Ga naar inhoud

Crossfitters en krachttraining fanaten gezocht


Gast Fna88

Aanbevolen berichten

  • Reacties 111
  • Created
  • Laatste Reactie

Hoi Meiden,

 

Ik ben inmiddels 8 maanden PO en was voor de operatie een fanatieke crossfitter. Waar ik voornamelijk goed in was waren de workouts aan de bar, dus pullups, muscle ups maar ook toes to bar en knees to elbows. Ik heb crossfit na 3 maanden weer opgepakt maar überhaupt hangen aan de bar ging toen al niet.

 

Zijn er hier meiden op het forum die al zijn geopereerd en dual plane hebben en crossfit of andere oefeningen aan de bar doen? Ik probeer deze oefeningen weer langzaam op te bouwen maar ik kan niet eens een pullup, ik heb totaal geen kracht meer en als ik het probeer heb ik het gevoel dat mijn protheses in m'n spieren snijden. Ik stop elke keer als ik dit voel.

 

De assisted pullup gebruiken en een powerband gaat wel weer goed, maar ik kon makkelijk 8 strict pullups achter elkaar maar dat gaat nu dus echt niet. Ik twijfel toch of het überhaupt schadelijk is voor de protheses/borstspieren. Mijn PC heeft aangegeven dat ik na de operatie alles weer kon doen en mij ook het advies gegeven wat je veelal leest; langzaam opbouwen, na 6 weken pas en na 3 maanden weer crossfitten.

 

Heeft iemand hier dus ervaring mee? @Rocker is dit herkenbaar voor jou? 

 

Gr, Lucy

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lucy89 Hee, sorry voor de wat latere reactie.
Maar dit is voor mij inderdaad herkenbaar, ik doe dan geen crossfit maar paaldansen en krachttraining. Is ook wel redelijk vergelijkbaar met dingen aan een bar, optrekken/muscle ups.


Dat gevoel van die protheses met die borstspier heb ik vrij lang gehad, heb daarom oefeningen die dit veroorzaakten ook wel wat langer vermeden. Als ik door ging dan had ik de dagen erna wel last, dat alles weer wat hard werd en samentrok en dat leek me niet goed. 
Net als jij begonnen met assisted pullup en resistance bands, merk dat ik wel steeds minder "hulp" nodig heb en dat die borstspier ook niet meer zo klooit als in het begin. Verwacht in de zomer dit weer zonder accessoire te kunnen doen, ben misschien iets voorzichtiger dan anderen.

 

Aan de andere kant zijn er bij mij naar verhouding grotere protheses in gegaan dan de gemiddelde dame van het forum. Meeste krijgen toch 350 of 400, ik kreeg 500... bij een strakke ontwikkelde borstspier. 
Denk dat het niet schadelijk is mits het goed opgebouwd word, mijn chirurg zei dat ik die spieren weer als "nieuwe" spieren moest zien en niet als na bijvoorbeeld een blessure dat je nog een bepaald niveau houd. 

 

Het is frustrerend, ik ken het, sta ook geregeld tijdens een les mezelf uit te foeteren en te mopperen dat ik "zelfs dit niet meer kan". Anderzijds gaat de vooruitgang ook weer sneller dan toen ik "nieuw" begon met sporten omdat je de techniek al wel beheerst. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rocker thanks voor je uitgebreide verhaal:)

 

Ik denk dat paaldansen nog wel wat zwaarder is omdat je continue aan de paal/bar hangt.

 

Maar herkenbaar dus, ik maakte mij al zo druk over dat gevoel omdat ik nu 2 maandjes bezig ben met opbouwen. 

 

Maar wat jouw pc zegt zo voelt t ook echt. Of er gewoon totaal geen kracht meer in mn borstspieren zitten. En ik heb afgelopen woensdag best wel veel geprobeerd aan de bar en dat gevoel is vandaag pas weggetrokken.

 

Het is indd heel frustrerend dat je andere mensen bepaalde oefeningen ziet doen wat je voor de operatie makkelijk kon maar nu echt niet gaat. En dat ik zo bang ben en tegelijk voorzichtig houdt mij ook heel erg tegen. En tijdens een crossfit lesje kan ik ook niet even roepen ja die protheses voelen raar:136:

 

Maar goed om te weten dat ik wel gewoon door kan gaan met opbouwen van deze oefeningen. Ik heb namelijk even getwijfeld om het misschien wel te laten omdat het schadelijk zou kunnen zijn. Maar mijn pc zei nogmaals dat ik deze oefeningen gewoon rustig weer kan opbouwen.

 

Xxx Lucy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames die al 6 weken of langer PO zijn ik heb een vraagje aan jullie, ik sprak vanmiddag mijn voedingscoach en ze heeft me behoorlijk afgeschrokken betreft sporten weer oppakken straks na de 6 weken po. Als ik haar moet geloven kan ik beter niet beginnen met meteen 3x per week sporten. En mag ik alleen maar een half uurtje op de crosstrainer en of fiets???  hebben jullie een personal trainer in de arm genomen voor advies? of gewoon gegaan en zelf aanvoelen wat wel en niet lukt.

 Ik ben er van geschrokken na 2 weken niks doen ben ik alweer aan het uitzakken en begrijp me niet verkeerd hoor ik heb het er voor over. Alles voor een goed herstel maar na 2 jaar knokken om 36 kilo af te vallen ben ik wel enorm gemotiveerd om zsm weer terug in vorm te komen hierna..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fna88 Ik ben zelfs pas na 12 weken weer wat gaan proberen, sowieso gaat het sporten in het begin niet zoals vanouds. Je moet het echt weer opbouwen. 
Vind het heel knap dat je 36kg bent afgevallen, snap je heel goed want ben zelf ook zoveel afgevallen, maar je gaat echt dat herstel nodig hebben anders heb je straks weer een operatie omdat er iets niet goed geheeld is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2018 om 22:56 zei Fna88:

Dames die al 6 weken of langer PO zijn ik heb een vraagje aan jullie, ik sprak vanmiddag mijn voedingscoach en ze heeft me behoorlijk afgeschrokken betreft sporten weer oppakken straks na de 6 weken po. Als ik haar moet geloven kan ik beter niet beginnen met meteen 3x per week sporten. En mag ik alleen maar een half uurtje op de crosstrainer en of fiets???  hebben jullie een personal trainer in de arm genomen voor advies? of gewoon gegaan en zelf aanvoelen wat wel en niet lukt.

 Ik ben er van geschrokken na 2 weken niks doen ben ik alweer aan het uitzakken en begrijp me niet verkeerd hoor ik heb het er voor over. Alles voor een goed herstel maar na 2 jaar knokken om 36 kilo af te vallen ben ik wel enorm gemotiveerd om zsm weer terug in vorm te komen hierna..

Wat heeft je PC voor advies gegeven? Daar zou ik voornamelijk naar luisteren. Nio gaf mij 3 weken dat ik weer licht cardio mocht, 6 weken benen buik en pas 3 maanden bovenlichaam... en dan rustig opbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pc was veel positiever dan ik had gedacht, ik mag rustig benen billen trainen en fietsen zolang ik geen kracht zet op mijn armen / borst. Ik heb een afspraak gemaakt bij de fysio die tevens ook op mijn sportschool crossfit les geeft. Die ga ik alles vertellen en zo samen een schema maken wat ik wel en niet mag doen op welke apparaten. Zo negatief als de voedingscoach was, zo positief was de pc dus eigenlijk. Tuurlijk ga ik niet met gewichten gooien en rennen maar beetje lunges maken of een kleine squat ofzo kan geen kwaad zolang mijn rug recht blijft. Ik zal het donderdag wel horen van de fysio :) Het heeft me iig wel gerust gesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

14 weken po... inmiddels doe ik sinds 12 weken po alweer bovenlichaam (met uitsluiting van borst) trainen. en het gaat prima. Zit vwb benen/billen alweer helemaal op m'n oude nivo en bovenlichaam gaat ook de goede kant op. 

 

De eerste keer bovenlichaam was wat onwennig... dan denk je dat je van alles voelt. Maar is me verder reuze meegevallen. Totaal geen bijzonderheden te vermelden. Dus so far so good.... :D

 

:35:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.