Ga naar inhoud

Mtvo : 28 februari 2019 : Dr. Stenekes : UMCG


Aanbevolen berichten

41 minuten geleden, Mtvo zei:

 

Wat fijn dat het al zo snel, zo goed met je gaat. Gaat het slapen e.d. een beetje?

Hoop dat je misselijkheid verdwenen is, sommigen kunnen daar meerder dagen last van houden.

 

Gelukkig alleen maar de dag van de ingreep gehad, en als het er eenmaal uit is gaat het ook gauw beter ..

 

Slapen gaat best goed ja, de rug protesteert een beetje maar dat hoort erbij. Ik mag echt niet klagen, voel me echt beter dan ik verwachtte

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, Sjuul zei:

 

Gelukkig alleen maar de dag van de ingreep gehad, en als het er eenmaal uit is gaat het ook gauw beter ..

 

Slapen gaat best goed ja, de rug protesteert een beetje maar dat hoort erbij. Ik mag echt niet klagen, voel me echt beter dan ik verwachtte

 

Gelukkig maar :) 

En zelf je bed uitkomen, lukt dat al een beetje?

 

Wat ik zelf wel een beetje lastig vind is dat mijn pc zegt dat ik gewoon op mijn zij mag slapen n/d ingreep, hij zegt dat iemand in zijn slaap niet weet wat die persoon doet en dat ik mij daar niet al te druk over moet maken.

Nu snap ik dat wel en zou ik dat erg prettig vinden, maar ik lees overal dat je op je rug moet slapen, iig de eerste tijd.

Hier ben ik een beetje over aan het dubben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mtvo, ik moet ook op mijn rug slapen, 2 weken zelfs met een stapel kussens in de rug. Het lijkt me ook niet bevordelijk voor de pockets om op de zij te slapen, maar de eerste keer heb ik dat ook vrij snel gedaan, toen zaten ze echter niet dual plane maar voor de spier, misschien dat dat wel de reden is waarom de een wel op de zij mag slapen en de ander niet?

 

Zelf uit bed komen lukte meteen goed, ik heb sterke buikspieren en dat scheelt enorm bij het opstaan ..

 

Ben wel heel huiverig voor het autorijden, nog niet echt comfortabel buiten het kon wel een bijwerking van de narcose zijn ..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
@Mtvo het idee van op je rug slapen is voornamelijk omdat een andere houding simpelweg niet kán, omdat het te pijnlijk is. Als je op je zij kan liggen de eerste week na de operatie mag t volgens mij sowieso al een wonder heten ;) maar als het pijnloos kan, mag het. Geldt overigens voor heel veel dingen postoperatief
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-11-2018 om 20:29, Boobmom zei:

OMG had je last van kapselvorming...hoe lang zaten ze er al in de oude protheses? Ik krijg 300 dual plane...nagenoeg zelfde dus 

 

Ze zaten er al 16 jaar in @Boobmom, kapselvorming was iets van de laatste 4 a 5 jaar, op zich nog niet zo heel erg maar na een echo en mammografie constateerden ze slijtage en twijfelden erover of de rechtse prothese lekte wat gelukkig niet het geval was .. Ondanks de kapselvorming waren ze nog zacht, maar er zaten plooien in en harde pijnlijke plekken en ze waren ook erg uitgerekt (wat me eigenlijk pas opviel toen ik er een foto van maakte)

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Marg23 zei:
 
@Mtvo het idee van op je rug slapen is voornamelijk omdat een andere houding simpelweg niet kán, omdat het te pijnlijk is. Als je op je zij kan liggen de eerste week na de operatie mag t volgens mij sowieso al een wonder heten ;) maar als het pijnloos kan, mag het. Geldt overigens voor heel veel dingen postoperatief

 

Dat is mooi om te weten @Marg23, dacht echt dat het ter bescherming van de pockets of was .. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Marg23 zei:

@SjuulEen pocket IN je lichaam gaat niet zomaar kapot van op je zij liggen (gelukkig) maar: als het pijn doet vertelt je lichaam je dat t niet de bedoeling is! Wel goed naar luisteren dus haha

 

@Marg23

De chirurg vertelde me voor de ingreep dat het heel belangrijk was dat ik me goed aan de voorschriften van de arts hield om ervoor te zorgen dat de prothese goed in de pocket zou dalen en de pocker niet te groot zou worden tijdens het genezingsproces. Mij  lijkt dus dat er toch wel enige voorzichtigheid noodzakelijk is met die pockets omdat die toch best wel gevoelig zijn ..

 

Ook kom ik hier toch wel regelmatig berichten van dames tegen waarvan de pocket te ruim is omdat ze te vroeg te veel hebben gedaan waardoor het implantaat gaat schuiven en dus soms gewoon onder de spier uit schuift of ineens onder de oksel lijkt te schuiven wat dus niet echt fijn voelt ..

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden, Sjuul zei:

 

Ze zaten er al 16 jaar in @Boobmom, kapselvorming was iets van de laatste 4 a 5 jaar, op zich nog niet zo heel erg maar na een echo en mammografie constateerden ze slijtage en twijfelden erover of de rechtse prothese lekte wat gelukkig niet het geval was .. Ondanks de kapselvorming waren ze nog zacht, maar er zaten plooien in en harde pijnlijke plekken en ze waren ook erg uitgerekt (wat me eigenlijk pas opviel toen ik er een foto van maakte)

Ok... 16 jaar is natuurlijk ook al een hele tijd. Waren dat ook al dezelfde soort implantaten zoals nu...met die vaste gel? die in principe niet kunnen lekken....want er is natuurlijk in afgelopen 15 jaar toch al weer heel wat verandert in implantaten. Voor mij word dit mijn eerst BV.... en blijf t spannend vinden om een niet-lichaamseigen iets in mijn lijf te stoppen. Maar goed, krijg volgens jaar ook een tand implantaat en daar denk ik eigenlijk helemaal niet zo over na!

 

Ik stond er ook wel van te kijken dat de tegenwoordige imlantaten in principe niet meer vervangen hoeven worden...en toch denk ik dat in de regel de meeste hier toch wel an moeten geloven ivm scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjuul je hebt ook zeker gelijk hoor! Absoluut! Het is super belangrijk om rustig aan te doen en goed naar je lichaam te luisteren. Dat zeggen ze ook niet voor niets! En ik kan me ook heel goed voorstellen dat je door overbelasting van je borst in het beginstadium je genezing niet ten goede komt. 

Mijn punt van dat slapen op je zij was eigenlijk dat je lichaam wel aangeeft of dat weer kan door wel/geen pijn aan te geven (a) niet dat je zomaar alles moet doen, ook al zegt de arts dat dat nog niet mag. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boobmom, de protheses die ik had leken toch wel heel erg op de hedendaagse protheses, ook een verdikte gel die bij elkaar blijft indien het scheurt, maar toch was er op de foto te zien dat er een substantie buiten de prothese zat die overeen kwam met de substantie die erin zit ondanks dat ze niet gescheurd waren .

Eurosillicone (of Euroimplant, ik heb nog steeds wat moeite met helder denken 6 dagen na de narcose) zat erin ..

 

Ze moeten er vaak uit omdat ze toch slijten door de bewegingen van een borst, of omdat ze inderdaad scheuren of overmatig ingekapseld worden waardoor ze misvormen en pijnlijk of hard kunnen worden .. Scheuren komen betrekkelijk weinig voor, veel vaker is het de kapselvorming.

 

Het implantaat voel je eigenlijk niet als het goed geplaatst is, het gaat op in je eigen borst, ook heb ik het niet dat de implantaten kouder voelen dan de rest van de borst, ze nemen gewoon de lichaamstemperatuur aan, na een paar weken merk je er niets meer van ..

 

Ook het verschil tussen voor de spier en dual plane is als je het mij vraagt amper voelbaar aan de buitenkant, elke plaatsing heeft uiteraard zijn voordeel maar de prothese zal zich nestelen naar jou borst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marg23, ik denk dat dat wel klopt dat je lichaam aangeeft of iets wel of niet kan, ik merk toch wel dat kleine dingetjes nu wel kunnen, maar niet te veel kleine dingetjes op een dag want dan gaan ze protesteren.

Op een zij slapen durf ik nog niet, ik ben een fervent zijslaper met een hoge pijngrens maar ben me er ook van bewust dat ze flink gerommeld hebben in mijn borst dus ik hou t nog maar even op kussens in de rug, zeker nog totdat ik de 19e op controle ben geweest en als het dan mag maar nog niet gaat dan blijf ik nog even op de rug liggen ..

 

Ik heb al de nodige operaties gehad in mijn leven (waarvan nu de 2e in mijn borsten) en het is ook echt zo dat je op een dag vanzelf weer wakker wordt op je zij zonder pijn, wellicht een natuurlijke reactie ook van het lichaam, je onderbewustzijn wat je verteld nu kan het weer ..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjuul …… Ja inderdaad, door dat kapselvorming op den duur zullen we er allemaal nog een keer of twee aan moeten geloven. 

 

Bij mij worden ze dual plane geplaatst. In eerste instantie had voor de spier mijn voorkeur. Vanwege herstel vooral ook, en omdat ik veel sport, dacht ik dat achter mijn spier miss niet zo handig was. Maar ik vertrouw op mijn PC en stiekem vind ik nu dualplane toch wel een veiliger gevoel. Er ligt toch nog een spier overheen die de implantaat extra bedekt en minder kans op kapselvorming ook met dual plane.

 

Fijn om te horen van je dat ze echt als je eigen borst gaan voelen. Voor mij is het allemaal nieuw. Heb nog  nooit een siliconenborst gevoeld, ook niet bij een ander. Ook fijn om te horen dat jij ook aangeeft dat je met kou niet iets vreemds ervaart. 

 

Ik kan niet wacten tot het zo ver is.

 

Voor jou nu lekker herstellen weer. Neem je rust....zo belangrijk, maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen....take care

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Boobmom, ik heb ze eerst voor de spier gehad ook ivm sporten en omdat ik toch genoeg borstweefsel had, ze zakken dan toch wat sneller en wat ik persoonlijk niet prettig vond is dat je aan de onderkant van de borst achter de protheses kunt voelen met je vingers, dat maakte het nep ondanks dat het er echt heel natuurlijk uitzag voordat het begon in te kapselen.. Ook zorgde dat ervoor dat mijn bh’s op een bepaald moment niet meer echt fijn zaten.

 

Mijn fysio therapeut die ook veel weet van borsten gaf ook aan dat dual plane echt de veiligste manier was en dat de prothese inderdaad veel beter beschermd is,

Doorslaggevend voor mij was echter ook dat het gehele borstweefsel zichtbaar is op een echo of mammografie dus bepaalde screeningen zijn veel betrouwbaarder ..

 

Ze zitten dus nu ook dual plane en ik kan je verzekeren dat het herstel echt heel erg meevalt, pijn heb ik alleen de eerste dag gehad en dat was met paracetamol goed uit te houden, vanaf dag 2 was het vooral het vocht wat wat druk geeft maar vooral voelt als spierpijn, dag 3 had ik nergens meer last van ..

 

Het lijkt een beetje vreemd nu, ze zijn nog breed en plat,er zit vocht tot onder de oksels waardoor het lijkt alsof alle resultaten van het sporten weg zijn wat een heel vertekend beeld geeft maar ze veranderen elke dag en dat gaat een prachtborst worden dat kan ik nu echt al zien ..

 

Geniet van de voorpret, en maak je geen zorgen want jij gaat ook echt helemaal happy zijn met je mooie nieuwe borsten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjuul Dank je voor je lieve bericht....ik ben er ook van overtuigd dat ik er heel blij mee ga zijn. Ik wil dit al 7 jaar...en durfde steeds de stap niet te nemen of zat er even financieel niet zo goed bij na mijn scheiding. Nu kan het uiteindelijk en heb ik een ontzettend steunende vriend die hier ook al ervaring mee heeft.

 

Vind ook super fijn om te lezen wat jij ervaarde met voor de spier...want ondanks dat daar in eerste instanties mijn voorkeur naar uit ging...is precies dat waar ik daarbij bang voor was, wat jij omschrijft....het hangen op den duur bv. 

 

En er wordt wel gezegd dat met dual plane de sporter in het begin zal moeten wennen want de spier kan wat beweging in de implantaat brengen....maar ach daar wennen we ook wel weer aan en ik bind ze gewoon lekker strak in met sporten....

 

Qua herstel, ben ik eig ook niet zo bang voor...heb een  hoge pijngrens en genees over algemeen heel snel met alles. En ik heb een beroep waarbij ik ook echt even rust moet nemen, dus heb lekker 3 weken vrij gepland en me voorgenomen ook echt veel rust te nemen om zo snel en goed mogelijk te herstellen. Neem lekker even de tijd dan voor mezelf en mijn boobies...na jarenlang hard werken en stress-periodes....kijk er zo naar uit....nog 9 weken...en dan is het zover

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Boobmom zei:

@Sjuul Dank je voor je lieve bericht....ik ben er ook van overtuigd dat ik er heel blij mee ga zijn. Ik wil dit al 7 jaar...en durfde steeds de stap niet te nemen of zat er even financieel niet zo goed bij na mijn scheiding. Nu kan het uiteindelijk en heb ik een ontzettend steunende vriend die hier ook al ervaring mee heeft.

 

Vind ook super fijn om te lezen wat jij ervaarde met voor de spier...want ondanks dat daar in eerste instanties mijn voorkeur naar uit ging...is precies dat waar ik daarbij bang voor was, wat jij omschrijft....het hangen op den duur bv. 

 

En er wordt wel gezegd dat met dual plane de sporter in het begin zal moeten wennen want de spier kan wat beweging in de implantaat brengen....maar ach daar wennen we ook wel weer aan en ik bind ze gewoon lekker strak in met sporten....

 

Qua herstel, ben ik eig ook niet zo bang voor...heb een  hoge pijngrens en genees over algemeen heel snel met alles. En ik heb een beroep waarbij ik ook echt even rust moet nemen, dus heb lekker 3 weken vrij gepland en me voorgenomen ook echt veel rust te nemen om zo snel en goed mogelijk te herstellen. Neem lekker even de tijd dan voor mezelf en mijn boobies...na jarenlang hard werken en stress-periodes....kijk er zo naar uit....nog 9 weken...en dan is het zover

 

De meeste dual plane sporters doen het een maandje of 3 rustig aan en bouwen het weer heel geleidelijk op, er zijn aparte topics hierover. Mijn pc gaf al aan dat de herstelperiode hier ook een grote invloed op heeft, dus gun je vooral je tijd dan komt het allemaal goed.

 

Ik heb zelf afspraken ingepland met de  fysio en de sportcoach om dit optimaal te begeleiden zodat ik dat goed aanpak .. Ik wil het niet verprutsen omdat ik te snel weer te veel doe .. Mag na de feestdagen weer de gym in van mezelf en net voor kerst heb ik de eerste afspraak met de fysio staan ..

 

Een goede sportbh lijkt me inderdaad geen overbodige luxe .. Daar moet ik echt eens voor gaan kijken in de toekomst ..

 

Mooi dat je jezelf iets gunt na alle verdriet, geniet maar lekker van alle voorpret en het vooruitzicht, die weken zijn voorbij voordat je het beseft, als de feestdagen achter de rug zijn dan ben je zo aan de beurt ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Sjuul zei:

 

De meeste dual plane sporters doen het een maandje of 3 rustig aan en bouwen het weer heel geleidelijk op, er zijn aparte topics hierover. Mijn pc gaf al aan dat de herstelperiode hier ook een grote invloed op heeft, dus gun je vooral je tijd dan komt het allemaal goed.

 

Ik heb zelf afspraken ingepland met de  fysio en de sportcoach om dit optimaal te begeleiden zodat ik dat goed aanpak .. Ik wil het niet verprutsen omdat ik te snel weer te veel doe .. Mag na de feestdagen weer de gym in van mezelf en net voor kerst heb ik de eerste afspraak met de fysio staan ..

 

Een goede sportbh lijkt me inderdaad geen overbodige luxe .. Daar moet ik echt eens voor gaan kijken in de toekomst ..

 

Mooi dat je jezelf iets gunt na alle verdriet, geniet maar lekker van alle voorpret en het vooruitzicht, die weken zijn voorbij voordat je het beseft, als de feestdagen achter de rug zijn dan ben je zo aan de beurt ..

Een hele goede tip van dat sporten en rustig aan doen. Ik ben namelijk een beest op sportvlak. En doe een zware vorm van yoga waarmee ik voortdurend mijn borstspier aanspan. had me al voorgenomen om daarmee 3 maanden te wachten....eerst mijn gewone sporten weer rustig op te pakken...met name benen op tijd weer mee te beginnen en dan heel langzaam borstspieren voordat ik weer in de yoga duik. Misschien ook wel een goed idee om ook een goede fysio te nemen om me hierin te begeleiden.

 

Wel jammer dat ik de yoga een tijdje stil moet leggen...zal weer lastig opstarten zijn dan….maar alles voor de tweeling...hihi

 

En het is idd zo kerst. ben kapster en er komt een hele drukke periode aan. Dus de tijd vliegt voorbij...daarna nog maar 3 weken wachten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Marg23 zei:
 
@Mtvo het idee van op je rug slapen is voornamelijk omdat een andere houding simpelweg niet kán, omdat het te pijnlijk is. Als je op je zij kan liggen de eerste week na de operatie mag t volgens mij sowieso al een wonder heten ;) maar als het pijnloos kan, mag het. Geldt overigens voor heel veel dingen postoperatief

 

Zoiets dacht ik idd al, maar was er niet zeker van, fijn om te horen :)

Met mijn rugoperatie moest ik de eerste tijd (iig de 1e week) ook op mijn rug slapen, was blij toen ik weer op mijn zij kon slapen (meer half op mijn zij) dus hoop dat dit keer ook een beetje zo mag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, Sjuul zei:

@Mtvo, ik moet ook op mijn rug slapen, 2 weken zelfs met een stapel kussens in de rug. Het lijkt me ook niet bevordelijk voor de pockets om op de zij te slapen, maar de eerste keer heb ik dat ook vrij snel gedaan, toen zaten ze echter niet dual plane maar voor de spier, misschien dat dat wel de reden is waarom de een wel op de zij mag slapen en de ander niet?

 

Zelf uit bed komen lukte meteen goed, ik heb sterke buikspieren en dat scheelt enorm bij het opstaan ..

 

Ben wel heel huiverig voor het autorijden, nog niet echt comfortabel buiten het kon wel een bijwerking van de narcose zijn ..

 

Ik krijg het idd ook dual plane geplaatst, dus ben benieuwd :)

Fijn dat het zelfstandig uit bed komen direct zo goed ging!

Ik denk dat ik een beetje ga oefenen om mijn bed uit te komen zonder mijn boven lijf te gebruiken. ;) 

 

Snap dat je daar tegenop zit als je je nog niet comfortabel voelt buiten, maar kan idd door de narcose komen.

Miss proberen om een klein ommetje te doen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, Sjuul zei:

 

Ze zaten er al 16 jaar in @Boobmom, kapselvorming was iets van de laatste 4 a 5 jaar, op zich nog niet zo heel erg maar na een echo en mammografie constateerden ze slijtage en twijfelden erover of de rechtse prothese lekte wat gelukkig niet het geval was .. Ondanks de kapselvorming waren ze nog zacht, maar er zaten plooien in en harde pijnlijke plekken en ze waren ook erg uitgerekt (wat me eigenlijk pas opviel toen ik er een foto van maakte)

 

Dat zal ook wel even heftig zijn geweest, gelukkig dat het niet lekte, als je niets had gedaan, had je zeker wel kans op lekken gehad?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, Marg23 zei:

@SjuulEen pocket IN je lichaam gaat niet zomaar kapot van op je zij liggen (gelukkig) maar: als het pijn doet vertelt je lichaam je dat t niet de bedoeling is! Wel goed naar luisteren dus haha

 

Gelukkig maar idd, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Marg23 zei:

@Sjuul je hebt ook zeker gelijk hoor! Absoluut! Het is super belangrijk om rustig aan te doen en goed naar je lichaam te luisteren. Dat zeggen ze ook niet voor niets! En ik kan me ook heel goed voorstellen dat je door overbelasting van je borst in het beginstadium je genezing niet ten goede komt. 

Mijn punt van dat slapen op je zij was eigenlijk dat je lichaam wel aangeeft of dat weer kan door wel/geen pijn aan te geven (a) niet dat je zomaar alles moet doen, ook al zegt de arts dat dat nog niet mag. 

 

Ik ben benieuwd wanneer ik weer aan het werk zal kunnen, ik werk met jonge kinderen.

Mijn partner zou het liefst zien dat ik 6 week thuis blijf, maar dat is niets voor mij en ik denk niet dat mijn leidinggevende daar zo blij mee zal zijn.

Ik krijg 2 week ziekteverlof en ik wil kijken of ik daar nog een week vakantie aan kan vast plakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-11-2018 om 15:06, Boobmom zei:

Hoi hoi....heb je topic even bijgelezen. En begrepen dat jij ook zo lekker lang mag wachten op de operatie. Ik ben zelf 14 januari aan de beurt.

 

Krijg ronde mentor implantaten 275 of 300 cc achter de spier. Grootte twijfel ik nog een beetje in, dus ze bestellen ze allebei en ik heb het er dan op de dag nog even met de PC over.

 

Ik vind het ook echt lang aftellen. heb ze het liefst morgen al... Maar zakelijk gezien was voor mij ook na kerst beter en hadden ze niet eerder dan half jan.

 

Ik leef met je mee....

Hoi @Boobmom en @Mtvo, hier ook aan het aftellen naar 27/12 én kleine cc (265)! :63:  Boobmom, welke maat ga je bestellen van die Ava? Zou hem ook al graag bestellen, maar vermits ik had gezegd graag een grote C - kleine D te krijgen, weet ik niet welke zou passen. Een S wordt het zeker, vermits ik nu een lege 70 B heb maar dan moet je kiezen van cup tussen A-C en D-F en daar twijfel ik over. Het is toch 47 euro... xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Kim2018,

 

Dan ben jij een week voor mij aan de beurt, spannend, mooi kerstcadeau ;) 

Ik ben heel benieuwd.

 

Zelf ga ik denk ik de C bestellen, daar ik een ongeveer op een C ga uitkomen (ga ik vanuit).

Maar als jij nog niet zeker bent van jouw maat, kun jij misschien ook wachten tot na je operatie, dan heb jij iig zekerheid en betaal je niet voor niets.

 

Liefs

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.