Ga naar inhoud

Verschil tussen Plastische en Esthetische chirurgie


B-Cupje

Aanbevolen berichten

Reconstructieve/plastische chirurgie wordt uitgevoerd met als doel abnormale structuren van het lichaam ten gevolge van ontwikkelingsstoornissen, aangeboren defecten, traumata, infecties, tumoren of andere ziekteverschijnselen te corrigeren . Meestal wordt ze doorgevoerd om functies te verbeteren of om zo dicht mogelijk een normale verschijningsvorm te benaderen. Dit type van heelkundige ingrepen wordt financieel meestal gedekt door de mutualiteiten en de ziekteverzekeringen, hoewel dit niet steeds volledig maar gedeeltelijk en afhankelijk is van de aard van de ingreep.

Esthetische/cosmetische chirurgie wordt uitgevoerd om normale structuren van het lichaam te hervormen om op die manier het lichamelijk voorkomen van de patiënt te optimaliseren en tevens zijn zelfbeeld te verbeteren. Aangezien esthetische chirurgie een electieve (niet medisch noodzakelijke) chirurgie is, wordt deze gewoonlijk niet gedekt door ziekteverzekeringen of mutualiteiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je het er neer zet. Altijd handig dit soort info :)

Meestal word een BV ook als Plastische Chirurgie gezien, maar zo te zien is dat dus een klein beetje de verkeerde benaming :) Weer wat geleerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sparkles

Is dat zo?

Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen is dat een "Esthetisch Chirurg" niet eens een officiële erkende titel is :blink:

Een huisarts mag zichzelf al een "Esthetisch Chirurg" noemen :blush:

Nee ik denk dat ik toch écht voor een Plastisch Chirurg ga, dan weet ik zeker dat ik door iemand geholpen word die wel de juiste papieren heeft.

Klinkt wel lekker moet ik zeggen; Esthetisch Chirurg (maar betekend dus in feite helemaal niks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Volgens mij lees jij niet goed Sparkles!

Want iedere BV is dus estetische/cosmetische chirurgie.

En iedere plastisch chirurg kan dus estetische/cosmetische chirurgie uitvoeren!

Het gaat hiet over de verschillende benamingen van chirurgie, niet over chirurgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het topic zo teruglees, dan is Sparkles volgens mij gewoon ingegaan op deze zin van B-Cupje:

Een esthetisch chirurg kan dus een perfecte borstvergroting doen maar komt er meer bij kijken (bvb lift) dan moet er een plastisch chirurg aan 't werk

En dus snap ik niet dat Mols1234 er een probleem mee heeft dat Sparkles daar op inpikt en het heeft over het verschil tussen een plastisch chirurg en een esthetisch chirurg:

Volgens mij lees jij niet goed Sparkles!

Want iedere BV is dus estetische/cosmetische chirurgie.

En iedere plastisch chirurg kan dus estetische/cosmetische chirurgie uitvoeren!

Het gaat hiet over de verschillende benamingen van chirurgie, niet over chirurgen.

Het is toch B-Cupje die begon over een esthetisch en plastisch chirurg?

Dus waarom wordt Sparkles dan terechtgewezen?

Eigenlijk wou ik ook in dit topic mijn ervaring en mening neerschrijven over erkende plastische chirurgen enerzijds en degenen die zichzelf cosmetisch/esthetisch chirurg noemen anderzijds, maar blijkbaar wordt dat hier niet op prijs gesteld...

Jammer, vooral omdat dit forum pretendeert dat er geen censuur is en ik sterk de indruk heb dat Sparkles hier het zwijgen wordt opgelegd, nota bene door een moderator...

En ik snap al helemaal niet waarom B-Cupje dit schrijft:

Dit soort berichten zijn nou precies waarom ik het op andere fora voor bekeken houd

De logica hiervan ontgaat mij compleet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Nee Mieke, dat was niet mijn bedoeling,

wat ik niet prettig vindt is dat ze een esthetische chirurg afdoet als een 'gewone huisdokter' zonder diploma ;

Het Topic gaat over chirurGIE en dat er een verschil in de benaming voor (borst)operaties is. En niet dat een BV door een estetisch chirurg slecht is of dat die geen diploma's heeft.

Mijn BV bijvoorbeeld, is absolute estethische/cosmetische chirurgie maar zeker wel uitgevoerd door een zeer gediplomeerd plastisch chirurg!!

En dat vind ik een heel groot verschil.

Ik hoop dat ik het verduidelijkt heb nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Mols , toch eentje die begrijpt wat ik bedoel :rolleyes:

Er zullen altijd wel dingen zijn die anderen niet/verkeerd begrijpen zeker ...

Je kan nog niet eens simpele uitleg posten zonder er weer een negatieve reactie op te krijgen .

Dàt is wat me dikwijls stoort ! Bij elk bericht altijd in de defensie moeten gaan en alles duizend keer uitleggen .

Btw : dieje Schumacher wordt de hemel ingeprezen omdat hij in een programma anderen zit zwart te maken terwijl hij zèlf geen plastisch chirurg is > dus nen huisarts zonder diploma ? Hallo ? :blink: Daar wordt dan simpelkes overgekeken ...

Pff , ik geef het op , dat ieder denk wat ze wil hé .

Vandaag heb ik iets te vieren ! Dus : happy face :126:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeeey, gefeliciteerd!

12 maanden.....pfffff, dan moet ik nog effe.... ;)

Ik zit eigenlijk net te denken.... heb ik je foto's al 's gezien?

Zou je mij je ww willen sturen? Ik ben heel benieuwd hoe je boobies er nu uit zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sparkles heeft nergens "een esthetische chirurg afgedaan als een 'gewone huisdokter' zonder diploma". Ik interpreteer haar bericht helemaal anders en lees dat de titel 'esthetisch chirurg' geen erkend beroep is, en dus had ze net zo goed een gynaecoloog, een dermatoloog, noem maar op... als voorbeeld kunnen nemen. Geen idee waarom jullie het anders interpreteren.

Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen is dat een "Esthetisch Chirurg" niet eens een officiële erkende titel is :blink:

Een huisarts mag zichzelf al een "Esthetisch Chirurg" noemen :blush:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234
Nee ik denk dat ik toch écht voor een Plastisch Chirurg ga, dan weet ik zeker dat ik door iemand geholpen word die wel de juiste papieren heeft.

Klinkt wel lekker moet ik zeggen; Esthetisch Chirurg (maar betekend dus in feite helemaal niks)

oh nee, Mieke?

Waarom heb jij hier nergens geen topic trouwens en nergens reacties???

Je reageert alleen op Sparkles hier en valt b-cupje en mij aan op onze reactie op Sparkles in dit topic, vreemd. <_<

Mijn moderator zijn en mijn meedoen aan alle topics staat trouwens volkomen apart. Tis maar dat je dat weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij mijn reacties als een aanval ziet, wat zijn jullie reacties op Sparkles berichten dan? Mag ik de mening van andere forummers dan niet bijtreden? Of is jullie woord hier wet? Daar begint het namelijk wel erg op te lijken.

En neen, ik heb (nog) geen behoefte aan een eigen topic op dit forum. Wie weet komt dat er later nog wel van, alhoewel ik er steeds minder zin in heb. Intussen lees ik vooral mee en ik reageer best ook wel in andere topics, tenminste als ik relevante informatie heb of iets nuttigs kan bijdragen aan het onderwerp.

En dat je moderator bent op dit forum, impliceert dat men jouw berichten gaat zien in het licht van die functie, of je dat nu graag hebt of niet. En de manier waarop jij stelde dat het hier over chirurgie ging en niet over de chirurgen, kwam echt wel over als een mededeling van de moderator dat er in dit topic niet van de 'titel' afgeweken mag worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sparkles

Ach ja, whatever :rolleyes:, volgens mij is dr. Parys ook geen PC dus dat B-Cupje dat zegt kan ik begrijpen... :wacko:

Maar wat ik niet begrijp is waarom mag dit niet ter discussie worden gesteld? Ik ben het hier niet mee eens, klaar!

Ik mag hier volgens mij, net als iedereen, mijn bevindingen neerpennen.

Ik lees overal dat een een bv uitgevoerd dient te worden door een Plastisch Chirurg. En iedereen beslist uiteindelijk zelf door wie en waar zij onder het mes gaat.

Ik heb ook niet gezegt dat een Esthetisch Chirurg geen bv's kan uitvoeren! Dat zal best wel, en het scheelt natuurlijk wel wat centjes! Nog een slaaproesje i.p.v narcose en je hebt de bv bijna voor niets.

Maar,... een Plastisch Chirurg is een beschermde titel, en iemand mag zichzelf niet zomaar Plastisch Chirurg noemen logisch natuurlijk want er gaat heel wat aan vooraf. Bij een Esthetisch Chirurg ligt dit anders. Een huisarts, een gynaecoloog, een dermatoloog (vul zelf maar aan...) mag zich ook Esthetisch Chirurg noemen. En zoals ik het hier dus lees vinden jullie het prima als deze chirurgen een BV uitvoeren, want tja het is een Esthetisch Chirurg... :107:

Daarbij is dit een forum, volgens mij is een forum er voor bedoelt om informatie op te zoeken, en waar iedereen zijn ervaringen kwijt kan en waar gediscussiërd mag worden ?? Worden hier altijd de mensen de mond gesnoerd als ze ergens een reactie op geven? Of als ze het niet eens zijn met een mening van een ander?

Belachelijk om mensen zo maar openbaar op het forum te vragen waarom ze geen Topic hebben of nog nergens op gereageerd hebben. Waarom? En daarbij het staat iemand vrij om een ervaringstopic te openen. En als Mieke dat niet wil doen dan doet ze dat niet!.

Verder vind ik dat B-Cupje en Mols1234 wel heel erg kinderachtig. Dus zo gaan jullie met om met iemand die het ergens niet mee eens is? Flink afbranden...

Ik heb hier genoeg op gezegt, en blijf bij mijn standpunt. Ik zal hier verder geen worden meer aan "vuil" maken. (PUNT)

(Oh ja, ff BTW -->> het Topic omtrent omtrent bf.nl is verwijderd, en mijn posting omtrent de vraag "waarom?" bij Suggesties is ook al verwijderd. Hoezo geen censuur? :huh:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Ik ben ook nieuw hier en ga ook mijn mening hierover geven; allereerst wil ik b-cupje gelijk geven wat betreft de info:

Wat is nu het verschil tussen plastische chirurgie en esthetische en cosmetische chirurgie? Er is een enorm verschil. Plastische chirurgie is een specialiteit in de chirurgie. Esthetischn cosmetische chirurgie zijn een subspecialiteit van de plastische chirurgie.

Plastische chirurgie laat zich in met het herstellen en streven naar een normaal uiterlijk na : geboorteafwijkingen, erfelijke ziektes, kanker en andere chirurgische behandelingen, brandwonden, accidenten, zelfverminking, gevolgen van vervroegd verouderen of extreme gewichtsveranderingen.

Niemand ondergaat vrijwillig een plastische ingreep. Het zijn allemaal medisch aangewezen procedures gedekt door de verzekering op medische grond.

Dit is heel verschillend van esthetische of cosmetische chirurgie.

Esthetische of cosmetische chirurgie houdt zich bezig met het verbeteren van het uiterlijk. Veranderingen die te wijten zijn aan het normale verouderingsproces : geboorte van een baby of abnormale vetopstapeling gaan wij aanpakken en verbeteren met als doel een normaal of een nog mooier uiterlijk te verkrijgen.

Het focuspunt van esthetische chirurgie is ‘schoonheid’! Geen van deze chirurgische procedures zijn medisch aanbevolen en worden daardoor niet gedekt door de verzekering. Alle patiënten ondergaan deze ingrepen vrijwillig en betalen ervoor zonder tussenkomst.

Je mag een optimaal resultaat verwachten van een esthetische ingreep omdat deze compleet vrij is en het is dan ook de verplichting van de chirurg om te maken dat je het beste resultaat krijgt!

Wie kan esthetische chirurgie uitvoeren? Beide, plastische chirurgie en esthetische chirurgie zijn brede domeinen in chirurgie. Er zijn heel weinig chirurgen op de wereld die bekwaam zijn om alles te doen in beide domeinen en ieder geval in elk domein. Volgens mij , bestaan er zelfs geen.

De sleutel naar een goed resultaat in esthetische chirurgie is er zeker van zijn dat uw chirurg gequalifieerd is in uw specifiek geval. Doet er niet toe wat zijn specialiteit is.

Hier kun je alle verschillen verder lezen, klik ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...
Op 30-3-2009 om 19:40 zei B-Cupje:

Reconstructieve/plastische chirurgie wordt uitgevoerd met als doel abnormale structuren van het lichaam ten gevolge van ontwikkelingsstoornissen, aangeboren defecten, traumata, infecties, tumoren of andere ziekteverschijnselen te corrigeren . Meestal wordt ze doorgevoerd om functies te verbeteren of om zo dicht mogelijk een normale verschijningsvorm te benaderen. Dit type van heelkundige ingrepen wordt financieel meestal gedekt door de mutualiteiten en de ziekteverzekeringen, hoewel dit niet steeds volledig maar gedeeltelijk en afhankelijk is van de aard van de ingreep.

Esthetische/cosmetische chirurgie wordt uitgevoerd om normale structuren van het lichaam te hervormen om op die manier het lichamelijk voorkomen van de patiënt te optimaliseren en tevens zijn zelfbeeld te verbeteren. Aangezien esthetische chirurgie een electieve (niet medisch noodzakelijke) chirurgie is, wordt deze gewoonlijk niet gedekt door ziekteverzekeringen of mutualiteiten.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-4-2009 om 19:47 zei Gast Mols1234:

Volgens mij lees jij niet goed Sparkles!

Want iedere BV is dus estetische/cosmetische chirurgie.

En iedere plastisch chirurg kan dus estetische/cosmetische chirurgie uitvoeren!

Het gaat hiet over de verschillende benamingen van chirurgie, niet over chirurgen.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.