Ga naar inhoud

Wondvocht zeven weken post op na borstverkleining


Chinagirlmom

Aanbevolen berichten

@enthousiasteling, er is inmiddels veel gebeurd, ik ben door de huisarts doorverwezen naar de chirurg in ons plaatselijke ziekenhuis, dus ga niet meer naar de kliniek waar ik geopereerd ben. De chirurg is heel aardige vrouw die op mij een zeer kundige indruk maakt. Het eerste wat ze deed was me twee weken rust voorschrijven, ik was een emotioneel wrak geworden door alle ellende. Als mijn manager moeilijk zou doen, dan moest ik het maar even laten weten, zei ze, dan zou ze even uitleggen waarom ze deze beslissing had genomen! Het was heel fijn te merken dat ze 'aan mijn kant' stond!

Ze zei dat er waarschijnlijk een bacterie in de wonden was gaan zitten waardoor het zo lang wondvocht bleef lekken en dus ook niet dichtging. Er is een kweek gemaakt en inderdaad, er zit een bacterie in. Ze heeft de wondverpleegkundige ingeschakeld (de beste van het ziekenhuis, zei ze!) en deze man behandelt me nu verder. Ik kom wekelijks bij hem en om de week kijkt de chirurg mee. Het voelt veilig en ik krijg weer vertrouwen in de genezing, dat was ik helemaal kwijt!!

Momenteel behandelt hij me met Aquacell Ag+, dat is een soort gaas wat een gellaag vormt in de wond, met een zilverlaagje wat de bacterie moet doden. Het voelt heel comfortabel aan en het verschonen is pijnloos. Er lijkt nu voorzichtig wat epiteelvorming op te treden aan één kant, dus er komt schot in!! We zijn er nog lang niet, hij heeft uitgelegd dat het best een paar maanden kan duren voor de boel dicht zit, maar zowel hij als de chirurg verzekeren me dat het goed komt. Dat geeft me veel rust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met je herstel @Chinagirlmom. En hopelijk kan je het nodige geduld aan de dag leggen. Het klinkt alsof je in goede handen bent. Ik duim voor je. :35: en brand een kaarsje.

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Chinagirlmom:

@enthousiasteling, er is inmiddels veel gebeurd, ik ben door de huisarts doorverwezen naar de chirurg in ons plaatselijke ziekenhuis, dus ga niet meer naar de kliniek waar ik geopereerd ben. De chirurg is heel aardige vrouw die op mij een zeer kundige indruk maakt. Het eerste wat ze deed was me twee weken rust voorschrijven, ik was een emotioneel wrak geworden door alle ellende. Als mijn manager moeilijk zou doen, dan moest ik het maar even laten weten, zei ze, dan zou ze even uitleggen waarom ze deze beslissing had genomen! Het was heel fijn te merken dat ze 'aan mijn kant' stond!

Ze zei dat er waarschijnlijk een bacterie in de wonden was gaan zitten waardoor het zo lang wondvocht bleef lekken en dus ook niet dichtging. Er is een kweek gemaakt en inderdaad, er zit een bacterie in. Ze heeft de wondverpleegkundige ingeschakeld (de beste van het ziekenhuis, zei ze!) en deze man behandelt me nu verder. Ik kom wekelijks bij hem en om de week kijkt de chirurg mee. Het voelt veilig en ik krijg weer vertrouwen in de genezing, dat was ik helemaal kwijt!!

Momenteel behandelt hij me met Aquacell Ag+, dat is een soort gaas wat een gellaag vormt in de wond, met een zilverlaagje wat de bacterie moet doden. Het voelt heel comfortabel aan en het verschonen is pijnloos. Er lijkt nu voorzichtig wat epiteelvorming op te treden aan één kant, dus er komt schot in!! We zijn er nog lang niet, hij heeft uitgelegd dat het best een paar maanden kan duren voor de boel dicht zit, maar zowel hij als de chirurg verzekeren me dat het goed komt. Dat geeft me veel rust. 

Hey meid

Oh hemel, eindelijk dat er op een serieuze manier naar je wond en naar JOU gekeken wordt!! Dat werd ook wel tijd he, en wat fijn dat je nu even eerst mag ademhalen, voor je weer terug aan de slag gaat. Dat moet als een opluchting voelen!

Heel fijn he, die aquacel! Het wordt heel slijmerig, waardoor het dus idd pijnloos verwijderd kan worden en het maakt de wond schoon. Fijn dat dit goed opgevolgd wordt en je nu gaat zien dat het vooruit gaat. Je moet er nu weer langzaam vertrouwen in krijgen en dat is niet gemakkelijk. 
Echter, als je epitheelvorming kunt waarnemen, dan kun je ervan uitgaan dat het echt de goede kant op  gaat.. Dit soort wonden neemt veel tijd in beslag, maar het gaat dan wel mooi van binnenuit dicht en op die manier dus ook op de enige juiste manier.

Heel veel succes!!! Maar ik ben heel blij voor je dat je eindelijk gehoord en goed opgevolgd wordt!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie, ik ben inderdaad erg blij nu (voor zover je blij kunt zijn met wonden, haha). Aan beide kanten bevinden de wonden zich al enige tijd op huidniveau maar het blijft hangen in de granulatie fase, waarschijnlijk dus door die bacterie die de boel doet stagneren. Nu dus heel voorzichtig weer wat vordering, ik ga er weer voor! Dank voor je opbeurende woorden. 

Lieve groet, Chinagirlmom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Meidenmama
Op 30-1-2018 om 17:45 zei Chinagirlmom:

Hoi, ik hoop dat iemand mijn probleem herkent en mij hopelijk gerust kan stellen of tips heeft!

inmiddels ruim zeven weken geleden heb ik een borstverkleining ondergaan. De operatie is goed verlopen, en het herstel leek zich positief in te zetten. Helaas werd ik geplaagd door enorme hoeveelheden wondvocht en zwelling waardoor de wonden onder beide borsten, vanaf de tepels tot aan het drielandenpunt volledig opengesprongen zijn! Ik heb echt heel veel pijn en ellende gehad hierdoor. Wekelijks moest ik 1 à 2 keer op controle komen in de kliniek. De therapie bestond uit (in eerste instantie) 10 dagen extra antibiotica en daarnaast moest ik het wondvocht opvangen d.m.v. wondkompressen onder mijn sport bh. Omdat de wonden zo kleefden aan de kompressen (elke dag weer hel om de boel eraf te weken onder de douche), kreeg ik het advies Fucudinezalf op de kompressen te doen tegen het kleven. Dit bleek lanoline te bevatten, waarvoor ik allergisch ben, dus dit is na 1 dag gestaakt. We stapten over op Bethadinezalf. Dit heb ik zo'n twee weken gebruikt, maar uiteindelijk kreeg ik ook hier jeuk en uitslag van.

Inmiddels zijn we dus zeven weken verder. De wonden onder de tepels zijn dicht, al zit er nog geen huid op, dit kan wel even duren, zei de verpleegkundige. Onder de borsten echter, is het nog steeds open en er lekt nog behoorlijk wat wondvocht. Ik word er zo langzamerhand gek van!! Op dit moment doe ik er dus niets op. De bh verdraag ik niet omdat de strakke band in de - nog steeds - open wonden onder de borsten drukt, dat is zonder kompressen geen doen en de bh wordt hartstikke vies! Het wondvocht vang ik op in een opgevouwen kompres wat ik onder de borsten geplakt heb, zonder contact met de wonden zelf.

nu heeft de verpleegkundige Mepitel gazen voorgeschreven, deze zouden niet kleven aan de wonden, daaroverheen kan dan alsnog het kompres gedragen worden en kan de bh ook weer aan. In de handleiding staat echter dat ik de wonden onder de borsten eerst moet opvullen met watten (!?) alvorens de Mepitel eroverheen te doen, dit moet nl. vlak liggen. 

Het idee om watten in de wonden te stoppen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?! Dat gaat toch helemaal vastzitten in de wond?!

Wie heeft hier ervaring mee? En wie weet hoe lang dat wondvocht kan blijven lekken? De verpleegkundige zegt dat de boel pas dichtgaat als het niet meer lekt, maar wanneer is dat?

Sorry voor het lange verhaal..

Jeetje, alsof ik mijn eigen verhaal zit te lezen.. ik ben in oktober geopereerd, en ik heb ook een behoorlijke open wond gehad. Heb is nu bijna dicht gelukkig.

 

Ik mocht er van mijn chirurg juist niets opsmeren.. gewoon 2x per dag onder de douche spoelen met water en dan zo'n simpel goedkoop maandverband er tegenaan om al het vocht op te vangen en het dan rustig laten genezen. Het heeft bij mij ontzettend lang geduurd, maar het einde is nu in zicht:)

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Chinagirlmom:

@best_boobie, ik ben inderdaad erg blij nu (voor zover je blij kunt zijn met wonden, haha). Aan beide kanten bevinden de wonden zich al enige tijd op huidniveau maar het blijft hangen in de granulatie fase, waarschijnlijk dus door die bacterie die de boel doet stagneren. Nu dus heel voorzichtig weer wat vordering, ik ga er weer voor! Dank voor je opbeurende woorden. 

Lieve groet, Chinagirlmom

Ja @Chinagirlmom je grijpt je vast aan de minste vooruitgang. Mijn complicatie was lang niet zo ernstig als de jouwe maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik maakte 2x per dag foto's ook om te vergelijken. Ik woon alleen dus ik kon ook niemand vragen even te kijken. En iedere keer zag ik wel iets dat weer vragen en twijfels naar voren brachten. Ik wens je verder een goed herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Meidenmama, balen ook voor jou dat het zo'n langdurige toestand is. Kan je nagaan, in oktober geopereerd, nu nog steeds niet helemaal dicht!! Je zou er depressief van raken! Bij mij heeft het herstel zich nu voorzichtig ingezet. Ik wens jou succes met de laatste loodjes. We moeten maar goed voor ogen houden waarom we deze ingreep gedaan hebben!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje,  @Chinagirlmom, ik heb zojuist je hele topic gelezen. Wat een ellende meis. Ik snap dat je daar op een gegeven moment helemaal moedeloos van wordt. Gelukkig ben je nu in goede handen van een andere pc en de beste wondverpleegkundige(:38:) in dat ziekenhuis en krijg je zelf ook weer wat grip op de situatie. Ik hoop dat je nu in een opwaartse spiraal terecht gekomen bent, zowel lichamelijk als geestelijk en dat je vanaf nu elke dag vooruitgang zult hebben. Ik wens je nog een heel goed herstel toe. 

 

Veel liefs, Jaydee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinagirlmom, ach ja..... soms heb je er van die pechvogels tussen zitten hè. Bij mij gaat het ook niet helemaal vanzelf. Ik heb in mei 2016 een prothesewissel ondergaan, waarbij ik een flinke double bubble opgelopen heb. Daarom heb ik op 8 december 2017 bij dr. Nio een hersteloperatie laten doen (hij heeft overigens niet die double bubble veroorzaakt hoor). De operatie leek goed gelukt, maar helaas kreeg ik na 4 weken po opnieuw een bubbeltje onder mijn rechterborst. Nu ben ik vanochtend weer op nacontrole geweest en dr. Nio zei dat dit niet uit zichzelf over zou gaan; omdat de pc in mei 2016 de protheses te laag geplaatst had, is dat vel zo opgerekt door de protheses, dat dat nu niet meer uit zichzelf terug veert. Misschien bij iemand van 20 wel, maar bij een vrouw van 51 is het velletje niet meer zo elastisch en veerkrachtig. Dus daarom op 1 juni weer een hersteloperatie; gelukkig ditmaal maar een kleine ingreep, maar ja... toch weer onder narcose. En dat allemaal dankzij mijn pc die de prothesewissel heeft uitgevoerd in mei 2016. En bedankt hoor!

Maar goed..... ik heb geen open wonden, zoals jij hebt. Lijkt me echt heel erg vervelend. Maar gelukkig ga je nu de goede kant op. Kunnen we van de zomer allebei eindelijk van onze nieuwe boobs genieten :35:.

Als je het leuk vindt kan ik je wel aan mijn album toevoegen. Dan kun je tenminste zien waar ik het over heb.

 

Veel liefs, Jaydee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat het eindelijk de goede kant op gaat. Het is ook echt slopend de wondverzorging en je bent er in je hoofd constant mee bezig. Ik heb gelukkig toen ook alle tijd gekregen om te herstellen van mijn werkgever. Destijds dacht ik dat mijn littekens heel groot en lelijk zouden worden maar gelukkig is mij dat allemaal meegevallen. Hopelijk valt het straks bij jouw ook mee. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.