Ga naar inhoud

Polyurethaan prothese


B-Cupje

Aanbevolen berichten

Polyurethaan prothese.

Dit implantaat is bedekt met een laagje piepschuim. Het omgevend weefsel kapselt deze prothese zeer stevig in. De kans op kapselvorming is hier nog lager dan bij de geruwde prothese. In de jaren 80 kreeg deze prothese net als de siliconengevulde prothese een slechte naam, geheel onterecht trouwens.

Uit studie is gebleken dat ook de polyurethaan prothese veilig is.

De huidige polyurethaan implantaten hebben in tegenstelling tot de vroegere protheses een laagje piepschuim dat vast zit op de prothesewand.

De polyurethaan prothese zit binnen de kortste keren meteen goed in uw lichaam en kan zich dan niet meer verplaatsen of uitzakken. Vaak is dat al binnen twee weken na de operatie.

Polyurethaan implantaten worden gebruikt bij patiënten met hardnekkige kapselvorming na een vroegere borstvergroting of bij mensen met een dunne huid.

Voordeel is ook dat anatomische poluyrethaanprotheses nooit ronddraaien.

Nadeel van de polyurethaan prothese is dat het ongeveer 9 maand duurt vooraleer de protheses zacht en soepel zijn en een natuurlijk effect geven.

Bij een geruwde prothese duurt dit slechts ongeveer 6 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Created
  • Laatste Reactie

Volgens Total beauty clinic is deze prothese in het buitenland al langer op de markt, denk dat het van Mexico komt, ze waren in eerste instantie vol lof over deze prothesen maar kort voor mijn operatie werd me medegedeeld dat ze er niet meer willen mee werken omdat blijkt dat het laagje poleryuthaan los komt van de prothese na enige tijd (jaren) en ze dan grote problemen hebben om de prothese ooit te verwijderen, is niet zijn persoonlijke ervaring maar de ervaring van andere pc's denk uit het buitenland, ik zou ook deze soort genomen hebben en ben nu heel blij dat het niet deze is geworden, omdat het in Belgie vrij recent op de markt is hebben ze hier nog niet zoveel ervaring ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey B-cupje,

Eind 2009 heb ik ivm deze prothesen op het andere bf een vraag gesteld in de pc-vraagbaak:

"Ben volop in de oriëntatiefase en wil goed alle mogelijkheden wikken en wegen. Zit alleen met de vraag wat de beste optie is. Gewone siliconen prothesen, al dan niet cohesief, soepele gel,... die me bij de ene pc 3000 euro zouden kosten alles-in. Of die siliconen protheses met die polyurethaan-laag (cohesief) die die andere pc gebruikt, overigens een zeer gerenomeerde pc die met een even gerenomeerde pc-collega (weet niet of ik hun namen mag noemen) twee privéklinieken runt in het Gentse.

Zij hebben reeds veel ervaring met het plaatsen van deze prothesen die niet kunnen draaien, zich niet kunnen verplaatsen (waardoor ze ze direkt op de juiste plaats moeten inbrengen, want ze zakken niet meer nadien)...

Ook werden voorbeelden getoond van o.a. een vrouw die bij haar eerste bv. na korte tijd last had van kapselcontractie (geloof dat ze toen gladde prothesen had), pc had toen een geruwde prothese gestoken van McGhan die echter weer binnen 't jaar aanleiding gaf tot kc. voor de derde keer werd toen zo'n prothese met een polyurethaanlaag geplaatst en na 5 j. was ze nog steeds kc-vrij.Vond ik wel een goed argument

Alleen zal voor deze prothesen het rond de 5000 euro kosten. Is me niet te veel als inderdaad al die voordelen die de pc's en ook de fabrikant claimen waar zijn.

Vandaar dat ik graag ook jullie professionele mening had willen lezen aangezien ik ook pas vanaf begin 2010 kan beginnen met m'n consultatiefase.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen bij het vormen van m'n mening. Ben graag zo goed mogelijk geïnformeerd."

Heb daar toen ook reactie op gekregen van 2 pc's, nl Dr. Kingma en Dr. van Selms:

"Ik heb zelf geen ervaring met deze nieuwe coating van prothesen. Ik heb dus nog niet vernomen of deze nu het antwoord is op alle kapselproblemen, die er inderdaad zijn.

Bedenk wel, dat een pc of kliniek vaak alleen vertelt wat hij/zij kwijt wil. Het door jou beschreven voorbeeld kan met om het even welke prothesen worden gegeven; ik bedoel maar, er zijn altijd vrouwen die met de ene prothese wel kc hadden en daarna niet meer. De plaats van de prothesen speelt hierbij overigens ook een rol, evenals de hoeveelheid bloeduitstorting na de operatie en een aantal factoren waar je als patient geen kijk op hebt (zoals de gang van zaken tijdens de operatie).

Bedenk verder, hoeveel ervaring er met bepaalde prothesen is opgedaan. Siliconen zijn en worden dagelijks geëvalueerd, en door de grote aantallen vrouwen met deze prothesen is er een schat aan informatie beschikbaar. Nieuwe prothesen (of coatings) tonen hun voordelen misschien snel, maar de nadelen kunnen misschien pas later naar voren komen. Hierbij kun je je de narigheid herinneren die een aantal jaar terug optrad bij hydrogel-prothesen.

Kortom, een eenduidig antwoord is niet te geven. Uiteindelijk moet je je laten opereren door degene in wie je vertrouwen stelt. En ook dat geeft geen garantie op succes.

Vriendelijke groet,

Florine Kingma"

"De oudere poly urethaan protheses van Silimed die ik regelmatig terugzie, ook in verband met kapselvorming, zijn allemaal fors aangetast door de tijd, de buitenlaag is er meestal bijna af gesleten, deze fluweelachtige laag is meestal bijna helemaal verdwenen en ingegroeid in het eigen kapsel weefsel.'

Kortom , ik vertrouw ze totaal niet, kapselvorming komt net zoveel voor, en de kwaliteit is matig. Bovendien vertrouw ik ook niet wat de poly urethaan deeltjes in de kapsellaag gaan doen in de loop van vele jaren, daar is nog onderzoek naar gaande. Deze Silimed protheses werden alleen maar door een plastisch chirurg uit Amsterdam tot een aantal jaren geleden ingebracht, omdat hij heilig ervan overtuigd was dat het de beste protheses waren.

Sterkte met je beslisssing, groeten Dr van Selms"

Ze waren er dus niet zo positief over (al ging het wel over de oudere polyurethaan prothesen), vandaar dat ik er persoonlijk niet voor gegaan ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat en prijsverschil, ik zou maar 300 euro meer moeten betalen voor polyurethaan prothesen, en die ene vernoemd hetzelfde probleem als mijn pc, moeilijkhedezn om ze te verwijderen en het loskomen van die laag, mijn pc vertrouwd het niet en ikzelf ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Er is met polyurethaan implantaten wereldwijd inmiddels meer dan 40 jaar ervaring. Uit het vele klinische onderzoek is gebleken dat dergelijke implantaten veel minder kapselvorming (de belangrijkste complicatie) geven dan welke getextureerde prothesen dan ook. Een groot onderzoek over 15 jaar laat een kapselcontractie percentage zien van 0,4% dit in vergelijking met gemiddeld 15% kapselcontractie bij de bekende merken (Natrelle McGhan, Mentor)

Ook bij reconstructie is het percentage kapselcontractie significant lager. Bovendien draaien deze implantaten niet wat cruciaal is bij anatomisch gevormde modellen. In Nederland zijn deze implantaten minder bekend omdat ze daar nooit op de markt zijn geweest. In omliggende landen zoals België en Duitsland worden deze implantaten veelvuldig en met succes toegepast. Er zijn genoeg landen wereldwijd waar polyurethaan implantaten veruit 1e keus zijn en plastisch chirurgen ook alleen maar met deze implantaten willen werken.

Polyurethaan implantaten zijn dan ook de enige die echt goed ingroeien en daardoor inderdaad wat moeilijker te verwijderen zijn dan getextureerde implanten, want die zitten in wezen helemaal niet vast, wat eigenlijk wel zou moeten. De techniek is net even anders om deze implantaten te verwijderen, evenals het inbrengen tijdens de operatie. Door de goede ingroei voelen de implantaten in het begin is langer hard aan, maar zijn daarna juist soepeler dan borsten met getextureerde siliconen.

Kijk je kritisch naar de studies, voordelen en esthetisch eindresultaat dan zou feitelijk veel meer met polyurethaan gewerkt moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om hier even een reactie op te geven. Voor mijn wissel heb ik ook informatie gehad over die Polyurethaan prothesen en ze leken me in eerste instantie ook prima. Ik zeg hiermee ook niet dat ze niet goed zouden zijn.

Waar ik me vooral zorgen over maakte en waarom ik dus toch niet voor dit soort prothesen gekozen heb, is inderdaad dat ingroeien in het eigen weefsel.... Hoe ver groeit dit in? Hoe zit dat als er dadelijk een wissel moet plaatsvinden over een x-aantal jaren? Je ziet nu al vaker als er kapsel verwijderd wordt bij een wissel dat het eigen weefsel dunner wordt als er net iets meer weggehaald moet worden en dat je dan veel sneller last kunt krijgen van rimpeling en/of eventuele deuken in je borst.....

Hoe zit DAT met die polyurethaan-prothesen. Ik denk zelf dat daar nog heel weinig ervaring mee is, vooral ook omdat het pas iets van de laatste jaren is, dat die polyurethaan-laag goed genoeg vast zit aan het siliconengedeelte van de prothese en dat hij dus niet meer los laat van de silicone, op het moment dat de prothese verwijderd wordt.

Hoe veel eigen weefsel moet er dan verwijderd worden....

Niet om negatief te doen over dit soort prothesen, want ik geloof in het verhaal en de motivatie voor het gebruik van deze prothesen, maar eigenlijk schrijf ik dit als verdieping op bovenstaand verhaal. Misschien weet hier wel iemand meer van en dan ben ik wel nieuwsgierig naar zijn/haar informatie.

BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hallo allemaal

Bij mij zijn deze prothese op 21 Juni ingebracht dualplane, ik ben er niet tevreden over niet zozeer over de prothese, maar wel dat hij te hoog zit 10 cm boven mijn oksellijn. Nu heeft mijn PC dus verteld dat hij niet meer zakt. Dus zit ik met een borstvergroting die veel te hoog zit. Ik wacht het nog af tot de winter, anders laat ik hem vervangen. Heb nu zeer onnatuurlijke borsten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Margriet,

Dit is duidelijk een zware inschattingsfout van je pc, hij had moeten weten dat dergelijke prothesen niet meer hoeven te zakken na inbrengen en dat hij ze dus meteen al lager had moeten plaatsen! Verder afwachten heeft dan ook geen zin, ze zullen niet meer zakken. Zeer vervelend wat je hier voorhebt en las ook in je andere topic erover dat je pc dit niet wil oplossen en de schuld op jou afschuift, dat jij dit zogezegd zelf gewild hebt?! Wat erg en wat een flauw excuus van hem!

Hoop dat je spoedig opnieuw geholpen kunt worden en blij zult kunnen zijn met je nieuwe boobs. Sterkte meid!

Liefs, :54:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 months later...

Naar aanleding van de discussies over het gebruik van polyurethaan implantaten, het wel of niet zakken en het ingroeien van deze implantaten wil ik graag nog het een en ander toelichten. Er is inmiddels 40 jaar ervaring met het gebruik van polyurethaan gecoate implantaten. Uiteraard is ook dit implantaat in basis een siliconen implantaat gevuld met hoog cohesive siliconen gel. Alleen om de buitenste laag van dit siliconen implantaat wordt een 1mm tot 2mm laag polyurethaan gespannen en vervolgens versmolten met de laatste siliconen laag. Dit proces noemt men vulcaniseren. Dit laagje polyurethaan heeft veel grotere poriën dan een geruwd of getextureerd siliconen implantaat en bovendien kunnen de bindweefsel cellen in een 3 dimensionale richting ingroeien. Dit is een heel belangrijk verschil met alle andere implantaten waarbij de bindweefsel alleen maar om het implantaat heen liggen terwijl bij polyurethaan implantaten de bindweefselcellen (fibroblasten) in de poriën kunnen kruipen; Met andere woorden de bindweefsel cellen vormen één geheel met het kapsel en liggen dus niet als een ketting om het implantaat heen. Daardoor kunnen deze bindweefselcellen ook niet in elkaar schuiven als er een prikkel voor kapselcontractie wordt geactiveerd. Polyurethaan implantaten blijven dus veel langer soepel en bewegen dus ook natuurlijker mee met een borst. Dit is dan ook de verklaring waarom kapselcontractie, de meest voorkomende complicatie bij het gebruik van implantaten, bewezen minder voorkomt. Dit verschil is niet gering maar de kans op complicaties is een factor 10 tot 15 lager! Dit is dan ook de reden dat bijv. een fabrikant als Silimed als enige bedrijf 10 jaar garantie geeft voor het ontstaan van kapselcontractie of het verplaatsen van het implantaat bij een esthetische borstvergroting.

Bij het verwijderen van een polyurethaan implantaat dient het kapsel zoveel mogelijk verwijderd te worden, maar dit kapsel is vaak dunner dan bij normale siliconen protheses. De specifieke voordelen van polyurethaan implantaten komen ook naar voren uit de studies gedaan bij patiënten die een borstreconstructie nodig hebben eventueel gecombineerd met bestraling; Bewezen minder kapselcontractie bij het gebruik van polyurethaan implantaten. Vraag uw behandelaar dus altijd naar de mogelijkheden om ook bij u polyurethaan implantaten te plaatsen, want er is op basis van de grote studies en onderzoeken geen enkele reden aan te wijzen om deze implantaten niet als eerste keus toe te passen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil deze topic graag terug openen. Ondertussen zijn we 1,5jaar verder en zou graag weten hoe de meningen nu zijn over deze soort implantaten. Want mij zijn deze aangeraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen dat het item van polyurethaan implantaten weer de aandacht krijgt. Eigenlijk zou iedere vrouw altijd met de behandeld arts moeten praten over de mogelijkheden van het gebruik van polyurethaan implantaten. Deze implantaten komen inderdaad uit Brazilië van het bedrijf Silimed dat dit jaar al 35 jaar bestaat en dus al 35 jaar ervaring heeft met het vervaardigen van polyurethaan borstimplantaten. Het bedrijf hoort tot de top drie bedrijven die o.a. borstimplantaten maken en dit bedrijf heeft sinds maart 2012 ook een Amerikaanse FDA approval gekregen. Alle materialen om deze implantaten te maken komen uit Amerika, zijn daar FDA approved en worden vervolgens ingevlogen naar Brazilië waar ieder implantaat volledig handmatig wordt gemaakt en gecontroleerd. Het maken van een polyurethaan implantaat duurt langer dan een standaard siliconen implantaat en neemt 1 maand in beslag. Deze implantaten laten absoluut minder complicaties zien op de lange termijn dan welk ander implantaat dan ook dus de kans op een her operatie is dus ook 10 tot 15% minder. Er zitten dus eigenlijk alleen maar voordelen aan het gebruik van deze implantaten, minder kans op kapselvorming, minder kans op kapselcontractie, geen rotatie of verplaatsing van het implantaat. Inderdaad, de borsten zijn na het plaatsen wat langer steviger dan met getextureerde siliconen implantaten, gemiddeld 6 weken, maar daarna worden de borsten alleen maar soepeler en blijven zacht tot in lengte van jaren. Bespreek het dus met je arts en doe vooral ook een intake bij een kliniek die ze wel aanbiedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal dan toch een goede reden zijn waarom er in nederland niet met deze implantaten gewerkt wordt... Hoeveel krijgt raadgever betaald per klant die er via deze weg wordt binnengehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal dan toch een goede reden zijn waarom er in nederland niet met deze implantaten gewerkt wordt... Hoeveel krijgt raadgever betaald per klant die er via deze weg wordt binnengehaald?

Dit vraag ik mij eerlijk gezegd ook af. Want dat is het enige dat die post en enkel de voordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch raar dat als de polyurethaan implantaten zo geweldig zijn, er nog zo weinig mee gewerkt wordt... Of raden chirurgen het dan misschien af zodat er geen heroperatie nodig is en hun op die manier inkomsten mislopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

:45: Wij vroegen het ons ook af, Piepke en ik.. Piepke heeft zelfs een post in een ander topic gezet, in reactie op hem:

http://www.borstenforum.com/topic/6873-beide-protheses-verwijderd/page-2

Ik vroeg het me ook af, heb deze middag een reactie geplaatst in zijn profiel, benieuwd of hij er op reageert! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

:45: Wij vroegen het ons ook af, Piepke en ik.. Piepke heeft zelfs een post in een ander topic gezet, in reactie op hem:

http://www.borstenforum.com/topic/6873-beide-protheses-verwijderd/page-2

Oei, ook van gisteren :44:

Maar het rare vind ik dat (buiten "raadgever") ik niet veel vind over deze protheses. Niet positief en niet negatief.

Maar Dr. Nelissen raad het wel aan in mijn geval...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ook van gisteren :44:

Maar het rare vind ik dat (buiten "raadgever") ik niet veel vind over deze protheses. Niet positief en niet negatief.

Maar Dr. Nelissen raad het wel aan in mijn geval...

Ze zijn een tijd verboden geweest, en iets wat nou eenmaal een stempel heeft.... is moeilijk om weer volledig te vertrouwen bij het grote publiek en de chirurgen denk ik.

Er kwam toen een kleine hoeveelheid TDA vrij in je lichaam door de polyurethaanlaag, en dit geeft een verhoogde kans op Kanker.

Er is destijds opnieuw onderzoek gedaan in hoeverre dit TDA aanwezig was. Het is ( zo even uit mn hoofd) op 470 vrouwen getest door urinemonsters te nemen, en daar kam uit dat de kans 1 op een miljoen was die er daadwerkelijk kanker van kregen.

Op de gevolgen die het heeft bij een ongeboren kind hebben ze niet kunnen testen omdat er simpelweg geen vrouwen waren die ten tijde van het onderzoek zwanger waren (!!!)

Het onderzoek wordt niet door iedereen "neutraal" bevonden, omdat de fabrikant van de implantaten het onderzoek heeft gevoerd, en niet een neutrale partij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn enkele chirurgen die er graag meer werken. En als je al vaak last hebt gehad van kapselcontractie, dan kan het een oplossing zijn, maarrrrr

Wel eens gehoord van mensen die langs huisartsen gaan om bijvoorbeeld bepaalde medicijnen aan te prijzen? Nou, die mensen krijgen betaald om een bepaald medicijn aan de man (lees, dokter) te brengen.

Zo gaat dat ook met prothesen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet iemand die aan de afdeling experimentele chirurgie van een mc twee jaar plastisch chirurgisch onderzoek naar kapselvorming rond protheses, die heeft mij toch echt niet de p.u. prothesen aangeraden en had daar ook zo zijn reden voor................................................................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele wetenschappelijke feitjes over polyurethaan coating: de overgrote meerderheid van deze wetenschappelijke papers tonen een duidelijk voordeel aan voor dit soort implantaten, mn. kapselvorming is sterk gereduceerd. Dat Nederlandse pc's er weinig meewerken, zegt niets over de kwaliteit.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17551777

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16525261

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23096962

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19338905

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1466525

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22514048

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.