Ga naar inhoud

wie heeft ervaring met hydrogel protheses?


Aanbevolen berichten

Ik heb een filmpje gezien van een cohesieve siliconenprothese die er als een brij uit kwam bij heroperatie. Dat betekent dat de envelop dan dus ook helemaal pap is geworden. Is het voordeel van hydrogel dat als er iets met de envelop is, dat je dat meteen merkt omdat de vulling eruitloopt? Zodat je dat stadium van desintegratie van de envelop voor bent? Of betekent slijten van elke envelop dat er siliconendeeltjes van de envelop zelf af kunnen komen die dan buiten het kapsel kunnen komen? Dat zou kunnen verklaren dat die ene patient van dr. Kappel opknapte na de wissel met hydrogel, maar dat later de klachten weer terugkwamen. In het begin is de envelop nog nieuw en intact, maar daarna begint ie te slijten zonder dat er nog scheuren in komen. Maar dat verklaart dan weer niet dat andere dames definitief opknappen. Of zou er voor hen een "drempelwaarde" zijn, dat het zweten van siliconen over die drempel komt, maar de afgesleten deeltjes van de envelop niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste Reactie

Lodieke,

Even een opmerking: hydrogel implantaten lopen niet leeg bij een scheur of iets, het is geen zoutoplossing met een watersubstantie! Het heeft de substantie van een sillecone prothese. Het verschil is dat bij hydrogelprothese het lichaamsvocht aantrekt. Dus als je merkt dat je borst wat gaat zwellen ( dat gaat echt niet ineens 2x zo groot) dan weet je dat er ergens een scheurtje is en ben je er snel bij. Je kan meestal binnen week wel terecht ( operatie is ook niet zo zwaar, klein sneedje + plaatselijke verdoving;)

groetjes:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast liesje83

Als er een scheur in de hydrofiel prothese zit loopt hij wel degelijk leeg. Alleen als het een klein scheurtje of gaatje is trekt de prothese vocht aan totdat binnen/buiten in evenwicht is. De hydrogel is een fysiologische zoutwaterprothese met suiker, als hij lekt is het dus niet schadelijk want het wordt opgenomen danwel uitgeplast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik bedoelde ook meer "lekken" dan dat hij dramatisch in 1 keer leegloopt en je de volledige vulling uitplast. Het is een dunnere substantie dan siliconengel dacht ik, en siliconengel kan ook uit een prothese lekken, alleen vloeit dat niet, maar migreert het meer in deeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook goed om te weten is dat bepaalde pijnstillers en antidepressiva niet samengaan met het methyleenblauw uit de hydrogel prothese. Dat was de reden dat een van dr Kappels patienten een slechte reactie had op de hydrogel wissel. De klachten leken er deels op, maar het is het "serotonine syndroom" en het kan fataal zijn. Ze was er op tijd bij en na explantatie verdwenen alle klachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik begrijp niet dat bij lekken van de prothese dit kan worden herstelt dmv een klein sneetje.

Als er ergens een lek is, kan de prothese dan op die manier vervangen worden?

Verder lees ik:

Als je prothese stuk is, dus een ruptuur heeft dan merk je dat meteen, dit is niet het geval met een silliconen-gel prothese, daar merk je niks aan/van.

​Dat je je niks merkt van een ruptuur als je siliconen hebt daar ben ik het niet mee eens. Het doet pijn weet ik uit ervaring, lig er nachten wakker van....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natrelle zegt dat de meeste scheuren "silent ruptures" zijn, dus blijven onopgemerkt. Je kunt er zeker pijn van hebben, het kapsel heeft de neiging om samen te trekken omdat de siliconengel vrijkomt. De hydrogelprothese is heel klein te maken, dus het litteken om ze te verwijderen/plaatsen hoeft niet groot te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natrelle zegt dat de meeste scheuren "silent ruptures" zijn, dus blijven onopgemerkt. Je kunt er zeker pijn van hebben, het kapsel heeft de neiging om samen te trekken omdat de siliconengel vrijkomt. De hydrogelprothese is heel klein te maken, dus het litteken om ze te verwijderen/plaatsen hoeft niet groot te zijn.

Ik heb aan de pc ook navraag gedaan over de hydrogelprothese, volgens hem zijn er maar 2 pc in Nederland die hiermee werken, en is er nog te weinig ervaring mee om te zeggen wat het resultaat in de toekomst zou zijn.

Nu heb ik totaal geen vertrouwen meer in die man, maar dat klopt denk ik wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dr Visser en dr Kappel hebben het meeste ervaring, maar er zijn er wel meer die er mee werken. Sommige pc's mogen er niet mee werken van hun ziekenhuis. Ik vind het zelf heel vervelend dat mijn siliconenprothese moeilijk op scheuren te controleren is. Ik heb nu 1 verwijsbrief voor de pc, die verwijst dan eventueel voor een echo. Die echo is niet accuraat, maar de pc zelf voelt ook maar in 30% van de gevallen of er een scheur zit. MRI is te duur, maar als er iets op de echo te zien is, dan neem ik aan dat er wel een MRI gemaakt wordt om uitsluitsel te geven. Nu na 8 jaar wil ik wel graag weten of mijn prothese intact is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dr Visser en dr Kappel hebben het meeste ervaring, maar er zijn er wel meer die er mee werken. Sommige pc's mogen er niet mee werken van hun ziekenhuis. Ik vind het zelf heel vervelend dat mijn siliconenprothese moeilijk op scheuren te controleren is. Ik heb nu 1 verwijsbrief voor de pc, die verwijst dan eventueel voor een echo. Die echo is niet accuraat, maar de pc zelf voelt ook maar in 30% van de gevallen of er een scheur zit. MRI is te duur, maar als er iets op de echo te zien is, dan neem ik aan dat er wel een MRI gemaakt wordt om uitsluitsel te geven. Nu na 8 jaar wil ik wel graag weten of mijn prothese intact is.

De pc voelde bij mij ook helemaal niets, maar omdat ze al 15 jaar oud zijn deed hij om zeker te zijn een MRI. Hoop voor je dat er ook direct een MRI komt, maar ik werd met protheses van 10 jaar ook gewoon naar huis gestuurd met de mededeling kom over 5 jaar maar terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je ging wel met pijn naar hem toe. Meestal merken de prothesedraagsters helemaal niets van de scheur. Ik ga naar een pc die ervaring heeft met de combinatie autoimmuunklachten en siliconenprothesen. Aangezien Natrelle zelf zegt dat de veiligheid van hun prothesen niet is vastgesteld bij mensen met die klachten, en ik dat niet wist, is het toch redelijk om een goede controle te krijgen tot ik geld heb ze te laten explanteren. Het is sowieso redelijk om controle te krijgen zoals ik in jouw topic zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je ging wel met pijn naar hem toe. Meestal merken de prothesedraagsters helemaal niets van de scheur. Ik ga naar een pc die ervaring heeft met de combinatie autoimmuunklachten en siliconenprothesen. Aangezien Natrelle zelf zegt dat de veiligheid van hun prothesen niet is vastgesteld bij mensen met die klachten, en ik dat niet wist, is het toch redelijk om een goede controle te krijgen tot ik geld heb ze te laten explanteren. Het is sowieso redelijk om controle te krijgen zoals ik in jouw topic zei.

je hebt helemaal gelijk zoals ik al schreef in mijn topic, zou ik graag zien dat iedereen ongeacht of het om medische of cosmetische redenen was... een MRI krijgt om de 5 jaar. We krijgen nog steeds anno nu geen goede voorlichting als we voor onze 1ste BV gaan, dus hebben we recht op een goede controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens, wat ik te horen kreeg was "kan niet lekken, zweten of scheuren, controle niet nodig en kan altijd blijven zitten". Ik dacht toen zelf om voor de zekerheid na tien jaar wel een wissel te doen, omdat ik wel wist van zweten. Maar je denkt dan niet dat controle nodig is, omdat je het zelf uit voorzorg doet. Ik wist destijds niet dat ik een autoimmuunziekte had, dat was een heel lange weg van artsen bezoeken. Maar er is ook niet naar gevraagd door pc's. Ze vragen alleen of je verder gezond bent, niet naar specifieke klachten die een contraindicatie zijn voor implantaten. Voor zover ik weet staat er op de sites van pc's en hydrogel implantaten niets over methyleenblauw en medicatie. Lekker als je daar aan dood kan gaan. Het is trouwens een kleurstof om de prothesen te onderscheiden van andere soorten, dus niet eens nodig voor de kwaliteit. FDA heeft een waarschuwing afgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neeee misopvatting! Ze lopen niet leeg zoals water. Ik heb ze vastgehad, ook doorgesneden ( siliconen en hydrogel) naast elkaar. Het is gewoon zelfde soort drilpudding wat in een silicoon zit. Aan het zoutwateroplossing gebeuren is een stofje ( weet even de naam niet) toegevoegd waardoor het de zelfde substantie heeft als een sillecoon. Juist om de nadelen van de oude zoutwater prothese ( rimpelen etc.) op te heffen.

Have a nice dat!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

neeee misopvatting! Ze lopen niet leeg zoals water. Ik heb ze vastgehad, ook doorgesneden ( siliconen en hydrogel) naast elkaar. Het is gewoon zelfde soort drilpudding wat in een silicoon zit. Aan het zoutwateroplossing gebeuren is een stofje ( weet even de naam niet) toegevoegd waardoor het de zelfde substantie heeft als een sillecoon. Juist om de nadelen van de oude zoutwater prothese ( rimpelen etc.) op te heffen.

Have a nice dat! :)

Vond op de site van Mediclinic de volgende informatie over hydrogel:

HYDROGEL: Monobloc verdeelt implantaten voor borstvergroting welke gevuld zijn met hydrogel. Deze gel bestaat voor meer dan 95 procent uit water en de rest is opgebouwd uit een suikerketen. Hydrogel protheses zijn dus even Röntgendoorlatend als Zout watergevulde protheses. Probleem is dat de gel soms water uit het lichaam opzuigt waardoor bij een lek de borsten soms onvoorspelbaar kunnen opzwellen. De gel kan ook uit de prothese lekken. Een hydrogel prothese gaat ongeveer 10 jaar mee. De Hydrogel prothese wordt echter nog maar weinig gebruikt wegens het risico op lekkage.

Weer 'n heel ander verhaal, denk dat de voorkeur van het ziekenhuis, kliniek of pc ook meespeelt in de het advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast liesje83

Volgens dr visser, een van de twee experts:

' Een lekkende Monobloc®Hydrogel (zoutwaterborstprothese)

Indien een Monobloc Hydrogelprothese lekt merkt u dat; de betreffende borst kan zwellen, omdat de suiker, die als verdikkingsmiddel in de prothese-inhoud zit lichaamswater aantrekt.

Is er een balans gevonden, dan zal de borst kleiner worden, of er moet een groter gat in de prothese zijn, dan wordt de borst meteen kleiner.

U merkt dus altijd, als er iets met de prothese is. Dat is vervelend, maar niet erg, omdat het te veel aan zoutwater het lichaam langs natuurlijke weg verlaat en de suiker wordt afgebroken'

Ook het stuk van dr. Kappel legt dit duidelijk uit.

Ik ga in dit geval toch uit van dr visser (niet lullig bedoeld), ze heeft ze tenslotte bij mij geplaatst. Er is hier ooit iemand geweest bij wie de ene borst kapot is gegaan tijdens de vakantie en ze met een kleine borst rondliep, het gebeurd dus wel degelijk. Toen ik ze liet plaatsen was ik een van de weinige hier, inmiddels komen er steeds meer meiden bij omdat de hydrogel aan populariteit wint. Maar veel verhalen over scheuren en lekkages van de hydrogel zijn hier niet te vinden, dat laat nog even op zich wachten.

Overigens is de kans op rimpeling nog steeds groot, wat vaak wordt ondervangen door dual plane plaatsing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke prothese zweet de vulling uit, lekt bij een scheur en rimpelt. De zachtste vulling doet dat alles het meest. Hydrogel is niet vloeibaar, maar wel zachter dan de zachtste siliconengel. Deze nadelen kun je helaas nooit helemaal opheffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

als het gaat lekken binnen die 10 jaar wat krijg je dan vergoed?

ook de operatiekosten? bij dr Kappel?

want de mentor en andere silliconen protesen bv's zijn stukken goedkoper!!! sommigen 2600euro en de monoblock hyd tegen de 4000! plus intake 75!!! euro.

dat vind ik wel veel verschil.

welke pc doet ook hydrogel ?

de accz klinieken en dr Kappel en wie nog meer dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ludieke zou coh 2 of 3 minder zweten dan 1? Is dit bewezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kleiner de siliconendeeltjes, hoe makkelijker ze uit de envelop komen. Hoe vloeibaarder de vulling, hoe kleiner de deeltjes, hoe meer het zweet. Dat is wat ik gelezen heb. Ik lees ook vaker dat de cohesief 1 meer zweet, zelfs als die maar korte tijd in de borst gezeten heeft. Wanneer de deeltjes buiten het kapsel komen, ongeacht hoe (zweten of lekken door een scheur), dan treden de meeste klachten op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het gaat lekken binnen die 10 jaar wat krijg je dan vergoed?

ook de operatiekosten? bij dr Kappel?

want de mentor en andere silliconen protesen bv's zijn stukken goedkoper!!! sommigen 2600euro en de monoblock hyd tegen de 4000! plus intake 75!!! euro.

dat vind ik wel veel verschil.

welke pc doet ook hydrogel ?

de accz klinieken en dr Kappel en wie nog meer dan?

De Arenborghoeve doet ook hydrogel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Joehoe,

Ik heb hier ook al gelezen dat verschillende chirurgen het doen als je er specifiek naar vraagt!

Binnen 10 jaar krijg je de prothese vergoed, en dan heb je de wisselkosten, dat is bij de meeste klinieken, maar dat is dus niet zo duur hoor! Maar als ze het langer dan 10 jaar doen dan kan je ze gewoon laten zitten, van schadelijke silleconen deeltjes die door je lichaam zweven is geen spraken. Dat vind ik persoonljik juist het fijne, dat als er een lekje zit je het gelijk weet en binnen 2 weken onder plaatselijke verdoving binnen 20 min weer een nieuwe erin heb! + het rimpelen gedoe is zo op te lossen met lipofilling, kost iets van 300 euro bij Kappel. Maargoed dualplane is dat al veel minder en als ze het voor de spier plaatsen doen ze het alleen als je genoeg eigen weefsel eromheen hebt:) Bij mij staat veiligheid voorop iig! Komt ook omdat ik in mijn directe omgeving heb meegemaakt dat iemands leven compleet verwoest is door silleconene door het lichaam, na 4 jaar en echt geen oude silleconen uit het jaar 0!

Maar het is een politiek spelletje in de medische wereld he! Al die klinieken hebben contracten met silleconene fabricanten + als de artsen nu ineens zouden zeggen 'toch wel heel veel klachten door silleconen, mss toch hydrogel beter idee' komt er natuurlijk een gigantische aanval van alle vrouwen met silleconen aan wie beweerd is ' het is toch helemaal veilig'. Daar zit een kliniek ook niet op te wachten.

De hogere kosten komt doordat productie lager is, op grote schaal produceren is natuurlijk goedkoper. Als meer meiden er voor kiezen om hydrogel te nemen (wat steeds meer gebeurd) dan kan het ook goedkoper worden:)

Have a nice day!! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Zelf heb ik nu iets meer dan een jaar hydrogels en ben er ontzettend blij mee (los van de her, maar dat lag aan de plaatsing en niet de implantaten). Ze zijn super zacht en vallen in een druppelvorm (zoals ik graag wilde) en dit geeft een vrij natuurlijk effect.

Zie foto's, heb net nieuwe geupload. Ben nu 13 maanden po van mijn eerste ingreep en 7 maanden po van de her, en die telt natuurlijk :)

Liefs!
Birdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hoi hoi,

ik ben al heel lang niet meer op het forum geweest en lees hier al veel nieuwe info. Top.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie hier nu inmiddels allemaal hydrogel implantaten hebben en wat jullie vinden. De ervaringen. 

Ik heb nog steeds niks gedaan.. maar het komt wel steeds weer terug in me hoofd om toch te doen ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 months later...

Mamavan3, heb je inmiddels een borstvergroting ondergaan?

Ik twijfel zelf ook enorm, om dezelfde redenenen als jij. Ook ik pluis het liefst elk stukje informatie helemaal uit,maar duidelijk is toch echt dat de meest veilige natuurlijke weg is die van de lichaamseigen substanties, de Monobloc. Zelf wil ik niet half total loss thuis komen te zitten dus ik hoop op een eventuele plaatsing vóor de spier. Het lossnijden van een spier is het me eigenlijk niet waard. Ik zie dat de laatste reactie van vorig jaar is haha, nou we zullen zien of er nog iemand online komt : )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.