Ga naar inhoud

Borstspier ontspannem


Aanbevolen berichten

Hoe doen jullie dat na de ingreep, de borstspier ontspannen?

Als ik lees dat er na een dual plane ingreep best krampachtige toestanden kunnen ontstaan dan ben ik toch geneigd om te gaan nadenken hoe ik die het beste kan ontspannen.

De fysio kon me hier geen antwoord op geven omdat alle oefeningen net bewegingen vereisen die ze juist afraden kort na de ingreep ..

Met sporten train ik die spieren elke keer en ik merk als ik een tijdje niks kan of mag met die spier dat ze stram en stijf wordt dus gisteren heb ik er een warme kruik op gelegd en waarempel dit ontspande ..

Maar die warmte, is die wel bevorderlijk voor de wondgenezing?

Vragen, vragen, vragen dus ..

 

Sjuul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe! Ik heb dual plane en probeer met name m'n schouders en armen ontspannen te houden > dus te laten zakken. Verder loop ik af en toe rond, pak ik lichte dingen op. Verder zit ik ingesnoerd. Geen idee of ik indd te krampachtig doe nog, heb gewoon het gevoel alsof ik weinig kan nog! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanxz @blondie.

Dat is al iets waar ik wat mee kan, armen en schouders laten zakken.

Ik heb ze nu nog voor de spier zitten en kan me echt niet meer herinneren hoe dat toen voelde, ik heb er wel niet veel last van gehad destijds.

Het is toch een beetje zoeken naar een goede weg nu omdat het anders gaat dan de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het klinkt heel stom, maar het helpt al zoveel om dat te doen! Af en toe hardop denken; schouders zakken schouders zakken. 

 

In de kliniek zat ik heel verkrampt en durfde ik echt niks! Toen de verpleegster zei 'laat die schouders eens zakken, en zit gewoon eens aan je gezicht of haar' en ik dat deed, voelde ik hoever m'n schouders omlaag kwamen haha! Zat super gekrampt dus x'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad een wissel doen, ze vertonen slijtage dat is er bij een echo uitgekomen.

Ik lees hier overal dat dual plane een wat langer herstel in beslag neemt dus voor mijn gevoel is dit heel anders dan de vorige keer.

Ik wil er nog niet aan om nu al met lege theezakjes te lopen dus ik moet er dan toch maar aan geloven.

5 november sta ik ingepland, aan de ene kant duurt het me veel te lang maar aan de andere kant kijk ik er enorm tegenop .. Spannend ..

En die schouders zitten nu al ongeveer aan mijn kaaklijn hihihi .. Het blijft toch een stresvol iets een operatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 oefeningen meegekregen vanuit de kliniek, niet zo zeer om de borstspier te ontspannen maar wel om te zorgen dat je je schouders naar achteren houdt.

Eén oefening was je ellebogen in je zij zetten en je handen naar buiten bewegen.

De ander was je handen achter je rug samen pakken, daarbij zorgen dat je ook echt je schouders naar achteren draait, en dan je handen iets omhoog halen.

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is :) succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chica82, ja met de bank zit het wel goed, daar ligt een stapel kussens op en netflix heeft ook wel genoeg ontspanning .. Ik kan toch ook naar buiten na de eerste dagen dus dat komt wel goed ..

 

@KittyCat, dank je voor de tip, dat zal ik ook gaan doen, ontspanning is toch essentieel en zorgt ervoor dat pijn hanteerbaar wordt. 

 

Fijn die ervaringstips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Sjuul:

@best_boobie, kun jij me hier misschien een antwoord op geven? Ik heb begrepen dat jij een medische achtergrond hebt.

Hoi hoi

Nou... ik zou enkele weken voor de operatie (nu dus eigenlijk al) stoppen met trainen van de borstspier en deze juist gaan rekken. Rekoefeningen zijn er genoeg en evt kun je dit ook in je sportcentrum navragen. 
Die zouden je daar toch mee moeten kunnen helpen :) 
Dit zijn dan oefeningen die je kunt doen voor je operatie. Na de operatie kun je je schouders vooral laag en naar achteren proberen te houden, maar je houding zal toch wel even een paar dagen wat verkrampen... Enige dat oplossing biedt dan, is proberen zo pijnvrij mogelijk te zijn (dus goed je medicatie innemen, niet als een bikkel (en dus quasimodo) door het leven gaan ;) 
Verder proberen je schouders wat te rollen, naar achteren en naar voren. Rechtop staan, borst vooruit, schouders laag... Letten op je houding dus.. 

Ik zou niks gaan forceren met oefeningen die schade kunnen toebrengen en eerlijk gezegd durf ik daar geen echte uitspraken over te doen. 
Je moet je houden aan de adviezen die je eigen pc je meegeeft en daarbinnen mag je zelf kijken wat voor jou het beste werkt.. 

Echter, dat stoppen met trainen (en dus verkorten) van je borstspier vanaf nu, lijkt me even het allerbelangrijkste. En Rekken! Paar keer per dag vanaf vandaag :) 

Succes!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dual plane maar kan nou niet echt zeggen dat mn borstspieren echt gespannen voelen. Bovenaan is die spier natuurlijk niet echt ontspannen maar dat voel niet. 

Ik had ook wel een beetje moeite met mn schouders ontspannen maar dat was alleen als ik stond of liep. Eigenlijk voelde ik niks als ik gewoon op de bank zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @best_boobie, de spier rekken nu mag niet, dat heb ik aan de arts gevraagd, en ook het trainen van de borstspier raadde hij me af, dit doe ik dus inmiddels 3 weken niet meer .. De ontspanningstips hebben vooral betrekking op de fase na de ingreep .. Pijnstilling zal ik zeker ook nemen, ik neem aan dat ook ik daar een schema of iets van ga krijgen.

 

Het zal zijn gang wel gaan, maar ik ben gewoon een beetje een controle freak die alles goed geregeld heeft en weet wat ze moet doen als er iets is .. Thanxz

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Iwb:

18 sept, dinsdag 5 weken

 

Dus je bent al een flink stuk op weg in de genezing. 

Is het je allemaal meegevallen?

En ben je blij met het resultaat? Dat is toch de belangrijkste vraag 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Sjuul:

 

Dus je bent al een flink stuk op weg in de genezing. 

Is het je allemaal meegevallen?

En ben je blij met het resultaat? Dat is toch de belangrijkste vraag 

Ja, gelukkig wel :) 

ben niet zo geduldig maar als je dan terug gaat kijken lijkt t al weer zo snel gegaan. 

Maar dat is altijd zo. 

De eerste week vond ik het niet zo heel leuk, was de eerste 3 dagen misselijk van de narcose. Op dinsdag geopereerd en die zaterdag wel al naar een verjaardag geweest dus voelde me wel weer oke. 

Die maandag daarop zelf weer de kids naar school gebracht. Dat was wel even zwaar maar ging per dag al weer beter. Alleen mn jas aan doen was lastig. Dan hielp mn dochtertje of buurvrouw :D maar met een glad gevoerde jas gaat t al veel makkelijker dan met fleece binnenkant... 

t is een beetje als met een bevalling. Dan denk je dat t allemaal heel erg is maar uiteindelijk zou je het gewoon over doen... haha

en bij een wissel heb je meestal ook minder pijn, dat scheelt ook weer. 

Ik ben heel blij met het resultaat. Vind het wel jammer dat ik nog die stomme po bh aan moet. Heb al beugelbh’s gepast en dan ziet het er toch wat mooier en voller uit allemaal. Nu is t nog niet zo’n heel groot verschil in kleding. Maar dat komt nog wel. Als ik bloot kijk vind ik het een prima maat. Wilde ook niet heel opvallend groot maar gewoon een doorsnee maat. Er zijn er ook die heel smal zijn met flinke borsten en kunnen vervolgens geen bh’s meer vinden... al zal me dat niet gebeuren want ik ben niet heel smal :4: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Iwb

Het is alsof ik mezelf hoor praten als ik jou lees haha ..

Ik wil ook een “gewone” maat die bij mijn postuur past, dat is normaal, 1.66 en 63 kilo, ik sport regelmatig en pas nog steeds mooi in een maatje 36 kwa kleding ..

Heb nu een D cup, het kapsel gaat eruit (dat was niet veel) maar het neemt toch een beetje volume weg .. De pc was van mening dat er wel wat meer in mocht vanwege het liftend effect maar omdat ze van voor de spier naar dual plane gaan en het kapsel er ook uit gaat zou de maat ongeveer gelijk blijven .. In dat geval ben ik dus helemaal happy want groter hoeft echt niet voor mij .. Het cc issue wat ik hier regelmatig tegenkom heb ik niet, ik heb een goed gesprek gehad met Dr. Sawor en vertrouw volledig op zijn visie en kunnen dus dat komt vast helemaal goed.

Ja, het is even ongemakkelijk maar je hebt het ervoor over.. Ik weet niet meer hoe ik me de eerste keer voelde, ik weet wel dat ik heel snel weer aan de slag was want ik had een kind van een jaar, maar het is beslist allemaal meegevallen destijds .. Dual plane schijnt wat intensiever te zijn qua genezing maar ik heb ook een week hulp, daarna lijkt het me alleen maar goed om langzaam je dingen weer op te pakken en op te bouwen. 

Nog 2 weken dan gaat het gebeuren, ik hikte nogal op tegen de narcose maar ik zie ook dat die enorm verbeterd is ten opzichte van 20 jaar geleden en ik kan vooraf veel zelf aangeven dus ook dat komt beslist goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Sjuul:

Dank je @best_boobie, de spier rekken nu mag niet, dat heb ik aan de arts gevraagd, en ook het trainen van de borstspier raadde hij me af, dit doe ik dus inmiddels 3 weken niet meer .. De ontspanningstips hebben vooral betrekking op de fase na de ingreep .. Pijnstilling zal ik zeker ook nemen, ik neem aan dat ook ik daar een schema of iets van ga krijgen.

 

Het zal zijn gang wel gaan, maar ik ben gewoon een beetje een controle freak die alles goed geregeld heeft en weet wat ze moet doen als er iets is .. Thanxz

Ow niet rekken van te voren?

 Er Zijn juist klinieken die dat aanraden. Maarja er is zoveel verschilllend advies dat het idd het beste is om naar het advies van je eigen pc te luisteren :35:

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie, misschien is dat wel om te voorkomen dat de spier teveel belast wordt. Ik heb ze altijd getraind met sporten, als ik ze nu ga rekken zal het risico op irritatie van de spier wellicht groter zijn.

Ik vond het ook vrij logisch de gedachte om te rekken maar mijn arts was het er niet mee eens dus ik laat het maar op me afkomen verder .. Op de dag van de ingreep hebben ze 5 weken geen training gehad, dan zullen ze toch wel wat losser zijn.

 

Ik heb wel een paar fysio sessies ingepland de komende 2 weken zodat de rest van de spieren in het nek/schoudergebied ontspannen blijven en soepel want die willen bij stress gevoelige situaties wel eens flink opspelen en om helemaal gespannen de ingreep in te gaan lijkt me ook niet zo’n goed idee, dat merk je na de ingreep beslist.

Alles om zo relaxed mogelijk de ingreep in te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Sjuul:

@Iwb

Het is alsof ik mezelf hoor praten als ik jou lees haha ..

Ik wil ook een “gewone” maat die bij mijn postuur past, dat is normaal, 1.66 en 63 kilo, ik sport regelmatig en pas nog steeds mooi in een maatje 36 kwa kleding ..

Heb nu een D cup, het kapsel gaat eruit (dat was niet veel) maar het neemt toch een beetje volume weg .. De pc was van mening dat er wel wat meer in mocht vanwege het liftend effect maar omdat ze van voor de spier naar dual plane gaan en het kapsel er ook uit gaat zou de maat ongeveer gelijk blijven .. In dat geval ben ik dus helemaal happy want groter hoeft echt niet voor mij .. Het cc issue wat ik hier regelmatig tegenkom heb ik niet, ik heb een goed gesprek gehad met Dr. Sawor en vertrouw volledig op zijn visie en kunnen dus dat komt vast helemaal goed.

Ja, het is even ongemakkelijk maar je hebt het ervoor over.. Ik weet niet meer hoe ik me de eerste keer voelde, ik weet wel dat ik heel snel weer aan de slag was want ik had een kind van een jaar, maar het is beslist allemaal meegevallen destijds .. Dual plane schijnt wat intensiever te zijn qua genezing maar ik heb ook een week hulp, daarna lijkt het me alleen maar goed om langzaam je dingen weer op te pakken en op te bouwen. 

Nog 2 weken dan gaat het gebeuren, ik hikte nogal op tegen de narcose maar ik zie ook dat die enorm verbeterd is ten opzichte van 20 jaar geleden en ik kan vooraf veel zelf aangeven dus ook dat komt beslist goed.

Oh,nou, ik vind de narcose zelf eigenlijk niks voorstellen. Heb er in maart ook een gehad, had een blindedarmontsteking die eruit moest, en nu pas dus weer. Maar ik vind het infuus enger. 

Je gaat gewoon liggen, ze vragen je nog het eea, je wacht even, wordt wat ligt in je hoofd en valt in slaap. 

Ik was erna moe en misselijk maar dat was alles. Oh ja, en stinken op de wc :4: hihi! Rare chemische lucht... 

en wat last van obstipatie. Maar dat ging ook wel weer vanzelf over gelukkig. Dus al met al ging t wel oke

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Iwb,

Ja precies, dat infuus dat is ook naar.

Misselijk ben ik tot nu toe ook altijd geweest na een narcose, maar dat mag je tegenwoordig aangeven bij de anesthesist dan spuiten ze wat in het infuus tegen misselijkheid.

Ik heb het anesthesie formulier nog niet gekregen, maar heb wel een lijstje liggen met dingen die ik daarop moet aangeven.

Obstipatie lijkt me wel een logisch gevolg, een dag niet eten en nauwelijks bewegen dan kun je daar al gauw last van krijgen .. Maar als dat alles is dan teken ik ervoor :-D laat maar komen die mooie nieuwe boobies ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sjuul:

@Iwb,

Ja precies, dat infuus dat is ook naar.

Misselijk ben ik tot nu toe ook altijd geweest na een narcose, maar dat mag je tegenwoordig aangeven bij de anesthesist dan spuiten ze wat in het infuus tegen misselijkheid.

Ik heb het anesthesie formulier nog niet gekregen, maar heb wel een lijstje liggen met dingen die ik daarop moet aangeven.

Obstipatie lijkt me wel een logisch gevolg, een dag niet eten en nauwelijks bewegen dan kun je daar al gauw last van krijgen .. Maar als dat alles is dan teken ik ervoor :-D laat maar komen die mooie nieuwe boobies ..

Hihi! Idd, als dat alles is...

en trouwens, ik had aangegeven dat ik een niet zo leuke ervaring heb gehad met het infuus (zij prikte op een zenuw, ik ging zo door de grond,  weken nog last van gehad en pas bij de derde x prikken zat ie goed) maar de vrouw in de kliniek deed het heel goed. Maar goed, ze doet het ook wel heel veel. Die ik in t ziekenhuis had denk ik niet. Toen kwam er iemand van de ic om te niet weer te verprutsen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Iwb:

Hihi! Idd, als dat alles is...

en trouwens, ik had aangegeven dat ik een niet zo leuke ervaring heb gehad met het infuus (zij prikte op een zenuw, ik ging zo door de grond,  weken nog last van gehad en pas bij de derde x prikken zat ie goed) maar de vrouw in de kliniek deed het heel goed. Maar goed, ze doet het ook wel heel veel. Die ik in t ziekenhuis had denk ik niet. Toen kwam er iemand van de ic om te niet weer te verprutsen... 

 

 

Hè bah, ik moet ook naar het ziekenhuis .. Denk dat ik maar een ballonnetje vraag dan ben ik al buiten westen voordat ze met dat infuus komen .. Heb t al niet op naalden, als ik die alleen al zie stijgt de adrenaline tot ongekende hoogtes .. De vorige keer ben ik ook wakker geworden tijdens het hechten, doodeng was dat, bij dokter Van de Putte in België op de operatietafel, je voelt alles maar kunt je niet bewegen en niets zeggen en bent je heel bewust van hetgene wat ze aan het doen zijn .. Ik hoop dat ik er nu gewoon doorheen slaap en pas wakker word als alles klaar is ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.