Ga naar inhoud

"Kapsel rond borstimplantaten kàn zeldzame kanker veroorzaken"


B-Cupje

Aanbevolen berichten

Vrouwen met borstimplantaten hebben een klein maar verhoogd risico op een zeldzame vorm van kanker, waarschuwt de Amerikaanse FDA, een agentschap dat de kwaliteit en veiligheid van voedsel en medicijnen bewaakt.

De FDA is op de hoogte van 60 gevallen, 34 in medische rapporten en de andere van dokters, regulatoren en makers van implantaten, waarbij vrouwen met siliconenborsten te maken kregen met anaplastische large-cell-lymfomen : ALCL. Dit is een erg zeldzame vorm van kanker die bijna nooit begint in de borst. Maar het aantal gevallen stijgt, daarom groeit bij experts het vermoeden dat het een zeldzaam neveneffect van borstimplantaten is.

Minder agressief

ALCL is geen borsttumor, het is een vorm van lymfoom dat de witte bloedcellen, genaamd T-cellen, treft. De tumor die in verband wordt gebracht met valse borsten komt voor in het littekenweefsel dat rond het implantaat zit en niet in de borst zelf. Hoewel dit een dodelijke ziekte kan zijn, suggereren de rapporten dat ALCL als gevolg van implantaten minder agressief en makkelijker te behandelen zijn dan bij andere gevallen ALCL.

Na acht jaar

Ongeveer vijf tot tien miljoen vrouwen lopen rond met borstimplantaten, maar slechts enkelen kampen met ALCL. Het is nog niet duidelijk of de implantaten echt deze ziekte veroorzaken, daarom moeten dames die geen symptomen vertonen hun siliconen niet laten verwijderen. De meeste van de gevallen komen voor bij patiënten die een tweede operatie ondergingen vanwege opgehoopt vocht dat rond de implantaten zit en niet vanzelf weg gaat. De kanker komt na gemiddeld acht jaar voor. Het is nog niet volledig duidelijk hoe de implantaten ALCL kunnen verzoorzaken. Een hypothese is dat het omhulsel maakt dat T-cellen veranderen.

Symptomen

Vrouwen met borstimplantaten die ALCL ontwikkelden, hadden aanhoudende zwellingen of pijn rond hun implantaten. Dit kwam vaak pas jaren na de plaatsing van de siliconen voor. (ep)

Het gaat dus eigelijk over een zéér klein percentage én het wordt NIET door implantaten zélf veroorzaakt maar door hat kapsel rond de implantaten .

Maar toch vond ik dit het plaatsen waard , we moeten zo volledig mogelijk ingelicht worden .

De oorspronkelijke titel in de krant was 'borstimplantaten veroorzaken zeldzame kanker' , dat vind ik er dan nét weer over ...

Het doet me denken aan het topic over 'meldpunt klachten siliconen' , daar gaat de discusie eigelijk een beetje over hetzelfde .

Als er andere dingen ingeplant worden - zoals bvb kunstheupen - zal die ziekte ook wel eens kunnen voorkomen denk ik dan , want daar wordt toch ook littekenweefsel (kapsel) rond gevormd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om te weten inderdaad, gelukkig gaat het maar om een heeeel kleine kans! :) Lijkt me ook dat het dan wel bij andere implantaten (kunstheupen, pacemakers, ...) ook zou kunnen voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Geen idee meid... Dat is iets waar ik de laatste jaren niets over gehoord en/of gelezen heb...

Denk niet dat het echt een groot risico vormt als het zo weinig voorkomt.

En daarbij, het is zoals hier al eerder geschreven is.. Ook heup implantaten, stents, alles wat geïmplanteerd wordt in het lichaam dat lichaamsvreemd is en zelfs tumoren in sommige gevallen, raken ingekapseld. Dat is wat het lichaam doet.

Krijgt iedereen die rookt longkanker? Nee...

Krijgt iedereen die veel vet eet hart- en vaatziekten? Nee...

Het is maar net hoe jouw DNA in elkaar zit (mijns inziens)

Ik denk dat we vooral alles met mate moeten doen, maar wel echt moeten genieten van de tijd die we hebben... Het kan zomaar opeens voorbij zijn, zelfs als je steeds heel gezond geleefd heb... Hoe vaak ik dat al niet gezien heb... Leef! Je leeft nu, en als je nu niet geniet... ;)

Xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.