Ga naar inhoud

Wat mag ik wel en wat mag ik niet de eerste weken po


Aanbevolen berichten

Hello ladies,

Gisteren heb ik mijn bv gehad en ik voel mij erg goed. Ik heb weinig pijn. Ik zet zelf mijn thee, til dus ook de waterkoker op, ik kan zelf overeind komen met mijn buikspieren en ik loop ommetjes. Wat mag ik nou wel en niet doen? Is de waterkoker optillen al teveel?

Ik hoor graag jullie expertise/ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen mij werd gezegd uit te kijken met bukken/persen, niet zwaarder tillen dan 2 kg (probeer je ellebogen tegen je zij aan gedrukt te houden als je tilt) en je ellebogen niet boven je schouder doen.

Fietsen en autorijden mocht ik na 2 weken weer maar daar heb ik zelf nog wat langer mee gewacht. Fietsen tot 3 weken en autorijden ga ik vrijdag pas weer doen.

Voor de rest luisteren naar je lichaam en rustig aan doen ook al doet het geen pijn! Zeker niet stofzuigen of strijken o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi

Allereerst gefeliciteerd met je boobs!!

Het ligt er een beetje aan of je de prothesen voor of achter de spier hebt (dual plane)

Ik zal even de algemene adviezen weergeven, al zijn er ook pc's die hun eigen richtlijnen hebben.

Bij voor de spier geplaatste prothesen:

Ellebogen niet hoger heffen dan je schouders.

Geen repeterende bewegingen, zoals stofzuigen, ramen lappen, strijken, dweilen, enz.

Bij achter de spier of dual plane gelden dezelfde richtlijnen als bij voor de spier, alleen als extra nog erbij dat je niet meer dan 2 a 3 kilo mag tillen de eerste weken..

Er zijn pc's die uitgaan van 4 weken, en er zijn er ook die uitgaan van 6 weken....

Het vervelende als je te veel doet is dat er in een later stadium kapselcontractie kan ontstaan (dit gebeurt als er scheurtjes in het kapsel onstaan in de herstelfase. Dit worden littekentjes en die kunnen daarna gaan samentrekken waardoor de plaats voor de prothese te klein wordt binnen dat kapsel)\

Een niet te volle waterkoker en een laptop zijn dus in principe sowieso geen probleem.

Een goed herstel gewenst!!

xx BB

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh ik vergeet nog iets.. bij achter de spier plaatsen, de eerste twee weken in principe geen auto rijden en de eerste zes weken niet sporten. Dit zodat je lichaam alle energie kan geven aan het herstel. Het is toch een operatiewond die moet herstellen :)

Bukken is niet aan te raden, en doe je het toch, houd je boobs dan vast :)

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat van dat bukken wist ik helemaal niet..

Hoezo mag dat niet dan? Je bh houd je tieten toch in elkaar?

Ik heb zelf helemaal geen richtlijnen meegekregen.. Ben lij dat dit forum bestaat anders was ik na een week al heftig aan het zuigen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat van dat bukken wist ik helemaal niet..

Hoezo mag dat niet dan? Je bh houd je tieten toch in elkaar?

Ik heb zelf helemaal geen richtlijnen meegekregen.. Ben lij dat dit forum bestaat anders was ik na een week al heftig aan het zuigen..

Als je protheses nog niet goed vast zitten denk ik dat dit, net als je armen omhoog doen, scheurtjes kan veroorzaken. Maar dat weet ik niet zeker hoor! Ik kon de eerste paar weken sowieso niet bukken omdat ik dan een onwijze steek in m'n tepel kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft volgens mij ook met het inkapselen te maken. Hoe minder je prothesen bewegen, hoe beter :)

Het exacte weet ik van het bukken ook niet.. Weet wel dat ik het zelf erg vervelend vond om te bukken.. Zelfs in de winkel, toen ik na 2 weken een paar kleine dingetjes ging halen en iets uit het onderste schap moest halen, bukte ik met een hand tegen mijn boobs.. Dat is nou zo een 'oeps-momentje' hihi, maar ach... Shit happens :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je het kunt, daar ga ik niet over ;)

Je mag in principe autorijden als je fysiek daartoe in staat bent. Maar dat is meer een verzekeringskwestie dan een boobjobkwestie (bij voor de spier vanaf 1 dag po en bij dual plane of achter de spier vanaf 2 weken po)

Als je namelijk niet in staat bent op acute situaties te reageren, omdat je fysiek beperkt bent (door pijn, ongemak of wat dan ook) dan ben je altijd schuldig als je een aanrijding krijgt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden, heel duidelijk.

Nog 1 ding, er wordt gezegd dat je niet in de volle zon mag zitten. Mogen mijn benen wel in de zon en dan mijn bovenlijf in de schaduw? Heb ik in ieder geval nog een beetje bruine benen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bukken Wist ik ook niet heb toch al best vaak gebukt:( en tja soms moest ik f de katten optillen maar dat was twee seconden. Ik probeer zo min mogelijk zware dingen te doen, mocht al auto rijden vanaf twee weken maar ook nog niet gedaan ben as donderdag 3 weken po dus volgende week maar eens proberen. Zolang ik niet hoef te rijden ect doe ik t ook niet je weet nooit! Beter nu rustig aan dan straks problemen x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden, heel duidelijk.

Nog 1 ding, er wordt gezegd dat je niet in de volle zon mag zitten. Mogen mijn benen wel in de zon en dan mijn bovenlijf in de schaduw? Heb ik in ieder geval nog een beetje bruine benen haha.

ja hoor ik heb gewoon in de zo'n gezeten met mijn benen en buik en de rest durfde ik nog niet. Ik durfde het niet voor mijn litekens en kon ze ook nog niet in smeren omdat ze nog niet helemaal dicht waren. Nu las ik een goede tip gaasjes op je litekens doen of gewoon een extra topje aan op je boobs dus dat ga ik van de week doen! Hihi ben Echt wit aan het worden bah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het zonnen...

In de eerste twee weken is het ook niet prettig denk ik.. Naast dat het gewoon een wond is, je borst. Ook al is het vanbuiten dicht, vanbinnen is het niet genezen :)

Een hogere temperatuur komt het wondgenezingsproces niet altijd ten goede. Ook het vermeerderen van evt bacterien die in je lijf zitten, gaat sneller als het warmer is dan wanneer je lichaam de normale lichaamstemperatuur heeft...

Er zijn er die dit tegenspreken, maar ga maar eens vol in de zon zitten als je griep hebt.. Dan voel je je de dag erna niet echt beter ;)

Na een week of drie kun je langzaam wel opbouwen in de zon. Bedek idd je littekens wel, ook als je in het eerste jaar na je bv een bikini aantrekt. Een bikini beschermt niet tegen UV-stralen, gewone kleding wel.

Dus ook onder je bikini even je littekens insmeren met een goede sunblock. Huid van de littekens is gevoeliger dan huid die je al langer hebt :)

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha, dat weet ik dus niet :45:

De ene pc zegt van wel, de andere zegt dat je 6 weken op je rug moet.... Daar zijn de meningen het meest over verdeeld..... Ik vond het zelf echt niet prettig om op mijn zij te liggen... En zelfs na 6 weken pakte ik er een kussen bij om tegen de boobs te houden als ik op mijn zij ging liggen.. T was gewoon te zwaar :106:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoe doen jullie het als je je fiets bijvoorbeeld in een fietsrek zet? Ik moet twee weken na mijn bv met de fiets naar het station en daar is het verplicht om ze in de fietsenrekken te zetten maar je moet de fiets dan wel een stukje optillen..

Ja, dat is idd wel een dingetje...

Ik heb ook gehad dat toen ik weg wilde dat er allemaal andere fietsen voor mijn fiets stonden, toen heb ik een fiets opzij gezet, dat voelde daarna niet zo goed eigenlijk, maar was automatisme, ik had zelfs iemand bij me die het had kunnen doen, maar gewoon niet aan gedacht...

Zou voorzichtig naar achter trekken lukken? Anders denk dat even voorzichtig met beleid optillen niet zo veel kwaad kan, maar dat weet ik ook niet zeker...

En anders misschien een voorbijganger om hulp vragen en evt een smoesje verzinnen of gewoon zeggen dat je geopereerd bent en dat dit nog niet zo goed gaat? (dat is de waarheid, maar je hoeft natuurlijk niet te zeggen waaraan je geopereerd bent).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.