Ga naar inhoud

mariposa : 23 maart 2018 : Dr. De Baerdemaeker/Professor Hamdi : UZ Brussel/Jette


Aanbevolen berichten

Hoi

Mijn naam is Mariposa en kom uit België. Ik ben 34 jaar en zit verveeld met een complexe situatie.
17 jaar geleden werd ik geopereerd in UZ Leuven aan zowel tubereuze alsook ongelijke borsten (lees AA cup links en B cup rechts). Ik kreeg prothèses van het type Mc Ghann in 180cc en 230cc en een tepelcorrectie aan beide borsten. Naarmate de jaren vorderde begon mijn rechterborst capselvorming te vertonen en sinds 8 jaar zware capselcontractie met een lamme arm en nog meer pijnlijke ongemakken tot gevolg. Mijn borsten ogen erg onnatuurlijk en rechts is het duidelijk zichtbaar dat de borst capselcontractuur heeft. Deze staat er bol en samengetrokken. Ook mijn tepels wijzen onnatuurlijk naar buiten.


Enkele maanden geleden nam ik de beslissing om met een pc samen een oplossing te zoeken en alles werd in gang gezet tot terugbetaling van het ziekenfonds. Na lang wachten kwam het verdict dat ik voor beide borsten een terugbetaling krijg, goed nieuws dus. Maar bij de laatste afspraak (vrijdag 19/01/2018) nam de pc de beslissing om bij de operatie voor beide borsten 265cc te gebruiken bij de operatie in februari. Iets wat me ontzettend zorgen baart want op dit moment zijn mijn beide borsten wel gelijk ondanks de capselcontractie rechts. Volgens de pc is dit omdat de borst met capselvorming dient weggeschraapt te worden en ze anders zouden gaan hangen. Ook speelt het feit dat ik 1m59 ben en 48kg weeg, mij lijkt 265cc dan wel erg groot en het lukt me niet goed om hier een beeld van te vormen. Volgens de pc zou dit verschil niet erg groot zijn maar ik vind mijn borst met 230cc al erg groot ogen voor mijn lichaamsbouw en een borstvergroting is niet mijn bedoeling.

Daarnaast zou de tepelreconstructie later plaatsvinden (iets wat ik wel begrijpen kan).
Het heeft me jaren geduurd om mijn borsten te aanvaarden, en op dit moment maakt het me ontzettend bang dat ze nog lelijker en onnatuurlijker ogen na een eventuele operatie zoals de pc me aanraadde. Het lijkt wel alsof ik terug naar af ga door te kiezen voor ongelijke en grotere borsten. Ik begrijp zijn visie helemaal niet en kan me er ook niet in vinden.

Mijn borsten hoeven geen tweeling te zijn, maar mochten ze er iets of wat uitzien als zussen zou dat ook fijn zijn. Twee iets of wat natuurlijk ogende borsten is toch niet zo erg veel gevraagd, of toch?


Om toch een andere opinie te horen maakte ik vanmorgen een afspraak bij zowel een pc in Aalst (08/02/2018) alsook eentje in UZ Brussel (31/01/2018). Nu blijkt ook dat de goedkeuring die ik kreeg voor de herimplanties enkel geldt voor de pc die de aanvraag deed. Indien ik toch zou kiezen voor een andere pc dien ik weer helemaal opnieuw te beginnen met de aanvraag in te dienen en hier geruime tijd op te wachten. Maar intussen vreet naast de pijn ook de stress aan me en lijk ik het vertrouwen kwijt te zijn.
Wat denken jullie? Heeft er iemand ervaring met een herimplantatie borstimplantaat na tuberueze en ongelijke borsten?

Enige raad misschien?  
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mariposa

 

Hoi hoi,

 

Het klopt inderdaad dat als je naar een andere pc gaat, dat er opnieuw een aanvraag gedaan moet worden voor vergoeding, dit kan dan enkele weken duren.

 

Ik denk zelf dat het het belangrijkste is dat jij je goed voelt bij een pc, er vertrouwen in hebt, en als je nu zo ontzettend twijfelt, zou ik zeker naar de andere consulten gaan.

Het is toch weer een operatie en je moet dan ook niet over 1 nacht ijs gaan, je moet er zelf voor de volle 100 % achter staan, zo niet, dan moet je echt naar je gevoel luisteren.

 

Overmatige kapselvorming doet zeker zeer, maar juist ook het feit dat je tubulaire borsten hebt, maakt de operatie net iets ingewikkelder.

Je borsten zijn nu gelijk omdat er een verschillend aantal cc inzit, en vraag gewoon ook goed na bij de andere pc's wat hun advies zou zijn qua cc, zodat je wel weer gelijke borsten gaat krijgen.

 

Wel is het zo dat je soms idd iets meer cc moet plaatsen om de borst netjes op te vullen, mede ook doordat je deze protheses toch al flink wat jaren hebt, en de huid is opgerekt, en vaak is het met tubulaire borsten dan zo dat de tepel ook een andere vorm gaat krijgen, die kan dan iets platter gaan worden.

Nu moet je niet helemaal alleen naar de cc kijken, dit zegt soms weinig, want iedere prothese heeft een andere breedte en projectie.

 

Vraag ook aan de andere pc's of het mogelijk is dat er verschillende maten protheses worden besteld, en dat de pc dus op de operatie tafel gaat kijken wat het mooiste resultaat gaat geven zodat het toch zusjes gaan worden.

Want er zijn genoeg pc's die dat zo doen.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar ik zeg altijd, bij twijfel, niet doen.

 

x

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dokter Van Eeckhout in Aalst heeft bij men zusje echt mooie borsten gemaakt vanaf haar tubulaire voorsituatie. Hij lijkt me ook iemand die eerder kleiner en natuurlijk prefereert. Is ook echt een hele lieve zachte man. 

 

Ga zeker bij iemand die je vertrouwt en waar je je 100% goed bij voelt. 

Wel heel vervelend van die aanvraag dan wel...maar beter een goed resultaat he. 

 

Kan je mss je oude dossier opvragen bij je vorige pc van zoveel jaar geleden? Mss hebben ze daar nog de metingen van je oorsprongkelijke situatie?

 

Heel veel succes nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Desert-Rose:

 

 

Ontzettend bedankt voor de duidelijke uitleg! Het lukt me al iets beter het een plaats te geven.
Zolang ik het niet volledig snap en er niet volledig achtersta ga ik er niet mee door, borsten zijn net iets te belangrijk om zomaar te aanvaarden wat een pc je oplegt.
Ik wacht even de afspraken met de twee overige pc's af en herneem alles daarna.

Nogmaals oprecht bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Eecc15il:

Dokter Van Eeckhout in Aalst heeft bij men zusje echt mooie borsten gemaakt vanaf haar tubulaire voorsituatie. Hij lijkt me ook iemand die eerder kleiner en natuurlijk prefereert. Is ook echt een hele lieve zachte man. 

 

Ga zeker bij iemand die je vertrouwt en waar je je 100% goed bij voelt. 

Wel heel vervelend van die aanvraag dan wel...maar beter een goed resultaat he. 

 

Kan je mss je oude dossier opvragen bij je vorige pc van zoveel jaar geleden? Mss hebben ze daar nog de metingen van je oorsprongkelijke situatie?

 

Heel veel succes nog!

Hoi! Dank je voor je reactie!
Het volledig dossier had ik enkele maanden geleden al bij mekaar gezocht.
Ik houd de pc die je voorstelt zeker in het achterhoofd, dank je! Net omdat ik erg fijn gebouwd ben lijken twee brede ronde schijven echt verschrikkelijk qua verhouding met mijn lichaam. Dat gevoel heb ik nu al met mijn 230cc dus iemand die het ook voor wat kleiner heeft is een pluspunt. Toch snap ik de uitleg van Desert Rose ook wel en klinkt het op haar manier erg logisch en duidelijk.
Ik denk dat ik vooral problemen heb met het feit dat ik er geen controle over heb en iemand moet vertrouwen met iets wat me erg gevoelig maakt, mijn borsten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoi Mariposa,

 

ik kan je helaas geen advies geven wbt hetgeen wat je het beste kan doen,maar wens je heel veel sterkte met je keuze!

Ik laat zelf mijn protheses verwijderen en neem geen andere, dit omdat ik ook pijn ervaar in mijn linkerborst...PC zegt geen kapselvorming, andere PC zegt lichte kapselvorming...dat brengt me bij een vraag aan jou en misschien ook andere die dit lezen: Heb jij de pijn altijd ervaren in je gehele borst of op een specifieke plek? of werd het naarmate de kapselvorming erger werd wel je hele borst?

 

Gr,

 

Sjaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Dag dames

 

De kogel is door de kerk. Na zowel een tweede alsook een derde opinie gehoord te hebben kan ik eindelijk met een gerust hart uitkijken naar de komende operatie op 23/03/18.

Even recapituleren:  Pc 1stelde voor om van 230 cc links en 180 cc rechts, naar 265cc te gaan om dan in een volgende operatie de tepels opnieuw op hun plaats te zetten.

Volgens de pc's van zowel de tweede alsook de derde opinie (UZ Jette) raadde me dit ten stelligste af omdat mijn huid hier te dun voor blijkt te zijn en ik achteraf nog verder van huis zou zijn. Beide stelde voor om anatomische implantaten retropectoraal te plaatsen .Omdat men voor iets kleinere implantaten gaat zullen de tepels uiteindelijk op een natuurlijkere plaats vallen en naar voor wijzen ipv naar een vreemde plaats zoals ze nu doen. Blijkbaar komt dit ook omdat de pc in 2001 te grote implantaten koos en daardoor de tepels naar buiten wijzen.

 

Daarnaast een lipofilling van de bovenbenen naar het bovenste deel van de borst om alles er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien en eventueel wat overtollige huid zal weggesneden worden om de huid op te spannen zonder deze te beschadigen. Iets wat ik eerder niet voor mogelijk achtte omdat ik 1,58m ben en 47kg weeg. Toch blijk ik aan de bovenbenen genoeg vet te hebben om de opvulling te doen.

Het ziekenfonds zal de kosten van de herplaatsing op zich nemen, de lipofilling en een enkel ereloon zijn voor mijn kost. Iets wat ik met alle plezier betalen zal, want ik weet dat deze pc me begrijpt in hetgeen ik aanvaardbaar vind voor mezelf.

Namen van pc's wil ik niet noemen maar mocht je het graag weten mag je me steeds een berichtje sturen.

 

 

Ondanks de zenuwen en de angst kijk ik er ook echt wel naar uit. Hopelijk kan ik voor het eerst in 16 jaar een pijnloze borst ervaren, en voor het eerst in mijn leven mijn borsten accepteren!!!

 

 





 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎10‎/‎02‎/‎2018 om 19:01 zei Sjaantje80:

 

Hoi Sjaan

 

Ik herinner me nog goed dat ik na mijn eerste operatie in 2001 al snel pijn had aan mijn rechterborst die niet verdween. Negen maanden na de eerste operatie werd er een capsulotomie uitgevoerd rechts (en een verhoging van de inframammaire plooi). Enkele maanden later werd de borst weer wat harder en pijnlijker. Naarmate de jaren verstreken werd de rechterborst steeds harder en pijnlijker. In 2011 besloot ik dan maar naar de pc te gaan die me voorheen geopereerd had, maar volgens hem was alles in orde en was de pijn normaal...
Daar ben ik dan nog tot 2017 mee blijven lopen tot deze pc zei dat ik baker 3 heb qua capselvorming. 
De pijn verschilt, met momenten was/is het de hele borst die brand, trekt, drukt. Op andere momenten is het een bepaald deel van de borst, maar niet altijd hetzelfde plekje dat pijn doet. Na jaren van capselvorming begint de hele rechterkant van mijn lichaam pijn te doen. Stekende pijn in de rechterarm, slapende vingers, pijn in schouder en nek, tandpijn, oorpijn, pijn in been en dat allemaal enkel aan de rechterkant. Nachtelijk zweten zonder enige reden, maag- en darm last en slaapproblemen.
Volgens de pc kunnen deze symptomen van de capselcontractie komen, maar ze kan niet garanderen dat de pijn volledig verdwijnt na de komende operatie. Ik ben er alvast rotsvast van overtuigd dat de pijn en alle bijkomende ongemakken zullen beteren nadat deze oude implantaten verwijderd zijn.
Helaas is het voor mij geen optie om ze enkel te verwijderen door de tubereuze voorgeschiedenis. Maar ik begrijp je volledig!!!

Waar zit bij jou de pijn? Heb je naast de pijn nog lichamelijke klachten?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hoi Mariposa,

 

Sorry voor mijn late reactie.

Wat een ellende voor je joh en wat vreselijk dat je ivm je voorgeschiedenis niet echt de optie hebt om ze te verwijderen :-(

Ik heb het aan mijn linkerborst, de bovenkant. Pc en ook de huisarts zeggen dat dit mijn eigen weefsel is, maar dat dit normaal voelt. Huisarts zei wel dat de pijn kan komen omdat de rand vd prothese tegen dit weefsel ' drukt' ,ze voelde geen   rarigheid.ik ben ervan overtuigd dat dit idd de rand is, of dit nou kapselvorming is of niet dat weet ik niet.

Ook ik heb meer klachten aan de linkerkant, bijna dezelfde als jou! Dat is wel apart..in de loop vd jaren verergeren ze. Is: pijn in arm, tandenpijn, darmen,oorpijn,kaaklijn,haarlijn... allemaal links. Moeilijk slapen en nachtelijk zweten heb ik niet.

Het is toch wat....

Bij mij gaan ze eruit, maar ben bang voor het resultaat..maar gezondheid is het belangrijkste....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
Op 29/03/2018 om 20:04 zei Sjaantje80:

Hoi Mariposa,

 

Sorry voor mijn late reactie.

Wat een ellende voor je joh en wat vreselijk dat je ivm je voorgeschiedenis niet echt de optie hebt om ze te verwijderen :-(

Ik heb het aan mijn linkerborst, de bovenkant. Pc en ook de huisarts zeggen dat dit mijn eigen weefsel is, maar dat dit normaal voelt. Huisarts zei wel dat de pijn kan komen omdat de rand vd prothese tegen dit weefsel ' drukt' ,ze voelde geen   rarigheid.ik ben ervan overtuigd dat dit idd de rand is, of dit nou kapselvorming is of niet dat weet ik niet.

Ook ik heb meer klachten aan de linkerkant, bijna dezelfde als jou! Dat is wel apart..in de loop vd jaren verergeren ze. Is: pijn in arm, tandenpijn, darmen,oorpijn,kaaklijn,haarlijn... allemaal links. Moeilijk slapen en nachtelijk zweten heb ik niet.

Het is toch wat....

Bij mij gaan ze eruit, maar ben bang voor het resultaat..maar gezondheid is het belangrijkste....

Hoi Sjaan

Ondertussen is bij mij de operatie achter de rug (6weken PO) en ik durf echt zeggen dat de uitstralingspijn grotendeels verdwenen is. Het zal nog even duren eer dat volledig weg is maar ik hoop op het beste. 

Ik werd geopereerd in UZ Jette door Dokter De Baerdemaeker en Professor Hamdi. Ze hebben echt een wonder verricht, en mijn borsten zien er voor het eerst in mijn leven normaal en natuurlijk uit. 

Het resultaat is prachtig (al zeg ik het zelf!). En een niet onbelangrijk gegeven, ik heb voor het eerst sinds 17 jaar opnieuw gevoel in mijn rechtertepel!
Het werden Polyutheraan protheses van Polytech (welk model ontglipt me even). Deze voelen wat steviger maar de kans op kapselvorming is veel kleiner.
Ook vroeg de Professor me om mijn ervaringen te willen delen met iemand die me contacteren gaat. Hij is bezig met iets voor vrouwen die denken dat er geen hoop meer is voor hun geval. 

Naast alle lichamelijke ongemakken die nu grotendeels al verdwenen zijn, is het psychologische en emotionele aspect van dit gegeven een erg zware scepter boven ons hoofd en zeker niet te onderschatten. 

Houdt je ons een beetje op de hoogte over wanneer ze er uit gaan en hoe jij jezelf er bij voelt? Misschien is mijn verhaal een opsteker voor jou om nog eens te gaan luisteren bij de buren?

Lieve groet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...
Op 22-1-2018 om 17:31 zei Eecc15il:

Dokter Van Eeckhout in Aalst heeft bij men zusje echt mooie borsten gemaakt vanaf haar tubulaire voorsituatie. Hij lijkt me ook iemand die eerder kleiner en natuurlijk prefereert. Is ook echt een hele lieve zachte man. 

 

Ga zeker bij iemand die je vertrouwt en waar je je 100% goed bij voelt. 

Wel heel vervelend van die aanvraag dan wel...maar beter een goed resultaat he. 

 

Kan je mss je oude dossier opvragen bij je vorige pc van zoveel jaar geleden? Mss hebben ze daar nog de metingen van je oorsprongkelijke situatie?

 

Heel veel succes nog!

@Eecc15il Super leuk voor je zusje. Heeft ze hier een terugbetaling voor gekregen? Hoe viel de operatie voor haar mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.