Ga naar inhoud

Herstel ervaringsverhalen gezocht


SherR_

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben net nieuw hier (Sher) en heb 20 feb jl. een borstverkleinende operatie gehad (zonder drains). Er is bijna 700gr in totaal weg gehaald. Ik lees op het internet veel algemene ervaringen, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe bij jullie het herstel verliep.

 

Had je pijn?

Hoe lang had je pijn?

Hoe zou je de pijn omschrijven?

Was er verschil in pijn en herstel per borst?

Hoelang bleef het bloeden?

Hoelang bleef je gaasjes/wondkompressen gebruiken?

Hoe ging het verder na de 1e controle?

 

Ik hoor het allemaal graag! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SherR_

 

Hoi Sher, Bij het topic "verslagen borstverkleining" kun je verschillende verhalen lezen waarin je al wat antwoorden op je vragen vindt, al zal je merken en lezen: het is bij elke vrouw echt heel wisselend qua herstel en pijn.

 

ik ben zelf nu 6,5 wk PO van een borstverkleining. Dit is mijn herstel in een notendop:

 Ik had de pech van een nabloeding links waardoor ik de dag daarna nogmaals geopereerd moest worden, toen paar uurtjes een drain, die verwijderd werd voordat ik naar huis ging.

 

Ik vond de pijn intens, ik heb ook lang ( zeker 2 volle weken) de maximale pijnstilling dosis genomen.  De eerste 3 wk was ik echt bont en blauw, daarna verdwenen de blauwe plekken maar van binnen was het echt nog beurs en hard (interne blauwe plekken zeg maar)  Nu met 6,5 wk herstel beginnen die laatste beurse plekken eindelijk zacht te worden en neemt de pijn steeds verder af.

 

Ik slaap nog niet op mijn zij, dat is nog te gevoelig.

 

Af en toe voel(de) ik ook steken in mijn borsten, jeukten/trokken de littekens, en verder ja hoe moet ik het zeggen: je hebt snijwonden in en onder je borsten: dus dat is echt een "snijdende pijn" en verder dus "beurse/blauwe plekken pijn."

 

Mijn wonden/littekens genazen goed, het is bij mij niet opengegaan. Tot ong 1 wk na de operatie bloedde het hier en daar nog een klein beetje. Zeker 2 wk heb ik de gaasjes/wondkompressen gebruikt. Daarna nog 2 wk dik maandverband als kussentje tegen de druk van de beha band op de littekens.

 

Nu draag ik ook eerst een hemd en dan een zachte beha erover. de littekens zijn nog gevoelig bij mij.

Heel eerlijk: ik ben heel blij dat ik de borstverkleining heb gehad maar het herstel vind ik echt wel heftig en heb ik toch wel onderschat.

 

Hoe gaat het met je? Hoe gaat jou herstel tot nu toe?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees mee ben 17 feb geopereerd wel met drains.

 

Na 1.5 dag mochten die weg maar heb er nog steeds best lst van.

 

ik gebruik vocht obserberend wond verband van etos ze plakken niet maar daardoor voel ik het niet zo snijden bij mn wond onder mn borsten want ik vind dat die trekken.

 

voor de rest ben ik doodsbang voor een openwond ofzo vrijdag gaan de hechtingen eruit.

 

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet echt veel kan ik douche wel zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@linsofie

 

Dankje voor je reactie, ik zal daar ook even kijken. 👍🏻

 

Wat balen van je nabloeding en je zo lang pijn had! 

 

De pijn gaat bij mij op en af. Net na de operatie, nog op de uitslaapkamer kreeg ik morfine tegen de pijn. Hier bleek ik niet goed tegen te kunnen, maar de pijn was voor een lange tijd tot de volgende dag weinig overheersend. De nacht in het zkh had ik meer last van mijn rug 😅. Daarna werd de pijn wel heviger en kreeg ik een soort strakke band gevoel om mijn borst. Maar vandaag is de 1e dag dat ik geen pijnstillers heb gebruikt. Niet omdat ik niets meer voel, maar omdat het dragelijk is op de steken onder mijn borsten na.

 

De jeuk herken ik heel erg, maar goed dat schijnt een teken van heling te zijn. Dus dat probeer ik maar voor lief te nemen. Het bloed nog wel af en toe een beetje. Ondanks het redelijk lijkt te gaan vind ik het herstel ook wel erg pittig, maar dat komt denk ook omdat ik me nu mega afhankelijk voel en een dreumes rond heb lopen 😅😆

 

Tot zover nog geen spijt van de operatie en vind ik het er al best goed uit zien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vall22

 

dat trekkende gevoel komt waarschijnlijk omdat de wonden aan het genezen zijn en door de hechtingen. Heb ik ook gehad.
Dat wordt minder hoor!

Bij mij zijn de wonden dus niet open gegaan en ik denk dat dit (behalve dat ik gelukkig altijd wel goede wondgenezing heb) echt voor een groot deel komt omdat ik heeeeeel rustig aan heb gedaan en echt geen dingen tillen of je armen geheel strekken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SherR_

 

Herkenbaar hoor, ik vond het ook maar helemaal niets "dat zo afhankelijk zijn van anderen" , nou heb ik geen jonge kinderen dus dat scheelt wel een hoop!

 

Rustig aan! En luister naar je lijf 🙂

 

De jeuk had ik in week 2 en 3, vreselijk irritant maar idd teken van genezing! En het gaat over gelukkig

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vall22

 

Ik heb wel meer gelezen dat drains ook best naar zijn ja. Viel dit onder hun standaard protocol of was het noodzaak bij jou?

 

Oh heb je geen oplosbare hechtingen gekregen dan? Ik dacht dat dat een beetje de standaard was geworden voor snijwonden 🙈.

 

Hier zijn de plekken onder mijn borsten ook erg gevoelig. Heb nog wondkrompressen van het zkh meegekregen die ik gebruik, maar als die op zijn ga ik is kijken naar die jij gebruikt.

 

Ik doe ook nog niet veel. Zelfs mijn eigen haar kammen laat ik liever aan mijn partner over 😅. Weet niet of dit deels angst is bij mij of alleen omdat het te gevoelig is dan haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, linsofie zei:

@vall22

 

dat trekkende gevoel komt waarschijnlijk omdat de wonden aan het genezen zijn en door de hechtingen. Heb ik ook gehad.
Dat wordt minder hoor!

Bij mij zijn de wonden dus niet open gegaan en ik denk dat dit (behalve dat ik gelukkig altijd wel goede wondgenezing heb) echt voor een groot deel komt omdat ik heeeeeel rustig aan heb gedaan en echt geen dingen tillen of je armen geheel strekken.

 

Ik denk dat dat het is dan. Het is geen prettig gevoel. Maar goed ik ben blij dat het in iedergeval bezig is te genezen 😅😅. Ja ik heb ook wel een goede wondgenezing maar als ik die topics hier lees 😂 schrik je soms toch best van. Maar ach morgen dag 9 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, SherR_ zei:

@vall22

 

Ik heb wel meer gelezen dat drains ook best naar zijn ja. Viel dit onder hun standaard protocol of was het noodzaak bij jou?

 

Oh heb je geen oplosbare hechtingen gekregen dan? Ik dacht dat dat een beetje de standaard was geworden voor snijwonden 🙈.

 

Hier zijn de plekken onder mijn borsten ook erg gevoelig. Heb nog wondkrompressen van het zkh meegekregen die ik gebruik, maar als die op zijn ga ik is kijken naar die jij gebruikt.

 

Ik doe ook nog niet veel. Zelfs mijn eigen haar kammen laat ik liever aan mijn partner over 😅. Weet niet of dit deels angst is bij mij of alleen omdat het te gevoelig is dan haha.

Ja ik vond dat echt naar voordeel is wel dat ik niet bont en blauw ben. Ik was zo bang voor het eruit halen maar het viel reuze mee 😂 schaamde me dood voor mn spastische gedrag daar😂.

 

ik heb het in Velthuis kliniek Velp laten doen. De Chirurg gaf aan dat als het niet droog was hij toch een deain zou plaatsen omdat je anders infecties kan krijgen en/of wondvocht dat niet weg kan. Het was dus nog nat.

 

mn vriendin heeft 14 dec een BVK gedaan bij haar liep alles super voorspoedig en als ik haar moet geloven had ze bijna geen last dus schrok best dat ik dat trekkende gevoel zo ervaarde.

 

ik doe ook heel weinig, mijn vriend doet eigenlijk alles 😂 en mn stiefzoontje van 11 die bij ons woont ze doen echt hun best.

 

haren kammen is een ding ja 😅 wil het eigenlijk wassen maar dat durf ik niet douche wel zelfstandig

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, vall22 zei:

Ja ik vond dat echt naar voordeel is wel dat ik niet bont en blauw ben. Ik was zo bang voor het eruit halen maar het viel reuze mee 😂 schaamde me dood voor mn spastische gedrag daar😂.

 

ik heb het in Velthuis kliniek Velp laten doen. De Chirurg gaf aan dat als het niet droog was hij toch een deain zou plaatsen omdat je anders infecties kan krijgen en/of wondvocht dat niet weg kan. Het was dus nog nat.

 

mn vriendin heeft 14 dec een BVK gedaan bij haar liep alles super voorspoedig en als ik haar moet geloven had ze bijna geen last dus schrok best dat ik dat trekkende gevoel zo ervaarde.

 

ik doe ook heel weinig, mijn vriend doet eigenlijk alles 😂 en mn stiefzoontje van 11 die bij ons woont ze doen echt hun best.

 

haren kammen is een ding ja 😅 wil het eigenlijk wassen maar dat durf ik niet douche wel zelfstandig

 

Oh echt? Ik had juist begrepen van mijn arts dat de laatste wetenschappelijke onderzoeken aangeven dat drains niet bepaald meer doen dan wat je lijf ook zelf kan (zoals t wondvocht opruimen) en er vaak complicaties zijn juist van de drains zelf. Super fijn dat dat bij jou in iedergeval niet het geval was! 

 

Het is wel fijn dat we hulp hebben in ieder geval 😊. Maar dat herstel kan me niet snel genoeg gaan haha.

 

Ik vond het ook erg spannend, maar toevallig pas mijn haar zelf gewassen. Ik hield mijn hoofd naar beneden waardoor al mijn haar naar voren viel en toen op die manier shampoo er door heen gedaan. Zorgde ervoor dat mijn armen in ieder geval niet boven mijn schouders uit kwamen 😅. Ideaal is het niet, maar het lukte 😂.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, SherR_ zei:

 

Oh echt? Ik had juist begrepen van mijn arts dat de laatste wetenschappelijke onderzoeken aangeven dat drains niet bepaald meer doen dan wat je lijf ook zelf kan (zoals t wondvocht opruimen) en er vaak complicaties zijn juist van de drains zelf. Super fijn dat dat bij jou in iedergeval niet het geval was! 

 

Het is wel fijn dat we hulp hebben in ieder geval 😊. Maar dat herstel kan me niet snel genoeg gaan haha.

 

Ik vond het ook erg spannend, maar toevallig pas mijn haar zelf gewassen. Ik hield mijn hoofd naar beneden waardoor al mijn haar naar voren viel en toen op die manier shampoo er door heen gedaan. Zorgde ervoor dat mijn armen in ieder geval niet boven mijn schouders uit kwamen 😅. Ideaal is het niet, maar het lukte 😂.

Oh, dat heb ik nooit gehoord. Zal t even opopperen bij de volgende afspraak. Want waar de drains zaten vorlt echt nog gevoelig.

 

herstel mag inderdaad lekker snel gaan😂 maar dat zeg ik mn vriendin was 14 dec geopereerd en t ging zo lekker bij haar ik dacht dit valt reize mee NOT. Heb me er inderdaad ook best op verkeken.

Ik werk bij Defensie (admin medewerker bij de commando) en heb me twee weken ziek gemeld, daarna werk ik een week vanuit huis. Als t dan nog niet gaat om naar kantoor te gaan werk ik nog een weekje thuis want als ik t nu zo zie gaat t echt nog even duren.

 

Hoe ga jij dat doen met je werk en heb jij dat gedaan @linsofie?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, vall22 zei:

Oh, dat heb ik nooit gehoord. Zal t even opopperen bij de volgende afspraak. Want waar de drains zaten vorlt echt nog gevoelig.

 

herstel mag inderdaad lekker snel gaan😂 maar dat zeg ik mn vriendin was 14 dec geopereerd en t ging zo lekker bij haar ik dacht dit valt reize mee NOT. Heb me er inderdaad ook best op verkeken.

Ik werk bij Defensie (admin medewerker bij de commando) en heb me twee weken ziek gemeld, daarna werk ik een week vanuit huis. Als t dan nog niet gaat om naar kantoor te gaan werk ik nog een weekje thuis want als ik t nu zo zie gaat t echt nog even duren.

 

Hoe ga jij dat doen met je werk en heb jij dat gedaan @linsofie?

 

 

 

 

 

Ja geen idee hoor, hoorde het van mijn arts bij het rode kruis ziekenhuis in beverwijk.

 

Ik werk zelf op een peuteropvang en bso dus ik heb sowieso 4 weken 'vrij' van op de groep staan 😅. Wellicht dat ik wel in week 3 weer wat kan doen qua administratie, maar dat zullen niet veel uurtjes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vall22,

 

Nou ik heb me dus ook ziekgemeld, operatie was ook om medische redenen.... ook geen moeilijkheden daarover gehad.

Ik werk nu wel weer wat maar nog niet voluit hoor! En heb de eerste 4,5 wk volledige rust genomen, was ook echt nodig.

 

Als je werkgever wel lastig begint te doen en aandringt op werken: ziek is ziek en de werkgever is geen arts. Dan moet de bedrijfsarts er over oordelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, linsofie zei:

@vall22,

 

Nou ik heb me dus ook ziekgemeld, operatie was ook om medische redenen.... ook geen moeilijkheden daarover gehad.

Ik werk nu wel weer wat maar nog niet voluit hoor! En heb de eerste 4,5 wk volledige rust genomen, was ook echt nodig.

 

Als je werkgever wel lastig begint te doen en aandringt op werken: ziek is ziek en de werkgever is geen arts. Dan moet de bedrijfsarts er over oordelen.
 

Fijn ja, nee mijn werk doet er niet moeilijk over. En ik kan gelukkig ook vanuit huis werken. 
ik heb een verwijzing gehad van de arts dus denk ook dat dit onder medisch valt.

 

ik ga het gewoon aankijken en wanneer ik er klaar voor ben zal ik naar kantoor komen halve dagjes ofzo.

 

dank je wel voor je opmerking!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vall22 @linsofie

 

Hoe gaat het nu bij jullie?

 

Hier sinds gister alsof ik accupuntuur speldjes in mijn boobs heb zitten. En voel wel een duidelijk contrast met de linker en rechter kant. Als of er rechts meer spanning staat ofzo op de onderkant. Nu de zwelling minder is zie ik wel dat vierkante waar ik meer over heb gelezen 😅. Hopelijk wordt dit inderdaad vanzelf weer ronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die speldjes heb k geen last van dat vierkante een beetje. Ik voel aan beiden kanten spanning aan de onderkant zo nu en dan.

 

slik geen pijnstillers meer omdat k geen pijn heb. Ben wel als de dood voor de hechtingen eruit halen vrijdag.

 

idd misschien word dat vierkante minder in de loop der tijd 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, vall22 zei:

Die speldjes heb k geen last van dat vierkante een beetje. Ik voel aan beiden kanten spanning aan de onderkant zo nu en dan.

 

slik geen pijnstillers meer omdat k geen pijn heb. Ben wel als de dood voor de hechtingen eruit halen vrijdag.

 

idd misschien word dat vierkante minder in de loop der tijd 😅

 

Pff die hechtingen... snap ik helemaal! Succes vrijdag! Hopelijk valt het mee. Gelukkig heb je geen pijn meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SherR_ en @vall22

... ik drukte te snel op enter ...

 

Even overnieuw: dat vierkante trekt weg hoor,  bij mij is dat nu bijna helemaal weg ( 7wk PO) Ook de spanning aan de onderzijde herken ik ook, vooral aan het einde van de dag nu nog een beetje.

 

@vall22 ... heb je oplosbare hechtingen? dan is het alleen het knoopje nog losknippen, daar zag ik ook erg tegenop, heb echt bijna niets gevoeld, geen pijn!. 



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, linsofie zei:

@SherR_ en @vall22

... ik drukte te snel op enter ...

 

Even overnieuw: dat vierkante trekt weg hoor,  bij mij is dat nu bijna helemaal weg ( 7wk PO) Ook de spanning aan de onderzijde herken ik ook, vooral aan het einde van de dag nu nog een beetje.

 

@vall22 ... heb je oplosbare hechtingen? dan is het alleen het knoopje nog losknippen, daar zag ik ook erg tegenop, heb echt bijna niets gevoeld, geen pijn!. 



 

Volgens mij zijn het gewoon volle hechtingen als ik het goed heb 😞

 

hoe gaat t nu met jou? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, linsofie zei:

@vall22,

 

Mijn herstel gaat goed, als ik teveel doe op een dag dan heb ik wel meer pijn, dus doe het nog steeds wel rustig aan.

 

Goed om te horen!

 

Wanneer ging jij weer aan het werk? En mag ik vragen wat voor soort werk je doet? Ik werk zelf op een kinderopvang en bso. En ik denk dat het nog wel even gaat duren voor ik weer op de groep mag staan gezien het vrij intensief werk is 😅. Als in... niet met 4 weken al... 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SherR_

 

Kantoorbaan/administratieve functie.... dus niet zo intensief als jouw werk

Maar ondanks dat, en gezien het feit dat ik nog best wel lang pijn heb (had) bouw ik heel rustig op.

Herstellen van een operatie kost gewoon heel veel energie, niet alleen rondom je borstgebied. Je hele lijf moet bijkomen van de operatie. Dus neem ook je tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.