Ga naar inhoud

LadyC1981 : 18 februari 2020 : Dr. van der Lei : Bergman Clinics


Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal, 


Mijn naam is Ladyc1981 en ik heb op 18 februari bij Bergman Clinics in Hilversum een BVK ondergaan. Ik ben van maat 75 F naar 80 C gegaan. Ik was blij toen ik dit forum vond want het is altijd fijn om ervaringen te lezen en te delen. In mijn dagelijks werk zit ik op kantoor en doe voornamelijk werk achter de computer. Na jaren nadenken heb ik vorig jaar eindelijk besloten om deze ingreep te laten doen. Mijn borsten hingen heel erg en waren heel zwaar. Ik had vaak last van nek en schouders. Ik was totaal niet zenuwachtig voor de operatie en deze is ook goed gegaan. Het spannendste en engste vind ik zelf het herstel. De eerste keer mijn borsten bekijken vond ik eng maar de eerste keer douchen ook. Ik heb niet veel pijn tot nu toe. De beha drukt alleen op de zwellingen aan de zijkant en dat is gevoelig. Ik ben benieuwd hoe mijn tepels gaan genezen. Ze bloeden af en toe nog een beetje en dat komt omdat het verband dan net even vastplakt. Ik heb als advies gekregen om na het douchen even zonder beha op bed te gaan liggen en ze te laten drogen. Ook mag ik een klein beetje vaseline gebruiken zodat het niet weer vast gaat plakken. Ik las hier op het forum ook over een opgezette buik na de operatie. Dat had ik ook, maar na 2 dagen zakte dat gelukkig weg. Mijn ene borst begint nu al een beetje bont en blauw te kleuren, dus dat zal er over een paar dagen wel mooi uitzien. De verpleegkundigen van de Bergman Clinics waren erg aardig en geduldig en stelden mij heel erg gerust. Dat vind ik zo belangrijk! Vrijdag 28 februari 2020 heb ik de eerste wondcontrole. Dat is nu over een week en ik ben heel benieuwd hoe het dan met me gaat. Vandaag voel ik me nogal emotioneel. Dat komt vast door alle spanningen en omdat zo slecht slaap. Op mijn rug slapen ben ik niet gewend. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat we er weer een bvk bij hebben! Ik vond het zelf ook heel fijn om alle verhalen te lezen, vooral ook in het traject naar de bvk dus is het altijd weer leuk als er eentje bij komt. Dat emotionele hoort er wel een beetje bij geloof ik.

 

Zelf werd ik links overigens helemaal blauw, mijn pc heeft na 3 weken nog geprobeerd om het bloed eruit te trekken maar dat lukte niet. Nu ruim 4 weken verder is het blauwe al goed weggetrokken maar is er een harde schijf overgebleven, onderhuids bloed dat wel een tijdje zal duren voordat dat helemaal weg is.

 

Het op je rug slapen went wel hoor, ik kan al een beetje zijwaarts draaien maar merk dat ik het nu toch nog prettiger vind om op mijn rug te liggen. Wel heb ik, net als velen hier met een Voedingskussens doen, een constructie gemaakt in mijn bed en een kussentje onder mijn knieën zodat ik geen doorgelegen rug krijg. Succes met je verdere herstel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Het rug slapen blijf ik maar gewoon volhouden. Er zal vast een moment komen dat ik weer op mijn zij durf te draaien. Mijn borsten voelen al wat minder hard aan. De linker borst is erger opgezet dan de rechter maar dat was na de operatie ook meteen al zo en dat zei de arts ook. Ze voelen nu ook flexibeler. Af en toe wat steken erdoor heen. Ik heb ook een blaar op de plek waar de drain heeft gezeten. Dat jeukt af en toe. 
 

@Recidiva ben jij inmiddels weer aan het werk? Heb je nog veel pijn?Ik blijf iig 3 weken thuis. 2 weken minimaal en dan nog een week om weer rustig op te bouwen. Het plan is om dan in week 4 weer aan het werk te gaan als ik me goed voel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben afgelopen week weer begonnen maar wel maar voor de helft, dat was 3 en een halve week po. Deze week is het voorjaarsvakantie en dan ga ik vanaf volgende week weer fulltime terug aan de slag. Het ging op zich wel maar je merkt dat je dan toch veel meer doet nog met je armen dan wanneer je thuis zit, dus ik heb wel weer regelmatig paracetamol genomen en ik vond het ook best wel weer vermoeiend maar dat ligt er misschien ook aan wat voor werk je doet. Het is ook niet dat ik mijn werk heel erg gemist heb, dat scheelt ook, anders was het mij vast wel gelukt om nog iets eerder weer te beginnen. Maar zonder complicaties lijkt week 4 mij een prima plan.

 

Die steken heb ik overigens ook, verder heb ik niet echt pijn meer enkel als je net even verkeerd beweegt of teveel bewogen hebt dus. Ik heb wel pijn en een verdikking daar waar hij de liposuctie canule ingestoken heeft. Daar komt mijn bh soms ook net tegenaan en dat is niet prettig. Dit is bij mijn linker borst, die bij mij ook meer opgezet is en nu dus ook veel meer harde stukken heeft dan mijn rechter borst. Die rechter is al veel soepeler.  Die linker was ook een maat groter en daar heeft mijn pc ook meer moeten weghalen met die liposuctie. Maar bij de controle zei hij dat dat allemaal goed komt en ik uiteindelijk twee gelijke borsten ga krijgen en die man ziet er zoveel en hij zegt het op zo’n geruststellende manier dat ik daar het volste vertrouwen in heb. Voordat ik de operatie in ging en ik wat gespannen was zei hij, ‘ach mevrouw dat hoeft toch niet, het is maar een borstverkleininkje’! Hij doet er ongeveer vier per week geloof ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 6 na de operatie. De tepels zijn 2 dagen droog geweest waarmee ik bedoel dat ze niet gebloed hebben, maar vanavond moest ik hoesten en 1 tepel ging daardoor een beetje bloeden. Het stelt niet zoveel voor, een heel klein drupje en het was meteen weer droog maar ik maak me dan meteen zorgen. Het voelt dan als een stapje terug. Ik moet me niet zo aanstellen maar ik vind het nu eenmaal erg spannend. Mijn borsten beginnen nu geel en groen te kleuren en af en toe voel ik scherpe steken maar voor de rest heb ik niet veel pijn gehad. A.s. Vrijdag heb ik de eerste wondcontrole en ik vraag me af of dat niet te vroeg is want ik lees dat dit doorgaans na 2 weken is en niet na 10 dagen al. Het slapen op mijn rug is nog steeds een drama, maar ik hou vol. Mijn linkerborst, die van de bloedende tepel, is nog steeds dikker dan de rechter en ik hoop dat dit in de komende weken bijtrekt. Hij was nog veel dikker en begint gelukkig al soepeler en kleiner te worden. Morgen is de operatie precies een week geleden. Ik doe nog steeds rustig aan en til niets. Ik heb ook nog hulp met het douchen want mijn haren wassen lukt echt niet. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als we weer een week verder zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij mijn pc is een wondcontrole na een week gebruikelijk, en zeker als er nog wat vocht/bloed uit je tepel komt lijkt het mij alleen maar fijn om even een controle te hebben. Ik wil je niet ontmoedigen maar bij mij is links nu na bijna 5 weken nog steeds dikker dan rechts, ik ben bang dat daar echt veel tijd overheen moet gaan (in mijn geval zeker).  Ik herken het wel allemaal, ik stond die eerste paar weken echt elke dag in de spiegel te kijken of ik al verandering zag. Kijken doe ik nog steeds heel veel, voelen trouwens ook, maar ik maak nu nog maar een keer per week een foto in de hoop dat ik dan, als ik de foto’s op een rij zet, de veranderingen beter ga zien. Succes bij de controle vrijdag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Recidiva,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb afgelopen nacht weer in mijn eigen bed in mijn eigen huis geslapen. Dat is toch ook wel weer heel lekker. Ik wil dan vanaf deze week ook weer proberen om zonder hulp te douchen. Goed om te weten dat bij jouw pc het ook gebruikelijk is om de wondcontrole na 1 week te hebben. De wondpleisters beginnen nu ook steeds dunner te worden dus als het vrijdag is dan zullen ze wel niet veel moeite hoeven doen om ze eraf te halen. Ben wel nieuwsgierig om te zien hoe het eruit ziet zonder pleisters en wat ze van de genezing vinden. Ik heb de eerste week van herstel in ieder geval gehad. 
Moet jij binnenkort ook weer voor controle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag 8 na de operatie. Vandaag voor het eerst in een week zelf gedoucht en aangekleed. Ik heb er wel een uur over gedaan, maar het is allemaal goed gelukt. Sinds een paar dagen een apart gevoel in de tepels, soort van tinteling. Het is niet een onprettig gevoel, maar gewoon apart. Blijkbaar komt het gevoel weer terug. Ze zijn ook nog steeds mooi roze van kleur. Nog 2 dagen wachten en dan ga ik voor de wondcontrole. Ik hoop dat ze tevreden zijn met de voortgang! De meeste gevoeligheid zit bij mij nog steeds bij de littekens onder de borsten, want daar drukt de beha tegen aan. Ik ben benieuwd of dat snel beter gaat worden. Gelukkig heb ik er niet constant last van. Alleen met het opstaan en wanneer ik ga lopen. Na een tijdje ebt het ook weer weg. De steken in mijn borsten komen en gaan. Dat hoort ook bij het genezingsproces. Voor de rest kleuren de borsten nu geel en groen. Vandaag ga ik zo lang mogelijk zonder paracetamol proberen. Vanavond neem ik ze dan alleen nog voor het slapen gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest met drie weken extra op controle vanwege de enorme bloeduitstorting links die hij toen nog geprobeerd heeft leeg te halen. En daarna dus pas weer na drie weken. Mijn pc hecht inwendig met oplosbare hechtingen en lijmt de buitenkant, daarvoor hoef ik dus niet terug. Er zaten bij mij dus geen pleisters overheen en de lijm raakt nu na vier à vijf weken pas los. Ik heb het dus wel al gelijk vanaf dag 1 zonder bedekking kunnen bekijken elke dag maar nu met de lijm vallen ook de korstjes ermee af en zie ik echt pas het littekenstreepje.

 

Ik heb trouwens wel heel erg opgelet dat ik mijn bh altijd goed naar onderen trok zodat de rand niet over die onderste littekens viel en eigenlijk doe ik dat nog steeds. Mijn arts zei dat maar ik heb het ook van @Doe ik het of niet?. Wel heb ik ook dat gevoel dat alles weer op die littekens drukt als ik ‘s morgens overeind kom, het tintelen in de tepels herken ik overigens niet. Ik deed er ook zo lang over om te douchen en aan te kleden, alles heel voorzichtig, maar ook omdat ik er zolang naar bleef kijken! Succes zonder de paracetamol. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook de hele dag bezig om de beha goed naar beneden te trekken, want dat scheelt toch wel heel erg. Het spannendste vind ik nu vrijdag als ik naar de wondcontrole moet. Ik heb gelezen dat de wonden na 1 of 2 weken een beetje open kunnen gaan staan en daar kijk ik nogal tegen op. Ik hou er wel alvast rekening mee dat mijn linkerborst meer tijd nodig heeft om te herstellen omdat deze vanaf het begin een stuk dikker is. Hij was eerst zo hard als een tennisbal, maar ik merk dat hij elke dag soepeler wordt. Dat heeft meer tijd nodig. Ook zit hij nog hoger dan de rechter. 
 

Wel fijn dat jouw pc met oplosbare hechtingen en lijm werkt. 
 

Ik heb vandaag ook weer een kwartiertje gewandeld.Ik loop dan naar mijn ouders, eet daar en dan word ik thuisgebracht. De bedoeling is om volgende week weer zelf te koken. De dag zonder paracetamol is gelukt. Ik neem nu alleen nog voor de nacht in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijne vakantie @Doe ik het of niet? ?
 

Morgen heb ik de wondcontrole en daar ben ik ontzettend zenuwachtig voor. Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ik er iets groters van maak in mijn hoofd dan het eigenlijk is. 
 

Vandaag weer niet veel gedaan. Weer zelf gedoucht en aangekleed en daar was ik weer een tijd mee bezig. ‘s Middags naar mijn ouders gelopen en daar ook gegeten. Daarna weer thuisgebracht. 
Morgen maar extra vroeg opstaan want ik moet om 9.15 aanwezig zijn. 

Ik schrijf morgen over hoe de wondcontrole is gegaan. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend had ik de wondcontrole en ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest. Ik viel vanochtend bijna flauw na het douchen van de zenuwen denk ik. Daarna ging het wel weer. De verpleegkundige was tevreden over de wonden. Ik ben alleen zo teleurgesteld dat het onder mijn linkerborst nog wat open is. Dat begon ook te bloeden toen ze ernaar keek. De tepels zien er goed uit, daar kwam ook een beetje bloed uit bij de hechtingen maar niets om mij zorgen over te maken. De plooi onder de borst is wat dik. Ik moet nu dagelijks de wonden onder de borsten goed spoelen om het schoon te houden. Ik heb maar een voorraad gaasjes aangeschaft. Verder moet ik dagelijks 1 uur de beha niet dragen. Ik moet dan even een uurtje op de bank zitten zodat ze even frisse lucht krijgen. 
Er was toevallig een PC in de kliniek aanwezig en die heeft ook nog een keer goed onder mijn linkerborst gekeken. Ook hij zei dat het er goed uitzag en dat ik me niet druk hoef te maken. Voor mijn eigen geruststelling heb ik voor volgende week donderdag nog een extra wondcontrole ingepland. Als het dan nog steeds goed is dan ben ik gerustgesteld . Ik ben echt heel erg moe van vanochtend en ik ga zo maar even slapen. Ik voel me niet echt happy nu. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergat nog te vertellen dat het lijkt alsof de tepels los op mijn borsten zitten. Dit hoort zo en moet hechten. De hechtingen zitten aan de binnenkant. Ik ben benieuwd hoe het er nu over een week bij de volgende controle uit ziet. Alle spanningen van de afgelopen tijd komen er nu uit bij mij en ik ben gewoon ontzettend moe. Voor mijn gevoel kan ik wel een maand slapen. Vanaf het moment na de operatie vanaf de eerste wondcontrole dan beginnen mijn benen zo erg te trillen. Allemaal spanningen. Ik hoop dat ik me snel wat vrolijker ga voelen. Ik ben trouwens wel heel blij met de nieuwe cupmaat van mijn boobs. Dat is nu C maar ik denk dat ze nog iets kleiner worden want er zit nu nog wat zwelling. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon toegeven aan die moeheid hoor, lekker je rust nemen. Dat herstel kost gewoon energie en daarnaast is het toch een ingrijpende operatie. Dat open stukje gaat echt herstellen en ook die tepels gaat helemaal goed komen. Fijn dat je in ieder geval gelijk al zo blij bent met de cupmaat, ikzelf moest erg wennen en vind ze nu pas wat mooier worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Recidiva dank je wel. Ik heb even gekeken en als ik mijn borst optil dan zie je in de plooi 4 open stukjes. Volgens de verpleegkundige en de pc moet dit gewoon helen.  Wat ik moet doen is de borst optillen zodat ik met de sproei kop erbij kan om het te spoelen. Ik heb er zelf alleen zo weinig vertrouwen in omdat het er allemaal zo lelijk nog uitziet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja snap ik, ik heb zelf weleens de galerij hier langs gelopen om te kijken naar foto’s en dan zie je bij sommigen ook complicaties met open stukken maar als je dan kijkt naar hoe het later genezen is dan ziet het er prachtig uit en zie je er niets meer van. Het is eigenlijk best wonderbaarlijk hoe je lichaam weer kan herstellen! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De operatie is inmiddels 15 dagen geleden. Het gaat elke dag beter. Ik slaap nog steeds op mijn rug en wonder boven wonder went het. Maar wel rugpijn s ochtends. De borsten zijn nog helemaal geel van de zwelling maar dat heeft tijd nodig om te genezen. De tepels zien er met de dag beter uit en zijn gelukkig mooi roze van kleur. Links onder de linker borst bij de oksel zeg maar zitten 2 wondjes waar nog aardig wat geel/oranje wondvocht uit komt. Hier heb ik over gebeld en dit is normaal. Het moet uit het lichaam. Ik verwacht ook dat dit nog wel een paar weken gaat duren. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft omdat deze borst veel meer opgezwollen was dan de rechter. Het zal meer tijd nodig hebben om te herstellen. Het enige vervelende is dat er af en toe een korstje op zit waarin het gaasje vast gaat zitten. Dat kun je los maken door het nat te maken maar ik heb al 2 keer gehad dat ik het er per ongeluk af heb getrokken en dan gaat het natuurlijk bloeden. Bedankt voor de tip @best_boobie, het is me al 1 keer gelukt om het gaasje eraf te halen onder de douche ?Ik durf er nog geen vet gaas op te doen omdat er nog wondvocht uit komt. Ook zie ik een paar openstaande wondjes bij het drielandenpunt. Deze moeten met een aantal weken ook vanzelf weer dichtgaan. Af en toe heb ik scherpe steken door mijn borsten maar dat hoort er ook bij. Geduld hebben is dus heel belangrijk en 2 keer per dag de wonden spoelen. Ik vind het nog steeds heel eng om zonder beha te lopen omdat het nog raar voelt. Ik douche snel, dep de borsten droog en droog ze even aan de lucht. Daarna de beha weer aan en dat voelt als een opluchting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het herstel wat onderschat heb. Dit komt omdat ik te veel verhalen heb gelezen van vrouwen die aangaven nergens last van te hebben gehad waardoor ik ging denken dat alles wat ik nu meemaak niet normaal is. Gelukkig heeft wederom @best_boobie mij gerustgesteld.? Ik had het gisteren even moeilijk en alle spanningen kwamen eruit. Even goed huilen lucht dan wel op hoor! Morgen heb ik een extra controle afspraak omdat ik dat zelf graag wil. Dan kan ik vragen of het er goed uit ziet. Ik ben nog steeds blij met mijn beslissing en ik kijk ernaar uit om een aantal weken verder te zijn en te zien hoe het er dan uitziet. Ik merk wel dat ik sinds 2 dagen minder bezig ben met het naar beneden trekken van de beha. Die krult steeds om en dat drukte toch wel erg onder de borsten. Niet op de littekens maar er precies onder en dat was heel gevoelig.

Ik klink nu misschien niet heel positief, maar dat ben ik wel hoor. Ik schrijf gewoon op hoe ik het ervaar. Ik vind het herstel gewoon een spannende en enge periode. Ik hoop wel dat ik binnenkort langer naar mijn borsten durf te kijken dan een paar seconden. ?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, LadyC1981 zei:

De operatie is inmiddels 15 dagen geleden. Het gaat elke dag beter. Ik slaap nog steeds op mijn rug en wonder boven wonder went het. Maar wel rugpijn s ochtends. De borsten zijn nog helemaal geel van de zwelling maar dat heeft tijd nodig om te genezen. De tepels zien er met de dag beter uit en zijn gelukkig mooi roze van kleur. Links onder de linker borst bij de oksel zeg maar zitten 2 wondjes waar nog aardig wat geel/oranje wondvocht uit komt. Hier heb ik over gebeld en dit is normaal. Het moet uit het lichaam. Ik verwacht ook dat dit nog wel een paar weken gaat duren. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft omdat deze borst veel meer opgezwollen was dan de rechter. Het zal meer tijd nodig hebben om te herstellen. Het enige vervelende is dat er af en toe een korstje op zit waarin het gaasje vast gaat zitten. Dat kun je los maken door het nat te maken maar ik heb al 2 keer gehad dat ik het er per ongeluk af heb getrokken en dan gaat het natuurlijk bloeden. Bedankt voor de tip @best_boobie, het is me al 1 keer gelukt om het gaasje eraf te halen onder de douche ?Ik durf er nog geen vet gaas op te doen omdat er nog wondvocht uit komt. Ook zie ik een paar openstaande wondjes bij het drielandenpunt. Deze moeten met een aantal weken ook vanzelf weer dichtgaan. Af en toe heb ik scherpe steken door mijn borsten maar dat hoort er ook bij. Geduld hebben is dus heel belangrijk en 2 keer per dag de wonden spoelen. Ik vind het nog steeds heel eng om zonder beha te lopen omdat het nog raar voelt. Ik douche snel, dep de borsten droog en droog ze even aan de lucht. Daarna de beha weer aan en dat voelt als een opluchting. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het herstel wat onderschat heb. Dit komt omdat ik te veel verhalen heb gelezen van vrouwen die aangaven nergens last van te hebben gehad waardoor ik ging denken dat alles wat ik nu meemaak niet normaal is. Gelukkig heeft wederom @best_boobie mij gerustgesteld.? Ik had het gisteren even moeilijk en alle spanningen kwamen eruit. Even goed huilen lucht dan wel op hoor! Morgen heb ik een extra controle afspraak omdat ik dat zelf graag wil. Dan kan ik vragen of het er goed uit ziet. Ik ben nog steeds blij met mijn beslissing en ik kijk ernaar uit om een aantal weken verder te zijn en te zien hoe het er dan uitziet. Ik merk wel dat ik sinds 2 dagen minder bezig ben met het naar beneden trekken van de beha. Die krult steeds om en dat drukte toch wel erg onder de borsten. Niet op de littekens maar er precies onder en dat was heel gevoelig.

Ik klink nu misschien niet heel positief, maar dat ben ik wel hoor. Ik schrijf gewoon op hoe ik het ervaar. Ik vind het herstel gewoon een spannende en enge periode. Ik hoop wel dat ik binnenkort langer naar mijn borsten durf te kijken dan een paar seconden. ?

Heel goed dat je het zo beschrijft meid!! :35: 

Je mag dat vetgaas er ook op doen als er nog vocht uit komt, dat is absoluut geen probleem. Ze zijn er juist voor om te voorkomen dat het gaas erin gaat plakken, dus geen probleem om het twee of driedubbel erop te doen voor je een gaasje erop doet. Maar kijk maar waar je je goed bij voelt!

Goed herstel verder, en als er iets is, hoor ik het van je!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou net weer een wondcontrole gehad. Onder linkerborst zitten 4 wonden die open staan en snotterig zijn. Het probleem is dat de plooi er precies overheen valt dus dan kan er ook geen lucht bijkomen. Het advies is 2 keer per dag spoelen en een uur per dag zonder beha. Met spoelen moet ik de borst zo ver mogelijk optillen want anders kan ik er niet bij. Ik denk dat ik nu ook s nachts zonder beha ga proberen te slapen. Hoe minder broeien hoe beter denk ik dan maar. Het is nu 16 dagen na de operatie en dat zou volgens de papieren al mogen vanaf week 3. Ik moet a.s. dinsdag naar mij pc om te kijken wat hij ervan vindt. De verpleegkundige gaf aan dat het namelijk wel een aandachtspunt is die wonden. Ik ben teleurgesteld. Ik had zo gehoopt dat het er al beter uit zou zien. De rechter borst heelt juist wel goed. 4 dagen wachten en dan naar de pc. Ik hoop dat hij me kan geruststellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.