks in huis is,, alsof er dan ineens wel wat gaat zijn.. deurtjes open.. deurtjes dicht.. nog een keer deurtjes open.. deurtjes dicht.. soms neem ik dan van ellende een flinke hand vlokken uit het pak of koffie met extra veel suiker. Het ergste is als ik dan de deur uitga naar de bakker en allerlei gebakjes.. donuts en rotzooi koop.. helemaal euforisch thuis kom en ALLES in 1 keer weg eet.. en dan weer spijt heb..

Ik schaam me ook want mn vriend ziet het ook hoe ik panisch word als ik niks in huis is.. hoe ik als een idioot een hele zak chips zit weg te kanen als een holbewoner en vervolgens doorga op koekjes terwijl ik duidelijk misselijk ben .. en hoe ik 10 x naar de keuken loop terwijl ik weet dat er niks is..

Ik heb nog het geluk dat ik niet veel aankom.. en het ' geluk' dat ik een spastische darm heb.. dus vaak krijg ik een vreselijk pijnlijke darmkramp aanval en zit ik vervolgens een half uur op de wc alles eruit te gooien.. wat ook heeeeeel erg veel pijn doet dus dan heb ik weer dubbel spijt

en elke keer na een aanval denk ik: oke.. dit wat ECHT de laatste keer.. nu ga ik letten op wat ik eet, wat ik drink.. ik ga gezond doen.. ja het leven wordt zoveel beter nu!!

en zo gaat het al sinds mn puberteit..

echt bijzonder om jullie verhalen te lezen! want ik heb het er eigenlijk nooit over.. vooral omdat het binge eating is dat is natuurlijk iets minder opvallend en vooral omdat ik gewoon slank ben zou niemand me denk ik serieus nemen.. het is bij mij ook meer de psychische last en gevecht elke dag dan dat ik in gevaar ben omdat ik extreem onder of overgewicht heb..

Sterkte aan iedereen :116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.