Ga naar inhoud

Zwelling re borst 15 jaar na plaatsing protheses


Corelie

Aanbevolen berichten

Dag Allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat er hier iemand mij wat informatie kan geven. Ik heb in 2005 ( dus al 15 jaar geleden) McGhan 510 MX implantaten gekregen waar ik erg tevreden over ben.  Sinds een maand af en toe wat last van mijn borsten. Ik dacht dat mijn klachten misschien te maken zouden kunnen hebben met eventuele overgang. Ik ben 47 jaar.

Borsten voelden ook gespannen aan. Afgelopen weekend bekeek ik het eens goed en zag dat mijn re borst echt wel wat dikker was dan mijn linker. ( nooit gehad ) Ook zie ik dat er behoorlijk veel vocht op de bovenkant is gaan zitten. Het voelt gespannen aan en er is nu een duidelijk verschil met links. Ik maak me nu veel zorgen omdat deze protheses in het nieuws zijn geweest ivm ALCL. Ik ben erg bang hiervoor. Er staat namelijk bij de verschijnselen beschreven dat een plotselinge groter wordende borst een eerste symptoom kan zijn. Ik heb as donderdag een afspraak in lelystad bij dr Beekman. Hij heeft mij destijds ook geopereerd naar volle tevredenheid. Ik krijg donderdag een echo met direct de uitslag. Is er iemand op het forum hier die ervaring heeft hiermee? Is een eventuele punctie erg pijnlijk? Zijn er andere manieren zoals bloed prikken geïndiceerd om er achter te komen of het ALCL is? Kan dit ook door een beschadiging komen van de prothese? Ben zo bang voor wat er komen gaat. Ik weet er is een zeer klein percentage vrouwen die het wel hebben, maar misschien zit ik daar nu wel bij. Ben ook benieuwd of er ook vrouwen zijn die zwellingen hebben gehad  die niet ALCL hebben.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Corelie zei:

Dag Allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat er hier iemand mij wat informatie kan geven. Ik heb in 2005 ( dus al 15 jaar geleden) McGhan 510 MX implantaten gekregen waar ik erg tevreden over ben.  Sinds een maand af en toe wat last van mijn borsten. Ik dacht dat mijn klachten misschien te maken zouden kunnen hebben met eventuele overgang. Ik ben 47 jaar.

Borsten voelden ook gespannen aan. Afgelopen weekend bekeek ik het eens goed en zag dat mijn re borst echt wel wat dikker was dan mijn linker. ( nooit gehad ) Ook zie ik dat er behoorlijk veel vocht op de bovenkant is gaan zitten. Het voelt gespannen aan en er is nu een duidelijk verschil met links. Ik maak me nu veel zorgen omdat deze protheses in het nieuws zijn geweest ivm ALCL. Ik ben erg bang hiervoor. Er staat namelijk bij de verschijnselen beschreven dat een plotselinge groter wordende borst een eerste symptoom kan zijn. Ik heb as donderdag een afspraak in lelystad bij dr Beekman. Hij heeft mij destijds ook geopereerd naar volle tevredenheid. Ik krijg donderdag een echo met direct de uitslag. Is er iemand op het forum hier die ervaring heeft hiermee? Is een eventuele punctie erg pijnlijk? Zijn er andere manieren zoals bloed prikken geïndiceerd om er achter te komen of het ALCL is? Kan dit ook door een beschadiging komen van de prothese? Ben zo bang voor wat er komen gaat. Ik weet er is een zeer klein percentage vrouwen die het wel hebben, maar misschien zit ik daar nu wel bij. Ben ook benieuwd of er ook vrouwen zijn die zwellingen hebben gehad  die niet ALCL hebben.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.  

Hey meid 

 

Allereerst wil ik zeggen dat het super is dat je meteen een afspraak gemaakt hebt bij je pc! Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zeker omdat je inderdaad de Natrelle implantaten hebt die nog aardig geruwd waren. Ik kan je helaas geen uitsluitsel geven op je vraag.... Uiteraard zijn er andere oorzaken voor vocht, zoals door een draaiing van de prothese of bijvoorbeeld een borstontsteking. (Ook daar zit je natuurlijk niet op te wachten...) Maar om echt even zeker te weten wat het is, is de echo en punctie belangrijk om te laten doen. Alcl kan op die manier bevestigd of uitgesloten worden. 
 

Er is wel over alcl geschreven hier op het forum. Rechtsboven in de loep kun je ‘alcl’ intikken en dan zie je alle berichten die er hier op het forum over geschreven zijn, of waar ‘alcl’ in genoemd is. 
 

Graag blijven we ook wel op de hoogte van hoe alles verder loopt bij jou! Daar hebben anderen straks ook weer iets aan :)

 

Heel veel succes!!

Xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, best_boobie zei:

Hey meid 

 

Allereerst wil ik zeggen dat het super is dat je meteen een afspraak gemaakt hebt bij je pc! Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zeker omdat je inderdaad de Natrelle implantaten hebt die nog aardig geruwd waren. Ik kan je helaas geen uitsluitsel geven op je vraag.... Uiteraard zijn er andere oorzaken voor vocht, zoals door een draaiing van de prothese of bijvoorbeeld een borstontsteking. (Ook daar zit je natuurlijk niet op te wachten...) Maar om echt even zeker te weten wat het is, is de echo en punctie belangrijk om te laten doen. Alcl kan op die manier bevestigd of uitgesloten worden. 
 

Er is wel over alcl geschreven hier op het forum. Rechtsboven in de loep kun je ‘alcl’ intikken en dan zie je alle berichten die er hier op het forum over geschreven zijn, of waar ‘alcl’ in genoemd is. 
 

Graag blijven we ook wel op de hoogte van hoe alles verder loopt bij jou! Daar hebben anderen straks ook weer iets aan :)

 

Heel veel succes!!

Xx BB

Dag BB, dank je wel voor je reactie. Ik merk dat ik steeds angstiger word. Heb het gevoel dat ik deze nare ziekte ALCL wel eens kon hebben. Ik lees dat de eerste klacht een relatief snel groter wordende borst. Ik heb de beruchte protheses.. Ik weet dat ik moet wachten op morgen. Dan wordt er eerst een echo gemaakt..Maar ben echt angstig geworden.. 

ik begreep dat ik ook foto mocht plaatsen. Deze is van vanochtend. Je ziet dat mijn re borst echt groter is geworden. Het vocht is vooral voelbaar boven de prothese. 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Corelie zei:

Dag BB, dank je wel voor je reactie. Ik merk dat ik steeds angstiger word. Heb het gevoel dat ik deze nare ziekte ALCL wel eens kon hebben. Ik lees dat de eerste klacht een relatief snel groter wordende borst. Ik heb de beruchte protheses.. Ik weet dat ik moet wachten op morgen. Dan wordt er eerst een echo gemaakt..Maar ben echt angstig geworden.. 

ik begreep dat ik ook foto mocht plaatsen. Deze is van vanochtend. Je ziet dat mijn re borst echt groter is geworden. Het vocht is vooral voelbaar boven de prothese. 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Hey meid

Het is inderdaad wel duidelijk zichtbaar op de foto. Je borst is groter, en idd zit er tamelijk vocht aan de bovenkant. Zo ziet het er niet uit bij een gedraaide prothese (normaal gesproken)
Heb je lang op de afspraak met je pc moeten wachten of heb je onlangs gebeld naar hem? 

Wat betreft ALCL. Ik kan me goed voorstellen dat je daar angstig voor bent. Hier vanuit mijn woonkamer is het makkelijk praten als ik zeg dat je er vroeg bij bent, mocht het alcl zijn. Dat het dan goed te behandelen is, en dat je er waarschijnlijk met een (tijdelijke) explantatie of zelfs met een prothesewissel, vanaf geholpen kunt worden. Maar als je zoiets meemaakt zelf, dan is die onzekerheid beangstigend. Dan wil je gewoon zo snel mogelijk weten wat het is, en dat er wat aan gedaan wordt. 
Ik hoop dus dat je morgen een goed gesprek hebt met je pc, dat er snel een uitslag komt waarmee je verder kunt!! en ik hoop uiteraard dat het geen alcl is, maar 'gewoon' een ontsteking of zo.... 

Heel veel succes meid!!
En 1 tip: ga niet te veel enge verhalen lezen, want daar heb je echt helemaal  niks aan.... Je maakt jezelf er alleen maar gek mee. Lees de betrouwbare info die je ook hier op het forum kunt vinden, als je dat wilt, maar laat jezelf niet gek maken :116:

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om je reactie nog even te lezen. Ik kon gelukkig binnen een week terecht bij mijn pc. Ben nu onderweg naar Lelystad. ( Beekman kliniek) i

Ik ben zenuwachtig. Hoop dat hij mij al wat meer kan vertellen. Denk niet dat hij mij al een uitsluitsel kan geven van ALCL. Daarvoor zou je denk ik eerst een punctie moeten doen en onderzoek op cellen. 
Ik laat weten hoe het is verlopen vandaag . 
xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2020 om 08:33, Nath58 zei:

Dag Corelie,

 

ik heb je al geantwoord in mijn eigen topic. Nu zie ik de foto wel. Bij mij was het hetzelfde... vooral de boven- en zijkant waren zeer groot.

 

groeten

Nathalie

Dank voor je reactie Natalie..
Ik hoop dat alles goed afloopt. Ik ben nu onderweg naar de kliniek voor een echo.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Goow zei:

Hoi Corelie, heb je al uitsluitsel gekregen? Hoop dat alles goed is!

Ik heb inmiddels een echo gehad. Daarop was duidelijk te zien dat er veel lymfe vocht tussen het kapsel en de prothese zat. Dit kan door ALCL komen maar ook door een lymfevat wat beschadigd kan zijn door de prothese.( bv door schuiven/ wrijving) De beide prothese waren overigens Intact. Het lymfevocht is voor onderzoek ingestuurd en wordt op CD30 en ALK onderzocht. De 24 ste krijg ik uitslag. 
Mijn chirurg, dr Beekman heeft er vertrouwen in dat het geen ALCL is omdat dit zo weinig voorkomt. Maar eerst maar eens de uitslag dan ben ik pas echt gerustgesteld. De druk is er nu wel een beetje af maar blijft gevoelig. Deed me ongelofelijk zeer dat draineren. Hij drukte er een dikke opzuignaald in ( en die zijn dikker dan de subcutane varianten ). Hij moest flink duwen door het kapsel. Eenmaal erin begin het direct te lopen. Hij heeft flink druk gezet op mijn borst om alles eruit te knijpen. Kom wel door de grond gaan van de pijn. ( en dat met een hoge pijngrens ) 

Wel hele professionele pc met veel kennis en ervaring. Ik krijg de 24e uitslag. Dan gaan we ook een mogelijke wissel bespreken. Dank voor jullie belangstelling. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Corelie zei:

Ik heb inmiddels een echo gehad. Daarop was duidelijk te zien dat er veel lymfe vocht tussen het kapsel en de prothese zat. Dit kan door ALCL komen maar ook door een lymfevat wat beschadigd kan zijn door de prothese.( bv door schuiven/ wrijving) De beide prothese waren overigens Intact. Het lymfevocht is voor onderzoek ingestuurd en wordt op CD30 en ALK onderzocht. De 24 ste krijg ik uitslag. 
Mijn chirurg, dr Beekman heeft er vertrouwen in dat het geen ALCL is omdat dit zo weinig voorkomt. Maar eerst maar eens de uitslag dan ben ik pas echt gerustgesteld. De druk is er nu wel een beetje af maar blijft gevoelig. Deed me ongelofelijk zeer dat draineren. Hij drukte er een dikke opzuignaald in ( en die zijn dikker dan de subcutane varianten ). Hij moest flink duwen door het kapsel. Eenmaal erin begin het direct te lopen. Hij heeft flink druk gezet op mijn borst om alles eruit te knijpen. Kom wel door de grond gaan van de pijn. ( en dat met een hoge pijngrens ) 

Wel hele professionele pc met veel kennis en ervaring. Ik krijg de 24e uitslag. Dan gaan we ook een mogelijke wissel bespreken. Dank voor jullie belangstelling. 

Hey meid

Oh!! Hij heeft dus niet alleen gepuncteerd om te zien wat er in het vocht zit, maar meteen je borst leeg gehaald! Pffff jakkes... Moet er niet aan denken...
Van de andere kant natuurlijk wel fijn dat de druk er nu af... Dat zal ook wel opluchten, neem ik aan.. Maar wel heftig hoor!!

Ik ga heel hard voor je duimen dat het geen alcl is!
Het is trouwens de eerste keer dat ik hoor dat het ook van een beschadigde lymfeklier kan zijn, door wrijving... Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat he, zo bedoel ik het niet! Ik vind het juist interessant om te horen dat dit dus een mogelijkheid is!

Hopelijk houd je ons op de hoogte!!
En voor nu wil ik je heel veel succes wensen de komende 11 dagen.. Wat een stressvolle tijd, voordat je weet wat het is....

xxx BB

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Corelie zei:

Ik heb inmiddels een echo gehad. Daarop was duidelijk te zien dat er veel lymfe vocht tussen het kapsel en de prothese zat. Dit kan door ALCL komen maar ook door een lymfevat wat beschadigd kan zijn door de prothese.( bv door schuiven/ wrijving) De beide prothese waren overigens Intact. Het lymfevocht is voor onderzoek ingestuurd en wordt op CD30 en ALK onderzocht. De 24 ste krijg ik uitslag. 
Mijn chirurg, dr Beekman heeft er vertrouwen in dat het geen ALCL is omdat dit zo weinig voorkomt. Maar eerst maar eens de uitslag dan ben ik pas echt gerustgesteld. De druk is er nu wel een beetje af maar blijft gevoelig. Deed me ongelofelijk zeer dat draineren. Hij drukte er een dikke opzuignaald in ( en die zijn dikker dan de subcutane varianten ). Hij moest flink duwen door het kapsel. Eenmaal erin begin het direct te lopen. Hij heeft flink druk gezet op mijn borst om alles eruit te knijpen. Kom wel door de grond gaan van de pijn. ( en dat met een hoge pijngrens ) 

Wel hele professionele pc met veel kennis en ervaring. Ik krijg de 24e uitslag. Dan gaan we ook een mogelijke wissel bespreken. Dank voor jullie belangstelling. 

Hey meid, fijn dat je bent geweest en de ergste druk/pijn nu weg is. Afwachten nu!! Succes de aankomende dagen!! 😘

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de pa uitslag gisteren gekregen. Geen ALCL gelukkig. Waarschijnlijk dus een lymfevat uitboet kapsel wat lekt. Ik krijg as maandag een prothese wissel. De kapsels worden ook verwijderd. Best zenuwachtig voor. Het gaat allemaal erg snel, maar heb dan ook veel klachten tgv de gezwollen rechter borst. Keep you posted! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, Corelie zei:

Ik heb de pa uitslag gisteren gekregen. Geen ALCL gelukkig. Waarschijnlijk dus een lymfevat uitboet kapsel wat lekt. Ik krijg as maandag een prothese wissel. De kapsels worden ook verwijderd. Best zenuwachtig voor. Het gaat allemaal erg snel, maar heb dan ook veel klachten tgv de gezwollen rechter borst. Keep you posted! 

Hey meid, pffff wat een opluchting zeg!! Goed om te lezen!! 🙌🏻. Spannend meid maandag, gaat snel maar wel heel fijn, dan ben je van je klachten af meid!! Spannend maar fijn!! Zet m op powervrouw!! Dit kan je!! Fijn dat je ons op de hoogte houdt!! 👍🏻😘

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Corelie zei:

Ik heb de pa uitslag gisteren gekregen. Geen ALCL gelukkig. Waarschijnlijk dus een lymfevat uitboet kapsel wat lekt. Ik krijg as maandag een prothese wissel. De kapsels worden ook verwijderd. Best zenuwachtig voor. Het gaat allemaal erg snel, maar heb dan ook veel klachten tgv de gezwollen rechter borst. Keep you posted! 

Oef wat een opluchting moet dat voor je zijn!! En wat een spannende tijd heb je achter de rug. 
Heel veel succes bij je operatie en fijn dat je zo snel terecht kunt!!

 

Misschien dan je wel wat emotioneler bent na je operatie, de eerste tijd...... De stress van de afgelopen weken, in combinatie met een operatie, zou wel eens ervoor kunnen zorgen dat je stress er wat heftiger uit komt. Maar nu weet je dat alvast haha 😉 Kun je je er al mentaal

op voorbereiden 🙃

 

Heel veel succes!!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Voor je lieve bericht BB. Ik ben inmiddels geopereerd. Nu anderhalve dag post ok. Ik heb veel last van de drains. Die moeten vier dagen blijven zitten.en geven continue een snijdende pijn. Verder zijn de kapsels goed verwijderd. Ze zaten wel verstrengeld met mijn borstspieren. Dat geeft ook veel napijn nu.
Heb problemen met mijn rug. Ik kan me moeilijk bewegen omdat de drains zoveel pijn doen. Slaap dus ook bijna niet. Om de vier uur pijnstillers. Maar goed, Dir zal ik in een ander topic schrijven die daarvoor geschikt is. Wellicht hebben jullie adviezen of tips. Xxx 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-12-2020 om 04:57, Corelie zei:

Dank je wel Voor je lieve bericht BB. Ik ben inmiddels geopereerd. Nu anderhalve dag post ok. Ik heb veel last van de drains. Die moeten vier dagen blijven zitten.en geven continue een snijdende pijn. Verder zijn de kapsels goed verwijderd. Ze zaten wel verstrengeld met mijn borstspieren. Dat geeft ook veel napijn nu.
Heb problemen met mijn rug. Ik kan me moeilijk bewegen omdat de drains zoveel pijn doen. Slaap dus ook bijna niet. Om de vier uur pijnstillers. Maar goed, Dir zal ik in een ander topic schrijven die daarvoor geschikt is. Wellicht hebben jullie adviezen of tips. Xxx 

Hey meid

Wat fijn dat je ondertussen geopereerd bent, maar wat vervelend dat de drains zoveel pijn doen. Het vervelende met drains is, dat ze tegen een zenuw aan kunnen duwen, en dat is echt een vervelende continu pijn.. Helaas helpt daar ook geen medicatie tegen (haast geen medicatie)... 

Als je wilt, kijk ik wel eens mee naar je medicatieschema, maar dat alleen in pb. Ik heb in de palliatieve wijkzorg gewerkt en werkte samen met de pijnpoli, dus weet wel iets van pijnmedicatie en maakte destijds ook zelfstandig medicatieschema's. Ik zou je hier dus eventueel mee kunnen helpen, maar dan moet je heel specifiek vermelden in de pb wat je mag nemen, hoeveel mg per medicijn en even aangeven hoe laat je welk medicijn neemt.

Noem de pb 'medicatie', zodat ik alert ben om dat bericht te openen voor ik andere berichten bekijk!

 

Een goed herstel gewenst meid! Ze hebben je flink te pakken gehad zo te lezen!

 

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-12-2020 om 22:10, best_boobie zei:

Hey meid

Wat fijn dat je ondertussen geopereerd bent, maar wat vervelend dat de drains zoveel pijn doen. Het vervelende met drains is, dat ze tegen een zenuw aan kunnen duwen, en dat is echt een vervelende continu pijn.. Helaas helpt daar ook geen medicatie tegen (haast geen medicatie)... 

Als je wilt, kijk ik wel eens mee naar je medicatieschema, maar dat alleen in pb. Ik heb in de palliatieve wijkzorg gewerkt en werkte samen met de pijnpoli, dus weet wel iets van pijnmedicatie en maakte destijds ook zelfstandig medicatieschema's. Ik zou je hier dus eventueel mee kunnen helpen, maar dan moet je heel specifiek vermelden in de pb wat je mag nemen, hoeveel mg per medicijn en even aangeven hoe laat je welk medicijn neemt.

Noem de pb 'medicatie', zodat ik alert ben om dat bericht te openen voor ik andere berichten bekijk!

 

Een goed herstel gewenst meid! Ze hebben je flink te pakken gehad zo te lezen!

 

xxx BB

Hoi BB,

Helaas geblaat je response gelezen. Ik was even helemaal op andere dingen gefocust. Afgelopen donderdag zijn de drains verwijderd. Wat hebben die rotdingen mij gepest. Mijn pc gaf aan dat dit voornamelijk werd veroorzaakt door de hechtingen die trokken. Maar de linkerkant was zo pijnlijk dat ik meer aanbeet verhaal van jou denk. 
Eenmaal de drains verwijderd wel een hele verbetering. Kon me eindelijk een klein beetje meer bewegen. 
Ben nu voornamelijk erg stijf. Mijn borsten zijn erg gevoelig momenteel, maar wel soepel. Merk wel dat ik echt rustig aan moet doen. Ben erg stijf en alles is supergevoelig nog. Wilde eigenlijk alweer aan het werk gaan, maar denk dat ik toch zeker nog wel een weekje extra nodig heb.ben nu net 6 dagen post OK.  Ik ben casemanager urologische oncologie. Geen lichamelijk zwaar werk, dat niet. Wel veel zitten/ praten/ eigen spreekuren. 
Ik voel wel de druk ok weer aan het werk te moeten. Herkenbaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.