Ga naar inhoud

Aansprakelijk stellen kliniek en tuchtraad: ervaringen?


MH_

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik ga mijn arts (kliniek) aansprakelijk stellen en wil naar de tuchtraad stappen. De arts heeft de verkeerde operatie uitgevoerd - borstvergroting in plaats van borstlift met prothesen - en is uitgeschoten met zijn scalpel, resulterend in een litteken zo'n 2 cm boven mijn tepel, zichtbaar wanneer ik een BH of bikini draag. Ik wil geen hersteloperatie bij dezelfde of een andere arts in dezelfde kliniek, vandaar dat ik de kliniek aansprakelijk stel. Ook wil ik naar de Tuchtraad stappen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Heb je uiteindelijk je geld teruggekregen en hoe lang duurde dat? Tuchtraad: idem dito. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen, vooral omdat ik wil weten hoe lang dit zal gaan duren. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hallo,

Ik heb een bv gehad op 6 mei en ook helemaal teleurgesteld :-( Dr beloofde dat het in orde komt..dat ik geduld moet hebben, desnoods terug kosteloze operatie.zei hij.

Ik heb in 1999 BV laten doen door andere dokter..heel tevreden..had nu kapselfybroze en moesten vervangen worden...naar een andere pc gaan gaat ook weer geld kosten dus weet mij gene raad meer :-( het liefst zou ik mijn centjes terugwillen..volgens mij zitten mijn prothesen te hoog ..onderkant borsten slap en zicht(voorzijde) is net of ik tegen een muur gelopen ben :-( welke stappen heb jij gezet?gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Erg naar om te horen wat je is overkomen.

Ze hebben ooit de verkeerde knie geopereerd van familielid en het is mislukt.

Sindsdien beperkt in dagelijks leven.

Jaren bezig geweest met medisch tuchtcollege en resultaat was zeer onbevredigend.

Ben bang dat het een lange weg zal worden met de nodige kosten.

Wens je succes en hoop dat een hersteloperatie het weer netjes kan maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de kliniek nu aansprakelijk gesteld. Afgelopen vrijdag had ik een gesprek met arts en de directeur van de kliniek. Ik wilde vooral uitleg van de arts hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik ben namelijk twee keer op consult geweest, omdat ik toch grotere protheses wilde. Toen ik na de operatie vroeg waarom hij mijn borsten niet gelift heeft gaf hij aan dat er bij dat tweede consult was afgesproken dat een vergroting voldoende lift zou geven en dat ik het aan hem zou overlaten. Hier stond mij niks van bij, maar ik dacht: ok, misschien heb ik hem destijds niet goed begrepen. Het is me inmiddels wel duidelijk dat hij heeft gelogen en het dossier heeft vervalst.

Ook gaf hij aan dat een vergroting hem beter leek zodat ik dan geen littekens zou hebben. Maar ik heb never nooit gezegd dat ik een probleem had met die littekens. Ik heb om een borstlift gevraagd bij mijn eerste consult en ik heb voor een borstlift betaald (een vergroting is significant goedkoper). Ik ben ook gewoon een nacht in de kliniek gebleven zoals hoort bij een lift, en niet bij een vergroting. Toen ik hem er vrijdag op wees dat het verhaal van "patient laat het over aan mij" in het dossier bij de dag van de operatie stond opgeschreven en niet op de dag van het tweede consult maakte hij er weer van dat dat op de dag van de operatie was besproken. Dat is gewoon een pertinente leugen. Hij heeft dat vermoedelijk na afloop van de operatie opgeschreven omdat hij besefte dat hij de verkeerde operatie had uitgevoed. Echt ongeloofelijk...

Ik heb nu wel goede hoop dat ik er met de kliniek zelf uit kan komen. Ze gaven aan dat ze ook een operatie in een andere kliniek konden regelen en ze gaan contact opnemen met de Parkkliniek zodat ik kosteloos op consult kan bij dr. Nio. Ik heb wel aangegeven dat ik niet akkoord ga zonder enige vorm van financiële compensatie. De afspraak is dat ik deze week een mailtje stuur over het bedrag waar ik recht op meen te hebben. Je kunt op Internet gewoon vinden wat men in eerdere rechtszaken heeft gekeken. Als ik het direct met de kliniek kan regelen zonder hun verzekeraar of een rechter heb ik in elk geval geen advocaatskosten en kan ik snel geopereerd worden en het afsluiten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijke te horen dat het bij jou fout is gegaan MH_!

Moet wel kwijt dat het zeer positief klinkt dat de kliniek er onderling met jou probeert uit te komen. Hoop dat er snel een oplossing is en je straks kunt genieten in je bikini.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje zeg... Wat erg dit!!

Wat zegt de kliniek over wat er in dossier staat en hoe jouw pc hiermee omgaat? Of houden zij zich op de vlakte en zijn bereid er met jou samen uit te komen, zonder inmenging van de pc?

Het is bizar wat zo een chirurg durft te beweren.... Maken ze een fout, geef hem dan ook toe! Maar nee, dan komt 'trots' om de hoek kijken... Vreselijk zoiets.

Bij mij was het dan in mindere mate, ik heb er geen littekens aan over gehouden, maar ook bij mij gaf de pc niet toe een fout gemaakt te hebben destijds..

Lullen met oren zijn het.. En die oren zitten dan ook nog verstopt als het erop aan komt, dat ze horen wat je zegt..

Heel veel succes met het verdere verloop van dit 'proces'.

Ik hoop dat het voor jou volledig positief gaat uitpakken! Misschien dat je ook nog iets van schadevergoeding kunt krijgen, bovenop de kostenvergoeding van een bv/lift? Hij heeft je wel blijvend verminkt (in principe)

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hemel meid!

Fouten worden gemaakt, maar wees een kerel en geef dit toe. En dan het verhaal van dat dossier!? Niet te geloven zeg.

Ik hoop dat je er goed uit gaat komen met de kliniek.

Succes meid en houd ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in discussie met dr v Tits, en de regiomanager van velthuiskliniek. Ik ga 29 juni voor een hersteloperatie bij dr Nio . Ik kan niet tegen de leugens en negativiteit rondom alle gesprekken heen en weer over wie gelijk heeft. Ik heb nu deze week een aangetekende brf gestuurd in de hoop dat ze hun gevoel ook laten spreken. Ik wacht af wat daar uit komt. Wens je veel succes... Dapper dat je het zo ver aangaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mag dat! Ik vond dr. Nio heel vriendelijk en hij heeft mijn dossier doorgenomen en naar mijn borsten gekeken. Het baart mij alleen zorgen dat dr. Nio geen cupmaat verschil ziet in mijn borsten zoals ze nu zijn. Mijn ene borst kwabt doorgaans een beetje over de cup heen en de ander niet, dat typeer ik dan als een cupmaat verschil. Doordat ze zo hangen is dat ook slecht te zien, maar als ik het middenvoorstukje van mijn bh goed tegen mijn borstbeen druk wordt dat kwabben nog zichtbaarder. Dr. Nio begon van 'hoe weet je dat dat één cupmaat is, heb je twee BH's in verschillende cupmaten, hoe een maat valt verschilt per merk', etc.

Ik zit eigenlijk gewoon in een groot dilemma. Ik heb 31 juli ingeboekt voor een hersteloperatie. Dertig juli is mijn laatste stagedag en dan ben ik afgestudeerd en moet ik een (echte) baan zoeken. Ik wil niet wachten tot de kerstvakantie en ik kan ook niet op mijn nieuwe baan zeggen: ja sorry, ik blijf even een paar weken weg want ik moet geopereerd worden. Dus het moet echt dan. Maar ik twijfel heel erg of ik nog protheses wil of niet. Ik vind ze nu te groot, 300/325 cc en cup 75G. Ik vind het vreselijk dat mijn BH-keuze zo gelimiteerd is. Voor de operatie droeg ik 85D (klaarblijkelijk de verkeerde maat!!). Ik worstelde ook erg met wel/geen protheses bij mijn eerste operatie, maar ik heb daar toch toe besloten omdat ik niet wilde dat mijn borsten kleiner zouden worsten. Door een lift ogen borsten kleiner en om het verschil in cupmaat weg te nemen cq. te verkleinen zou de ene kleiner worden. Toen heb ik dus toch voor prothesen gekozen.

Wat is er dan nu anders? Ik heb behoorlijke rimpelvorming onder de rechterborst als ik buk. Daar had ik van tevoren niet op geanticipeerd. Daar moet ik mee leren leven met protheses. Ik denk dat ik zonder protheses op 75D of heel misschien E uitkom. Is het het waard om dan protheses te nemen voor één cupmaat? En daarvoor het risico lopen op complicaties en er iedere 10 a 15 jaar opnieuw 3000 euro tegenaan te moeten gooien? Mijn eigen voorwaarde voor protheses was dat ik genoeg geld had voor een tweede operatie wanneer protheses moesten worden vervangen. Dat geld heb ik straks niet meer, want ik ben er niet uitgekomen met de kliniek. Ik zal de operatie bij dr. Nio sowieso eerst zelf moeten voorschieten (a 5000,-, en na twee ingrepen bij die andere kliniek is de spaarpot dus wel leeg). Ik wil ook niet wachten op hun verzekeringsmaatschappij of een evt. rechtszaak, dat kan wel jaren duren.

Dr. Nio zei dat mijn borsten wel mooi bol blijven aan de bovenkant met protheses. En zelf ben ik bang dat zonder protheses de borsten weer verder uit elkaar gaan staan. Sinds de operatie heb ik grotere borsten dus heb ik meer decolletéspleet wat ik heel graag wilde, maar ben bang dat ik dat ook weer kan vergeten als de protheses eruitgaan. Ze moeten sowieso vervangen worden vanwege het verschil in cc's en omdat ze nu -te- groot zijn.

Ik heb een letselschadeadvocaat gebeld voor een afspraak, maar ze hadden die dag net teambuilding. Ik hoop voor aanstaande week een afspraak te kunnen maken. Als hij/zij zegt dat het geen kwaad kan om de naam van de kliniek en arts te noemen zal ik dat doen. Ik ga ook een tweede consult inplannen bij dr. Nio. Omdat de tijd op was heb ik nog niet al mijn vragen kunnen stellen.

Ik zal in deze week sowieso foto's plaatsen in mijn album. Ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen, vooral omdat ik me echt mismaakt voel en mijn arts (die mij geopereerd heeft dus) maar niet kon begrijpen dat ik ontevreden was met het resultaat, omdat er vrouwen zijn die zelf voor een vergroting kiezen ipv een lift vanwege de littekens. Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat het 1 cupmaat verschil is of minder. Een update volgt snel weer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Allereerst echt ontzettend balen dat je er zo niet uitgekomen bent met de kliniek...

Je zit met veel twijfels, en ik zie dat je nog geen foto's geplaatst hebt, dus meekijken of er een cupmaat verschil is, kan ik nog niet..

Ik wil wel even een dingetje zeggen (niet wetende nog hoe jouw situatie nu is natuurlijk) Het komt vaker voor dat 1 borst wat minder goed in een cup past dan de andere borst, zeker als je meer eigen weefsel hebt. Dat weefsel is zacht en kan dus 'blubberen' (om het even zo te noemen) Een hele cupmaat verschil zou (denk ik) betekenen dat je aan 1 kant echt wel lege ruimte in je cup moet hebben als de andere kant past. Misschien dat je dit kunt testen als je een bh neemt die 1 maat groter is... Uiteraard ga je er bij een lift vanuit dat het verschil opgelost wordt, dus ik snap je heel goed. Echter, aan de hand van je verhaal, is het natuurlijk niet te beoordelen of het een cupmaat verschil is..

Dan over de bh maat die je vroeger had. Je gaf aan een 85D te hebben, maar nu blijk je een 75omtrek te hebben. Dat wil dus zeggen, dat je voorheen een 75F had moeten dragen (75F is gelijk aan 85D qua cupgrootte, in verhouding gezien) Dus je bent nu met prothesen en lift, 1 cupmaat gegroeid.. De vraag is idd, en daar zul je zelf heel bewust een keuze in moeten maken, of je het het waard vindt, om prothesen in je borsten te hebben. Je geeft aan dat je nu wat meer bolling hebt, en dat zul je kwijt raken als je de prothesen eruit laat halen.. Je decolleté zal dus idd een stuk veranderen. Je moet je echter bedenken: kan ik op tijd van pakweg 15 jaar, sparen voor een wissel.... Stel dat een wissel van implantaten je over 15 jaar 4000 euro zou kosten, dan zou je per dag 75 cent moeten sparen om op een bedrag van 4100 euro te komen ;) Dus, als je je afvraagt of je over 15 jaar genoeg geld bij elkaar hebt voor een wissel, moet je je daarnaast afvragen of je elke dag 75 cent in een spaarpot doet, en dit wegzet voor je borsten. Ik wil het niet in het belachelijke trekken hoor, maar misschien is dit wel iets dat je denkt: oh ja! Zo kan het ook....

Oh ja.. en hoeveel cc raadt Nio aan, om naast de borstlift te plaatsen, mocht je weer voor prothesen kiezen? Door de lift zal je sowieso al 1 tot anderhalve maat kleiner uitkomen dan voor je eerste bv (exclusief prothesen) Dat wil dus zeggen (vergeleken met de 75F die je had moeten dragen destijds) dat je uitkomt op een 75D (zoals je zelf al zegt) Met prothesen die een projectie hebben van een cm of 3/4 kom je daarna weer uit op een 75E/F (denk ik) Dit is echter meer aan de pc om aan te geven, maar ik kan er niks aan doen dat ik dit soort beredeneringen graag doe. Mocht het je niet interesseren, skip dit stukje aub :P (oh sorry, had ik er beter boven kunnen schrijven hihi)

En dan zit je ook nog met tijdsdruk, niet handig idd.. Maar wel goed dat je nog een tweede consult ingepland hebt. Daarna zul je vast al wel weer een stuk zekerder zijn over hoe en wat.

Hoop dat je niets verkeerd opvat van wat ik schrijf, interpretatie is lastig op schrift. Ik bedoel het echter goed.

Succes!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee BB,

Ik heb eindelijk een aantal albums aangemaakt. Ik zal later nog foto's met BH's maken.

Met zeer hangende borsten is het denk ik makkelijker om de cup te vullen ook al is deze eigenlijk te groot. Ik denk dat ik én een BH-maat te groot droeg, en een BH-maat ben afgevallen, waardoor ik dus twee bandmaten te groot droeg. Klopt dat 75F gelijk is aan 85D qua cupgrootte, maar ik kan me zo slecht voorstellen dat 300 cc dus maar één cupmaat is!! (Ik had 300 en 325 cc resp.) Maar misschien komt dat dan door het verschil in cupmaat, het verschil was voor de operatie nog groter.

Wat je zegt over het waard vinden.. Ja, ik vind 4000 euro per 15 jaar het an sich wel waard. Maar misschien krijg ik over 5 jaar kapselvorming of een lekkend implantaat of een andere complicatie waarbij ik zelf een hersteloperatie moet betalen. Ik vind het geen 4000 euro en heroperatie per 5 jaar waard. En als ik nou iedere 15 jaar het dubbele of driedubbele spaar, en ik kan ook ooit eens een auto of nieuwe keuken kopen... ok. Maar ik wil niet niks meer kunnen betalen omdat mijn spaargeld naar protheses moet. Als ik nou een baan had of uitzicht daarop was het al een heel ander verhaal geweest. Ik ben 25 en over een maand uitgestudeerd, nooit een vaste baan gehad en nooit in de gelegenheid geweest om spaargeld op te bouwen. Al mijn spaargeld is van giften van mijn ouders en opa en oma...

Ik heb het met Nio helemaal niet over cc's gehad, daar is echt geen tijd voor geweest. Maar bedoel je dat borsten kleiner worden van een lift? Zo had ik het aanvankelijk begrepen van mijn eerste arts, maar vervolgens begreep ik van hem (en Nio) dat ze niet kleiner worden maar kleiner lijken. Dus wel gedoe met het vinden van BH's in een grote cupmaat, maar zonder dat je er daadwerkelijk iets van ziet :(

Super lief dat je zo met me meedenkt, het doet me echt goed. Ik heb vrijdag een tweede consult bij Nio en een afspraak met een letselschadeadvocaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Ja idd, met zeer hangende borsten vul je een cup eerder dan wanneer de borsten minder overtollige huid hebben... Dus daar zit ook vaak het verschil in.. Je borsten worden niet kleiner, maar het oogt kleiner..

Nu is het wel ook zo, dat borsten met prothesen sowieso kleiner ogen dan de bh maat doet vermoeden.. Ik heb bijvoorbeeld een 70F... maar het ziet eruit als een volle D Dus idd, je hebt gedoe met de bh maten, zonder het profijt (of het nadeel ;) ) van de borsten die horen bij die cupmaat. Echter, als borsten hangen, ogen ze dan weer gauw groter....

Ik heb even je voor-foto's bekeken, en het is wel duidelijk dat je een lift nodig had. Niet flauw bedoeld hoor, maar het zou wel zo mooi geweest zijn. (tenzij je dat uitdrukkelijk niet gewild had natuurlijk) Maar bij jou was het zo dat je dat wél wilde, dus dan had de pc dat destijds idd gewoon moeten doen... Maar goed, daar kan ik lang en breed over uitwijden hihi

Ik snap je wat betreft sparen en het risico op kapsel.. Nou zijn er wel fabrikanten die kapsel baker III en baker IV vergoeden de eerste 10 jaar, maar goed.. ik snap je punt!

Of het het waard is? Dat is dus echt geheel aan jou... Of je de bolling bovenop gaat missen zonder prothesen, of je genoeg volume hebt zonder prothesen, dat is iets wat jij zult moeten beslissen..

In het geval je geen prothese meer zou nemen.. Kom je dan in aanmerking voor een vergoeding (als in: borstverkleining? ) Misschien dat je dat wel met Nio zou kunnen bespreken, misschien dat er een aanvraag gedaan kan worden bij de zorgverzekering? Ik weet het niet zeker hoor, maar niet geschoten is altijd mis, toch?

Bespreek het gewoon nog eens goed met Nio, schrijf je vragen specifiek op, zodat je to the point kunt zijn en je dus antwoord krijgt op al je vragen :)

En uiteraard succes met je gesprek met je advocaat!! Hoop dat hij iets voor je kan betekenen nog!

xxxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker. Destijds voor mijn operatie ook bij de huisarts geweest met die vraag, maar volgens mij is dat vanaf 2 cupmaten verschil tussen de borsten en dat is lastig vast te stellen. Helemaal nu achteraf.

Advocate zei dat ik het voorlopig wel af kon zonder haar, dat ik precies de juiste stappen heb doornomen en dat het haar een sterke zaak leek op de basis van de info die zij nu had. Het gaat nu via de verzekeraar van de kliniek en dat zal +- 3 maanden duren. Had ik ze maar gewoon meteen na de operatie aansprakelijk gesteld... Dan wist ik nu hoe het zat. Zal het bedrag dus inderdaad zelf moeten voorschieten, hopelijk kan dr. Nio daarin iets voor mij betekenen. Ik heb om kwart voor 6 weer een consult bij hem, deze keer met mijn vriend.

Die hufters van de kliniek hadden dus beloofd om het consult bij dr. Nio te betalen. Dus ik had gemaild of ze dat nog gingen overmaken nu ze de aansprakelijkheidskwestie toch aan hun verzekeraar overlaten, dat hadden ze immers gewoon beloofd! "Ja dat moet ik navragen mevrouw". Niks gehoord, net gebeld, de persoon die er overgaat is er natuurlijk weer niet. Maar ik vind dat ik er überhaupt niet over hoef te mailen of bellen. Als je het belooft dan doe je het, klaar!

Ik ga inderdaad even wachten met de naam openbaar maken, maar als de financieën zijn afgehandeld zet ik gewoon een kopie van mijn medisch dossier online. Dan kan iedereen zijn eigen conclusie trekken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, een kopie van je medisch dossier! Groot gelijk, dan staat het er zwart op wit :)

Ophangen aan de hoogste boom als alles achter de rug is hoor! :35:

Nou, dan ben ik benieuwd wat het gaat worden. Succes straks!!

En idd, je zou er niet achteraan moeten hoeven bellen, maar zo gaat dat vaak helaas.. Dat is geen excuus hoor, ze zouden gewoon hun afspraken na moeten komen, maar bah... Hoop dat ze hun afspraak uiteindelijk wel nakomen.. Is het minste dat ze op het moment voor je kunnen doen!

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Jemig meid, wat een verhaal, wat ontzettend lullig en absurd dat er zo met je omgegaan wordt!

neemt vind ik veel vertrouwen weg in nogmaals zo'n operatie, wil ik niet mee zeggen dat het overal dan zo is, maar na zo'n voorval zal je altijd huiverig blijven lijkt me.

Zie dat je morgen een operatie hebt. Veel succes en ik hoop dat je hierna tevreden bent zoals hoort na zo'n ingreep! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Aan wie benieuwd is, de verzekeraar van de kliniek heeft vandaag toegezegd de operatie te vergoeden. De directeur had blijkbaar gelogen tegen de verzekeraar dat ik daarmee genoegen nam. Aangegeven dat ik een bedrag had genoemd en ze boden 100 euro meer aan. Ik ga daar even over nadenken, want er valt denk ik wel meer uit te halen. Enorm opgelucht in elk geval!

Ik ben overigens nog niet geopereerd, omdat ik een tijdelijk contract had en geen vrij kon nemen, en net zo lang nog 1-2 maandjes extra wachtte om van de verzekeraar terug te horen. Ik moet nog een afspraak maken. Ik ga ook nog naar de Tuchtraad.

Als alles op de bankrekening staat laat ik weten om welke kliniek en arts het gaan, omdat ik jullie wil behoeden voor wat mij is overkomen. Het gaat in elk geval om een mannelijke arts die in Amsterdamse privé-kliniek werkzaam is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh meid, wat erg dat het zo gegaan is!!! Maar wat goed dat je nu toch je vergoeding krijgt waar je recht op hebt!!!

Wat een opluchting moet dat zijn!

Wel heel fijn hoor, dat je nu nog even door kunt gaan, om alles eruit te halen wat erin zit. Je weet nu gewoon al dat een vergoeding geregeld is, dus alles wat meer meegenomen is, is fijn. Geleden schade (emotioneel) mogen ze best vergoeden in geld hoor...

Heel veel succes!!!

xxx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.