Ga naar inhoud

Stel je vragen aan plastisch chirurg Sven Bruekers


Aanbevolen berichten

Beste meneer Bruekers.

Mijn vraagje lijkt misschien een klein beetje op iets wat BB eerder vroeg maar is toch iets anders.

Ik sportte veel voor de operatie. Kracht training. Zo'n 5 keer per week. Ik ben nu 8 weken po en heb netjes tot de 6 weken gewacht met sporten en pak sinds deze week voorzichtig mn Bicep en tricep weer mee. Vandaag voelde het trainen van mn tricep alleen niet altijd even lekker. Bij bepaalde oefeningen pak je toch de borstspieren mee en dit voelde naar... ik weet dat 8 weken kort zijn maar ik ben echt bang dat ik nooit meer zo zal kunnen sporten als voor de operatie en dat lijkt me vreselijk..... wanneer zou alles weer normaal moeten voelen tijdens het sporten?  

Alvast bedankt! 

Groetjes Mysecret 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, mysecret said:

Beste meneer Bruekers.

Mijn vraagje lijkt misschien een klein beetje op iets wat BB eerder vroeg maar is toch iets anders.

Ik sportte veel voor de operatie. Kracht training. Zo'n 5 keer per week. Ik ben nu 8 weken po en heb netjes tot de 6 weken gewacht met sporten en pak sinds deze week voorzichtig mn Bicep en tricep weer mee. Vandaag voelde het trainen van mn tricep alleen niet altijd even lekker. Bij bepaalde oefeningen pak je toch de borstspieren mee en dit voelde naar... ik weet dat 8 weken kort zijn maar ik ben echt bang dat ik nooit meer zo zal kunnen sporten als voor de operatie en dat lijkt me vreselijk..... wanneer zou alles weer normaal moeten voelen tijdens het sporten?  

Alvast bedankt! 

Groetjes Mysecret 

Beste mysecret,

Na een borstvergroting veranderd er natuurlijk een hoop, zeker als je prothese onder de spier geplaatst is kan dat anders aanvoelen.

8 weken is inderdaad nog vroeg, de littekenrijping gaat wel 1-2 jaar door. De eerste paar weken zit de wondgenezing in de proliferatiefase, dan wordt er alleen maar meer bindweefsel en litteken weefsel aangemaakt om de wond te verstevigen. Daarna kom je in de remodeleringsfase, waarin het teveel aan bindweefsel langzaam wordt afgebroken of omgezet in meer elastische vezels. Dit proces gaat zoals gezegd 1-2 jaar door en in die periode kan er nog van alles veranderen of verbeteren. Op dit moment dus nog even afwachten. Als je klachten blijft houden moet je toch even contact opnemen met je eigen pc.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Twijfelientje,

dank voor je vraag.

Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde hoeveelheid cc, ik ben van mening dat een borstvergroting "custom made" moet zijn. Door uitgebreide uitleg te geven, samen goed de tijd te nemen voor het passen en eventueel een 3D simulatie te doen, kan ik samen met de patiente tot een goede keuze komen voor een prothese. De grootte, de vorm (rond of anatomisch) de shell (glad of ruw), de positie van de prothese (voor of achter de spier), de toegangsweg (via de plooi onder de borst of via de tepelhof) en eventuele aanvullende procedures (lift, lipofilling, etc) komen daarbij aan bod. 

De ene plastisch chirurg zal geneigd zijn tot grotere volumes en de andere pc tot kleinere volumes, dit geldt ook voor de andere hier boven genoemde opties. De keuze voor een prothese hangt natuurlijk ook voor een groot deel van je postuur af. Ben je wat zwaarder of langer dan zul je al snel een grotere prothese "kunnen hebben" zonder dat dit er onnatuurlijk uit ziet. De grotere volumes kunnen potentieel wel tot meer problemen leiden. Dat kunnen zijn; verzakking, rimpeling, nek en schouderklachten, etc. Het is belangrijk dat je als patient goed geïnformeerd bent door je pc voordat je een keuze mbt tot de operatietechniek en prothese maakt.

Ik doe veel liposuctie behandelingen, vaak ook in combinatie met borstchirurgie, waarbij ik het vet dan gebruik voor lipofilling. Zeker in combinatie met een prothese wissel is de liposuctie/lipofilling waardevol. Door de lipofilling kun je de bedekking van de prothese weer verbeteren en eventuele zichtbare randjes glad strijken.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

http://www.dokterbruekers.nl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei twijfelientje:

Custom made klinkt goed, Het geeft voor mij aan dat u flexibel bent in het aantal cc . Uiteraard bedoel ik er ook bij, dat het mogelijk moet zijn,

Soms is het zo, dat een pc een duidelijke voorkeur heeft van wat hij wil plaatsen, en daarom is het ook zo fijn met alle info op het borstenforum en onze BB.

Ik zelf merk dat ik mijn dubbele push up bh maat 85 B steeds vaker gebruik .   Ik heb 300 cc voor de spier geplaatst en mijn bh maat is 85 E of F , alleen hou ik wel bh over dus wil meer bolling Ik wil gewoon het dubbele cc zodat ik geen push up aan hoef. Ik ben niet groot, 1,70 met hak en 1.60 zonder hak en weeg denk ik 63 kilo.  Ik heb een tijd terug een zware operatie gehad waarbij aan een kant mijn eileider enzo verwijdert is. Eigenlijk zijn toen mijn hormonen op hol geslagen en werd mijn buikkie steeds wat boller wat mij dus irriteert. Mijn buik inhouden kan wel maar dat is vermoeiend :152:

Wat ik graag wil, is dus een wissel met Mentor voor de spier, en een liposuctie buik, en het liefst deze week nog.  :D

Ik zat te kijken op de website maar die is nog in volle opbouw , prijzen bv over liposuctie kan ik nog niet vinden.

Het is grappig dat u hier op het forum bent, erg apart!

 

Groetjes ..

 

13 uur geleden zei twijfelientje:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, BoobiesV said:

vanaf wanneer kan je over een double bubble spreken ?

ik heb een BV laten doen in 2012 en aan de zijkant van mijn linkerborst heb ik een plooi zitten ..

is dit dan een double bubble ?

 

Beste BoobiesV,

dat is moeilijk te beoordelen op deze manier, maar in algemene zin hoeft een plooi niet direct een double bubble te zijn. Het kan ook een plooi in de prothese zijn die je voelt. 

Een double bubble is letterlijk 2 zwellingen, 1 van de prothese (vaak hoger) en 1 van de borst die eroverheen is gezakt (dus lager). 

Als je twijfelt kun je het best even langs je eigen pc gaan. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voelen doe ik niet echt het is eerder op het zicht en als ik inderdaad aan de borst kom. 

Nu met een plooi word is dat ook een soort van complicatie? 

En gebeurt er dan een wissel of niet? 

 

Dankje voor het snelle antwoord 

 

grts 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, BoobiesV said:

Voelen doe ik niet echt het is eerder op het zicht en als ik inderdaad aan de borst kom. 

Nu met een plooi word is dat ook een soort van complicatie? 

En gebeurt er dan een wissel of niet? 

 

Dankje voor het snelle antwoord 

 

grts 

Beste BoobiesV,

een plooi in de prothese is op zichzelf geen reden voor een prothesewissel. Als het van buitenaf zichtbaar is spreken we van rimpeling. Dit wordt veroorzaakt door een dunne bedekking en wordt daarom eerder gezien bij subglandulaire plaatsing (voor de spier). Ook watergevulde prothesen, grotere maten, lagere viscositeit en prothesen met minder vulling (85%) laten eerder rimpeling zien.

Als dit erg storend is kan dit verholpen worden met lipofilling van de borsten, een pocketchange (naar submusculair) of een kleinere prothese.

Ik kan u echter niet beoordelen via dit medium, dus het advies blijft om op consult bij uw plastisch chirurg te gaan bij twijfel. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste BoobiesV,

een plooi in de prothese is op zichzelf geen reden voor een prothesewissel. Als het van buitenaf zichtbaar is spreken we van rimpeling. Dit wordt veroorzaakt door een dunne bedekking en wordt daarom eerder gezien bij subglandulaire plaatsing (voor de spier). Ook watergevulde prothesen, grotere maten, lagere viscositeit en prothesen met minder vulling (85%) laten eerder rimpeling zien.

Als dit erg storend is kan dit verholpen worden met lipofilling van de borsten, een pocketchange (naar submusculair) of een kleinere prothese.

Ik kan u echter niet beoordelen via dit medium, dus het advies blijft om op consult bij uw plastisch chirurg te gaan bij twijfel. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Helpt een foto ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, BoobiesV said:

Voelen doe ik niet echt het is eerder op het zicht en als ik inderdaad aan de borst kom. 

Nu met een plooi word is dat ook een soort van complicatie? 

En gebeurt er dan een wissel of niet? 

 

Dankje voor het snelle antwoord 

 

grts 

Beste BoobiesV,

een plooi in de prothese is op zichzelf geen reden voor een prothesewissel. Als het van buitenaf zichtbaar is spreken we van rimpeling. Dit wordt veroorzaakt door een dunne bedekking en wordt daarom eerder gezien bij subglandulaire plaatsing (voor de spier). Ook watergevulde prothesen, grotere maten, lagere viscositeit en prothesen met minder vulling (85%) laten eerder rimpeling zien.

Als dit erg storend is kan dit verholpen worden met lipofilling van de borsten, een pocketchange (naar submusculair) of een kleinere prothese.

Ik kan u echter niet beoordelen via dit medium, dus het advies blijft om op consult bij uw plastisch chirurg te gaan bij twijfel. 

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

 

Beste BoobiesV,

ik wil je foto wel beoordelen, maar kan en mag je wettelijk gezien daarover geen advies geven. Voor het stellen van een diagnose moet de patiënt tijdens een consult beoordeeld worden. Vandaar dat ik je het advies gaf om bij twijfel op consult te gaan.

vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29 februari 2016om22:27 zei mamaaavan2:

Hoe zit het met het tillen van een baby van 9 kilo.? Mag dat na een week gewoon met ellebogen in de zij? Ik ga niet hele dagen met haar rondlopen , maar is meer van de box na de bank van de bank naar bed... 

Dat zou precies mijn vraag zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, Mammavan3ventjes said:

Dat zou precies mijn vraag zijn :)

Beste Mammavan3ventjes,

ik quote de vragen die ik krijg en geef er dan antwoord op. Soms duurt het iets langer voordat ik antwoord geef, dan staan de antwoorden iets verder op in het topic. Deze vraag heb ik ook wat uitgebreider beantwoord en die zou je ook na kunnen lezen. 

Het komt erop neer dat je tillen en zwaar belasten zoveel mogelijk miet vermijden. Dat zal niet altijd gaan, maar luister dan goed naar je lichaam, als het pijnlijk is moet je wat rustiger aan doen.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

www.dokterbruekers.nl

 

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Dokter Bruekers:

Beste Mammavan3ventjes,

ik quote de vragen die ik krijg en geef er dan antwoord op. Soms duurt het iets langer voordat ik antwoord geef, dan staan de antwoorden iets verder op in het topic. Deze vraag heb ik ook wat uitgebreider beantwoord en die zou je ook na kunnen lezen. 

Het komt erop neer dat je tillen en zwaar belasten zoveel mogelijk miet vermijden. Dat zal niet altijd gaan, maar luister dan goed naar je lichaam, als het pijnlijk is moet je wat rustiger aan doen.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

www.dokterbruekers.nl

 

Sorry, dat was me ontgaan toen ik haar quotte (geen idee of dat werkelijk een woord is haha). Bedankt voor de moeite voor het nogmaals beantwoorden van de vraag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sven Bruekers, 

Waarom is er de richtlijn van 6 of 9 maanden voordat er een borstvergroting gedaan word na de borstvoeding periode?

Krijg puur alleen de verklaring van het ontzwangeren.

Maar na de bevalling (begin november ) van een tweede kindje kan voor mijn gevoel mijn borstvolume niet nog meer verminderen. Er zit al niks meer zeg maar behalve slappe huid. 

Had een volle B voor mijn kinderen. Tijdens de zwangerschap een flinke DD/E en nu na de zwangerschap een A cup.

Gewicht tijdens de zwangerschap was 67 kilo en nu erna weer 53/55 kilo. En ben 1.68 groot. 

Ik werk als zelfstandige kapster en heb de komende tijd juist de kans op dit in te plannen. Als ik dit pas in augustus kan laten doen dan zal ik vlugger weer moeten werken na de operatie. Lukt dit met maar 3/4 weken vrij of mag ik mijn werkzaamheden pas later weer gaan uitvoeren? 

Hoor graag uw mening.

Groetjes lovelife 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10 maart 2016 at 9:48 PM, lovelife said:

Beste Sven Bruekers, 

Waarom is er de richtlijn van 6 of 9 maanden voordat er een borstvergroting gedaan word na de borstvoeding periode?

Krijg puur alleen de verklaring van het ontzwangeren.

Maar na de bevalling (begin november ) van een tweede kindje kan voor mijn gevoel mijn borstvolume niet nog meer verminderen. Er zit al niks meer zeg maar behalve slappe huid. 

Had een volle B voor mijn kinderen. Tijdens de zwangerschap een flinke DD/E en nu na de zwangerschap een A cup.

Gewicht tijdens de zwangerschap was 67 kilo en nu erna weer 53/55 kilo. En ben 1.68 groot. 

Ik werk als zelfstandige kapster en heb de komende tijd juist de kans op dit in te plannen. Als ik dit pas in augustus kan laten doen dan zal ik vlugger weer moeten werken na de operatie. Lukt dit met maar 3/4 weken vrij of mag ik mijn werkzaamheden pas later weer gaan uitvoeren? 

Hoor graag uw mening.

Groetjes lovelife 

Beste lovelife,

ik was een aantal dagen weg, dus vandaar mijn late reactie, excuus daarvoor. 

Gemiddeld is het zo dat de meeste pc de 6 maanden wachttijd na het stoppen van borstvoeding hanteren. De reden ervoor is dat je borsten weer kleiner worden na het stoppen van de borstvoeding en het dan zo kan zijn dat de huid niet verder meekrimpt. Je hebt dan als het ware een te groot jasje voor de inhoud en dan kunnen je borsten gaan hangen. Als je dus te vroeg na het stoppen van de borstvoeding een vergroting laat doen die dan mooi "strak in het jasje zit" dan kan het daarna dus toch weer gaan hangen. 

Persoonlijk kijk ik altijd samen met de patiënt hoe de borsten er op dit moment uitzien om te beoordelen of een operatie al aan de orde is. Als je borsten zoals je zelf zegt al erg klein zijn en je eerdere ervaring hebt dat de borsten niet meer veel veranderen, dan kan een operatie mogelijk al geïndiceerd zijn. 

Over het algemeen kun je wel weer aan het werk als kapster na 4 wk, probeer daarbij je ellebogen zoveel mogelijk onder het niveau van je schouder te houden.

Mocht je willen dat ik dat voor je beoordeel dan kan je daarvoor een afspraak maken op mijn poli. Contactgegevens kun je vinden via mijn website.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dr. Bruekers, 

Het is erg fijn dat u op dit forum actief bent :) Ik heb al sinds mijn borstvergroting in mei 2015 het vermoeden dat mijn anatomische prothese al tijdens de plaatsing een kwartslag gedraaid is. Mijn linkerborst is namelijk langwerpig met volume bovenin en mijn rechterborst is rond met de meeste volume onderin. Na de lipofilling was dit verschil bijna niet meer te zien, maar nu inmiddels bijna al het vet is verdwenen is het weer zichtbaar.

Is er een methode om bovenstaande met 100 % zekerheid vast te kunnen stellen? Bijvoorbeeld met een röntgenfoto? Het is niet zo dat mijn linkerborst voor de borstvergroting al meer volume had, heb weinig tot geen eigen borstweefsel en mijn voorsituatie was volledig plat. 

Alvast dank voor uw antwoord. 

Mvg, 

Joy1980

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 18 maart 2016 at 0:47 PM, Joy1980 said:

Beste dr. Bruekers, 

Het is erg fijn dat u op dit forum actief bent :) Ik heb al sinds mijn borstvergroting in mei 2015 het vermoeden dat mijn anatomische prothese al tijdens de plaatsing een kwartslag gedraaid is. Mijn linkerborst is namelijk langwerpig met volume bovenin en mijn rechterborst is rond met de meeste volume onderin. Na de lipofilling was dit verschil bijna niet meer te zien, maar nu inmiddels bijna al het vet is verdwenen is het weer zichtbaar.

Is er een methode om bovenstaande met 100 % zekerheid vast te kunnen stellen? Bijvoorbeeld met een röntgenfoto? Het is niet zo dat mijn linkerborst voor de borstvergroting al meer volume had, heb weinig tot geen eigen borstweefsel en mijn voorsituatie was volledig plat. 

Alvast dank voor uw antwoord. 

Mvg, 

Joy1980

Beste joy1980,

Prothesen kunnen inderdaad draaien, het is zelfs mogelijk dat de achterkant voor komt te liggen (backside front). Bij anatomische prothesen kan dat, zeker als je slank bent, opvallend zijn. Met name bij de high en de ultra high profile prothesen zal dit goed zichtbaar zijn. Vaak zijn dit soort problemen met lipofilling te corrigeren, echter bij lipofilling is het zo dat uiteindelijk ongeveer 50% van het vet zal overblijven en je de lipofilling misschien nog eens moet herhalen.

Een methode om rotatie van de prothese met 100% vast te stellen is er niet, maar mogelijk dat een echo of MRI meer informatie zal geven. De vraag is echter welke meerwaarde zo'n onderzoek zal hebben. Het gaat er meer om of je tevreden bent met de huidige situatie of niet. Als je dat niet bent en een echo of MRI zegt ons dat de prothese niet gedraaid is neem je daar dan genoegen mee? Als je de huidige situatie toch gecorrigeerd wil hebben, heeft een dergelijk onderzoek dus niet veel zin. Vaak is een gesprek met en een controle door de pc voldoende om te kijken of je voor een dergelijke correctie in aanmerking komt.

Ik hoop dat je hiermee wat geholpen bent.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, Plastisch Chirurg

http://www.dokterbruekers.nl

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft helemaal gelijk. Hoe men het ook wendt of keert, over de huidige situatie ben ik niet tevreden. Ik zal dit met mijn arts bespreken en afwachten wat hieruit voortvloeid

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Beste dr. Bruekers,

Ik heb nog even een vraagje. Ik lees op dit forum een aantal keer dat push-up bh's niet goed zijn na een borstvergroting. Dit omdat de protheses kunnen gaan 'wandelen'. Echter heb ik dit aan mijn chirurg gevraagd en die zei me dat dit helemaal geen probleem is, en ik elke dag een push-up bh aan mag als ik dat wil, zonder problemen.

Ik heb de protheses voor de spier. Misschien dat dit verschil maakt?

Dus: kan het regelmatig dragen van een push-up bh kwaad voor de vorm van je borsten?

Alvast bedankt voor uw reactie. 

Groetjes Margot 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1 april 2016 at 9:52 PM, Margot1988 said:

Beste dr. Bruekers,

Ik heb nog even een vraagje. Ik lees op dit forum een aantal keer dat push-up bh's niet goed zijn na een borstvergroting. Dit omdat de protheses kunnen gaan 'wandelen'. Echter heb ik dit aan mijn chirurg gevraagd en die zei me dat dit helemaal geen probleem is, en ik elke dag een push-up bh aan mag als ik dat wil, zonder problemen.

Ik heb de protheses voor de spier. Misschien dat dit verschil maakt?

Dus: kan het regelmatig dragen van een push-up bh kwaad voor de vorm van je borsten?

Alvast bedankt voor uw reactie. 

Groetjes Margot 

Beste Margot,

dit advies heeft voornamelijk te maken met de timing. Als je direct na de operatie push-up BH's  gaat een dragen dan bestaat inderdaad de kans dat de prothese verplaatst of draait. Als je 4-6 weken wacht dan is er rond de prothese een vlies of kapsel gevormd die de prothese netjes op de plek houdt. De kans dat een prothese dan gaat verplaatsen of gaat draaien omdat jij  een push-up BH draagt is erg klein. 

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

Vriendelijke groeten,

Sven Bruekers, plastisch chirurg

www.dokterbruekers.nl

  • Upvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.