Ga naar inhoud

ingetrokken tepels


Aanbevolen berichten

Ingetrokken tepels is de omschrijving van een medische conditie bij de vrouw. Vaak zijn de ingetrokken tepels al vanaf de geboorte aanwezig (2% van de bevolking). Het hebben van ingetrokken tepels kan erfelijk bepaald zijn. Overigens kunnen ook mannen ingetrokken tepels hebben. Ingetrokken tepels of platte tepels ontstaan doordat de melkkanalen binnenin de borst korter zijn dan de dikte van de borst. Het gevolg hiervan is dat de tepel naar binnen wordt getrokken.

Ook kunnen ingetrokken tepels of platte tepels op latere leeftijd onstaan. Wanneer dit in de puberteit gebeurd spreekt men ook wel van 'slecht aangelegde' ingetrokken tepels. Direct na een borstoperatie kan een vrouw ook last krijgen van ingetrokken tepels. Als de tepels zich plotseling gaan intrekken (inverteren), kan dit een symptoom van een ontsteking, littekenvorming of zelfs kanker zijn. Daarom moet u zelf uw borsten regelmatig onderzoeken op veranderingen, bij twijfel contact opnemen met uw huisarts.

Ingetrokken tepels worden vaak vooral als een cosmetisch probleem gezien. Ingetrokken tepels of platte tepels kunnen echter ook een belemmering vormen tijdens de 'borstvoeding' van een kind. Om dit probleem te verhelpen kan de vrouw zogenaamde 'borstschilden' gebruiken. Een bekend voorbeeld hiervan is het Woolwich borstschaaltje. Dit apparaat bestaat uit twee delen: het onderste deel heeft een opening voor de tepel en het bovenste deel past over het onderste, zodat de tepel tegen irritatie wordt beschermd.

Er is er ook een zuigsysteem te koop (de Niplette) dat door middel van luchtledigheid de tepel in een klein buisje zuigt en zo weefselexpansie veroorzaakt. De tepel wordt op deze manier, na het veelvuldig dragen van het apparaat, naar buiten getrokken.

In het geval van borstvoeding helpt het vaak ook de tepel voor de voeding naar buiten 'te trekken' met een borstpomp. Bij sommige vrouwen lost het probleem zich op door massages van de tepel. Een bekende massage-oefening is de Hoffman oefening. Ook plastische chirurgie kan het probleem verhelpen, alhoewel er veel gevallen bekend zijn waarbij de tepels na een tijd terug inverteerden. Bij een dergelijke ingreep worden de melkkanalen doorgesneden en kunt u geen borstvoeding meer geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik denk dat ik ingetrokken tepels heb. Ik voel me belachelijk, maar had hier nog nooit over gehoord. Ik dacht dat elke vrouw gewoon platte tepels had die hard werden bij seksuele opwinding/koud hebben/tegen kleding schuren...

Ik heb heel kleine borsten en wou altijd al een borstvergroting ondergaan, maar met die tepels van me, zou dat niet veel helpen. Misschien is zo'n correctie dan wel een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ingetrokken tepels heb. Ik voel me belachelijk, maar had hier nog nooit over gehoord. Ik dacht dat elke vrouw gewoon platte tepels had die hard werden bij seksuele opwinding/koud hebben/tegen kleding schuren...

Ik heb heel kleine borsten en wou altijd al een borstvergroting ondergaan, maar met die tepels van me, zou dat niet veel helpen. Misschien is zo'n correctie dan wel een oplossing.

Hey Addison,

Als je tepels wel gewoon hard worden en naar buiten komen bij seksuele opwinding/koud hebben/tegen kleding schuren... denk ik niet dat je ingetrokken tepels hebt hoor, die komen dan ook niet naar buiten namelijk. Bij mij zijn ze in gewone toestand ook vrij plat. Lijkt me verder wel normaal.

Liefs, :54:

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat verstaan jullie onder plat?

plat word in verhaaltje bedoeld als geen stijve tepel(bolletje/ertje weet ik het <_< ) wat naar buiten steekt,bij kou/opwinding enz enz

als de tepel in normale stand is,is dit dus geen bolletje/ertje maar dat is dan alsnog niet plat.

weet niet eens hoe ik het uit moet leggen eigenlijk,plat is dan toch bedoeld,naar binnen getrokken,dus geen ertje/bolletje zeg maar,ookal heb je geen kou/opwinding,je hebt altijd een soortje bolletje zeg maar :blush:

hmmm moet ff nadenken hoe beter uit te leggen :1:

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.