Ga naar inhoud

Infectie: wat, hoe verhelpen, wat te doen?


Gast Orchidee__

Aanbevolen berichten

Gast Orchidee__

Dag dames,

Zoals velen al weten ben ik één van de ongelukkigen op de weinigen die te maken krijgen met een zware infectie na een operatie (in mijn geval borstverkleining).

In mijn operatieverslag staat nu reeds mijn verhaal van dag tot dag, maar hier staat het natuurlijk meer op zijn plaats..

Toen ik informatie zocht over complicaties, vond ik niet meteen terug waaraan ik mij moest verwachten "moest ik toch maar zo'n infectie krijgen".

Ik was nooit van plan foto's te posten, maar daarentegen vind ik het nu een goede hulp voor anderen, dat ze weten hoe het kan gaan en hopelijk binnenkort hoe het ook kan aflopen!

Maar zeker: vanaf je ook maar enige roodheid bespeurt rond je hechting/borst ga meteen naar je huisarts om eventuele schade te voorkomen en ook preventieve antibiotica te kunnen nemen om alles zeker te voorkomen! Beter het goede nieuws dat er niets aan de hand is, dan later te moeten merken dat het erger wordt.

In mijn geval had mijn thuisverpleegster op donderdagavond langsgekomen voor een nieuw verband, en toen ik vrijdagavond op controle ging bij mijn PC was mijn borst aan de onderkant gloeiend heet en zag deze helemaal rood. Een beginnende infectie, dus. Ik heb toen antibiotica gekregen maar deze was te licht, waarna ik op bezoek ben geweest op mijn huisarts en deze de zwaarste antibiotica heeft voorgeschreven. Natuurlijk had de infectie al die tijd wel wat tijd gehad om te "broeden" en had die nieuwe antibiotica dan ook een grote achterstand in te halen..

Hieronder staan de foto's van enkele dagen, schrik er niet van! Het ziet er erg uit, maar bij een borstverkleining wordt er héél wat weggesneden dus veel wat je ziet is vetweefsel die samen met de troep van de infectie is naar buiten gekomen. Dit is te verhelpen. Het grootste probleem zit in de omvang van de wonde: hoe meer troep, hoe groter de wonde zich "uitrekt" en natuurlijk hoe groter je wonde en eventueel later het litteken. MAAR dit kan ook anders! Afhankelijk van persoon (maak je van nature weinig zichtbare littekens? Of juist eerder zéér zichtbare littekens?) kan dit anders uitvallen. Ik zit in de laatste groep, maar als je dit weet kan je óók die schade beperken. Vanaf wanneer mijn wonde volledig toe is, ga ik naar een dermatoloog om meteen een behandeling van mijn littekens te starten. Een gewaarschuwd man is er twee waard, maar een gewaarschuwd vrouw zeker 3! ;)

Hieronder zal ik ook verder het verloop van consult tot consult met foto's bijvoegen tot het eindresultaat. En uiteraard, hopelijk, een "mooi en goed" eindresultaat.

NB: ik werd geopereerd op 22 augustus, mijn infectie is pas begonnen op 29 augustus (= dag 1)

Infectie dag 6

 
 

Infectie dag 8

 

Infectie dag 10

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

NB: Het blijkt dat ik "onzuiver" bloed heb, d.w.z. dat wonden bij mij slechter toegroeien, maar ik ook een grote kans heb om op grote wondes een infectie te krijgen. Dit is erfelijk, maar niet te voorkomen. Mijn overgrootmoeder had hier last van, maar pas sinds vorige week weten wij dat dit in de familie zit.. Dat is natuurlijk pech hebben, maar nu krijg ik preventieve antibiotica om dus hetgeen wat nu blijkt te kunnen voorkomen. Ik ben nu in de toekomst steeds preventief behandeld ertegen, maar zo zie je maar.. Sommige dingen gebeuren echt zonder dat iemand er kan aan doen maar daarom is het niet "fijn" natuurlijk! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

-- Infectie: verder? --

Mijn infectie was volledig weg afgelopen maandag (= 8 september). Het eindresultaat van mijn wonde was niet fraai, maar tot die tijd kon mijn PC er ook niets aandoen. Snijden in een huid met een infectie is natuurlijk vragen om problemen.

Gisteren ben ik voor een tweede maal onder het mes gegaan, alle huid die de infectie heeft aangetast is weggehaald en de wonde is helemaal netjes hernaaid. Geen nare gevolgen voor later, gewoon eventjes op de tanden bijten om de angst van een tweede operatie achter me te laten.. Nu ben ik héél blij dat ik het gedaan heb, binnen 2 weken is het niet zichtbaar wat er ooit met die borst gebeurd is. Dus dames: alles komt altijd goed! Al moet je er soms een grote portie geduld voor hebben, maar geduld is een mooie deugd (dat heb ik nu toch geleerd..). Ik post hier ooit wel een fotootje om een beeld te geven van het litteken op die plaats maar je zal dus geen verschil zien :D

Maar ik wou hier vooral duidelijk maken: wees waakzaam. De operatie is belangrijk, maar de nazorg nog véél meer. En ook wij staan een beetje in voor de nazorg om alert te zijn om sommige nare gevolgen te kunnen besparen :)

Liefs,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heftig zeg !

Fijn dat je er nu vanaf bent is toch wel schrikken denk ik.

Ik heb zelf na 4 weken po ook wat last van mn hechting komt

sind kort wat vocht uit :-O

Even het weekend afwachten het wordt niet erger maar goed

misschien maandag de dokter even contacten.

Het is zeker schrikken, op het moment zelf lijkt het eindeloos maar gelukkig is nu een einde aan die nare periode.

Goed ontsmetten dan, er is ook een verschil in vocht.. Als het waterachtig is valt dat blijkbaar goed mee, maar mag zeker niet geelachtig zijn (wijst op aanwezigheid bacterieën). Ik hoop voor jou dat het rap beter wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze nu niet je ene borst nog wat kleiner moeten maken of hoe hebben ze dat opgelost?

Wel fijn dat het nu allemaal goed komt, wat een ellende heb je moeten doorstaan!

Waarom kleiner moeten maken? Gewoon dode huid weggeschreept en opnieuw toegenaaid.. Eigenlijk is dat niet meer dan dat hoor, zo'n infectie. Het ziet er niet uit, maar als de bacterieën dood zijn kan je wel meteen het terug rechtzetten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh oke op die manier, ik dacht dat je huid misschien aangetast was :) maar dat niet dan gelukkig!

Hihi, ja ik was wel tevreden om te horen dat ze "nog steeds gelijk" zijn. Ik schrok ook telkens als ik die wonde zag, maar nu zie ik gewoon weer hechtingen en zelfs met die hechtingen kan ik al een vreugdedansje doen dat het in orde komt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Om maar mee te delen hoe de rechterkant na secuuroperatie eruit zag (nog met hechtingen).

Nog wat roodheid maar dit is dus als reactie op de draden en geen infectie meer en vooral: EIND GOED AL GOED. :)

Maar dus dames, hou alsjeblieft altijd je wonden in de gaten op eventuele roodheid of warmte.. Ik hoop dat ik zo veel leed bij anderen kan besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Hoi allemaal,

Mijn grote droom begon in april dit jaar een borstlift incl prothese. Helaas ging het mis de wond aan de linkerborst wilde maar niet genezen er kwam steeds wondvocht uit en de wondend ging steeds verder open staan. Drie operaties ondergaan zonder resultaat. Prothese eruit over vier maanden nog een poging.

6 oktober was de grote dag. Helaas daar ging het weer mis, de wond ging weer lekken en openstaan.

Ondertussen ben ik nu alweer drie keer geopereerd hieraan. Ik heb een drain gekregen waarbij het overtollige vocht wegkan. Helaas gisteravond was het weer prijs. Nat shirt en een open wond. Ik ben echt ten einde raad.... Komt dit ooit nog goed. Ik zie me droom zo voorbij vliegen, samen met me spaarcentjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.