Ga naar inhoud

Jaydee : 13 mei 2016 : Dr. Macaré


Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Jaydee. Hieronder in het kort mijn verhaal:

Bij mij is het allemaal een beetje een ander verhaal dan bij de meeste dames hier; ik heb mijn protheses namelijk niet laten plaatsen uit esthetische overwegingen, maar puur uit wanhoop. Mijn zus is namelijk 23 jaar geleden overleden aan de gevolgen van borstkanker. Ik had in die tijd net drie kleine kindjes en was als de dood om ook getroffen te worden door borstkanker. En genetisch onderzoek was toen niet meer mogelijk omdat ze dan bloed van mijn zus en mij moesten vergelijken, maar mijn zus was al overleden, dus er was geen bloed meer van haar. De schrik sloeg helemaal toe toen er ook nog een bultje in mijn borst ontdekt werd,wat gelukkig gewoon een cyste bleek te zijn. Ik stuitte toen op een Amerikaans artikel, waarin stond dat borstprotheses hielpen bij het vroegtijdig opsporen van borstkanker, omdat ze je eigen borstinhoud naar voren duwen, waardoor een bult eerder ontdekt kan worden. Eigenlijk wilde ik gewoon uit voorzorg mijn borsten laten amputeren, maar dat ging mijn man te ver. Ik was toen ook pas 26. Daarom heb ik toen besloten om protheses te laten plaatsen. 

Ik had met de chirurg afgesproken dat er protheses geplaatst zouden worden van 270cc, gevuld met een fysiologische zoutoplossing. Dat zou ook geen kwaad kunnen als er één lek zou gaan, omdat de fysiologische zoutoplossing gewoon door je lichaam opgenomen wordt.

 

Nu ben ik afgelopen donderdag naar het ziekenhuis geweest om te vragen of het geen kwaad kon dat de protheses al 21 jaar zitten. De arts, die destijds de operatie heeft uitgevoerd is inmiddels al jaren met pensioen. Ik werd nu geholpen door een hele vriendelijke jonge vrouwelijke arts ( dr Macaré , plastisch chirurg in het ziekenhuis in Tiel),  die de papieren van 21 jaar terug er eens bij gepakt had. En tot mijn grote schrik blijkt dat ik gewoon voorgelogen ben door die andere arts. .. mijn protheses zijn helemaal niet gevuld met een fysiologische zoutoplossing, maar gewoon met siliconengel.  Daar ben ik enorm van geschrokken,  want als die gaat lekken,  dan kan het in je lymfeklieren terecht komen met alle nare gevolgen vandien.

Dus nu heb ik toch maar besloten na overleg met mijn man om ze te laten vervangen. Omdat ik dit jaar 50 word is de boel ook aardig gaan hangen,  dus als ik toch onder het mes moet,  dan wil ik gelijk wat grotere protheses, zodat de boel weer wat steviger wordt.

Ik zou echt het merk van mijn protheses niet weten. ...Daar was ik in die tijd helemaal niet mee bezig. Ze zijn bij mij wel achter de borstspier geplaatst en dat wil ik nu ook weer. 

Zijn er nog meer 'oudere' dames hier, die een prothesewissel laten doen? 

Groetjes, Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 241
  • Created
  • Laatste Reactie

Hoi hoi

Welkom! En jeetje, wat moet dat ontzettend heftig geweest zijn destijds!
Ik had nooit eerder gehoord, dat er aangeraden wordt om prohtesen achter de spier te plaatsen, zodat het weefsel beter zichtbaar zou worden op een mammografie, interessant! 
Geen idee of dat nog steeds gedacht wordt, maar het is wel iets om over na te denken :)

Mijn hemel zeg.. dus hij heeft destijds gewoon iets anders gedaan dan afgesproken! Vreselijk als zoiets gebeurt!! Hij heeft het wel nog genoteerd in je dossier en dat is zelfs nog terug te vinden na al die jaren? Dat is op zich al bijzonder, aangezien medische dossiers vaak maar 10 jaar bewaard worden, maar goed. Super dus dat het er nog was en je nu dus weet wat er ongeveer in je lichaam zit...
Helaas werd er toen nog gewerkt met de vloeibare siliconen, dus idd, de kans op lekkage is groter dan tegenwoordig met de cohesivere gels.

Wat gaat het deze keer worden? De monobloc hydrogel?

Wissels (ook bij de wat 'oudere' dames) komen hier toch wel regelmatig voor. Ik zou ze zo even niet uit mijn hoofd kunnen opnoemen, ook omdat niet iedereen zijn leeftijd noemt natuurlijk.. Maar misschien dat je door het lezen in de operatieverslagen van de borstprothesewissels wel nog wat tegen komt :)

Heb je al concrete afspraken gemaakt met je huidige plastisch chirurg?
 

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,  bedankt voor je reactie. :D

Ja, het was een heftige tijd toen. Omdat mijn zus de erfelijke vorm van borstkanker had, kwam ik ook in aanmerking om ieder jaar kosteloos een mammografie te laten maken. Dat heb ik zelf terug gebracht naar één keer in de twee jaar, omdat die straling natuurlijk ook weer kanker kan veroorzaken. Maar mijn borstinhoud plus prothese is altijd heel goed te zien op de mammografie. Dat stelt me nu achteraf ook wel gerust. ... Want een lekkage was dan sowieso aan het licht gekomen. 

Ik heb volgende week donderdag, 28 januari weer een afspraak bij de pc. Dan zullen we wel gaan bespreken wat voor protheses gebruikt gaan worden. Ik ben daar zelf absoluut niet in thuis, dus als iemand suggesties heeft. .... Heel graag! 

Groetjes, Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige prothesen die niet met silicone gevuld zijn (voor zover ik weet) zijn de monobloc hydrogel.. Echter, ik weet niet of ze in dat ziekenhuis ermee werken.. 
Ik weet wel dat ze het in het SLAZ in Amsterdam hebben, bij dr. Nio (die ook een reconstructiechirurg is en heel mooi werk levert) en bij dr. van Selms.

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Nou, bedankt voor je informatie. Fijn, iemand die er zoveel vanaf weet. Ik neem de informatie iig mee volgende week. Thanks! 

XXX Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, 

Mijn operatie (270cc achter de borstspier geplaatst in een regulier ziekenhuis) is al 21 jaar geleden. Er zal in die tijd wel heel wat veranderd zijn. Daarom vroeg ik me af of je tegenwoordig gelijk dezelfde dag naar huis mag (dat lees ik hier tenminste overal) na een borstvergroting/prothesewissel. Ik moest 21 jaar geleden namelijk een nacht in het ziekenhuis blijven. De volgende dag werden ook pas de drains verwijderd. Maar het kan ook zijn dat dat was omdat het een dubbele 'operatie' was; de plastisch chirurg werkte namelijk tijdens die operatie samen met de gynaecoloog, die mij toen gesteriliseerd heeft. Misschien moest ik daarom een nacht blijven?  Of is dat misschien een verschil tussen een regulier ziekenhuis en een kliniek? En hoe zit het dan met de drains. ..Wanneer gaan die eruit dan? Ik hoop dat iemand hier iets over kan vertellen. 

Groetjes,  Jaydee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Jaydee,

In mijn geval, 295cc, ben +- 4 uur in privekliniek geweest en geen drains.  Volgens mij zijn drains heel uitzonderlijk, denk bij een verkleining misschien nog.... Je krijgt ook meestal heel lichte slaapverdoving.

Denk dat de tijden ondertussen fel veranderd zijn ;)

Lees mijn verslagje maar eens,

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Popie,

Bedankt voor je reactie. Er zal inderdaad veel veranderd zijn, maar als ik binnenkort voor een prothesewissel moet, is het wel handig als ik een beetje op de hoogte ben ;)  ik zal idd je verslag eens even door gaan lezen. Maar zal er ook geen verschil zijn tussen het ziekenhuis en een privé kliniek? Aankomende donderdag moet ik weer op consult bij de plastisch chirurg hier in het streekziekenhuis. Maar ik begin nu wel een beetje twijfels te krijgen als ik alle verhalen hier zo lees. ....Misschien toch beter als ik naar een privé kliniek ga. Maar aan de andere kant; ik laat hier in het ziekenhuis al 23 jaar lang iedere twee jaar een mammografie maken, dus ze weten hier alles van me. Ik ga er nog eens goed over nadenken. 

Groetjes,  Jaydee 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jaydee, 

Volgens mij ga je bij alle priveklinieken direct / dezelfde dag naar huis. (Althans heb nog nooit gelezen dat iemand heeft overnacht in een privekliniek). Wat ziekenhuizen betreft: bij de ene ziekenhuis kan je een nacht blijven (bijvoorbeeld Amphia Breda) en bij een andere weer niet (SLAZ / OLVG?). Ligt er dus maar net aan wat je kiest. 

Dit geldt ook voor drains. Bij de meeste privéklinieken worden volgens mij nooit drains aangelegd en bij een ziekenhuis komt het vaker voor (maar ook niet altijd). Dit is ook erg afhankelijk van de pc. De een vindt het niet nodig terwijl een ander van mening is dat hierdoor het wondvocht sneller wordt afgevoerd. Bij anatomische protheses schijnt het risico van draaien kleiner te worden als er drains worden geplaatst. Als er drains worden geplaatst dan kijken ze naar hoeveel wondvocht je verliest. Is het veel dan laten ze het nog zitten. Is het minimaal dan halen ze het eruit. Ik ben 's ochtends geopereerd en bij mij mochten de drains aan het einde van de middag eruit. Ik heb ook weleens gehoord / gelezen dat dames ermee naar huis moesten en dat ze na enkele dagen pas werden verwijderd. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en je moet natuurlijk doen waar jij zelf het beste bij voelt! Het kan geen kwaad om zowel bij een ziekenhuis en privékliniek consulten te plannen. 

Groetjes Joy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Joy,

Bedankt voor je fijne en duidelijke uitleg. Ik ga iig ook een aantal vragen opstellen voor als ik donderdag naar de plastisch chirurg moet. En aan de hand van dat gesprek ga ik beslissen of ik ook een afspraak ga maken bij een privé kliniek. 

Groetjes,  Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga naar SLAZ/OLVG en daar kun je inderdaad 's middags weer naar huis, heb hier van dames gehoord die daar door Dr Nio zijn geopereerd, geen drains hebben gehad.

oh anders verschil tussen ziekehuis en prive kliniek kan zijn : de prijs. Zo weet ik dat als je door dr Nio in het ziekenhuis geopereerd word je +- 800 minder betaald dan in het Park Medisch Centrum(prive kliniek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Ik moest wel nachtje blijven na mijn wissel, geen drains gehad. Ik vond het idee om een nachtje te blijven in 1e instantie niets, maar achteraf gezien vond ik het heerlijk! Ben in park medisch centrum geholpen, en had een super de luxe kamer met alles erop en eraan, zelfs een minibar haha, en heerlijk royale eigen badkamer. Nogmaals echt geen straf om daar nachtje te blijven!

x Ana

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei DreamLou:

Ik ga naar SLAZ/OLVG en daar kun je inderdaad 's middags weer naar huis, heb hier van dames gehoord die daar door Dr Nio zijn geopereerd, geen drains hebben gehad.

oh anders verschil tussen ziekehuis en prive kliniek kan zijn : de prijs. Zo weet ik dat als je door dr Nio in het ziekenhuis geopereerd word je +- 800 minder betaald dan in het Park Medisch Centrum(prive kliniek)

Hoi DreamLou,

Zo hey. ... Dat scheelt nogal wat. Ik ben destijds in het ziekenhuis geopereerd, omdat ik een verwijsbrief van de huisarts had gekregen. Ik wilde namelijk implantaten om mijn eigen borstinhoud naar voren te brengen omdat eventuele knobbels dan eerder ontdekt konden worden (aldus een Amerikaans artikel) Mijn zus was namelijk twee jaar daarvoor overleden aan een erfelijke vorm van borstkanker en ik heb daar ook 25% kans op. .... Dus vandaar dat ik in het ziekenhuis geopereerd ben. 

Bedankt voor je bericht DreamLou

Groetjes, Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Anastasia:

Hi,

Ik moest wel nachtje blijven na mijn wissel, geen drains gehad. Ik vond het idee om een nachtje te blijven in 1e instantie niets, maar achteraf gezien vond ik het heerlijk! Ben in park medisch centrum geholpen, en had een super de luxe kamer met alles erop en eraan, zelfs een minibar haha, en heerlijk royale eigen badkamer. Nogmaals echt geen straf om daar nachtje te blijven!

x Ana

Hoi Ana,

Zo. .. Je eigen minibar...... luxe hoor. Ik lag gewoon op zal met nog drie dames... Die daar voor totaal iets anders lagen :lol:

Het maakt me ook niet zoveel uit hoor, als ik weer een nachtje zou moeten blijven, maar het viel me gewoon op dat ik daar niks over las hier op het forum... Ik had het idee dat iedereen gelijk naar huis mocht. 

Die drains is een ander verhaal.... Dat heb ik toendertijd als heel vervelend ervaren. ... Vooral het verwijderen van de drains. Dus als het ff kan, dan heb ik liever geen drains na de operatie. Maar goed. ... Ik ga dat donderdag ook ff met de pc bespreken. Komt vast wel goed allemaal. 

Bedankt voor het delen van jouw ervaring, Ana.

Xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jaydee

Mijn eerste bv was in 1989 150 cc achter de spier(stelt nu niets meer voor) maar toen tevreden met het resultaat.

Maar de drains verwijderen zijn mijn geheugen gegrift was echt geen pretje,

In 2003 toch maar even op controle geweest de pc adviseerde mij toch wel een wissel  300 cc op de spier.Ik had toen meer angst voor het verwijderen van de drains dan over de bv.

Maar dat was toen in 2004 een fluitje van cent de verpleegster vroeg aan mij even in te ademen de drains zijn toen pijnloos verwijderd.

xx Ank

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ATS kliniek zit er automatisch een optie bij om een nachtje te blijven. Het is een privékliniek die wel in het ziekenhuis een eigen afdeling heeft.

's Morgens kreeg ik te horen dat ik ook gewoon naar huis mocht als ik dat wilde en dat vond ik ook een fijn idee.

Echter na de operatie (325cc achter de spier) bleek dat ik veel bloed was verloren en ben ik twee keer bijna van mezelf af gegaan. Toen vond ik het in een keer wel prettig dat ik gewoon kon/mocht blijven.

Geen luxe kamer o.i.d. maar enkel het feit al dat er verpleging in de buurt was die wisten wat te doen en niet de hele rit naar huis te moeten maken was heel prettig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Ank:

Hoi Jaydee

Mijn eerste bv was in 1989 150 cc achter de spier(stelt nu niets meer voor) maar toen tevreden met het resultaat.

Maar de drains verwijderen zijn mijn geheugen gegrift was echt geen pretje,

In 2003 toch maar even op controle geweest de pc adviseerde mij toch wel een wissel  300 cc op de spier.Ik had toen meer angst voor het verwijderen van de drains dan over de bv.

Maar dat was toen in 2004 een fluitje van cent de verpleegster vroeg aan mij even in te ademen de drains zijn toen pijnloos verwijderd.

xx Ank

 

Hoi Ank,

Ahhhh, jij had er dus ook last van de eerste keer. Ik dacht al dat ik een aansteller was. Ik had het gevoel dat mijn long in klapte. Ik kwam gewoon ff in ademnood door het verwijderen van de drains. Misschien ligt het er ook aan hoe ze geplaatst zijn. Toch hoop ik stiekem dat ik deze keer geen drains krijg. 

Bedankt voor je berichtje. .. Nu weet ik dat ik tenminste niet de enige ben, die dit als heel vervelend heeft ervaren. ;)

Xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Birdie7:

Bij ATS kliniek zit er automatisch een optie bij om een nachtje te blijven. Het is een privékliniek die wel in het ziekenhuis een eigen afdeling heeft.

's Morgens kreeg ik te horen dat ik ook gewoon naar huis mocht als ik dat wilde en dat vond ik ook een fijn idee.

Echter na de operatie (325cc achter de spier) bleek dat ik veel bloed was verloren en ben ik twee keer bijna van mezelf af gegaan. Toen vond ik het in een keer wel prettig dat ik gewoon kon/mocht blijven.

Geen luxe kamer o.i.d. maar enkel het feit al dat er verpleging in de buurt was die wisten wat te doen en niet de hele rit naar huis te moeten maken was heel prettig!

Hoi Birdie7,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb het destijds ook niet als vervelend ervaren; Ik kan namelijk altijd heel slecht tegen narcose. Ik word daar altijd heel misselijk van, dus ik heb toen de hele nacht door nog over liggen geven. Daarom was Ik ook heel blij dat ik nog in het ziekenhuis was die nacht. Dat gaat toch best wel met wat kracht gepaard, dus mocht er iets mis gaan en mocht ik een bloeding krijgen, dan was Ik tenminste in goede handen en op de juiste plaats. Dus helemaal niet verkeerd als je een nachtje moet blijven. 

Xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de geruststelling, Joy.:)

Het zal inderdaad allemaal wel los lopen. En waarom zou ik me druk maken om iets wat nog helemaal niet aan de orde is.

Xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gisteren naar de pc geweest en waarschijnlijk moet ik toch een nachtje blijven. Alleen als ik 's ochtends als eerste aan de beurt ben, mag ik heel misschien 's nachts naar huis. En ik krijg ook sowieso weer drains. Als ik 's nachts naar huis mag, moeten de drains erin blijven zitten. De volgende dag moet ik dan terug om te kijken of de drains er uitgehaald mogen worden. Nou.....ik denk dat ik dan toch liever een nachtje in het ziekenhuis blijf :unsure:. Want slapen met die drains zal wel niet zo'n succes zijn. Dus dan heb ik liever verplegend personeel om me heen. Kan mijn hubby tenminste ook gewoon slapen ;).

xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik denk dat je ook zonder drains de eerste nacht na je operatie niet zo lekker slaapt. Maar alles voor het goede doel hè? ;)

De vorige keer heb ik veel last gehad van het verwijderen van de drains. Maar goed. .... Elke bevalling is anders, zelfs bij dezelfde vrouw, dus ik ga ervan uit dat dat bij het verwijderen van de drains ook zo is. En anders maar niet. ....ff tandjes op elkaar en klaar is Kees ... Er zijn wel ergere dingen. Maar bedankt voor je geruststelling, Jetje60. Heel lief van je. 

Xx Jaydee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hoi allemaal, 

Ik ben in januari lid geworden van het borstenforum en mijn verhaal hier neer gezet (zie hierboven). Na verschillende keren op consult te zijn geweest bij de pc, na twee keer een aanvraag te hebben gedaan bij de zorgverzekeraar voor vergoeding (afgewezen) en na de betaling te hebben voldaan, mocht ik vandaag naar de anesthesist. Alles was goed en ik kreeg groen licht voor de operatie. Helaas een wachtlijst van acht weken en ik zou tien dagen van tevoren horen wanneer ik geopereerd ging worden. Maar daar baalde ik een beetje van, dus ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben ff bij de afdeling 'opname' binnen gelopen om te vragen of er niet al iets vastgelegd kon worden, omdat mijn man en ik het ook ruim van tevoren aan moeten geven op ons werk. En wat denk je? ????......YEAH....IK HEB EEN DATUM!!! En wat voor één. .... Ik ga geopereerd worden op 13 mei.  Of met andere woorden;  vrijdag de dertiende :45:. Maar ach. ... Wat maakt het uit. .... Ik heb tenminste eindelijk een datum. .... Heb het gevoel dat ik er ook ineens "bij hoor".....hahaha.... gek hè? 

En de pc had de laatste keer ook gezien dat mijn protheses wel erg hoog zitten t.o.v. mijn borsten (double bubble) en besloten dat ze de nieuwe protheses lager gaat plaatsen;  ze maakt dan een nieuwe pocket en er moeten grotere protheses in dan nu (nu 270cc), omdat ze anders terug kunnen schieten in de oude pocket. We zijn toen overeen gekomen dat het ronde, ruwe protheses worden, 485cc,  hp, dual plane geplaatst (Natrelle). Maar hoe meer ik hier op het forum aan het lezen was, hoe meer mijn gevoel zei dat de protheses nog wel groter mochten. Dus ik heb vanmorgen even een brief afgegeven bij de pc met het verzoek of ze ook de 560cc protheses wilde bestellen. Toen ik in de auto zat werd ik al door haar gebeld, dat ze ze gaat bestellen en dat ze met de operatie gaat kijken of het past.:D

Ik had vandaag dus een hele goede dag; ten eerste was alles goed bij de anesthesist, waardoor ik groen licht kreeg voor de operatie. .... Ik heb eindelijk mijn datum én de pc gaat de 560cc protheses bestellen. Mijn dag kan niet meer stuk! 

Xxx Jaydee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.