Jump to content

Help! Iemand anders ook bang voor narcose

Michellev

Recommended Posts

Zijn hier dames die al eens narcose gehad hebben die mij kunnen vertellen hoe ze dit hebben ervaren?

ben namelijk zelf echt bang om na de operatie niet meer wakker te worden (ook al weet ik dat dat niet zo is maar ik blijf het eng vinden). Heeft iemand tips?

Ben al 6 keer geopereerd en altijd wakker geworden :)

ik kom er altijd moeilijk uit ( misselijk, slecht wakker worden, rillen) maar dit geef ik op voorhand aan!  En een heel team staat rond je tot je echt wakker bent :) dus hulp is altijd in de buurt!! Geen stress x

14 minuten geleden zei Jules83:

Ben al 6 keer geopereerd en altijd wakker geworden :)

ik kom er altijd moeilijk uit ( misselijk, slecht wakker worden, rillen) maar dit geef ik op voorhand aan!  En een heel team staat rond je tot je echt wakker bent :) dus hulp is altijd in de buurt!! Geen stress x

Ik was ook erg bang voor de narcose maar heb er helemaal niks van gemerkt ze zagen dat ik het eng vond en gaven ze me iets kalmerends. En de hele narcose heb ik niet eens meer meegemaakt. 

2 minuten geleden zei Kim15:

Ik was ook erg bang voor de narcose maar heb er helemaal niks van gemerkt ze zagen dat ik het eng vond en gaven ze me iets kalmerends. En de hele narcose heb ik niet eens meer meegemaakt. 

De narcose, het niet meer wakker worden en/of er ziek uitkomen heeft mij jarenlang tegen gehouden om een bv te ondergaan. Ik heb dit uitvoerig besproken met de pc. En hij heeft mijn angst weg kunnen nemen door zijn antwoorden daarover goed te kunnen onderbouwen. Ik heb mijn angst ook nog op de OK tafel uitgesproken naar de anesthesisten en die hebben mij vervolgens gerust kunnen stellen. Ik ben heel rustig de operatie ingegaan. Heel fijn!

Hier een beetje info om je gerust te stellen:

Waar bestaat narcose uit?

Een narcose bestaat altijd uit twee middelen. Een slaapmiddel om te zorgen dat de patiënt onder zeil gaat. En pijnstillers om te voorkomen dat de patiënt door de pijn wakker wordt. Hoeveel, en welke middelen precies, dat is de kunst van de anesthesie. Het voorwerk is dan ook cruciaal voor anesthesiologen. Ruim voor de operatie spreekt de verdovingsarts de patiënt en doet hij een medisch onderzoek om precies in te kunnen schatten hoe zwaar de narcose moet zijn.

Is narcose schadelijk?

Een narcose op zichzelf is niet schadelijk, zo blijkt uit allerlei onderzoek. Er is geen enkel bewijs dat een narcose schadelijker is dan een plaatselijke verdoving. Maar dan hebben we het over gezonde mensen. Patiënten die erg zwak zijn, bijvoorbeeld erg oud en lijdend aan meerdere ziektes tegelijk, kunnen alleen al van de narcose een flinke tik krijgen.

Bij gezonde mensen is het risico om aan een narcose te overlijden de laatste jaren gedaald van één op de duizend naar één op de honderdduizend.

Geen zorgen. Je bent echt in goede handen :147:

Ja ik herken precies je angst!! Ik was zooooooooo bang! Heb de anesthesist ook aan een kruisverhoor onderworpen. Hoelang ze het al deed en of er ooit iemand niet uitkwam. En ook de arts dezelfde vragen gesteld. O ja, en de verpleegster ook nog hahahahaha. 

Wilde heel graag iets rustgevends zodat ik niet paniekerig de narcose in zou gaan (want zo kom je er dan ook uit), maar dat heb ik nooit gekregen.

Het is me alles meegevallen! 

Wat mij echt heeft geholpen is de afspraak met de anesthesist dat ze niet zou aangeven als het spul geïnjecteerd zou worden. Ik wilde graag gewoon kletsen en niet weten wanneer het ging gebeuren. 

Dat hebben we gedaan en toen die 'insloeg' dacht ik: waar maak ik me nou druk om, dit gevoel is TOPPPPPPPPPPP! :D En weg was ik. Kwam er ook heerlijk 'high' uit.

Een dokter zei eens tegen me: het moment dat jij onder narcose bent is zo ongeveer de veiligste plek waar je maar kan zijn. Buiten kan je onder een auto lopen. Bij ons ben je in veilige handen, veiliger kan niet. Al die monitoren houden je precies in de gaten. Je bent niet zomaar ineens dood. Als je zuurstofgehalte daalt geeft de machine dat aan en hebben ze genoeg tijd om daarop in te spelen.

Het blijft altijd spannend, maar toch hielp dit me wel...

Wanneer word je geopereerd? En waar?

Oooohhh herkenbaar!!! Heb er ook al enorm veel over opgezocht. Ik ben wel 1 x al onder narcose geweest.  Enigste last dat ik had was dat ik echt de hele dag geslapen heb. 

Guest PaulaK

Ik herken het! Ik ben zelf afgelopen donderdag onder het mes geweest. Jarenlang heeft het me tegengehouden. 

De narcose is me erg meegevallen! Ik weet er niks meer van en daarna werd ik wel beetje verward wakker, maar na 5 min was ik alweer fit. Niet misselijk of iets. Het is heel bizar. Alsof ik 2 uur van de dag miste. 

Echt, geloof me, het valt 1000% mee! Achteraf denk ik; jammer dat dit mij zolang heeft tegengehouden. 

• 1 month later...

Ik snap je gevoel maar laat het maar gewoon gebeuren. 

Bij mij was het zo dat toen ik mijn infuus kreeg meteen antibiotica kreeg waardoor ik al een beetje suf werd en zin kreeg om te gaan slapen. 

Het komt echt goed, voor je het weet ben je wakker! :)

Hi @Michellev

Ik was zelf ook superbang voor de narcose, zo erg zelfs dat ik vorig jaar mn operatie afgezegd heb en het niet door wilde laten gaan. Afgelopen maand is het eindelijk gebeurd en ik moet je zeggen, die narcose viel me 100% mee.

Tip is wel om je angst eerlijk met je chirurg/anesthesist te delen. Ik had bijvoorbeeld met de anesthesist afgesproken dat hij het niet tegen mij zou zeggen als hij me onder narcose bracht. Hij heeft uitgelegd dat je vaak ook uit de narcose komt met het gevoel dat je er in ging. Dus op het moment dat je gestresst of in paniek onder narcose gaat, kom je er ook vervelend uit. Terwijl als je rustig en blij onder narcose gaat, is de kans dus groter dat je er ook zo uit komt. 

Hij zat in mijn geval lekker te kletsen over de vakantie toen ik rustig weg doezelde. Eigenlijk heel prettig.

De angst om niet meer wakker te worden kun je misschien beperken door om extra uitleg te vragen. Als je begrijpt waarom die kans niet zo realistisch is, kun je dat misschien ook wat meer laten gaan.

Hopelijk heb je er wat aan en veel succes! 

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.