Ga naar inhoud

Onderzoek over herstel en pijn na de operatie


Gast Akasha

Aanbevolen berichten

Hoi meiden

Omdat ik 11 dagen na mijn BV moet gaan werken (dus ook autorijden) ben ik heel geïnteresseerd in de herstelperiode. Ik hoop dat ik in dag 11 geen probleem zal hebben om te rijden (want op me werk moet ik alleen maar achter computer zitten, dus is niet fysiek belastend. )

Ik ben op internet gaan kijken en heb ik een aantal artikelen gevonden die jullie misschien ook willen lezen. Ik probeerde van alles een samenvatting te maken .

"Mensen verschillen onderling in het verloop van het herstel na een operatie. Naast factoren,die verband houden met de aard van de aandoening en van de chirurgische procedures en medische nazorg, spelen ook psychosociale factoren hierbij een rol.

Voor herstel op korte termijn is wondgenezing een cruciale variabele. Psychosociale variabelen beïnvloeden dit proces via meerdere paden: (a) emoties hebben een direct effect op stresshormonen, die op hun beurt het immuunfunctioneren moduleren, (B) de emotionele reactie op de operatie kan de soort en de hoeveelheid anesthesie beïnvloeden en kan zo effect hebben op het immuunsysteem en het endocriene systeem, © sommige gezondheidsgedragingen zijn medebepalend voor welk soort anesthesie en/of welk soort operatie wordt toegepast. Tevens kunnen gezondheidsgewoonten (zoals roken) directe, nadelige gevolgen hebben voor het immuunsysteem en de wondgenezing, en (d) personen met veel angst ervaren meer postoperatieve pijn dan personen met weinig angst. Deze pijn kan het immuunfunctioneren verslechteren. Ten slotte kunnen persoonlijkheidsvariabelen de postoperatieve uitkomsten beïnvloeden via huninvloed op stress, stemming en coping.

Uit onderzoek bleek dat postoperatieve uitkomsten in belangrijke mate voorspeld konden worden door de variabelen angst, extraversie, depressie, opleiding, eerdere chronische pijnsyndromen en attitude over medicatiegebruik.

Patiënten met een hoge mate van angst en emotionele spanning, een grote algemene bezorgdheid ten opzichte van chirurgie en ook met een hoge verwachting van postoperatieve complicaties hebben grotere kans op problemen, met als gevolg een langere herstelperiode na de operatie.

Uit een onderzoek bleek dat patiënten die vóór de operatie veel angst of vermoeidheid aangaven, kort na de ingreep gemiddeld een minder goede emotionele en fysieke toestand vertoonden dan zij die aangaven daar minder onder te lijden.

Ook op de langere termijn drie maanden na de operatie hadden patiënten met veel pre-operatieve angst een minder goed postoperatief emotioneel en fysiek herstel. Patiënten die verwachtten dat ze na de operatie nog pijn zouden voelen, waren méér teleurgesteld en rapporteerden meer pijnklachten dan degenen die daar niet van uitgingen. Patiënten met een chronisch hoog angstniveau rapporteerden postoperatief meer pijn en spanning en vroegen om meer medicatie.

Dit komt overeen met andere bevindingen dat optimistische verwachtingen over pijn en herstel een gunstige invloed hebben op het emotioneel en fysiek welbevinden na de operatie.

In conclusie:

Het hebben van stress vóór een operatie - in de vorm van angst, vermoeidheid of pijn - en de verwachtingen van patiënten, hebben een belangrijke invloed op het emotioneel en/of fysiek herstel na de ingreep. Het verminderen van stress en het corrigeren van eventuele negatieve verwachtingen kan meer vertrouwen geven in het herstel, kan de tevredenheid na de operatie vergroten en het herstel bespoedigen. "

Dus meisjes, positief denken is belangrijk! Ik denk ook positief en ik probeer zvm niet meer de negatieve verhalen te lezen. Ik ben niet echt bang van pijn en ik geloof dat het allemaal toch mee valt.

XXX

Akasha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Je hebt gelijk, positief denken is belangrijk!!

MAAR laten we niet vergeten dat je er niet te licht over moet denken!!

Het is een hele operatie met narcose en dat is toch niet niks!!!

Dat is dus belangrijk om te weten, anders ga je je bang maken NA de operatie, omdat je niet weet wat er eventueel staat te gebeuren. Met pijntjes en zwellingen en 2 verschillend aanvoelende borsten enz.

Daar hoef je dus geen enge verhalen voor te lezen!

Groetjes

Mols1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het volledig eens met Mols , deze operatie wordt echt onderschat .

Was nml ook positief ingesteld .

Zelf had ik verwacht dat de pijn wel zou meevallen aangezien ik een hoge pijngrens heb en in operatieverslagen de indruk kreeg dat het 'niks' was .

Had me er ook op voorbereid dat ik wel wat pijnen zou hebben tot 3 maanden po en de eerste 6 weken mijn borsten niet echt mooi zouden zijn (opgezwollen , hoog , blauw enz....) . Leek me realistisch , toch ?

En toen werd ik wakker ... met grote , pijnlijke en zware bakstenen op mijn borstkas :31:

De eerste nacht was een regelrechte hel ! Daarna 3 nachen rechtop in de zetel geslapen en verder dus nog enkele weken (jep) rechtop in bed op me'n rug .

Heb 2 weken aan de pijnstillers gehangen wat hielp maar de pijn niet weg nam .

De eerste week kon ik geen fles opendraaien of bvb rolluik omhoog trekken .

Na 3 weken reed ik voor 't eerst met de auto : ook al geen lachertje .

Na 5 weken kon ik pas gaan werken (fysiek nogal zwaar , was na 3 weken begonnen maar ging terug naar huis)

Na 10 weken kon ik een beugelbh uitstaan .

Na een half jaar had ik nog steeds van die 'baaldagen' in de vorm van : spierpijn , overgevoelige tepels , trekkend litteken ...

Toch zou ik 't meteen overdoen hoor , ben heel blij nu .

Misschien is 't goed dat iedereen dit eens leest , dan valt het allemaal lekker mee achteraf :38:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 7 maanden PO en heb ook nog steeds klachten hoor. Net als B-cupje; brandende tepels (bij mij is het via de borstplooi gegaan en bij haar via de tepel. Ik weet dus niet of die van haar erger brandde dan die van mij. Maar branden doen ze!) trekkende littekens, een goede steek er af en toe doorheen etc.

Net als haar was echt die eerste tijd echt een hel. Mede ook zelf gedaan hoor. Maar die eerste twee weken in bed. Gatverdamme! Elke nacht wakker worden, sochtends boobs die echt zoveel stuwing gaven dat ik de BH uit deed om ze te laten luchten, hielen die pijn deden (ja, die dingen op je voeten ja. Het zijn dan geen boobs. Maar die hielen van mij deden pijn joh van het op mijn rug slapen. Misschien heel raar, kan aan mij liggen :P). Doordat ik me zo stijf hield die eerste dagen zat ik 5 dagen PO met een stijve en verschrikkelijk pijnlijke schouder. Geen pijn aan de boobs maar wel tot de 3de week PO aan de pijnstillers gezeten voor die schouder.

Ging pas met een maand PO autorijden en dat ging ook niet lekker.

Net als wat Mols en Bcupje zeggen, tuurlijk moet je er positief in gaan, maar niet te luchtig over na denken. En tussen die twee dingen zit een grote lijn. Het is een operatie, je gaat onder narcose of in een slaaproes en er word toch echt lekker aan je lichaam getrokken en gesleutelt. Het is dan maar een operatie van 45 minuten tot een uur, luchtig is het niet. En de een heeft meer pijn dan de ander.

Ik zag echt groen en geel van mensen die doodleuk riepen dat ze na 3 dagen alweer in de stad liepen. 3 dagen PO zat ik nog als een zoutzak op de bank. Aan naar buiten gaan moest ik echt niet denken. Dat heb ik pas naar anderhalve week gedaan en ook dat hield ik niet langer dan een halfuurtje vol. Moe dat ik was :o!

Iedereen reageerd er anders op. Maar net als de rest zegt. Je moet er niet te luchtig over gaan denken. Het is geen gaatje vullen bij de tandarts :)

Oh nog een vraagje een B-cupje; heb jij nu nog steeds af en toe klachten nu je een jaar PO bent of neemt het nu langzaam af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Chantal ,

ik heb gedurende enkele dagen erg overgevoelige tepels wat maandelijks terugkeert .

Nu , ik heb als voorbehoedsmiddel het staafje (Implanon) en mijn maandstonden blijven uit :126: maar ik vermoed echter dat het samenhangt .

Twee weken geleden moest ik op 't werk de vloer schrobben en 's avonds had ik last van mijn borstspier : steken !

Heeft nog een dag aangesleept maar ging weer over .

Mijn man zei "toch normaal zeker , een spier die 'geraakt' is wordt nooit meer de oude" . :blink:

Mijn huisarts is eigelijk niet op de hoogte van mijn bv . Tja , ben op 10jr denk ik een 3-tal keer ziek geweest dus van een 'band' is geen sprake . Toch ga ik hem komende keer - wanneer dat ook mag zijn - vragen wat daar juist van aan is . Dan ga ik ook een doorverwijzing naar een radioloog vragen (oude werkgever) en laat ik een echo maken om de stand van zaken vast te stellen . Gewoon , voor de zekerheid .

Net zoals jij verbaas ik me ook dikwijls als ik lees dat sommigen na enkele dagen al vrolijk rondlopen of bh's staan te passen . Eigelijk vind ik dat onverantwoord . Het is niet omdat je minder pijn hebt die wonde (want dat is 't hé) genezen is als dat normaal na een jaar pas herstelt is (waarschijnlijk bij plaatsing op de spier wel eerder aangezien die niet 'geraakt' wordt) .

Maar goed , iedereen moet maar doen waar ze zich goed bij voelt , 'wij' kunnen enkel onze eigen ervaring delen :106:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat BH passen snap ik ook niet hoor. Moest er niet aan denken zo kort na die BV.

Ben toen met.. 6 weken PO de Hunkemuller ingestapt op Bh's te passen. Nou, niks paste, mijn huid was zo rood als een kreeft van het getrek enz (ik heb duidelijk gewoon een gevoelige huid) en was dankbaar dat ik na een kwartier weer in mijn sport BH kon.

Pas na 8 of 10 weken (geen idee meer wanneer hier die controle en shopdag was van mij. Maar zo rond die tijd) dat de arts zei van; ga jij maar lekker Bh's kopen want die sport BH is veel te groot. Toen pas vond ik het ook lekker.

Volgens mij ben ik een van de weinige die de sportBH echt heerlijk vond zitten. Ik had er echt geen hekel aan. Het voelde heel vertrouwd en veilig.

Nou inderdaad. Ben inderdaad blij dat jij ook gewoon een wat "moeilijke" start heb gehad. Zo kunnen wij "zielenpoten" (extra tussen haakjes omdat we het niet zijn hoor, maar je snapt me wel) ook gewoon lekker zeuren en kletsen over de pijntjes die wij hebben gehad.

Altijd leuk voor de gene die nog moeten en onze dingen lezen :P Mja, weten ze ook de andere kant van het herstel en dat het niet doodnormaal is dat ze met 3 dagen alweer door de stad kunnen banjeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dit doet mij toch wel schrikken zeg... Mijn plastisch chirurg heeft me verzekerd dat ik na 1 week alweer mijn werkzaamheden kan hervatten... Dit is ook wel nodig aangezien ik 3 weken later voor mijn werk naar Amerika moet reizen. Als het goed is heb ik zo'n 1,5 week vrij en hoop ik weer mijn werkzaamheden en het auto / motor rijden te kunnen hervatten dus ik zal super postitief moeten denken :lol::lol::rolleyes: !

Groetjes,

Mies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou na een week kon ik echt helemaal niks. Niet alleen vanwege de pijn, maar mijn concentratiepunt zat ook ergens op -10.

Ik vind het gewaagd van je chirurg dat hij je er van heeft verzekert dat je na een week weer kunt werken enz. Ik weet niet hoeveel CC je krijgt en of je ze voor de spier of er achter krijgt en of dit je eerste BV is of het al eerder heb meegemaakt. Dat speelt ook mee.

Mja, dan nog vind ik het gewaagd van je arts, maar goed. Maakt niet uit :D Dat is enkel mijn mening :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Ik wil ook meedoen met de zielepoten, heb ook 4 weken nodig gehad voor ik me weer mens voelde. Wat een ellende!!!

Ook 3 weken pijnstillers geslikt, en wel 1000 mg per keer, ook een zwaar pijnlijke rug van het slapen en een zwaar pijnlijke spier in mijn borst van het stijfhouden!!

Zat zelfs aan de valium, kun je nagaan!

Ben blij dat ik geen werk heb op dit moment!

En als ik iets vervelend vindt, dan zijn het wel medicijnen.

en na mijn eerste bv, heb ik nog wel DIK 2 jaar last gehad van pijntjes, steekjes en overgevoeligheid!

Maar goed, nu voel ik me weer geweldig.

Alles is vol te houden, af en toe irriteren de littekens of de bh.

Ik ben al gaan zwemmen met week 4,5 , oeps (maar moest er echt tussenuit)

En onder de zonnebank ga ik al sinds week 2 (wel afgeplakt) Dat was lekker voor de spieren en mijn welzijn.

En ja, heerlijk voor diegene die geen last hebben.

groetjes

Mols1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die pijnstillers zijn zo vervelend. Of je ze nou nodig heb voor de pijn in je borsten of zoals ik voor mijn nek. 3 weken aan de paracetamol, ibibrufen etc. Zag jou gezicht er ook uit als een maanlandschap Mols van al die pijnstillers enz? Dus puistjes enz van die chemise troep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat scheelt.

Mijn huid is gewoon heel gevoelig en al die gifstoffen kwamen er dus via mijn gezicht uit zal maar zeggen. Was echt blij dat ik kon stoppen met die troep!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hey meiden,

Hebben jullie ook last gehad van onzuiverheden na de narcose.

Ben nu 3 weken po en zit rondom mijn kaaklijn helemaal onder de puistjes.

Denken jullie dat het hierdoor kan komen? Heb er namelijk nog nooit last van gehad.

En wat kun je eraan doen?

Liefs Jessica

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijn en herstel zijn naar mijn mening afhankelijk van de hoogte van je pijngrens en je fitheid, gezondheid etc.

Ikzelf ben gisteren geopereerd en heb wel een hoge pijngrens. Ook altijd veel gesport en 2 weken van te voren begonnen met weerstand tabletten, vitamine c1000, arnica etc. (de hele reutemeteut zeg maar ;) ) en toch zelf wel vanuit gegaan dat ik een paar weken weinig kon en veel pijn zal hebben.

Gisteren geopereerd, kon gelijk verrassend goed mijn armen gebruiken (geen pen kunnen vasthouden is op mijn niet van toepassing :P ) en nu nog steeds.

Wel druk op mijn borsten en zonder paracetamol en ibroprufen pijn. Maar daar hebben we dat voor en nemen we dus gewoon en dan is het in mijn geval goed te doen. :101:

Ik zelf denk echt dat ik dit te danken heb aan mijn fitheid in combinatie met hoge pijngrens. En toch ook wle een doorzettertje zijn.

Bij wijze van spreken zal ik vandaag al in de auto kunnen rijden. Ik doe het niet want doe echt een paar dagen rustig aan maar weet zeker dat het lukt.

Herstel verschilt dus echt van persoon tot persoon.

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wisselt indd heel erg per persoon hoe het herstel gaat.

Ik ben zelf heel bang voor operaties, bloed, pijn en al die toestanden. Dus ik zag er wel erg tegen op.

Achteraf gezien vind ik het heel erg mee vallen allemaal.

Ik kan me vrij weinig herinneren van de eerste dagen. Was allemaal een beetje een roes.

Echt pijn op mijn borst was het niet, maar een gygantische druk en het gevoel als of er bakstenen aan je hangen. De echte pijn die ik heb gevoeld was voornamelijk in mijn littekens als het wat te druk voor me was allemaal. De pijnstillers en goed rusten hielpen hier goed tegen.

Ik ben nu 2 weken PO en ben heel erg voorzichtig in wat ik doe. Ik durf niet zo goed dingen te doen omdat ik bang ben dat ik wat forseer.

De eerste week durfde ik mijn sportBH en de band van de kliniek niet af te doen. Het voelde wel veilig allemaal. Ook ben ik de eerste week niet naar buiten geweest op een paar stappen na. Was nog erg moe en zwak en het was ook heel erg warm.

De tweede week deed ik gewoon mijn bh uit en aan en douchen lukte enigsinds ook wel. Durf geen kracht te gebruiken in mijn armen en ze ook niet vrij uit te bewegen.

Kan niet echt het gevoel omschrijven... Is mijn kracht weg en moet dat weer opgebouwd worden? Of is dit gewoon omdat de spier ( ik heb dual plane ) is aangetast en dus aan het herstellen is.

Ik heb gisteren voor het eerst afgewassen, maar dat is nog niet echt een succes. Door die kracht die ik niet heb of niet durf te gebruiken en omdat elk spiertje in mijn boven lichaam en armen gelijk spierpijn gevoel aangeeft.

Gisteren aan de PC nagevraagd of ik mag fietsen, dit mag. Alleen ik durf het nog niet....

Lastig allemaal.

Ook heb ik zo nu en dan brandende tepels en af en toe mijn littekens.

Al met al walt het allemaal hartstikke mee voor mij. Alles wel rustig aan natuurlijk en voorzichtig. En ik heb er de eerste paar dagen tot een week ook echt als een zombie bijgelegen, dat zeker wel.

Je moet er indd niet te licht over denken, het hoeft allemaal niet mega veel pijn te doen, maar je rust nemen is zeker heel erg belangrijk en vooral niet te snel dingen weer willen doen.

Ik las hier iets over na 1.5 week weer motorrijden? Mijn mening is dat ik dat onverantwoord vind.

Zowiezo leun je daarbij voorover en komt er een druk om te staan en een motor heeft een aardig zwaar gewicht wat je onder controle moet houden. Misschien is dit een van de dingen waarmee je moet wachten tot na de 6 weken... ?

Autorijden is afhankelijk van wat voor auto je hebt denk ik en hoe je zelf hersteld.

Ik hoop deze week toch wel te kunnen fietsen en dan langszaam aan kijken hoe autorijden zal gaan en mijn kracht zich ontwikkeld.

owja, mijn houd is trouwens wel zo uitgedroogd als het maar zijn kan over heel mijn lichaam.... Iets van de narcose?

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoeft niet van de narcose te zijn jolien je droge huid,kan ook door een knauw aan je weerstand,na een operatie heb je toche en verlaagde weerstand,iedereen ookal ben je fit en gezond,ontkom je niet aan.

ik heb dat ook heel erg,en heb zoiezo van me zelf al een lastige huid,smeren met huidolie,kan je de tip geven van de paarse fels van nivea,heerlijke zachte huid,en laat geen vet achter,trekt snel in,en ruikt ook nog eens heerlijk :6:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast stellakeuh

Hallo iedereen!

Ook ik heb onlangs (14juli) een bv gehad... Ook veel pijnlijke momenten beleefd hoor! Ik las hier ook enkel dat mensen

helemaal geen pijn hadden en die zo weer het stad in doken de dag na operatie! ik dacht echt dat het zo ging zijn bij mij,

maar het was helemaal NIET zo. Ik was ten eerste al kotsmisselijk van de narcose! nog nooit meegemaakt en toch al onder narcose geweest als ik jonger was! dan nog eens het stijf en zwaar aanvoelen van die borsten! heb ronde prothese achter de spier 300cc laten plaatsen, en ik vind ze nu persoonlijk nog helemaal niet mooi staan... Mijn borsten waren van zijn eigen al mooi rond, wel klein maar mooi... en nu zijn ze zo hoog en vooruit gestoken... Mijn tepel komt er echt heel erg uit. Is dit bij iedereen zo?

De pc heeft me verzekerd dat die nog helemaal anders gaan komen te staan.

Ook heb ik soms het gevoel dat ik mijn prothese voel verplaatsen... Het doet helemaal geen pijn, maar het schuift zo precies. Hebben jullie dat al eens gevoeld?

Ik wens iedereen die er nog een moet laten doen veel succes!

groetjes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stellakeuh

Ikzelf ben gisteren geopereerd en ik ben van het ergste uitgegaan en kan eigenlijk alles. Probeer geen druk en kracht te zetten. Dat lijkt me gewoon niet goed.

Verder hebben wij ongeveer hetzelfde 300 CC achter de spier. (al vraag ik me af hoeveel erin is gegaan want vind ze erg huge!!! :1big_boobs: )

Ik ben er nu ook nog niet kapot van. Precies wat jij zegt. Steken naar voren en tepels komen er zo uit. Maar ik ben er van overtuigd dat dir in een paar dagen al wel iets beter wordt. Volgens mij is het ook veel vocht.

Ik dacht vanochtend idd dat ik mijn prothese voelde verplaatsen.

Ook voelt bij mij de onderkant van de borst warm aan. Warmer dan normale lichaamstemperatuur. Hebben jullie dat ook?

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je herstel en de pijn wel te maken heeft met je gezondheid en je pijngrens.

Maar niet met het feit of je een doorzettertje bent, zoals hierboven gesuggereerd wordt.

Maandag geholpen, ben hartstikke gezond, sportte voor mijn bv 2 á 3 keer in de week, eet gezond en regelmatig... Maar ging KAPOT van de pijn. Mijn armen heb ik 3 dagen niet goed kunnen gebruiken etc.

Ik dacht positief,ben over het algemeen een doorzetter en had me op het ergste voorbereid(zodat het mss alleen maar mee zou kunnen vallen)

Maar ik had/heb een hels herstel!

Nog steeds niet pijnvrij, maar nu is het draaglijk. De pijnstillers doen hun werk matig, maar neem ze toch maar in, omdat ik niet wil weten hoe het voelt als ik ze niet inneem.

conclusie: het verschilt per persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast stellakeuh

@ Lizzy

Nu gaat het bij mij ook al veel beter hoor. Ben niet meer snel moe en kan al vrij veel bewegingen maken. Heb vandaag ook al voorzichtig met de auto gereden, dus goed dat dat ook al lukt... Vertrekken morgen nacht op vakantie, dus goed dat het beter gaat met mij... Kon 2 dagen geleden amper blijven zitten in de auto ... Nu al geen pijn meer.

Mijn borsten vind ik nu wel juist goed voor mij, ze lijken nu zoals je zegt wel zeer dik, maar dat is ook door het vocht en de spanning die erop zit (je vel moet nog wat meerekken) ze voelen wel nog altijd hard aan ... maar dat is ook al sterk aan het verminderen.

Wat jij voelt, van temp verschil heb ik niet. Via welke weg hebben ze het bij u gedaan?

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stellakeuh Via de borstplooi. Voelen nu niet heel veel warmer meer aan.

Gelukkig dat je je nu beter voelt. Anders is het ook zo zonde van je vakantie.

Zie je al veel verschil met een paar dagen geleden? Ik ben natuurlijk nog maar 1 dag PO.

Ik ben al aan de brandnetel thee voor het vocht. Hoop dat het helpt :excl:

Liefs!

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.