Ga naar inhoud

aan alle dames die overmatig kapselvorming gehad hebben.


Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of de dames die overmatig kapsel gehad hebben ook echt het idee hebben gehad de eerste 6 weken te veel gedaan hebben?

Bij mij kwam deze vraag opzetten omdat zoals vele van jullie weten, ik 2 kleine kindje heb ( waarvan er 1 nog niet helemaal zelf kan lopen ) en nu na 2,5 volledige rust de zorg weer helemaal op mijn schouders ligt, omdat manlief zijn vakantie er weer opzat. S avonds nu natuurlijk wel wat meer last van mijn borsten. En overmatig kapsel is toch vanaf begin een angst van me geweest. En me af vroeg of het wel echt bij die eerste 6 weken ligt.

Ben benieuwd naar jullie antwoord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik ga ook mijn best doen om het zo rustig mogelijk te houden! Maar kapselvorming is ook iets waarom de een wel en de ander niet? mijn chirurg heeft gezegd en ik heb het oom gelezen dat het niet helemaal duidelijk is..

Als je de eerste twee weken rust heb gehouden, en je gaat niet zwaaien en reiken en hele zware dingen tillen en repeterende bewegingen maakt, denk ik dat je zelf al heel goed er rekening mee houdt!

Kapselvorming schijnt ook minder voor te komen met de ruwe protheses, omdat de kapsel zich daar beter aan kan hechten..

kus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb heel weinig gedaan de eerste zes weken en en me echt rustig gehouden, maar na 5,5 jaar toch kapselvorming.

denk wel dat het verstandig is zo min mogelijk te tillen.begrijp dat dat lastig is met kinderen.... en zware dingen niet doen (ook niet stofzuigen, dweilen enz.. )

groetjessss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi

Ik hoop dat je het niet erg vindt, dat ik hier even reageer. Ik heb dan wel (nog) geen kapselcontractie, of te veel kapsel, maar wil even een nuance maken in wat kapsel is of hoe er problemen mee kunnen ontstaan :)

Het ontstaan van kapselcontractie is namelijk niet alleen afhankelijk van hoeveel scheurtjes er in je kapsel ontstaan tijdens je herstel... Uiteraard is dat van grote invloed, op de langere termijn, maar ook soms op de korte termijn. Hoe meer littekens er ontstaan in het kapsel, hoe meer kans op kapselcontractie. Daarom dat de adviezen gegeven worden, van geen repeterende bewegingen tijdens je herstel, je ellebogen niet hoger heffen dan je schouders, en bij achter de spier: niet meer dan 2 kg tillen.

Het is ook afhankelijk van in hoeverre jouw eigen lichaam kapsel aanmaakt, hoe jouw lichaam reageert op een lichaamsvreemd voorwerp dat in jouw lijf ingebracht wordt.. Ben je gevoelig voor overmatige kapselvorming, dan kun je daar niet veel aan doen.. Het is juist dán zaak om zo voorzichtig mogelijk te zijn in het begin van je herstel, de beruchte zes weken.. Echter.. Of jij tot die categorie behoort, weet je pas als je een keer kapselcontractie of te veel kapsel gehad hebt...

Zowel te veel kapsel, als scheurtjes in je kapsel, kunnen zorgen voor kapselcontractie (het samentrekken van je kapsel)

Tegenwoordig met de geruwde prothesen, komt te veel kapsel minder voor dan vroeger bij de gladde prothesen. Ik weet niet precies hoe lang er al gewerkt wordt met de geruwde prothesen (nooit opgezocht..) maar sindsdien is de kans op overmatige kapselvorming verkleind. Helaas komt het nog steeds voor, en als je gevoelig bent voor te veel aan kapsel, wordt er daarom wel gewerkt met de polyurethaan prothesen, die nóg minder kans geven op te veel kapsel... Echter... Hoe goed deze werken, is niet heel erg duidelijk, aangezien er eerst problemen waren met deze prothesen. De pur-laag, die buiten om de prothese zit, liet tot enkele jaren geleden wel eens los.. Tegenwoordig is die beter 'vast gemaakt' en zou dit niet meer kunnen gebeuren :)

Maar ik dwaal af...

Wat ik in het kort wil zeggen is dus, dat je niet persé in je herstelfase dingen gedaan hoeft te hebben, die toen niet mochten, om toch kans te maken op kapselcontractie....

Probeer daarom voor jezelf een goede weg te vinden om thuis met je kinderen iets te regelen, zodat je geen dingen hoeft te doen (of tot een minimum beperkt) die niet mogen. Moet je toch een keertje tillen, doe dit gecontroleerd, en met je bovenarmen tegen je lijf, zodat je je borstspieren zo min mogelijk belast.. Span je de spieren te hard aan, dan kan de spier je kapsel wat kapot trekken... Ook een borstvergroting is een echte operatie... Je doet het wel als cosmetische operatie, maar het is net als bij bijvoorbeeld een verzakking van een baarmoeder, of welke andere operatie dan ook.. Je moet gewoon goed herstellen, wil je er zo lang mogelijk plezier van hebben :)

Begrijp me niet verkeerd, ik wil dit enkel informatief hier neerzetten :)

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bb... nee bedankt nou juist. Alle info is welkom.

Het is in je verhaal wel meteen duidelijk dat het eigenlijk niet van te voren te zeggen is wie de "pechneuzen" zijn. Het is stiekem een beetje geluk hebben. Maar zeker wat te helpen Door eerste 6 weken rustig te houden...duidelijk ;)

Ik hoop dat ik een van die Gelukkige ben :P

wat betreft te kindjes; ik probeer het tillen zoveel mogelijk te beperken. En de herhalende bewegingen laat ik helemaal achterwegen de eerste 6 weken.

herstellen kan namelijk maar 1 keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd interessant antwoord, maar het tillen en armen niet boven de schouders is duidelijk.

Maar wat word er nu bedoeld met niet repeterende bewegingen maken?

Want het gaat erom dat de spier moet rusten, mr ik denk dat je dikwijls die spier toch gebruikt zonder dat je het zelf beseft in bepaalde bewegingen, of ga je dit altijd voelen dan?

Ik denk dat ik niet meer ga durven te bewegen en er als een stijve plank ga bijlopen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met repeterende bewegingen wordt bedoeld, bewegingen die je steeds herhaalt. Zoals je doet bij strijken, dweilen, ramen zemen, lopende band werk, kassa-werk enz...

Hoe het precies in elkaar zit, met dat dit niet goed is voor het kapsel, daar heb ik nooit naar gezocht.

Ik heb dit zo aangenomen, omdat mij dit op alle vijf mijn consults verteld werd.

Ik vond het wel mooi geweest met mijn onderzoek haha, soms moet je uitgaan van de expertise van een prof ;)

Xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja logisch dat bewegingen met het bovenlichaam niet goed is dan, alles staat ook in verbinding met elkaar, maar zoals ik al zei, ga amper durven bewegen en op het werk gwn op een stoel zitten, ik doe kassa, niet zoals in een supermarkt. Mr bon, soms moet ik mij al eens rekken omdat mensen te lui zijn om iets op de toonbank te zetten en het liever op hun kar laten staan, dat zal dan ook niet waar zijn. Verder werk ik ook veel op de laptop voor het beheer van onze webshop, hoop dat dit niet te belastend is, omdat je heel lang in dezelfde houding zit.

Achja, zal het zelf wel aanvoelen, gelukkig heb ik veel vrijheid op men werk en kan ik zo een beetje zelf bepalen welke werkjes ik doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me ook af hoe ver je moet gaan in dat 'niet mogen tillen' en hoe lang.

Ik heb hier een zoontje van 3 en eentje van 8 maanden rondlopen/-kruipen.

De jongste zou ik na twee weken (ik kan niet meer verlof nemen) alweer zelf naar de crèche moeten doen, wat wil zeggen: in en uit de auto tillen, en 's avonds opnieuw van dat.

Is dit echt verboden? Want er is niemand die dit voor mij kan doen (mijn man moet al mijn zoontje wegbrengen, hij zou anders meer dan een uur moeten omrijden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na alles wat ik hier al gelezen heb, lijkt mij dit toch wel verboden, een kind van 3 weegt toch al wel redelijk wat, vooral uit de auto halen, moet je toch altijd beetje "manoevreren"

Lijkt mij verstandig om dit niet te gaan doen voor 6 weken PO.

tillen is echt niets oppakken, heb hier gelezen tot 2 kg ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Heb je met een prothese voor de spier meer/eerder/sneller kans op kapsel contractie?

Oh en, kantoorwerk waarbij de arm ondersteunt wordt bij het computeren, kan je dat weer doen na 2 weken?

Bij voor de spier plaatsing, is een geringe grotere kans op te veel kapsel, of kapselcontractie. Echter, met de huidige geruwde implantaten, is dit grotere risico enorm geslonken.

Kantoorwerk is geen probleem na 2 weken.. Echter.. de een voelt zich beter na 2 weken dan de ander.. De een heeft meer last van vermoeidheid van een narcose dan de ander..

Maar 2 weken kun je wel aanhouden als herstel, voor een kantoorjob :)

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.