Ga naar inhoud

Jolien93 : 16 juni 2014 / 15 oktober 2019 : Dr. van der Lei : Bergman Clinics


Aanbevolen berichten

Hoi lieve dames,

 

Ik heb maanden getwijfeld of ik dit op moest schrijven. Omdat ik me er heel moedeloos onder voel..

 

Ik zal in het kort uit proberen te leggen wat mijn geschiedenis is geweest, en waar ik momenteel mee zit.

(Iets kort en bondig opschrijven ben ik HEEL slecht in, dus hou je vast.. hahaha)😝

Het begon allemaal in 2014.
Na scans kwamen we erachter dat ik een trechterborst (Pectus Excavatum) heb, en dat mijn borsten daardoor nooit zijn gaan groeien.
Ik was 21, diep ongelukkig, en ik kreeg groen licht van de zorgverzekeraar, voor een vergoeding voor een borstvergroting vanwege de medische aard.

 

Ik heb destijds gekozen voor Bergman Clinics Heerenveen, en kwam op consult bij Prof. Dr. B. Van der Lei.
Tijdens mijn eerste consult werd mij 145 en 185 CC aangeraden. (Dit was volgens de chirurg het max haalbare)

Ik ben blij dat ik dit toen vermeld heb op dit forum. Iedereen gaf aan dat dat echt heel weinig was, en ik ben opnieuw bij hem op consult geweest om het te overleggen.

 

Uiteindelijk hebben we gekozen voor 295 CC High Profile en 240 Medium Profile (Natrelle Allergan protheses…..)


Op 16 juni 2014 werd ik wakker na de operatie, ik keek, en zag het meteen. Het was ongelijk.
Maar joh, ik was jaren ongelukkig, en eindelijk zaten er 2 borsten, ik was alsnog gelukkig dat er eindelijk iets zat.

 

Jaren gingen voorbij, en ik wilde sowieso na 5 jaar weer op controle komen. Zo geschiedde, in juli 2019, opnieuw bij Dr van der Lei.

Inmiddels zagen mijn borsten er HEEL anders uit dan direct na de operatie. Ook na een jaar zag het er mooi uit, maar 5 jaar later, leken de protheses wel gedraaid, kleiner.. geen idee. (De chirurg zei overigens van niet).

De chirurg viel meteen met de deur in huis: De implantaten die ik momenteel had, waren negatief in het nieuws. Ze zouden kankercellen kunnen creëren. Het was aan mij of ik ze wilde laten verwijderen, dit zou niet worden vergoed omdat dit nog niet 100% bewezen was en er geen terugroep actie liep vanuit de fabrikant.

 

Ik was daar helemaal niet gekomen met het idee dat ik opnieuw onder het mes wilde. (Al zagen mijn borsten er niet mooi uit).

Maar de chirurg gaf aan: We kunnen ze omwisselen, het mag ook wel wat groter en we kunnen de a-symmetrie aanpakken.

Ik was het daar totaal mee eens. (Wel vreemd niet? Eerst was 145 CC max, nu mocht opeens de 295CC van hem nog wel wat groter…..)

Vanaf hier begon eigenlijk de frustratie.

Dat consult ging onwijs snel. Ik denk dat ik binnen 10 minuten buiten stond, we hadden gekozen voor nieuwe implantaten, nieuwe maat, en de datum was al geprikt. Ik had nog vragen maar de chirurg stond al bij de deur om hem open te houden.

 

Eenmaal thuis zat het me niet lekker. Het volgende was besloten:

De chirurg zou de maten: 300CC, 420CC 460CC en 520CC bestellen, en dan kijken wat het best de A-symmetrie op kon lossen.

Links zou sowieso de 300CC worden (Daar had ik destijds 240 CC) en voor rechts zou er dan gekozen worden voor de best bijpassende optie.

 

Ik heb hem toen uiteindelijk een mail gestuurd. En hierdoor heb ik nog steeds het gevoel aangepraat gekregen dat ik dit niet had moeten doen.

Ik heb hem aangegeven: We zouden voor een grotere maat gaan, maar we kiezen maar voor 60CC meer aan de linker kant.

Ik heb 3x in de mail gezet dat ik de a-symmetrie het belangrijkste vind, maar dat ik ook graag grotere borsten wil zoals we hadden besproken.

Zijn antwoord: “We kunnen zeker passen bij de operatie en dan beslissen, we kunnen ook 520 vs 420 doen. Dus de grootste rechts en dan kijken wat daar het beste bij past”.

 

Ik was opgelucht: gaf nogmaals aan dat de a-symmetrie voorop stond, en ik was klaar voor de operatie. Ze zouden nu gelijk worden, en waarschijnlijk ook groter!

 

15 oktober 2019:

Klaar voor de operatie! Zenuwachtiger dan de eerste keer (voor de narcose vooral..) maar, ik was blij!

De chirurg kwam er aan, en het begon al slecht: “Ja, want het implantaat was stuk toch?”

Uhhh… nee?… Ik snap dat je niet iedereen kunt onthouden, maar voor de operatie neem ik toch wel aan dat je weet wie en wat je voor je hebt.

Maar goed, alsnog vertrouwde ik hem, en gingen we ervoor.

 

Opnieuw werd ik wakker.. En zag het meteen: Het was nog erger dan de eerste keer. Het verschil was nog groter.

De arts had gekozen voor 520CC en 420CC. (BEIDE HIGH PROFILE DIT KEER!)

Toen hij mijn beteuterde gezicht zag was het: Ja maar JIJ wilde het groter. We hebben voor de grootste implantaten gekozen…

 

Daar zat je dan, met het gevoel alsof het je eigen schuld was.

6 weken later op controle zei de mevrouw die de hechtingen verwijderde dat ze me heel goed kon begrijpen. Ze zei: 100 CC verschil in de implantaten is helemaal niet zoveel.
Hoe kun je daar a-symmetrie mee oplossen. Ze vroeg of ik nog met de arts wilde spreken. Die kon 5 minuutjes tijd voor mij vrij maken.
Hij zei, wacht het nog even een tijdje af. Misschien vind je het dan wel oke. Maar het is wat het is.

Beter dan dit wordt het niet.

 

Een controle later zei hij nog toen ik de deur uit liep: Of we hadden voor custom made moeten gaan.

Ik was zo in de war, ook dat gesprek verliep weer zo snel, dat ik thuis pas besefte wat hij zei. Custom made? Wist je dat in 2014 ook al?

Wist je dat in juli dit jaar ook al?

Wat is dit? Nog een keer onder het mes om dat “ook even te proberen voor 4000,-“ ?

 

Tot op de dag van vandaag zit ik hier mee.

Ik zeg jullie eerlijk: 520CC klinkt veel maar ik zie AMPER verschil met de voorgaande 295CC. Soms vraag ik mezelf af (m’n moeder ook als ze het ziet) of ze niet gewoon verkeerdom zitten….

 

Ik maak me ook zorgen. Omdat de vorige keer de implantaten ook een soort van leken te verdwijnen.. misschien gebeurd dat nu wel weer.. door die trechterborst ofzo, ik weet het niet.

 

De borstkas-kant die niet vergroeid is, zou dan nu de 420CC inzitten (links) en ik heb BH maat 70E. Ik vind dit perfect. Ik ben daar heel blij mee. Die andere kant lijkt wel op een B/C cup. Maar hij zei dat die niet groter kon. Maar goed, dat heb ik 3x eerder van hem gehoord. Ook voelen deze implantaten ZOVEEL natuurlijker aan. Ook dat is fijn.

 

Ik heb echt niet lopen pushen dat ik perse grotere borsten wilde. Maar hij doet het nu lijken alsof het mijn besluit was.

Ik heb het aan hem overgelaten. Je moet als chirurg toch dan voor het beste kiezen? Ik ben geen arts... De andere implantaten lagen er.. Ik had dan liever kleiner en gelijk dan dit..

Het liefst zie ik de kant van de 520CC groter nu, omdat ik mijn cupmaat aan de "goeie kant" nu perfect vindt,  maar hij zegt dat dit niet kan.

 

Wat raden jullie mij aan?

Ik ben sinds maart dit jaar niet meer bij hem geweest en ik durf ook amper terug te gaan omdat ik het antwoord eigenlijk al wel weet.

Toch vind ik het niet kunnen, dit resultaat, en iemand gewoon daar ongelukkig mee door laten lopen.

Wat denken jullie? Zelf zou ik graag de 520CC groter zien, maar ik ben bang dat het dan te dicht op elkaar komt? Ik vind het ook geen fijn idee dat de 420CC weer kleiner moet.

(Om misverstanden te voorkomen, volgens de arts zit de 420CC in de grootst ogende borst momenteel)

 

Ik heb een second opinion aangevraagd, waar ik ook al direct het antwoord kreeg: Maar, weet je dat zeker? Bergman Clinics? Die zijn wel heel goed hoor…….

Ik heb die afspraak uiteindelijk afgezegd….

Dingen waar ik nu vraagtekens bij heb:

-Tijdens het eerste consult was 145CC en 185CC het max haalbare en inmiddels zit ik op 520 CC en dat lijkt prima?

-Waarom ben ik in die jaren nooit ingelicht over de Natrelle Allergan implantaten. Ik vind dit heel kwalijk. Ik zit namelijk niet dagelijks op internet om horror verhalen te googelen over implantaten. (Misschien had ik dit moeten doen, maar zij wisten precies wie deze implantaten hadden gekregen door de jaren heen). Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren.
-Hoe kan het dat ik na mijn eerste operatie eerst mooie borsten had, en het na 5 jaar er TOTAAL anders uit zag? Het ging om de Natrelle implantaten.. ik haal me van alles in m’n hoofd.. zijn ze leeg gelopen ofzo? Denk het niet? Dat had de chirurg toch moeten zien bij de wissel?
-Hij zag zelf ook de a-symmetrie na de eerste operatie. (Die hij tenslotte zelf heeft uitgevoerd). Dit wilde hij nu beter maken. Is dit niet een soort van toegeven van een “fout?”. Het vervolgens dan alleen nog maar erger maken, en als antwoord krijgen: “ Beter dan dit wordt het niet” gaat er bij mij niet in. Ik heb dit keer wel 4000,- zelf moeten betalen (Snap ik, dat moeten we allemaal, maar dan wil ik er na 2(!) operaties ook eindelijk een goed resultaat voor terug….

-Is het niet raar dat hij bij de eerste operatie wel gedacht heeft aan medium en high profile, en nu juist koos voor 2x high profile?

Oke er zit dit keer 100CC verschil tussen de implantaten ten opzichte van de 55CC van de eerste operatie, maar vervolgens kiezen voor 2x high profile komt in mijn ogen op hetzelfde neer….)

*Trouwens: Ik zit al een tijdje niet meer op het forum, ik heb nu een Silver Membership, kunnen jullie hierdoor wel al mijn foto's zien? Ik heb 5 albums op mijn profiel, met onder andere foto's van de situatie zonder vergroting. (Ik was hier echt een scharminkeltje nog haha, inmiddels ben ik 10 kilo zwaarder en past er misschien daarom nu ook een grotere maat in). 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie @Adriaantje
Ik ben zelf bang dat ze binnen Bergman Clinics dan nooit iets slechts over de andere collega zouden zeggen.
Bij een andere kliniek zou dan nog wel een optie zijn. Maar dan zou ik gewoon opnieuw volledig moeten betalen, terwijl ik dat eigenlijk absurd vindt. Misschien vinden mensen nu dat ik zeur, ik zou het er wel voor over hebben, maar gezien de situatie vind ik dat niet kunnen..ik wil graag dat hij zelf ook inziet dat dit niet kan, maar ik voel me nooit gehoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een heftig verhaal...

Misschien kan je bij een andere kliniek vragen of een second opinion mogelijk is, al is het alleen maar even om je situatie te bekijken en te bekijken wat er mogelijk is. Is er misschien iets van een overkoepelende organisatie waar je dit soort dingen kunt aankaarten? Misschien weet @best_boobie hier iets over?

Ik ben zelf in november geopereerd dus ik weet niks over hoe de implantaten er anders uit kunnen zien na wat jaren. Maar pfff meis... wat ontzettend vervelend dit. Ik begrijp je frustratie helemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jolien93 Hi! Denk niet dat je spoken ziet hoor, je ene borst lijkt op de foto's inderdaad groter dan de ander, en ook de asymmetrie ten opzichte van de 1e bv lijkt toegenomen. Ik snap goed dat dit je niet lekker zit! 

 

Je laatste 2 vragen zou ik toch eerst (nog een keer) bij deze PC voorleggen. Je bent immers ontevreden met 'zijn' asymmetrische resultaat terwijl je hebt aangegeven dit het meest belangrijk te vinden. Want ook al ga je groter, dan kijkt een PC toch ook naar gelijke grootte? Lijkt me een basisprincipe van iedere bv... Ik zou hem vragen hoe hij zelf kijkt naar het resultaat, of hij er tevreden mee is? En hem vragen om uit te leggen hoe het tot dit resultaat is gekomen. Als jullie het erover eens worden dat dit resultaat achterblijft bij de realistische verwachting, dan kan hij het eventueel corrigeren. Als jullie het hier niet over eens worden, tja... dat hoop je natuurlijk niet, maar dan zal de kliniek vast een klachtenprotocol hebben. 

 

Misschien helpt het om je vragen schriftelijk in te sturen, dan kan je in alle rust je verhaal doen zonder het gevoel te krijgen dat er op de klok gekeken wordt. En je kan sws een consult (of twee) inplannen bij een andere kliniek. Zonder deze PC bij naam te noemen, kan je hen het verhaal uitleggen en vragen om hun mening. Het consult kost je misschien een paar tientjes, maar geeft je wel weer informatie of je ontevredenheid gegrond is, of niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een nare situatie. Dat er van te voren niet een goed advies/besluit is genomen is tot daaraan toe, maar dat hoe er daarna mee om gegaan wordt is echt onder de maat... 

 

Heb je je klachten nu alleen bij de arts neergelegd of ook bij Bergman zelf? Elke kliniek zou een klachtencommittee moeten hebben, daar zou ik ook een brief/mail naar sturen. Wellicht kan je ook nog naar een andere arts/kliniek gaan en wellicht dat zij ook nog wat op papier/mail willen zetten voor de arts/kliniek. Wellicht dat nadien de NVPC of hoe de instantie ook heet, nog iets kan betekenen? 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.