Ga naar inhoud

Motiva, monobloc hydrogel en antidepressiva?


Meisie10

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Zijn hier vrouwen die antidepressiva slikken en de borstimplantaten van Motiva hebben? 

Omdat er bij de implantaten van Motiva een blauwe laag is gebruikt waar waarschijnlijk Methyleenblauw (methylthioninechloride) in is verwerkt,  zou dit niet samen met antidepressiva gaan. 

Graag zou ik hier meer informatie over vinden aangezien er niets op internet over te vinden is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Meisie10:

Hoi allemaal, 

Zijn hier vrouwen die antidepressiva slikken en de borstimplantaten van Motiva hebben? 

Omdat er bij de implantaten van Motiva een blauwe laag is gebruikt waar waarschijnlijk Methyleenblauw (methylthioninechloride) in is verwerkt,  zou dit niet samen met antidepressiva gaan. 

Graag zou ik hier meer informatie over vinden aangezien er niets op internet over te vinden is.

 

 

 

Is het op Svs dat je dat gelezen hebt? Zie het als zaaien van onrust lijkt mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2017-5-21 om 13:10 zei Meisie10:

Hoi allemaal, 

Zijn hier vrouwen die antidepressiva slikken en de borstimplantaten van Motiva hebben? 

Omdat er bij de implantaten van Motiva een blauwe laag is gebruikt waar waarschijnlijk Methyleenblauw (methylthioninechloride) in is verwerkt,  zou dit niet samen met antidepressiva gaan. 

Graag zou ik hier meer informatie over vinden aangezien er niets op internet over te vinden is.

 

 

Het methyleenblauw wordt gebruikt bij de monobloc hydrogel. Hierbij kan idd een reactie ontstaan met antidepressiva.

Het gaat dus enkel om de hydrogel implantaten van monobloc, om geen enkel ander implantaat,  ook niet om motiva.

 

@Ank ik heb die link ff weggehaald. Die wordt hier niet gebruikt.

 

 

Xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, motiva heeft wel de blueseal.  Op de site van motiva staat niet dat hier methyleenblauw in zit, ik zou ook niet weten waar dat nodig voor zou zijn. 

Svs weet dit ook niet zeker, want ze hebben het nooit nagevraagd bij de fabrikant. 

Om dat zeker te weten zou je het aan een pc moeten vragen of de importeur bellen. Deze kunnen je daar antwoord op geven en je waarschijnlijk dus geruststellen!

 

Xx BB 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei best_boobie:

Het methyleenblauw wordt gebruikt bij de monobloc hydrogel. Hierbij kan idd een reactie ontstaan met antidepressiva.

Het gaat dus enkel om de hydrogel implantaten van monobloc, om geen enkel ander implantaat,  ook niet om motiva.

 

@Ank ik heb die link ff weggehaald. Die wordt hier niet gebruikt.

 

 

Xx BB

Wat is het verschil tussen die twee dan of vraag ik nu iets heel doms :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Meisie10:

Wat is het verschil tussen die twee dan of vraag ik nu iets heel doms :)

Het zijn ten eerste 2 verschillende merken. Het merk Monobloc wordt in een andere fabriek gemaakt dan het merk Motiva.
Verder bestaan de Motiva implantaten uit siliconen. De Monobloc hydrogel bestaat uit water dat gebonden is, zodat er en soort gel ontstaat (simpel gezegd)
Ik zag dat Desert-Rose in een ander topic van je ook al gereageerd had over dat methyleenblauw, weet niet of je dat gezien had? :) 

Of wilde je nog iets anders weten?
 

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je berichtje.  Ik had het inderdaad al gelezen maar vroeg me af of er ook mensen zijn die antidepressiva slikken en Motiva hebben zodat ik ook gerust gesteld kan worden door de ervaringen.  

Ik was nog niet helemaal gerustgesteld omdat het op de svs site stond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Meisie10:

Dankjewel voor je berichtje.  Ik had het inderdaad al gelezen maar vroeg me af of er ook mensen zijn die antidepressiva slikken en Motiva hebben zodat ik ook gerust gesteld kan worden door de ervaringen.  

Ik was nog niet helemaal gerustgesteld omdat het op de svs site stond. 

Oke, nou wie weet reageert er nog iemand :)

Maar svs weet dit ook niet zeker, want zo staat het er bij hun ook he! Svs is sowieso niet erg betrouwbaar. Alles wat maar enigszins begint met een S en eindigt op 'one' wordt door hun als slecht, vies en bah gezien ;) 


En als je het zeker wilt weten, gewoon ff vragen aan pc, want dan is het verder geen probleem, toch?
Als hij zegt: nee geen methyleenblauw, dan kun je daar wel vanuit gaan.. of hij kan het misschien voor je navragen bij de fabrikant. Dan heb je nog meer zekerheid :)

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2017-5-22 om 08:22 zei best_boobie:

Het methyleenblauw wordt gebruikt bij de monobloc hydrogel. Hierbij kan idd een reactie ontstaan met antidepressiva.

Het gaat dus enkel om de hydrogel implantaten van monobloc, om geen enkel ander implantaat,  ook niet om motiva.

 

@Ank ik heb die link ff weggehaald. Die wordt hier niet gebruikt.

 

 

Xx BB

 

Ik heb motiva, maar ik heb nooit iets over gehoord/gelezen....

Dus bij motiva zou het dan geen kwaad kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei MadameC:

 

Ik heb motiva, maar ik heb nooit iets over gehoord/gelezen....

Dus bij motiva zou het dan geen kwaad kunnen?

Wat kan geen kwaad?
Dat er waarschijnlijk helemaal geen methyleenblauw in zit? Of dat dat niet zeker is, dat een bepaalde site dit suggereert, maar hier nooit navraag naar gedaan heeft? ;) 
hihi, niet druk maken om dingen die niet bevestigt zijn :)

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei best_boobie:

Wat kan geen kwaad?
Dat er waarschijnlijk helemaal geen methyleenblauw in zit? Of dat dat niet zeker is, dat een bepaalde site dit suggereert, maar hier nooit navraag naar gedaan heeft? ;) 
hihi, niet druk maken om dingen die niet bevestigt zijn :)

 

xx

Hihi, ik bedoelde de combinatie van antidepressiva met motiva. Snorry!

Nee, maak me niet druk hoor!  Maar ik kwam dit topic tegen....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar methyleenblauw in het algemeen gaat kijken, dan vraag ik me wel af, hoe hoog de concentratie moet zijn, wil er überhaupt een contra indicatie, en/of wisselwerking zijn met gelijktijdig gebruik van een antidepressiva.

 

Gaat het dan om de pure stof methyleenblauw, die je bijv aan treft in een kleuring tijdens een operatie/onderzoek, een medicijn/injectie, of gaat het ook om de verdunde stof, die dus verwerkt zit in met name de Monobloc Hydrogel protheses, want daar zit wel een enorm groot verschil tussen.

 

Denk dat het hele verhaal achter methyleenblauw technischer is als dat we denken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Desert-Rose:

Als je naar methyleenblauw in het algemeen gaat kijken, dan vraag ik me wel af, hoe hoog de concentratie moet zijn, wil er überhaupt een contra indicatie, en/of wisselwerking zijn met gelijktijdig gebruik van een antidepressiva.

 

Gaat het dan om de pure stof methyleenblauw, die je bijv aan treft in een kleuring tijdens een operatie/onderzoek, een medicijn/injectie, of gaat het ook om de verdunde stof, die dus verwerkt zit in met name de Monobloc Hydrogel protheses, want daar zit wel een enorm groot verschil tussen.

 

Denk dat het hele verhaal achter methyleenblauw technischer is als dat we denken.

 

 

Klopt hoor, en zover ik weet is de concentratie in hydrogel heel laag.

 

 

3 minuten geleden zei MadameC:

Hihi, ik bedoelde de combinatie van antidepressiva met motiva. Snorry!

Nee, maak me niet druk hoor!  Maar ik kwam dit topic tegen....

 

 

Zover ik weet, zit er geen methyleenblauw in Motiva.
Er wordt beweerd, dat er een wisselwerking kan ontstaan tussen methyleenblauw en antidepressiva.
Ik heb me er verder niet in verdiept hoe reëel dit risico is, maar het is net wat desert-rose zegt; hoe hoog moet de concentratie methyleenblauw zijn, wil het effect hebben op medicatie tegen depressies?

Wie het weet, mag het zeggen :P 

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei MadameC:

Ach ja... ik zal het vrijdag eens vragen!

 

MAAR, als we allemaal mooie boobies krijgen/hebben, is al een puntje minder om depressief van te worden he ;)!

:45: ja idd

Maar zou fijn zijn als jij eens na wilt vragen!
Het gaat om de bluseal bij Motiva. Daarvan zijn er speculaties dat er methyleenblauw in zou zitten.
Wie weet kan een pc dit weten of precies navragen.

 

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Maar heb je het dan verder over de Motiva bluseal en antidepressiva, normaal gesproken moet een fabrikant vermelden welke stoffen er gebruikt worden in een prothese, en bij Motiva Bluseal is dat ook nergens te vinden.

 

Dit zou ook verder betekenen dat iedere pc die Motiva  Bluseal gaat plaatsen moet vragen aan patiënten of ze antidepressiva slikken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Desert-Rose:

 

Maar heb je het dan verder over de Motiva bluseal en antidepressiva, normaal gesproken moet een fabrikant vermelden welke stoffen er gebruikt worden in een prothese, en bij Motiva Bluseal is dat ook nergens te vinden.

 

Dit zou ook verder betekenen dat iedere pc die Motiva gaat plaatsen moet vragen aan patiënten of ze antidepressiva slikken.

 

 

 

 

Klopt, maar er zijn speculaties hierover, vandaar dat het handig is als er eens navraag gedaan wordt.
Ik ga er ook vanuit dat het niet het geval is hoor. Dan zou hier echt wel meer over bekend zijn, zoals bij de hydrogel.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei best_boobie:

Klopt, maar er zijn speculaties hierover, vandaar dat het handig is als er eens navraag gedaan wordt.
Ik ga er ook vanuit dat het niet het geval is hoor. Dan zou hier echt wel meer over bekend zijn, zoals bij de hydrogel.

 

 

 

Klopt, en heb ook een artikel gelezen waarin  Dr. Kappel zegt dat het zelfs volgens haar bij de Hydrogel niet bewezen is, dat er een duidelijke wisselwerking is, en zij heeft dus ook als het ware de SVS op de vingers getikt omdat hun dit in de wereld geholpen schijnen te hebben.

 

Dus het is zeker goed dat er voor degene die dus antidepressiva slikken of ooit nodig hebben goed geïnformeerd gaan worden, daar zit natuurlijk ook wel een eigen stuk verantwoordelijkheid bij om dit ook altijd na te vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Desert-Rose:

Gaat het dan om de pure stof methyleenblauw, die je bijv aan treft in een kleuring tijdens een operatie/onderzoek, een medicijn/injectie, of gaat het ook om de verdunde stof, die dus verwerkt zit in met name de Monobloc Hydrogel protheses, want daar zit wel een enorm groot verschil tussen.

@best_boobie


Poeh wat een informatie zeg haha. Maar wel erg interessant :rolleyes:

Ik heb een beetje zitten graven, maar het ligt net even "iets" ingewikkelder dan op het SVS word beschreven. 

Nu weet ik nog niet of het allemaal al klopt, maar ik wil wel een beetje naar bed nu haha.


Wat ze daar omschrijven gaat zoals ik het lees meer over de interactie tussen MAO-remmers en antidepressiva dan echt de stof methyleenblauw. 
MAO-remmers bestaan in twee categoriën en dan van de tweede categorie nog 2 varianten... En als ik dan ga kijken op samenstelling zit de stof methyleenblauw niet in die medicijnen *zucht*.

Methyleenblauw heeft trouwens wel dezelfde werking als het oraal word ingenomen, daarom staat hij vermeld onder MAO-remmer maar eigenlijk is dat niet helemaal terecht.. 

MAO-remmers met doel het afbreken van monoaminen, serotonine, noradrenaline en dopamine... 
Klassieke MAO-remmers (categorie 1)worden bijna niet meer voorgeschreven, dan heb je nog de moderne MAO-remmers (categorie 2) in 2 varianten, degene die bij depressie (variant A) word voorgeschreven (namelijk moclobemide vanaf 150mg meestal 2x per dag) en de overige varianten (variant B ) bij Parkinson en dementie syndromen. 

Als ik dan wat verder graaf op MAO-remmers: 

"Gelijktijdig gebruik met MAO-remmers moet worden vermeden vanwege de kans op het 'serotoninesyndroom' met ernstige verschijnselen als hypertensie, agitatie, hyperthermie, tremor, convulsies en delirium."

Verder staat er in bijna elke bijsluiter van antidepressiva (met name ssri) dat je ten minste twee weken volledig gestopt moet zijn met MAO-remmers vanwege "verhoogd risico op mogelijke bijwerkingen".
Maar als je gaat zoeken op MAO-remmers staat deze waarschuwing voor gelijktijdig gebruik van een hele rits andere medicamenten.

Oké prima, dit gaat dus niet om de blauwe stof in de implantaten. 
 

Daarnaast vond ik nog een bijsluiter van Paroxetine waar methyleenblauw als een (pre-)operatief visualiserend middel word genoemd. http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h26382.pdf

Nog een onderzoek naar de werking en veiligheid, in deze situatie vind er interactie plaats bij gebruik van 25mg van de stof methyleenblauw en dit gaat dan om een darmonderzoek.

https://www.bergmanclinics.nl/files/mediaCategories/inwendige-zorg/lopende-studie-methyleenblauwactieve-mmx.pdf

 

Verder kwam ik wel wat tegen over methyleenblauwinjecties en -infuustherapie, toepassing bij een bloedziekte waarbij deze stof word gebruikt. En daar werd genoemd dat het niet gewenst is maar als het echt niet anders kan dat dan de laagste dosering gegeven kán worden. In extreme gevallen 2mg per kg lichaamsgewicht.
Vond dit stukje wat lastig ontcijferen omdat het in engels en veel medische afkortingen waren ook in het engels... handig! 

 

Dat er een wisselwerking is tussen methyleenblauw en gebuik van een ssri dat is wel duidelijk. 

Máár er zit wel flink verschil in hoe het word ingezet, dosering vooral en daarmee ook de ernst van de bijwerkingen.

 

En ik heb ergens gelezen dat er 6ppi methyleenblauw in de monobloc zit? Geen flauw idee wat 6ppi is... kon het niet vinden :P 
Motiva wacht maar tot straks 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Rocker:

@best_boobie


Poeh wat een informatie zeg haha. Maar wel erg interessant :rolleyes:

Ik heb een beetje zitten graven, maar het ligt net even "iets" ingewikkelder dan op het SVS word beschreven. 

Nu weet ik nog niet of het allemaal al klopt, maar ik wil wel een beetje naar bed nu haha.


Wat ze daar omschrijven gaat zoals ik het lees meer over de interactie tussen MAO-remmers en antidepressiva dan echt de stof methyleenblauw. 
MAO-remmers bestaan in twee categoriën en dan van de tweede categorie nog 2 varianten... En als ik dan ga kijken op samenstelling zit de stof methyleenblauw niet in die medicijnen *zucht*.

Methyleenblauw heeft trouwens wel dezelfde werking als het oraal word ingenomen, daarom staat hij vermeld onder MAO-remmer maar eigenlijk is dat niet helemaal terecht.. 

MAO-remmers met doel het afbreken van monoaminen, serotonine, noradrenaline en dopamine... 
Klassieke MAO-remmers (categorie 1)worden bijna niet meer voorgeschreven, dan heb je nog de moderne MAO-remmers (categorie 2) in 2 varianten, degene die bij depressie (variant A) word voorgeschreven (namelijk moclobemide vanaf 150mg meestal 2x per dag) en de overige varianten (variant B ) bij Parkinson en dementie syndromen. 

Als ik dan wat verder graaf op MAO-remmers: 

"Gelijktijdig gebruik met MAO-remmers moet worden vermeden vanwege de kans op het 'serotoninesyndroom' met ernstige verschijnselen als hypertensie, agitatie, hyperthermie, tremor, convulsies en delirium."

Verder staat er in bijna elke bijsluiter van antidepressiva (met name ssri) dat je ten minste twee weken volledig gestopt moet zijn met MAO-remmers vanwege "verhoogd risico op mogelijke bijwerkingen".
Maar als je gaat zoeken op MAO-remmers staat deze waarschuwing voor gelijktijdig gebruik van een hele rits andere medicamenten.

Oké prima, dit gaat dus niet om de blauwe stof in de implantaten. 
 

Daarnaast vond ik nog een bijsluiter van Paroxetine waar methyleenblauw als een (pre-)operatief visualiserend middel word genoemd. http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h26382.pdf

Nog een onderzoek naar de werking en veiligheid, in deze situatie vind er interactie plaats bij gebruik van 25mg van de stof methyleenblauw en dit gaat dan om een darmonderzoek.

https://www.bergmanclinics.nl/files/mediaCategories/inwendige-zorg/lopende-studie-methyleenblauwactieve-mmx.pdf

 

Verder kwam ik wel wat tegen over methyleenblauwinjecties en -infuustherapie, toepassing bij een bloedziekte waarbij deze stof word gebruikt. En daar werd genoemd dat het niet gewenst is maar als het echt niet anders kan dat dan de laagste dosering gegeven kán worden. In extreme gevallen 2mg per kg lichaamsgewicht.
Vond dit stukje wat lastig ontcijferen omdat het in engels en veel medische afkortingen waren ook in het engels... handig! 

 

Dat er een wisselwerking is tussen methyleenblauw en gebuik van een ssri dat is wel duidelijk. 

Máár er zit wel flink verschil in hoe het word ingezet, dosering vooral en daarmee ook de ernst van de bijwerkingen.

 

En ik heb ergens gelezen dat er 6ppi methyleenblauw in de monobloc zit? Geen flauw idee wat 6ppi is... kon het niet vinden :P 
Motiva wacht maar tot straks 

 

 

Jij komt dus tot dezelfde conclusie als wij (desert-rose en ik) kwamen.
Is de hoeveelheid methyleenblauw schadelijk in dit geval? Dat is dus nergens terug te vinden, en dat is juist waar het om gaat.
Wat jij vertelt, het technische verhaaltje, had ik idd ook gevonden, ik neem aan dat desert-rose dit ook gelezen heeft, maar dat is ook omdat wij,(jij dus ook) zoeken naar 'echte' informatie en niets klakkeloos aannemen. Helaas stuit je dan altijd tegen een muur, de muur die om google heen ligt ;) 
Diepgang is zelden te vinden, als je op zoek bent naar het 'waarom' op google.
In literatuur staat dit misschien wel ergens vermeld, maarja.. dit literatuur is dus nergens te vinden haha.

Ik heb een mail gestuurd naar motiva, misschien dat die iets meer kunnen vertellen.. Maar hoop dat er ook pc's zijn die iets meer van de technische kant weten, en dat die info hier gedeeld wordt :) 

 

Thanks voor het zoeken hoor! Zo hebben anderen er ook nog iets aan.

 

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@best_boobie Nog even verder zitten zoeken.. :P

 

Gebruiksvorm:

1) Voor methyleenblauw per infuus is de normale dosis 1 tot 2 mg per kg lichaamsgewicht, (0,2-0,4 ml per kg lichaamsgewicht) en als ik dan van mijn eigen gewicht uit ga zou ik met minimale dosering van 1 mg per kg lichaamsgewicht 75mg (15ml) binnenkrijgen. In dit geval zeggen ze liever niet gebruiken bij gebruik van ssri tenzij noodzakelijk. Van uitgaande dat dit dus tot zekere hoogte schadelijk is.

Als het gaat om methyleenblauw als kleuring ofwel indicator gaat het om de volgende twee oplossingen:

2) kleurstof voor levende bacteriën, kernen in bloedcellen methyleenblauw 1g NaCl 0,6g (demi)water 100ml
3) kleurstof voor kernen in dode weefsels methyleenblauw 0,3g ethanol 96% 30ml (demi)water 100ml

https://www.rug.nl/sciencelinx/docenten/docs/standaardwerktoamaart2013.pdf


Als ik dan ga uitrekenen hoeveel mg methyleenblauw er per situatie in 1 ml van de stof zit kom ik uit op. Correct me if i'm wrong :ph34r:

1) Als injectievloeistof in de lichtste dosering zou het 5mg/ml methyleenblauw zijn. 
2) Als indicator voor levende bacteriën en bloedcellen is het 0,01mg/ml methyleenblauw.
3) Als indicator voor dode weefsels is het 0.43mg/ml methyleenblauw.


De oplossing methyleenblauw die ze bij scheikunde gebruiken om een preparaat lichtblauw te kleuren is een oplossing van 0,5%.
Die oplossing van 5% bevat uiteindelijk 0,02mg/ml methyleenblauw. Om een preparaat te kleuren moet het toegevoegd worden aan een andere vloeistof, in dit geval de gel/silicone/suikerwateroplossing. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.