Ga naar inhoud

Wondvocht zeven weken post op na borstverkleining


Chinagirlmom

Aanbevolen berichten

Hoi, ik wil me hier even voorstellen, hoop dat ik het goed doe, ben niet zo bekend met forums!

Ik ben moeder van twee prachtige meiden uit China, getrouwd en 54 jaar.

 

In december 2017 ben ik in de Velthuiskliniek te Enschede geopereerd vanwege mijn borstverkleining. Ik ging van een flinke E cup naar een B cup en mijn borsten zijn tevens gelift. Helaas hebben zich wel flinke complicaties voorgedaan, in de zin van opengesprongen wonden, van direct onder de tepels helemaal naar onderen. Er heeft wekenlang enorm veel wondvocht gelekt en ik heb twee weken antibiotica moeten slikken. Ik zit dus middenin de herstelfase, die me behoorlijk zwaar valt. Qua pijn is het redelijk goed te doen, maar het ziet er allemaal nogal eng en naar uit. Op dit moment is 1 borst bijna dicht, de andere gaat eindelijk ook de goede kant op, echter de horizontale snede onder de borsten is nog deels open. Dus tweemaal daags douchen, betadinezalf op de wondcompressen doen en de boel weer inpakken. Daarnaast moet ik tweemaal per week voor wondcontrole naar de kliniek komen.

 

Het is een zeer pittig traject en er zijn dagen dat ik de moed een beetje laat zakken, maar uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat het goed komt. 

 

Ik vind het fijn te lezen over jullie tips en ervaringen en wellicht kan ik zelf ook nog iets toevoegen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hoi, ik hoop dat iemand mijn probleem herkent en mij hopelijk gerust kan stellen of tips heeft!

inmiddels ruim zeven weken geleden heb ik een borstverkleining ondergaan. De operatie is goed verlopen, en het herstel leek zich positief in te zetten. Helaas werd ik geplaagd door enorme hoeveelheden wondvocht en zwelling waardoor de wonden onder beide borsten, vanaf de tepels tot aan het drielandenpunt volledig opengesprongen zijn! Ik heb echt heel veel pijn en ellende gehad hierdoor. Wekelijks moest ik 1 à 2 keer op controle komen in de kliniek. De therapie bestond uit (in eerste instantie) 10 dagen extra antibiotica en daarnaast moest ik het wondvocht opvangen d.m.v. wondkompressen onder mijn sport bh. Omdat de wonden zo kleefden aan de kompressen (elke dag weer hel om de boel eraf te weken onder de douche), kreeg ik het advies Fucudinezalf op de kompressen te doen tegen het kleven. Dit bleek lanoline te bevatten, waarvoor ik allergisch ben, dus dit is na 1 dag gestaakt. We stapten over op Bethadinezalf. Dit heb ik zo'n twee weken gebruikt, maar uiteindelijk kreeg ik ook hier jeuk en uitslag van.

Inmiddels zijn we dus zeven weken verder. De wonden onder de tepels zijn dicht, al zit er nog geen huid op, dit kan wel even duren, zei de verpleegkundige. Onder de borsten echter, is het nog steeds open en er lekt nog behoorlijk wat wondvocht. Ik word er zo langzamerhand gek van!! Op dit moment doe ik er dus niets op. De bh verdraag ik niet omdat de strakke band in de - nog steeds - open wonden onder de borsten drukt, dat is zonder kompressen geen doen en de bh wordt hartstikke vies! Het wondvocht vang ik op in een opgevouwen kompres wat ik onder de borsten geplakt heb, zonder contact met de wonden zelf.

nu heeft de verpleegkundige Mepitel gazen voorgeschreven, deze zouden niet kleven aan de wonden, daaroverheen kan dan alsnog het kompres gedragen worden en kan de bh ook weer aan. In de handleiding staat echter dat ik de wonden onder de borsten eerst moet opvullen met watten (!?) alvorens de Mepitel eroverheen te doen, dit moet nl. vlak liggen. 

Het idee om watten in de wonden te stoppen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?! Dat gaat toch helemaal vastzitten in de wond?!

Wie heeft hier ervaring mee? En wie weet hoe lang dat wondvocht kan blijven lekken? De verpleegkundige zegt dat de boel pas dichtgaat als het niet meer lekt, maar wanneer is dat?

Sorry voor het lange verhaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Watten in/op open wonden lijkt me idd geen prettig idee.... maar als de verpleegkundige heeft gezegt dat je die mepitel direct op de wond moet doen dan kun je dat advies opvolgen toch? Ik heb hier ook wel gelezen over medicinale honing misschien kun je je daar in verdiepen om te kijken of t bij jou past? Ik weet er onvoldoende van om echt advies te geven.... lijkt me heel naar steeds dat wondvocht en wonden die niet sluiten.... helaas lijkt dat vaker voor te komen bij een borstverkleining als ik t zo lees op t forum.... heel veel sterkte en succes gewenst! Oh misschien kun je een vragen of je pc er een blik op wil werpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi @Chinagirlmom

Ach jeetje, wat een vervelend traject tot nu toe zeg.. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat er wonden onstaan na een bvk, maar jij hebt wel ongeveer alles gehad tot nu toe, wat er kan gebeuren he.. Kan me voorstellen dat je de moed wat laat zakken.. 

Maar wat betreft die mepitel, dat hoef je echt niet op te vullen met watten.. Het probleem met watten is namelijk dat je de wond erg nat houdt, en dat zorgt er alleen maar voor dat je een extra verweekte wond krijgt. Ik weet dat de adviezen tegenwoordig zijn dat een wond vooral een vochtig wondmilieu moet hebben, maar ik durf dat soms te betwijfelen. (Ben zelf verpleegkundige) Mijn ervaring is, hoe droger je een wond houdt (tenzij er nog geel beslag in de wond zit, en ik weet niet hoe dat bij jou is?)  hoe beter deze geneest... 

Je mag me altijd in pb eens een foto sturen van je wonden, dan kijk ik wel met je mee. Ik kan niks beloven uiteraard, maar omdat je nu zoekende bent, zou het je misschien een beetje kunnen helpen.

De mepitel kun je gewoon op de wond leggen, die mag zelfs wel een week blijven zitten, want hij laat het wondvocht door. Dus goed neerleggen, zodat ie kan blijven zitten, goed in de naden drukken (niet IN de wond) 
Dan een absorberend verband erover.

Als ik kan helpen, hoor ik het graag! Kan alleen niks beloven uiteraard

Heel veel succes!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Chinagirlmom:

Enthousiasteling, dank je wel voor je reactie, lief! Ik zit er zelf ook aan te denken om eens te gaan 'shoppen' voor advies...

Hoi @Chinagirlmom jeetje wat een lijdensweg ben jij al gegaan. :147:

Ik heb op 6 december een BVK gehad. Het herstel verliep goed tot ik tussen de 5de en de 6de week ook een gaatje zag. Dat werden er uiteindelijk 3. Maar lang niet zo erg als ik bij jou lees. 

Ik wil je vooral een hart onder de riem steken en zeggen dat, dankzij het advies van @best_boobie het nu de juiste kant opgaat. Ik heb haar ook "regelmatig" foto's gestuurd en heb altijd steun en advies gekregen. En die steun kan jij vast ook heel goed gebruiken.

Succes en sterkte nog met je herstel. :53:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei best_boobie:

Hoi hoi @Chinagirlmom

Ach jeetje, wat een vervelend traject tot nu toe zeg.. Het komt natuurlijk wel vaker voor dat er wonden onstaan na een bvk, maar jij hebt wel ongeveer alles gehad tot nu toe, wat er kan gebeuren he.. Kan me voorstellen dat je de moed wat laat zakken.. 

Maar wat betreft die mepitel, dat hoef je echt niet op te vullen met watten.. Het probleem met watten is namelijk dat je de wond erg nat houdt, en dat zorgt er alleen maar voor dat je een extra verweekte wond krijgt. Ik weet dat de adviezen tegenwoordig zijn dat een wond vooral een vochtig wondmilieu moet hebben, maar ik durf dat soms te betwijfelen. (Ben zelf verpleegkundige) Mijn ervaring is, hoe droger je een wond houdt (tenzij er nog geel beslag in de wond zit, en ik weet niet hoe dat bij jou is?)  hoe beter deze geneest... 

Je mag me altijd in pb eens een foto sturen van je wonden, dan kijk ik wel met je mee. Ik kan niks beloven uiteraard, maar omdat je nu zoekende bent, zou het je misschien een beetje kunnen helpen.

De mepitel kun je gewoon op de wond leggen, die mag zelfs wel een week blijven zitten, want hij laat het wondvocht door. Dus goed neerleggen, zodat ie kan blijven zitten, goed in de naden drukken (niet IN de wond) 
Dan een absorberend verband erover.

Als ik kan helpen, hoor ik het graag! Kan alleen niks beloven uiteraard

Heel veel succes!!

xx BB

Hoi @best_boobie, hartelijk dank voor het willen meedenken. Vanochtend heb ik de huisarts gebeld, morgen kan ik langskomen, dan gaat ze kijken of er wellicht een vezoekje aan een wondverpleegkundige wenselijk is. Ben heel benieuwd wat dit oplevert!! 

 

De Mepitel heb ik gisteravond geprobeerd. Het aanbrengen ging makkelijk maar ik heb het er toch weer afgehaald (gelukkig pijnloos verwijderd). De Mepitel plakt ook aan de buitenkant. Hierdoor ging het kompres wat ik eroverheen gelegd had tegen het lekken van het wondvocht, alsnog heel erg kleven en dat was pijnlijk! Ook geen succes dus...

 

Ik houd jouw aanbod om mee te kijken graag in gedachten. Mocht het bezoek aan de huisarts morgen niks opleveren, dan meld ik me weer!

Ben in elk geval blij dat ik deze stap gezet heb..

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Doe ik het of niet?:

Hoi @Chinagirlmom jeetje wat een lijdensweg ben jij al gegaan. :147:

Ik heb op 6 december een BVK gehad. Het herstel verliep goed tot ik tussen de 5de en de 6de week ook een gaatje zag. Dat werden er uiteindelijk 3. Maar lang niet zo erg als ik bij jou lees. 

Ik wil je vooral een hart onder de riem steken en zeggen dat, dankzij het advies van @best_boobie het nu de juiste kant opgaat. Ik heb haar ook "regelmatig" foto's gestuurd en heb altijd steun en advies gekregen. En die steun kan jij vast ook heel goed gebruiken.

Succes en sterkte nog met je herstel. :53:

 

@Doe ik het of niet?, dank je wel! Bemoedigend om te lezen dat het bij jou nu de goede kant op gaat!! Echt superfijn dat @best_boobie bereid is om te helpen. Ik ga morgen eerst naar de huisarts, even een second opinion vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Chinagirlmom:

Hoi @best_boobie, hartelijk dank voor het willen meedenken. Vanochtend heb ik de huisarts gebeld, morgen kan ik langskomen, dan gaat ze kijken of er wellicht een vezoekje aan een wondverpleegkundige wenselijk is. Ben heel benieuwd wat dit oplevert!! 

 

De Mepitel heb ik gisteravond geprobeerd. Het aanbrengen ging makkelijk maar ik heb het er toch weer afgehaald (gelukkig pijnloos verwijderd). De Mepitel plakt ook aan de buitenkant. Hierdoor ging het kompres wat ik eroverheen gelegd had tegen het lekken van het wondvocht, alsnog heel erg kleven en dat was pijnlijk! Ook geen succes dus...

 

Ik houd jouw aanbod om mee te kijken graag in gedachten. Mocht het bezoek aan de huisarts morgen niks opleveren, dan meld ik me weer!

Ben in elk geval blij dat ik deze stap gezet heb..

Is goed meid, dan hoor ik het wel van je :35: 

Goed dat er misschien een wondverpleegkundige ingezet gaat worden, want het is echt wel nodig dat er iets gaat veranderen in het beleid, lijkt mij. Een totale switch is vaak heel goed voor de wond.

Heel veel succes morgen en anders stuur je me maar een pb he, dat is voor mij het makkelijkst :) 

 

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Wens2017:

Watten in/op open wonden lijkt me idd geen prettig idee.... maar als de verpleegkundige heeft gezegt dat je die mepitel direct op de wond moet doen dan kun je dat advies opvolgen toch? Ik heb hier ook wel gelezen over medicinale honing misschien kun je je daar in verdiepen om te kijken of t bij jou past? Ik weet er onvoldoende van om echt advies te geven.... lijkt me heel naar steeds dat wondvocht en wonden die niet sluiten.... helaas lijkt dat vaker voor te komen bij een borstverkleining als ik t zo lees op t forum.... heel veel sterkte en succes gewenst! Oh misschien kun je een vragen of je pc er een blik op wil werpen?

@Wens2017, die medicinale honing heb ik idd ook naar gekeken, lijkt me best een goede optie, is niet goedkoop overigens... 

De plastisch chirurg heeft het een paar keer gezien, maar zij vond het allemaal niet verontrustend en zegt steeds dat het allemaal goed komt. Makkelijk praten natuurlijk als je niet zelf in die situatie zit.

Danj je wel voor je reactie en het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich ook fijn toch als de pc zegt dat het goed komt? Uiteraard is t heel vervelend, ik heb geen idee wat die medicinale honing kost maar misschien is het het proberen waard... kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken maar heb er hier goede dingen over gelezen... wss wel eerst overleggen met je pc of de verpleegkundige... succes! Hopelijk geneest t snel en dat je hier vreselijk van baalt is heel begrijpelijk hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een pech. We houden er rekening voor we het traject in gaan maar hopen dat het ons niet overkomt. Je wonden klinken een stuk groter als de mijn was. Ik kon het wel dicht kijken! Ik heb destijds dagelijks een uurtje gelucht en vette gaas gebruikt met een steriel gaasje erop. Met badedas groen onder de douche. Mijn pc stelde mij ook gerust, ook dat is een van de dingen die het geneesproces gespoed, probeer jezelf er niet te druk over maken. Veel eiwitten eten en pak je rust. Ik weet nog dat ik doodmoe was.  Inmiddels ziet het er bij een stuk beter uit. Foto's van mijn wond staan tussen de complicaties. Hopelijk hersteld het snel bij je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LiaLa, dat dicht kunnen kijken herken ik voor 200%, hahaha!! Ik word er echt niet goed van. Het luchten probeer ik ook te doen maar voor nu is het beleid even omgegooid; de huisarts heeft er naar gekeken en de boel ingepakt met vette gazen en zilver sulfadiazinezalf. Het moet er op blijven zitten tot dinsdag, dan heb ik een afspraak met de wondverpleegkundige, hopelijk gaat dat allemaal helpen!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2018 om 19:53 zei Chinagirlmom:

@LiaLa, dat dicht kunnen kijken herken ik voor 200%, hahaha!! Ik word er echt niet goed van. Het luchten probeer ik ook te doen maar voor nu is het beleid even omgegooid; de huisarts heeft er naar gekeken en de boel ingepakt met vette gazen en zilver sulfadiazinezalf. Het moet er op blijven zitten tot dinsdag, dan heb ik een afspraak met de wondverpleegkundige, hopelijk gaat dat allemaal helpen!!!!!

 

Ik denk zeker dat als het op deze manier ingepakt wordt het ten goede beïnvloed. Het dicht kijken geeft best veel stress. Achteraf besef ik e dat des te meer. Hopelijk zie je een groot verschil a.s dinsdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei LiaLa:

 

Ik denk zeker dat als het op deze manier ingepakt wordt het ten goede beïnvloed. Het dicht kijken geeft best veel stress. Achteraf besef ik e dat des te meer. Hopelijk zie je een groot verschil a.s dinsdag.

@LiaLa, helaas, gazen zijn er alweer af. Er begon ineens zóveel troep te lekken, de wonden verweekten helemaal! Dat kan niet de bedoeling zijn, nu maar hele weekend aan de lucht laten drogen. Ik weet het niet meer. Morgen maar weer naar de huisarts...

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden zei Chinagirlmom:

@LiaLa, helaas, gazen zijn er alweer af. Er begon ineens zóveel troep te lekken, de wonden verweekten helemaal! Dat kan niet de bedoeling zijn, nu maar hele weekend aan de lucht laten drogen. Ik weet het niet meer. Morgen maar weer naar de huisarts...

Jeetje meid, dat is zeker niet de bedoeling.. 

Ik heb zelf het idee dat het beter is om een wondbeleid toe te passen waarbij je twee maal daags verschoond.. Maar eerst maar eens even afwachten wat de wondverpleegkundige zegt.. 
Hoop dat die een goed beleid met je gaat afstemmen, en misschien is het handig dat je wond dan adhv dat beleid, verzorgd gaat worden door een verpleegkundige? (Thuiszorg)
Wel liefst niet elke dag 2 keer een andere verpleegkundige, want dan kun je het zelf nog beter in de gaten houden ;) Maar als ze je continuïteit kunnen bieden, is het misschien een optie?

 

Succes meid!

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Chinagirlmom:

@LiaLa, helaas, gazen zijn er alweer af. Er begon ineens zóveel troep te lekken, de wonden verweekten helemaal! Dat kan niet de bedoeling zijn, nu maar hele weekend aan de lucht laten drogen. Ik weet het niet meer. Morgen maar weer naar de huisarts...

@Chinagirlmom heb je @best_boobie al eens laten meekijken?

Wat erg. En zeker terug naar je PeeCee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2018 om 19:53 zei Chinagirlmom:

@LiaLa, dat dicht kunnen kijken herken ik voor 200%, hahaha!! Ik word er echt niet goed van. Het luchten probeer ik ook te doen maar voor nu is het beleid even omgegooid; de huisarts heeft er naar gekeken en de boel ingepakt met vette gazen en zilver sulfadiazinezalf. Het moet er op blijven zitten tot dinsdag, dan heb ik een afspraak met de wondverpleegkundige, hopelijk gaat dat allemaal helpen!!!!!

 

Ik dacht toch echt dat ik hierop al gereageerd had! Hopelijk geeft het je rust in je hoofd nu je er niet telkens naar kunt kijken. Minder stress bespoedigt het proces. Succes morgen. Laat maar weten hoe het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Chinagirlmom:

@LiaLa, helaas, gazen zijn er alweer af. Er begon ineens zóveel troep te lekken, de wonden verweekten helemaal! Dat kan niet de bedoeling zijn, nu maar hele weekend aan de lucht laten drogen. Ik weet het niet meer. Morgen maar weer naar de huisarts...

 

Ach jee, zo raak je nog verder van huis. Een wond verpleegkundige klinkt goed. Maar misschien is terug gaan naar de chirurg ook raadzaam. In de kliniek zijn ze toch meer ervaren met dit soort wonden. Sterkte. Ik hoop dat het snel de goed kant op gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.