Ga naar inhoud

Breast implant illness?


Aanbevolen berichten

De laatste tijd op social media zijn er steeds meer dames die zeggen niet lekker in hun vel te zitten, bepaalde symptomen te hebben en dat dit begonnen is sinds zij een borstvergroting hebben ondergaan. 

Nu hebben enkele dames op (o.a.) een hele documentatie gemaakt op de borstvergroting en gaan dit nu waarschijnlijk ook weer doen met de explantatie van de implantaten. Dit naar aanleiding van andere dames die hierover verteld hebben zijn andere ook tot de conclusie gekomen dat zij hier ook last van hebben. 

 

Wat mij opvalt is het aantal reacties van meiden die een borstvergroting hebben ondergaan en nu alles over de breast implant illness willen weten en of zij dat misschien ook hebben.

 

Nu ben ik echt heel blij met mijn borsten en ik kan me niet bedenken dat ik mij anders voel of er anders uit zie dan voorheen (op mijn borsten ma offcourse) maar er zijn waarschijnlijk wel dames die zich hierdoor laten beïnvloeden. 

 

Ik was eigenlijk benieuwd wat hierover bekend is. Met de zoekfunctie kon ik weinig vinden op het forum (of ik zoek niet goed). Ik dacht dat er nooit echt een verband was met borst implantaten. 

 

Een aantal chirurgen heb ik gevraagd naar de aantallen van explantatie em dat schijnt echt heel weinig te zijn bij hun. Dus voor mijn gevoel is dat misschien in NL niet zo aan de orde?

 

Overigens wil ik niemand tegen het zere been trappen of heftige discussies aanwakkeren. Maar ik ben oprecht geïnteresseerd. Het lijkt op social media namelijk een trend te worden om je inplanten te laten verwijderen onder het mom van breast implant illness.

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ellen125 Als medisch student heb ik een ‘wetenschappelijk bewijs’ of iets in die richting geprobeerd te vinden voor ASIA. Ik vond een aantal artikelen, veelal casus beschrijvingen (dus over een enkele dame en geen grote groepen) van patiënten die allerlei klachten hadden na hun borstvergroting zoals jij zelf al aangaf. Vaak na lange tijd zoeken dan maar de implantaten verwijderd en de klachten verdwenen.

 

ik heb geen super grote artikelen gevonden (die zeggen meer qua betrouwbaarheid) die zeggen dat het écht bestaat. Het is natuurlijk ook lastig te onderzoeken want de klachten zijn bij alle vrouwen net een beetje anders en deels subjectief. Ik denk dan ook dat er zeker een psychologische factor aan zit. Maar, ik wil absoluut niet zeggen dat vrouwen zich ‘aanstellen’ of iets dergelijks! Hun klachten zijn echt en verdwijnen na het verwijderen van de implantaten, dus er zal heus wel een verband zijn. 

 

Ik heb het er met mijn PC ook over gehad en hij hield het ook een beetje af. Hij zei iets van ‘ik twijfel of het echt bestaat’ en nog wat andere vage antwoorden. Maarja, ze weten het ook niet zo goed in wetenschapsland ;) 

 

In ieder geval: iedere dag ondergaan wereldwijd honderden (zoniet duizenden) vrouwen een borstvergroting en het aantal vrouwen met ASIA klachten is maar relatief klein. Echter: zij zoeken wel de social media op en alle tevreden vrouwen zonder klachten doen dat niet. Daardoor lijkt de groep met klachten opeens ook heel groot.

 

groetjes ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Marg23 bedankt voor je reactie. 

 

Dat las ik op internet inderdaad ook. Dat blijkbaar de symptomen verdwijnen na het verwijderen van de implantaten en dat de (vage) symptomen bij iedereen anders zijn. Toch wel apart dat je er in NL nu niet echt iets over hoort maar het op social media heel hot is. Dat is ook het lastige van social media vind ik. Ik hoop alleen dat deze vrouwen niet ook de meiden gaan beïnvloeden die geen mast hebben. Dat zij misschien klachten hebben wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat heeft of nog gaat krijgen. Als je de reacties leest bij zowel vergroting als verwijdering hebben zij blijkbaar toch genoeg ‘invloed’ dat zeker jonge meiden interessant vinden. 

 

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, 

Eens in de zoveel tijd hoor je er ook in Nederland iets over. Zo is er bij zorg.nu kn 2016 een aflevering aan gewijd en verder lees je er weleens een artikeltje over op één van de vele nieuwskanalen. Ook over ALCL zie je soms iets voorbij komen. 

 

Er zijn wel wat onderzoeken te vinden over vrouwen die vage klachten ervoeren na het plaatsen van de protheses. Maar het is nog niet wetenschappelijk bewezen dat er een verband is tussen borstprotheses en de vage klachten die sommige vrouwen ervaren na de plaatsing van de borstprotheses. Dit is overigens maar een hele kleine groep. 

 

Er is ook onderzoek naar gedaan door het RIVM. https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Wetenschappelijk/Rapporten/2017/oktober/Gezondheidsklachten_bij_vrouwen_met_een_siliconen_borstimplantaat_Een_inventarisatie 

 

Hieruit kwam naar voren dat vrouwen met allergieën meer kans lijken te hebben om klachten te ervaren na plaatsing van siliconen protheses. Na het lezen over ASIA, veel research en de conclusie dat vrouwen met allergieën mogelijk een groter risico lijken te lopen heb ik voor de monobloc hydrogel protheses gekozen. Deze hebben geen siliconen vulling, maar zoutwater met een verdikkingsmiddel dat door het lichaam zelf kan worden afgebroken. Er is bij deze protheses dus geen sprake van gel bleeding. 

 

Ik voel mij prettiger bij deze protheses, maar ik realiseer mij ook dat elk lichaamsvreemd voorwerp dat je laat plaatsen altijd risico’s met zich meebrengt. Ik houd dan ook nog steeds de ontwikkelen in de gaten. Sowieso brengt iedere operatie al risico’s met zich mee. 

 

Ik ben nu bijna 1,5 jaar po en nog steeds zeer tevreden. Ik ben ook nog steeds iedere dag blij dat ik ondanks al mijn twijfels deze stap heb durven zetten. :) 

 

xx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey meiden,

 

Thanks voor de reacties. 

De monobloc hydrogel heb ik idd ook voorbij zien komen en dames die gewisseld hebben na enkele klachten met siliconen. 

 

Ik heb zelf Motiva siliconen. En na ruim 1 jaar nog Gwen last. Ga ik hopelijk ook niet krijgen. Geen allergieën verder dus misschien scheelt dat ook wel. Ondanks dat het best heftig is (denk ik) als je klachten gaat krijgen wordt je in de media best wel bang gemaakt. De lijst met mogelijk klachten die door de dames gegeven worden die ze laten verwijderen en dat linken aan breast implant illness is niet mis. 

 

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.