Rokje

Voorstellen, prothese na borstkanker

Recommended Posts

Hi, ik heb me net aangemeld hier omdat ik graag meer te weten kom over van alles rond borstprothese. Ik wordt half maart geopereerd na  5 maanden chemo en moet beslissingen nemen over maat, vorm, manier van plaatsen en heb het idee dat het ziekenhuis mij vooral praktische info geeft. Zij adviseren dezelfde maat (kleine c), onder de spier en druppelvorm .  Ik wil ook het cosmetische deel meer meenemen in mijn overwegingen en daarom heb ik me hier aangemeld. Ik hoop tot een goede beslissing te komen. Zo hoop ik ook contact te hebben met vrouwen zijn die ook een tepel- en huidbesparende borstamputatie  hebben gehad en wat hun bevindingen zijn/waren.

Sorry ik kan je verder niet echt goed helpen denk ik maar wil je toch graag een berichtje sturen. Ik krijg 390 cc druppelvorm en ook dual plane geplaatst. Bij mij is mijn keuze voor een bv echt voor mijn nooit ontwikkelde borsten.(65aa/70A) Heftig om te lezen dat bij jou kanker de reden is. Mag ik vragen hoe het met je gaat? 

Hoi rokje, wat fijn dat je een hele nare periode kunt afsluiten met een nieuwe borst of borsten. Er is op het forum een speciaal hoekje voor vrouwen die  (deels) in hetzelfde schuitje zitten als jij. Als je vanaf de startpagina van het forum naar beneden scrollt kom je m als het goed is tegen. Een borstreconstructie is wel andere koek dan een borstvergroting denk ik. Dat maakt t voor de meeste meiden hier lastiger om mee te denken. Ik zal even @best_boobie taggen die kan je vast een link sturen naar het hoekje dat ik bedoel. Xxc

Hi Mrs, dank voor je reactie. Ik ben nog bezig met de chemo's en dat is pittig maar ik heb wel al fantastisch resultaat want de tumor is weg zover ze kunnen zien aan de buitenkant. Helaas moet de borst wel helemaal verwijderd maar gelukkig met behoud van mijn huid. Daar ben ik blij mee. Er zijn bij mijn geen uitzaaiingen verder dus ik ga uit van een lang en mooi leven na deze avonturen.

Jeetje, heftig. Maar wat ontzettend fijn dat het er weer zo goed voor je uit ziet zeg! Hoop dat je snel deze nare periode mag afsluiten! 

Hoi hoi @Rokje

Oef.. 5 maanden chemo.. Maar als ik het goed begrijp, heeft jouw tumor hier heel goed op gereageerd en is het om die reden zo, dat je een tepel en huidbesparende operatie kunt krijgen. Pfff jeetje zeg, maar wat moet dat een opluchting geweest zijn na je laatste scan!
Je hoort het hier niet zo vaak, een reconstructie na borstkanker, maar zoals wens2017 al aangaf, is er af en toe een verhaal te vinden onder het kopje dat zij aangaf. Heb je het ondertussen gevonden? Anders hoor ik het wel :) 

Het 'voordeel' van deze operatie (excuseer mijn lompheid, want hoe kun je spreken van voordelen in deze situaties.... maar je begrijpt me waarschijnlijk wel) is dat er meteen een prothese geplaatst kan worden... Afhankelijk van waar jouw pc het liefst mee werkt, zal hij jou ook adviseren. Vandaar waarschijnlijk de voorkeur voor een anatomisch implantaat.
Maar, het kan ook mede te maken hebben, met het feit dat het maar om 1 borst gaat. Het ligt er natuurlijk aan hoe je andere borst eruit ziet, en als je alleen aan de borst geopereerd wordt die 'ziek' is, dan is dat anatomisch implantaat waarschijnlijk een betere optie, om een redelijk gelijk resultaat te krijgen met je andere borst. 

In welk opzicht wil je dus nadenken over een cosmetische ingreep? Bedoel je dat je tegelijk met de reconstructie, meteen aan beide borsten een borstvergroting wilt laten uitvoeren? Begrijpelijk als je dat zou willen hoor, als je nu toch onder het mes gaat, alleen wil ik even weten of dat je vraag is :)
Als dat namelijk zo is, dan lijkt mij dat er veel meer mogelijkheden zijn.. alleen ben je dan nog altijd afhankelijk van de pc's die werken in het ziekenhuis waar jij geopereerd wordt, en hun visies en voorkeuren.

Oh ja, bij de borst waar je weefsel weggehaald wordt, daar moeten ze wel onder de spier plaatsen waarschijnlijk omdat je anders zichtbare randen van de prothesen kunt krijgen. 

Laat maar eens weten waar je gedachten nog over gaan, dan kijk ik of ik met je mee kan denken.. 

Mag ik vragen wie je pc is? en in welk ziekenhuis het is? 
Ik ken ze natuurlijk lang niet allemaal, maar misschien is het iemand die we hier op het forum ook vaker gezien hebben, qua ervaringen dan. 

xxx BB