Marloesb31

Moet ik mij zorgen maken? Linkerborst voorteken ontsteking?

Recommended Posts

Hoi ladies!

Mijn naam is Marloes (31 jaar) en ik ben vandaag precies 1 week PO. Ik ben behandeld door dokter Klein van Faceland en geopereerd in Mill (Bauland kliniek). Ik ben 1.72 m, 57 kilo en ik had voor de operatie een 70B, hoewel die maat al behoorlijk wat ruimte had gekregen in het afgelopen jaar. Ik heb gekozen voor de Motiva Full 335 cc. Ik weet dat elke borst apart van elkaar geneest en dat snap ik ook. Ik heb alleen het gevoel dat mijn linkerborst wellicht een klein beetje is gaan ontsteken. Maar.... het kan ook komen omdat ik te veel verhalen lees over ontstekingen en dat ik er nu dus eigenlijk gewoon een angst voor heb opgebouwd. Willen jullie misschien meekijken? Ik heb gisteren al gebeld met Faceland en volgens de dame hoef ik mij (nog) geen zorgen te maken en wel gewoon doorgaan met paracetemol slikken. Er komt geen vocht uit de wonden, hoewel daar nog wel een pleister op zit. Wel zie ik zelf een lichtrode plek bovenop mijn linkerborst (voor de kijkers rechts), is mijn borst duidelijk harder en iets groter én is het roder en dikker bij de pleister dan bij de rechterborst. Hier de foto's: 

Borsten 1 week PO.jpg

linkerborst 1.jpg

linkerborst pleister.jpg

Als ik mijn mening hierop mag geven vind ik het er wel verdacht uit zien hoor. Ik zie ook roodheid en zwelling. Voelt het warm? Heb je verhoging? 

Nee, ik heb geen verhoging, althans, gisteren nog niet. Zal het straks weer even opmeten. Dank je wel voor je reactie. 

He Meid,

Op het eerste zicht denk ik niet dat je je nu al zorgen moet maken.

Ik ben zelf door Verdonck geopereerd en zat twee weken helemaal ingetaped.

Je bent nog maar 1 week po zie ik, het is normaal dat alles pijn doet en nog gezwollen is.

Iedere borst geneest afzonderlijk.

De tekenen van ontsteking zijn:

- verhoging

- vocht uit de wonden

- enorm kwa zwelling (als in bijna dubbel zo groot als de andere)

- roodheid en heel warm.

- veel pijn

Hou het gewoon echt even goed in de gaten en als je twijfelt ga je toch gewoon even naar je PC op controle.

Succes meid en beterschap.

Je neemt nog paracetamol hè,  dat is koortsverlagend. 

Ik zou er ook even achteraan gaan. Vind niet dat ze zomaar mogen zeggen: oh je hebt geen koorts en je verliest geen vocht, dus er is niks aan de hand.

Is het ver rijden? Anders is het misschien handig om toch even gezien te worden door de pc.

Geen paniek, maar laat je niet afschepen.

Xxx BB

Dank je wel voor je reactie! De kliniek zelf is 1,5 uur rijden en ik heb niet iemand in de omgeving die mij nu kan rijden helaas. Heb de foto's doorgestuurd naar Faceland en hoop dat ze snel reageren. 

Bel er even achteraan. Het is vrijdag, het weekend staat voor de deur ;)

Mocht er iets aan de hand zijn, dan moet je niet tot na het weekend wachten omdat iemand achter een computer misschien niet de moeite neemt om te reageren ;)

Ik zeg niet dat dat gebeurt, maar denken wel dat je even zekerheid moet hebben

Xx

@best_boobie @ellen001 @Gwenny O wacht, ze hebben al terug gemaild: 

Beste Marloes,

Ik snap je ongerustheid maar dit is nergens voor nodig, je borst is aan het genezen. De operatie is ook nog maar kort geleden!
Houd je borst wel goed in de gaten. Let hierbij op toenemende roodheid, zwelling, pijn, wondvocht (dit zie je dan door de pleister heenkomen), en je temperatuur. 
Neem bij deze verschijnselen contact met ons op, of bij andere ongerustheid. En paracetamol mag inderdaad altijd. Het moet wel langzaam weer 
beter met je gaan. Even geduld nog dus, en anders mag je ons altijd mailen of bellen! 

Beterschap.

Met vriendelijke groet,
Faceland Chirurgie Team.

Toch vind ik wel dat ze voorbij gaan aan het feit dat je op dit moment paracetamol neemt en dat koortsverlagend werkt... maar goed, houd het goed in de gaten!

Ik zeg niet dat er een ontsteking zit, want dat kan ik niet beoordelen zo, maar ik zou zelf stoppen met de paracetamol, in ieder geval 10 uren, en dan de temperatuur meten. Dan weet je of je verhoging hebt of niet.

Vochtverlies is vaak pas in een later stadium.

De roodheid kun je (laten) aftekenen en dan kun je zien of deze zich uitbreid.

Dit is even alles wat je kunt doen, denk ik.

Xx