Ga naar inhoud

Roken en herstel


Emotion

Aanbevolen berichten

Roken is zowiezo slecht voor de gezondheid . Meestal wordt aangeraden om een weekje voor de operatie te stoppen met roken ,

omdat het beter is voor je herstel na de operatie . Zijn er dames die ervaringen hebben ?

Ben jij gestopt met roken voor en na de ingreep of niet .. wat is jouw ervaring en wat als stoppen met roken echt niet lukt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeiemorgen!

ik ben niet gestopt met roken!

ik heb op consult gevraagd hoe het zat, omdat ik hier van sommige ook las, dat ze stopte met roken, maar hij zei dat het onzin was!

tuurlijk stoppen met roken is altijd beter! maar ik geloof niet dat een week voor de operatie stoppen met roken veel zin heeft!

ik zou het niet eens kunnen, te veel gestress voor zo´n spannende dag!

ik heb mijn laatste sigaret 6uur voor de operatie gehad, net zolang van te voor dat je nuchter moest zijn, en ben na de operatie gewoon weer verder gegaan!

het heeft echt geen invloed gehad om mijn herstel!

maar er zullen andere zijn die zeggen wel te stoppen! doe gewoon waar jij je lekker bij voelt! ik lees nergens dat het perse moet en elke pc zegt iets anders!

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ongeveer 10 dagen voor de ingreep gestopt en rook nu nog steeds niet. Ik ben sowieso een rare roker, soms rook ik 2 jaar niet en begin dan weer, soms een jaar of een paar maanden niet en dan weer een jaar of een paar maanden wel. Soms rook ik meer dan een pakje per dag en soms maar 1 of 2 per dag.

Tot nu toe dus nog niet gerookt en ook helemaal geen behoefte aan. Zondag heb ik een verjaardag/feestje en daar zal wel gedronken worden. dan weet ik ook zeker dat ik weer rook maar dat betekent niet dat ik vanaf dat moment weer een roker ben, kan net zo goed zijn dat ik de vlg dag er weer klaar mee ben.

Ik ben wel bewust gestopt voor de operatie omdat ik bang was dat ik niet goed zou genezen door het roken en dit was het advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Daf, bij jou gaat alles zo makkelijk zeg!

Oh ik wou dat ik het kon zoals jij, ik rook standaard een pakje per dag, en krijg al rillingen als ik denk te moeten stoppen met roken!

Knap van je zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahaha nou het klinkt misschien knap maar daar doe ik niks voor hoor, zo ben ik gewoon. Ben totaal geen verslavingsgevoelig typje. Ik doe alles wat god verboden heeft en heb alles geprobeerd maar heb nooit ook maar de neiging gehad om er in door te slaan, heb het altijd een vervelend idee gevonden om ergens van afhankelijk te zijn. Heb wel eens gehoord dat dat komt omdat je dan een sterke persoonlijkheid hebt. Weet niet of dat zo is, ik kan ook heel goed nee zeggen, hebben ook veel mensen moeite mee. Misschien komt het ook wel omdat ik jarenlang met iemand getrouwd ben (geweest) die heeeel verslavingsgevoelig is en werkelijk aan alles verslaafd is wat slecht voor je is (roken, drinken, gokken, blowen) . Kan je nagaan hoe ik me geirriteerd heb hahaha

Mijn broertje is trouwens net als ik, die rookt al jaren maar alleen op feestjes en dan ook gelijk 2 pakjes, hij kan ook flink los gaan dan qua alcohol en drugs maar dat is dan echt voor 1 avond, heeft daar geen problemen mee en zou er net als ik niet aan moeten denken om dat de dag erna nog een keer te doen.

Nou ik draaf weer door met mn antwoord haha!!!

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het heel knap van je. En las uit de teksten die je typte ook al wel af dat je een sterke persoonlijkheid hebt! Mag ik wel ;)

Ben verslaafd aan roken, maar nog nooit daar buiten geraakt, word al bang als ik een jointje ruik, simpelweg omdat je er ook ziek en misselijk van kunt worden. Heb graag de controle over mijn eigen doen en laten. Idem met alcohol, een wijntje okay, maar geen hele sloten met een avondje stappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallokidoki,

Mijn pc raad me aan een maand voor de operatie tot een maand na de operatie niet meer te roken.. Nu ga ik dit wel min of meer volgen omdat ikzelf met tijden niet veel rook.. natuurlijk gaat dat met de feestdagen wel zeer moeilijk zijn :19:

Enfin roken is niet goed en denk toch ook wel dat ze dat niet voor niks zeggen.. of ze moeten hun indekken voor als er iets fout gaat tijdens de genezing :)

Ik in ieder geval ga minderen.. heb dat ook gekunnen tijdens mijn zwschap :D

dada xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog zo"n verslaafde...heb bij alle 4 mn bv"s van tevoren en direct erna gerookt en toch dotjes van littekens.

Dus het hoeft niet mis te gaan,het is natuurlijk beter voor je doorbloeding als je wel stopt.

Nu vorige week ih ziekenhuis beland met een vermoeden van longemboli,na de ct-scan bleek het "gelukkig maar" een longontsteking te zijn,met de opmerking,we zien ook wat longemfyseem...slik...moet nu as vrijdag longfunctietesten doen en naar de longarts :ph34r:

Dus zal wel moeten gaan stoppen nu,ben sinds vorige week al gehalveerd,maar rookte dan ook een pakje per dag.Zal nog moeilijk worden helemaal te stoppen,maar zal een halve achterlijke zijn als ik nu nog doorga.

Vind het een pittige uitspraak van dat emfyseem en de testen zullen uitwijzen hoe of wat. Ben nog maar 32...je weet dat roken slecht is,maar denkt dat je pas rond je 45e/50e last zal krijgen dus blijf je heerlijk( ik dan) met je kop ih zand..

Zal behoorlijk balen zijn als blijkt dat ik nu al zoveel schade heb aangericht door het roken,wil dan ook een ieder bij v oorbaat al zeggen als je kan stoppen,doe het! Ik zal nooit een anti-roker worden,weet veel te goed hoe lekker het is,maar mocht ik al beginnend emfyseem hebben,dan hoop ik dat een ander niet zo ver komt..

Dus hoop er zelf binnen afzienbare tijd vanaf te zijn,dit is hoe dan ook een waarschuwing voor me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ itsme

Sterkte meid !

Hoop dat het nog net op tijd allemaal goed komt voor jou

Tja dat roken .. daar zit ik ook wel mee , een niet roker weet niet hoe verslavend het is en hoe moeilijk om er definitief mee te stoppen .

Ik ondernam reeds 3 pogingen , maar als je single bent en je zit alleen 's avonds dan zoek je onbewust een voldoening .

Dus maar een sigaretje . . pafpaf.. het is een ziekelijke troost ..

Ik vind het positief dat je je verhaal hier plaatst .. doet nadenken :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gewoon lekker doorgerookt..

bijna pakje per dag dus om dan ineens te stoppen..

dan genezen mijn littekens maar wat langzamer..

kvind dat stoppen met roken gedoe echt vette bullshit!

maar goed iedereen moet zelf weten wat ie doet natuurlijk :)

Ik heb me er lekker niks van aangetrokken.. en trouwens t heeft toch niet echt zin om 2 weken ervoor en erna te stoppen????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Emotion..

Heeft mij zelf uiteraard ook doen nadenken...zoals gezegd,ik zal de laatste zijn die anti-rook word als ik eenmaal gestopt ben,maar het zal toch verdomd zonde zijn als blijkt dat ik op mijn 32e al de sjaak ben ,en dan grotendeels door eigen toedoen...

Ik zal hier volgende week /weekend sowieso posten hoe het me vergaan is bij de longarts.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik op consult ben geweest ben ik gestopt met roken (nu al een maand) en sport me nu een ongeluk om in ieder geval niks aan te komen ;-)

Ook ik ben al meerdere keren gestopt en ik krijg het vooral zomers moeilijk.. Dus voorlopig rook ik niet ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ itsme

Heftig zeg, jeetje!!!

Je denkt altijd: Dat overkomt mij niet (dat denk ik altijd tenminste) je bent jong, gezond en dat roken is zo erg niet. Maar ja, feit is dat er een heleboel mensen dood aan gaan per jaar dus waarom zou het je dan niet kunnen overkomen? En dat zie je dus bij jou, het kan iedereen overkomen dat je ziek wordt van roken. Ik zal aan je denken vrijdag en ik hoop dat alles goed komt!!!

Heel veel sterkte en super van je dat je nu gaat stoppen, ik begrijp dat het voor veel mensen echt moeilijk is om te stoppen!!!

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie meiden.

Dat is mijn voordeel,ik kan er nog wat aan doen om het te stagneren en zal me er dan prima bij voelen hoor.

Het verradelijke is is dat ik zelf zoietst heb van huh? Ben niet apart benauwd,ze zeiden het nav de ct-scan.

Tuurlijk ben ik weleens achter adem,maar dat zal elke roker herkennen...

Dat is dus ook eigenlijk mijn waarschuwing/tip, je hoeft zelf nog niet eens wat door te hebben,maar toch kan er dan al wat insluipen.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Itsme,

wat houdt dat eigelijk allemaal in zo een longemfyseem?? Wat voel je dan zelf? Ikzelf sukkel al een 2 weken met een te kort aan adem! Als ik rook dan heb ik het dus nog erger en moet dan echt dieper naar adem happen! zo eens goed geeuwen om uw longen volledig te vullen!! echt heel raar.. Daarom rook ik nu veel minder tot zelfs een hele dag niet.. maar als ik iets ga drinken of gezellig lunchen kan ik het ni laten om toch veel te roken!!!

Voel me dus ni echt best als ik rook maar ja het is de verslaving(gewoonte) die het dan overneemt!!!

groetekes xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@itsme

Vrijdag a.s. is het mijn boobs - day

Ben ook benieuwd naar jouw verslag volgende week .. laat zeker iets van je horen , en blijf vechten voor je gezondheid meid !

Liefs :wub:

@puck

Sporten om je gewicht op peil te houden .. helpt het echt ?

Want dat is één van de reden waarom ik niet durf te stoppen met roken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zo vaak gestopt met roken en heb nog nooit een dag in mn leven in een sportschool doorgebracht maar ben ook nooit aangekomen hoor. Je komt alleen maar aan als je extra eten in je mond stopt, niet omdat je stopt met roken. Dus als je gewoon op je eetgewoonte let als je stopt, dan hoef je ook niet extra te gaan sporten want dan kom je gewoon niet aan.

En als je wel wilt gaan snoepen omdat je trek hebt in een sigaret dan neem je gewoon een kauwgompje, dan heb je ook geen trek meer in snoep.

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kim, van dat emfyseem voel ik dus niks.

Ben bij de dokter gekomen ivm pijn bij ademhalen en snachts wakker met veel pijn,ik kon niet goed zeggen of het vanuit mn lichaam kwam of de borst was ( was rechts dus wist iig dat het niks met mn hart te maken had),heb er 5 dagen mee rond gelopen en de dokter stuurde me direct door naar de seh ih ziekenhuis.

Na bloedonderzoek en een ct-scan blijkt het een longontsteking te zijn en op die ct-scan zagen ze dus wat longemfyseem( zo zeiden ze het ook), dus puur toeval dat het ontdekt is...voelen doe ik het niet.tuurlijk ben ik weleens benauwd,maar vind dat heel normaal voor een roker en besteedde daar dan verder ook geen aandacht aan.

Dus het zal nog in een beginstadium zitten vermoed ik ( krijg ik vrijdag te horen) en nu kan ik het nog stagneren,als je wilt weten wat het precies is raad ik je aan het te googlen,is lastig uitleggen voor me.

@Daffy,dat jij niet aangekomen bent geloof ik op je woord,maar als je ( veel) rookt word je stofwisseling opgejaagd,die dus voor meer verbranding zorgt.Als je eenmaal stopt gaat die dus omlaag,zodoende komen veel stoppers wel aan.Maar dat gaat om 1 tot 3 kilo,meer niet.Dus wie meer aankomt grijpt idd waarschijnlijk te vaak naar de snoeppot ter compensatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu een maand gestopt met behulp van medicijnen (via de huisarts). In het verleden een paar keer geprobeerd om te stoppen, maar het lukte me nooit. Nu gaat het heel goed, moet ik zeggen, dankzij die medicijnen.

Ik merk dat mijn huid veel beter doorbloed is. Mijn vriend zegt dat ik straal...het zal de wondgenezing alleen maar goed doen.

Verder ben ik ook veel minder aan het hoesten. Dat was zo erg bij mij, dat ik een gekneusde rib opliep.

Ik ben nu ook de medicijnen aan het afbouwen, wil daar ook vanaf. Het moet niet zo zijn dat de ene verslaving plaats maakt voor de volgende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.