Ga naar inhoud

Verhoogd risico op lymfeklierkanker door borstimplantaat?? ALCL


Aanbevolen berichten

  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste Reactie
9 minuten geleden zei Karin1985:

Onderstaand artikel kwam ik tegen en ik schrok hiervan. Wie heeft hier meer info over?? @best_boobie misschien?? 

 

https://www.ad.nl/wetenschap/vrouw-met-borstimplantaten-heeft-meer-kans-op-lymfeklierkanker~aa451997/

Hoi hoi

Dit is al jaren een vermoeden, en ik wil het niet weer badineren, maar het is een artikel dat je goed moet lezen.. 

Het gaat er dus om, dat vrouwen MET implantaten, een kans hebben van 1 op 35000 dat ze deze vorm van kanker krijgen... 

Ik zal het vergelijken met de kans op het krijgen van longkanker bij rokers. Ik kom namelijk het volgende tegen:
Uit onderzoek blijkt dat van 18% van de rokers die overlijden, longkanker de belangrijkste doodsoorzaak is. Niet-rokers sterven slechts in 2% van de gevallen aan deze vorm van kanker. Van de 100.000 manlijke rokers tussen de 35 en 69 jaar, krijgen jaarlijks circa 200 personen longkanker. Bij de niet rokers zijn dit er slechts 8!

De kans op ALCL als je borstimplantaten hebt, is dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kleiner dan de kans op longkanker als je rookt.. 

Nogmaals, ik wil het niet badineren, maar als je het in procenten gaat vergelijken met andere ziekten, of met hoeveel kans je maakt om bij een ongeval betrokken te raken in een mensenleven, dan denk ik dat je toch veel zaken relatief kunt bekijken :)
Misschien relativeer ik gewoon te veel, of sta ik te nuchter in het leven. Maar iedereen kan iets overkomen..

Als je in de zoekbalk zoekt naar ALCL, zul je zien dat er een paar topics over bestaan. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd, of er daadwerkelijk iemand met ALCL bij was... 

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei best_boobie:

Hoi hoi

Dit is al jaren een vermoeden, en ik wil het niet weer badineren, maar het is een artikel dat je goed moet lezen.. 

Het gaat er dus om, dat vrouwen MET implantaten, een kans hebben van 1 op 35000 dat ze deze vorm van kanker krijgen... 

Ik zal het vergelijken met de kans op het krijgen van longkanker bij rokers. Ik kom namelijk het volgende tegen:
Uit onderzoek blijkt dat van 18% van de rokers die overlijden, longkanker de belangrijkste doodsoorzaak is. Niet-rokers sterven slechts in 2% van de gevallen aan deze vorm van kanker. Van de 100.000 manlijke rokers tussen de 35 en 69 jaar, krijgen jaarlijks circa 200 personen longkanker. Bij de niet rokers zijn dit er slechts 8!

De kans op ALCL als je borstimplantaten hebt, is dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel kleiner dan de kans op longkanker als je rookt.. 

Nogmaals, ik wil het niet badineren, maar als je het in procenten gaat vergelijken met andere ziekten, of met hoeveel kans je maakt om bij een ongeval betrokken te raken in een mensenleven, dan denk ik dat je toch veel zaken relatief kunt bekijken :)
Misschien relativeer ik gewoon te veel, of sta ik te nuchter in het leven. Maar iedereen kan iets overkomen..

Als je in de zoekbalk zoekt naar ALCL, zul je zien dat er een paar topics over bestaan. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd, of er daadwerkelijk iemand met ALCL bij was... 

xxx BB

Helemaal mee eens. Als we alles moeten laten wat enigszins risico met zich meebrengt (ook niet meer eten omdat ons voedsel bijvoorbeeld bewerkt is) dan kunnen we beter onder een glazen stolp gaan zitten..... en dan gaan we dood omdat we geen zuurstof genoeg krijgen :45:.

We leven maar één keer, dus maak er maar wat van hoor. Het leven is één groot feest, maar we moeten zelf de slingers (en in ons geval de ballonnen) ophangen. Geniet gewoon lekker van het leven.... dood gaan we toch wel een keer. Dat is de enige zekerheid die we hebben in ons leven. 

Amen!

 

XXX Jaydee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond!

 

Ik heb het inderdaad net op nieuwsuur gezien en dacht 'ik ga gelijk naar jullie toe'. 
Ik baalde een beetje van dit bericht omdat ik net zover ben dat ik mijn operatie ga doen, ik heb volgende week nog een consult en dan in april wil ik het laten doen...

 

ondanks het verhaal van hier boven, waarin ook wordt uitgelegd dat het een kleine kans is vind ik zulk nieuws altijd zo naar.... Ben het wel met jullie eens hoor daar niet van! Maar in eerste instantie denk ik altijd 'gatver wat k..t.' zo'n verhaal maar later als ik dit van jullie lees en het kan relativeren denk ik altijd maar 'dat zien we tegen die tijd wel weer'.

 

Bij nieuwsuur werd er ook alleen maar gesproken over vrouwen vanaf 50 tot 75

 

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei L.HR:

Goedenavond!

 

Ik heb het inderdaad net op nieuwsuur gezien en dacht 'ik ga gelijk naar jullie toe'. 
Ik baalde een beetje van dit bericht omdat ik net zover ben dat ik mijn operatie ga doen, ik heb volgende week nog een consult en dan in april wil ik het laten doen...

 

ondanks het verhaal van hier boven, waarin ook wordt uitgelegd dat het een kleine kans is vind ik zulk nieuws altijd zo naar.... Ben het wel met jullie eens hoor daar niet van! Maar in eerste instantie denk ik altijd 'gatver wat k..t.' zo'n verhaal maar later als ik dit van jullie lees en het kan relativeren denk ik altijd maar 'dat zien we tegen die tijd wel weer'.

 

Bij nieuwsuur werd er ook alleen maar gesproken over vrouwen vanaf 50 tot 75

 

X

Ik begrijp dat helemaal hoor!! 

Ik denk wel, dat als ze gaan onderzoeken naar bij welke merken het het meeste voorkomt, dat ze gaan zien dat de meeste problemen hiermee, ontstaan zijn door 1 of 2 merken.. Ik ga hier niet verder op in, want wil geen elk merk afkraken zolang er geen bewijs van is. Maar mijn ervaring hier op het forum, doet het vermoeden rijzen, dat er 1 of 2 merken achter zitten die 75% van de gevallen voor hun rekening krijgen... 

De kans op ALCL neemt toe, naarmate een prothese langer in je lichaam zit (daarom wordt ook vaak het advies gegeven om na 10-15 jaar je prothesen te laten controleren) en nu blijkt dus ook, naarmate je ouder wordt. Ik haal niet uit hun onderzoek of dat dus mensen zijn die hun prothesen al 25-30 jaar in hun lijf hebben, of dat het mensen zijn die al hun 2e of 3e prothese hebben, op hun 50e? 60e?

Het gaat trouwens, voor zover ik dat in eerdere artikelen gelezen heb over ALCL, over de geruwde prothesen. Mijn gevoel is, dat de meest geruwde of getextureerde prothesen, de grootste boosdoener zullen zijn.. 

Denk er gewoon goed over na meid, maar probeer je ook niet gek te laten maken door de media. 
Ze hebben het op nieuwsuur erover dat er 200.000 mensen in nederland zijn met borstimplantaten (als ik het met mijn halve oor goed gehoord heb) Ik denk dat minimaal het dubbele aantal een betere inschatting is. Wie kan in Nederland weten dat ik een bv heb laten doen, als ik dat bij een privékliniek in Belgie heb laten doen? 
Zover ik weet heeft mijn pc die implantaten niet in Nederland geregistreerd.. 
In dat geval, zou de kans nog eens met de helft verminderen.. Maar dat weet ik dus niet zeker he. Is mijn interpretatie van de gegevens en mijn ervaringen hier op het forum.

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei L.HR:

Bij nieuwsuur werd er ook alleen maar gesproken over vrouwen vanaf 50 tot 75

YEAHHHHH. Lucky me! Ik word dit jaar 52 :45:. Ben ik van de zomer de dans ontsprongen met het erfelijkheidsonderzoek naar het BRCA2-GEN, ligt dit weer op de loer. En weet je,  @L.HR, ik zal er geen minuut minder om slapen. Als ik geen protheses had, dan zou ik misschien volgende week wel worden aangereden. Mijn oma zei altijd dat alles bij je geboorte al voor je is weggelegd. Dus daar ga ik maar gewoon vanuit. Ik heb al zoveel ellende om me heen gezien qua kanker, ook bij mensen die heel gezond leefden en geen siliconen in hun lichaam hadden laten stoppen. Dus ik zie wel wat er voor mij is weggelegd. En daar ga ik me nu nog niet druk om maken. Als ik iets ga mankeren, is het vroeg genoeg om me daar druk om te maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dit kan toch ook niet nieuw zijn voor de vrouwen die recent geholpen zijn? Alle 3 artsen waar ik op consult ben geweest hebben dit risico vermeld en zeiden ook dat ze dit moesten vermelden. Ook zeiden ze alle 3 dat er vooral vermoedens waren dat dit bij geruwde prothesen meer voorkwam. 

 

Ik moet zeggen dat ik wel om die reden de PC heb gevraagd een ander implantaat dan Allergan die zij normaal gebruiken. Hij kon zich daar goed in vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei AJFC81:

Maar dit kan toch ook niet nieuw zijn voor de vrouwen die recent geholpen zijn? Alle 3 artsen waar ik op consult ben geweest hebben dit risico vermeld en zeiden ook dat ze dit moesten vermelden. Ook zeiden ze alle 3 dat er vooral vermoedens waren dat dit bij geruwde prothesen meer voorkwam. 

 

Ik moet zeggen dat ik wel om die reden de PC heb gevraagd een ander implantaat dan Allergan die zij normaal gebruiken. Hij kon zich daar goed in vinden. 

Yep.. precies wat ik hierboven al aangaf.. 

En jouw pc gaf dus ook al toe dat Allergan (natrelle) tot de geruwdere en dus meer risicovolle prothesen hoorde.. 

Goed dat je dit aangeeft hier, thanks!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei AJFC81:

Maar dit kan toch ook niet nieuw zijn voor de vrouwen die recent geholpen zijn? Alle 3 artsen waar ik op consult ben geweest hebben dit risico vermeld en zeiden ook dat ze dit moesten vermelden. Ook zeiden ze alle 3 dat er vooral vermoedens waren dat dit bij geruwde prothesen meer voorkwam. 

 

Ik moet zeggen dat ik wel om die reden de PC heb gevraagd een ander implantaat dan Allergan die zij normaal gebruiken. Hij kon zich daar goed in vinden. 

Is er met de allergan implantaat dan meer kans? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei AJFC81:

Maar dit kan toch ook niet nieuw zijn voor de vrouwen die recent geholpen zijn? Alle 3 artsen waar ik op consult ben geweest hebben dit risico vermeld en zeiden ook dat ze dit moesten vermelden. Ook zeiden ze alle 3 dat er vooral vermoedens waren dat dit bij geruwde prothesen meer voorkwam. 

 

Ik moet zeggen dat ik wel om die reden de PC heb gevraagd een ander implantaat dan Allergan die zij normaal gebruiken. Hij kon zich daar goed in vinden. 

Geruwde protheses, welke behoren hier toe? Zijn dit de prothesen die ‘ingroeien’ als het ware, of ook de ‘normale’ met simpelweg een wat ruwere buitenkant? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei best_boobie:

Yep.. precies wat ik hierboven al aangaf.. 

En jouw pc gaf dus ook al toe dat Allergan (natrelle) tot de geruwdere en dus meer risicovolle prothesen hoorde.. 

Goed dat je dit aangeeft hier, thanks!

xxx BB

Mijn post was net na jouw reactie. Ik heb 5 weken geleden allergan implantaten gekregen. Is het risico bij allergan echt zo veel groter dan bij andere protheses? Mentor is bijvoorbeeld toch ook geruwd? Schrik daar wel een beetje van. Snap dat je voor andere kiest als je dit van tevoren weet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Roosxx:

Mijn post was net na jouw reactie. Ik heb 5 weken geleden allergan implantaten gekregen. Is het risico bij allergan echt zo veel groter dan bij andere protheses? Mentor is bijvoorbeeld toch ook geruwd? Schrik daar wel een beetje van. Snap dat je voor andere kiest als je dit van tevoren weet. 

Schrik er ook van. Zelf Polytech implantaten. De kans is zeer klein, maar toch... Naar nieuws!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dus vooral niet dat er onrust ontstaat, vooral ook omdat het voorkomt bij 1 op de 35000 vrouwen met borstimplantaten. Dus niet allemaal in de stress schieten!!!!

ER wordt nog onderzoek gedaan naar welke merken vooral gebruikt zijn, bij de vrouwen die ALCL ontwikkelen, maar idd.. het gaat om de geruwdere varianten.. En daar valt Natrelle onder.. 
Mentor is minder geruwd.

Heel eerlijk gezegd heb ik me ook zitten afvragen hoe dat zit bij de polyurethaanprothesen, maar daar weet ik het antwoord niet op. Ik vertrouw die dingen vanuit een onderbuikgevoel gewoon voor geen meter, maar dat wil niks zeggen haha. 
Het hoe en wat, dus het preciese hoe en wat, wordt onderzocht, en daarover gissen is niet handig.. 

Het is echter niet fijn als je niet voorgelicht wordt over dit soort risico's, zeker omdat pc's het volgens de NVPC zouden moeten doen. 

Ik heb destijds bij mijn intake gehoord dat Mentor minder geruwd was, en minder 'problemen' gaf.. Dit is al dik 5,5 jaar geleden en ik denk dat er toen nog niet heel specifiek verwezen werd naar het bestaan van ALCL, maar mijn pc gaf toen al aan dat hij daarom de voorkeur gaf aan deze prothesen.

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei best_boobie:

Ik wil dus vooral niet dat er onrust ontstaat, vooral ook omdat het voorkomt bij 1 op de 35000 vrouwen met borstimplantaten. Dus niet allemaal in de stress schieten!!!!

ER wordt nog onderzoek gedaan naar welke merken vooral gebruikt zijn, bij de vrouwen die ALCL ontwikkelen, maar idd.. het gaat om de geruwdere varianten.. En daar valt Natrelle onder.. 
Mentor is minder geruwd.

Heel eerlijk gezegd heb ik me ook zitten afvragen hoe dat zit bij de polyurethaanprothesen, maar daar weet ik het antwoord niet op. Ik vertrouw die dingen vanuit een onderbuikgevoel gewoon voor geen meter, maar dat wil niks zeggen haha. 
Het hoe en wat, dus het preciese hoe en wat, wordt onderzocht, en daarover gissen is niet handig.. 

Het is echter niet fijn als je niet voorgelicht wordt over dit soort risico's, zeker omdat pc's het volgens de NVPC zouden moeten doen. 

Ik heb destijds bij mijn intake gehoord dat Mentor minder geruwd was, en minder 'problemen' gaf.. Dit is al dik 5,5 jaar geleden en ik denk dat er toen nog niet heel specifiek verwezen werd naar het bestaan van ALCL, maar mijn pc gaf toen al aan dat hij daarom de voorkeur gaf aan deze prothesen.

 

xx

Ja ik las op internet inderdaad dat allergan grof geruwd is en mentor minder grof geruwd. Ja precies best raar dat ze dit niet gezegd hebben, wellicht had ik dan ook voor mentor gekozen in plaats van allergan. 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Roosxx:

Ja ik las op internet inderdaad dat allergan grof geruwd is en mentor minder grof geruwd. Ja precies best raar dat ze dit niet gezegd hebben, wellicht had ik dan ook voor mentor gekozen in plaats van allergan. 

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Hm interessant dat Nagor hier genoemd wordt.. Deze prothese is een hele tijd niet veel gebruikt en vroeg me al af waarom niet.. Ze hebben nu echter sinds een paar jaar een 'nieuwe lijn' uitgebracht.. geen idee of die nog net zo geruwd zijn. 

Interessant, dit stukje!!! Goede toevoeging op dit artikel. Hoe meer info, hoe minder groot de stress.. (of hoe groter.. al is wel alles beter te overdenken als je meer informatie tot je beschikking hebt)

We moeten er ook niet te luchtig over doen. Maar goed nadenken over je keuzes, op basis van de informatie die je tot je beschikking hebt, is het beste wat je kunt doen.

@Roosxx je zou je pc hierop kunnen aanspreken.. Misschien goed om te zoeken naar het gedeelte waar het vermeld staat in de NVPC documentatie! Met bewijzen kun je iemand om de oren slaan ;) En voorlichting is een hele belangrijke taak van een pc!!!

 

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie ja is wel een goed artikel om te lezen inderdaad. De kans is uiteraard heel klein dat je het daadwerkelijk krijgt, maar een goede voorlichting is wel van belang vind ik. Ja 30 januari heb ik mijn 8 weken controle dan ga ik dit zeker zeggen. Er is nu alleen weinig aan te doen. Verwijderen zou ik niet snel laten doen aangezien de kans 1 op 30.000 is en dit inderdaad grof geschat is. Een groot deel wordt natuurlijk niet geregistreerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Roosxx:

 ja is wel een goed artikel om te lezen inderdaad. De kans is uiteraard heel klein dat je het daadwerkelijk krijgt, maar een goede voorlichting is wel van belang vind ik. Ja 30 januari heb ik mijn 8 weken controle dan ga ik dit zeker zeggen. Er is nu alleen weinig aan te doen. Verwijderen zou ik niet snel laten doen aangezien de kans 1 op 30.000 is en dit inderdaad grof geschat is. Een groot deel wordt natuurlijk niet geregistreerd. 

Zou je de link naar het hele artikel kunnen plaatsen hier? Waar je die screenshot net van plaatste?

Ben benieuwd wat je pc gaat zeggen :)

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei best_boobie:

Zou je de link naar het hele artikel kunnen plaatsen hier? Waar je die screenshot net van plaatste?

Ben benieuwd wat je pc gaat zeggen :)

 

xx

Foto's alleen zichtbaar voor leden.

Word nu lid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Roosxx:

@best_boobie kan je de link aanklikken? Het lijkt niet helemaal goed te gaan. 

 

Ja ik ben ook benieuwd. Wat zou jij doen als je net allergan implantaten geplaatst hebt gekregen? Zou je ze ook niet laten vervangen door andere gezien het geringe risico? 

nee.. link doet het niet... 

 

https://www.nvpc.nl/Uploads/NVPC_zeldzame_vorm_van_lymfeklierkanker.pdf

Deze was het he?

 


Sja.. dat is een gewetensvraag he.. en kan ik die beantwoorden als ik zelf niet in die situatie zit? Ik denk dat het makkelijk praten is voor iemand die geen Natrelle heeft... 
Ik denk dat ik wel met mijn pc zou gaan praten.. en met hem zou bespreken, dat mocht blijken dat mijn prothesen tot de risicogroep behoren, zoals beweert wordt nu, dat ik daarover voorgelicht had moeten worden.. Dat dit ook aangegeven staat in hun richtlijnen (want het behoort tot mogelijke complicaties) 
Dat ik op basis van geringe of niet verstrekte informatie misschien stappen kan ondernemen, zeker in het geval ik problemen ga ondervinden van mijn prothesen.. Zo is mijn pc in ieder geval goed door mij geinformeerd en kan hij/zij daar rekening mee houden. Ik zou dit wel op basis van een gesprek doen en niet iemand dit voor zijn voeten werpen. Die pc kan ik nog eens nodig hebben ;)

Denk niet dat ik ze dan meteen zou laten verwijderen en vervangen voor andere prothesen.. maar ik denk wel dat ik eerder tot een wissel over zou gaan dan ik misschien met een ander merk zou overwegen... 

Maar.. zoals ik al zei: lastig te beoordelen als je met Mentor rondloopt hihi

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei best_boobie:

nee.. link doet het niet... 

 

https://www.nvpc.nl/Uploads/NVPC_zeldzame_vorm_van_lymfeklierkanker.pdf

Deze was het he?

 


Sja.. dat is een gewetensvraag he.. en kan ik die beantwoorden als ik zelf niet in die situatie zit? Ik denk dat het makkelijk praten is voor iemand die geen Natrelle heeft... 
Ik denk dat ik wel met mijn pc zou gaan praten.. en met hem zou bespreken, dat mocht blijken dat mijn prothesen tot de risicogroep behoren, zoals beweert wordt nu, dat ik daarover voorgelicht had moeten worden.. Dat dit ook aangegeven staat in hun richtlijnen (want het behoort tot mogelijke complicaties) 
Dat ik op basis van geringe of niet verstrekte informatie misschien stappen kan ondernemen, zeker in het geval ik problemen ga ondervinden van mijn prothesen.. Zo is mijn pc in ieder geval goed door mij geinformeerd en kan hij/zij daar rekening mee houden. Ik zou dit wel op basis van een gesprek doen en niet iemand dit voor zijn voeten werpen. Die pc kan ik nog eens nodig hebben ;)

Denk niet dat ik ze dan meteen zou laten verwijderen en vervangen voor andere prothesen.. maar ik denk wel dat ik eerder tot een wissel over zou gaan dan ik misschien met een ander merk zou overwegen... 

Maar.. zoals ik al zei: lastig te beoordelen als je met Mentor rondloopt hihi

 

xxx

Ja dat is het artikel inderdaad. 

 

Is zeker lastig.. ga het inderdaad met mijn PC bespreken. Vind het ook vreemd, heb expres voor Bergman gekozen en alle complicaties hebben ze super duidelijk uitgelegd en echt meerdere malen benadrukt wat er kan gebeuren (kapselvorming, geen gevoel, etc) maar dit hebben ze nooit benoemd. Gelukkig heb ik ook een lijst ondertekend met welke complicaties zij hebben benoemd en daar staat dit niet bij. Maar Bergman staat juist goed aangeschreven, best vreemd dat ze dit dan niet melden toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Roosxx:

Ja dat is het artikel inderdaad. 

 

Is zeker lastig.. ga het inderdaad met mijn PC bespreken. Vind het ook vreemd, heb expres voor Bergman gekozen en alle complicaties hebben ze super duidelijk uitgelegd en echt meerdere malen benadrukt wat er kan gebeuren (kapselvorming, geen gevoel, etc) maar dit hebben ze nooit benoemd. Gelukkig heb ik ook een lijst ondertekend met welke complicaties zij hebben benoemd en daar staat dit niet bij. Maar Bergman staat juist goed aangeschreven, best vreemd dat ze dit dan niet melden toch? 

ja... Maar werken zij ook met een ander merk? 
Ze hebben een tijd met eurosilicone gewerkt.. maar hebben ze nog andere merken dan?

Als ze geen andere merken hebben, wordt het lastig om dit te benoemen :P hihi
Dat zou het niet goedpraten, maar ik zou het wel opeens begrijpen, waarom het niet benoemd wordt....

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei best_boobie:

ja... Maar werken zij ook met een ander merk? 
Ze hebben een tijd met eurosilicone gewerkt.. maar hebben ze nog andere merken dan?

Als ze geen andere merken hebben, wordt het lastig om dit te benoemen :P hihi
Dat zou het niet goedpraten, maar ik zou het wel opeens begrijpen, waarom het niet benoemd wordt....

 

xxx

Niet dat ik weet eigenlijk, verklaard wel het een en ander inderdaad. Ik heb destijds wel gevraagd naar mentor mij toen werd gezegd dat ze beide goedgekeurd zijn door het ministerie vws en dat ze even goed zijn. Aangezien ik hier niks van af wist vertrouwde ik mijn pc daarin. Op m’n kaartje staat trouwens Natrelle, dit is toch hetzelfde als allergan? 

 

Blijf het wel vreemd vinden. Als het tot een risico groep blijkt te horen kan dit grote gevolgen hebben voor Bergman.. Zij gaan juist voor een goede naam dan wil je toch niet werken met een wat risicovollere prothese. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.