Ga naar inhoud

Richtlijnen borstvergroting


Gast Ginny

Aanbevolen berichten

Op de site van de NVPC vond ik erg veel informatie in de richtlijnen voor de plastische chirurgie, voor borstvergroting.

Van voorlichting en risico's over ruwe of gladde, anatomisch of rond, grote implantaat tot wel of geen drains, kapselvorming, rimpelvorming,

en her operaties (20% in 10 jaar tijd) 26 bladzijdes met info.

Ook de financiële gevolgen komen aan bod. De verwachting is dat in de toekomst de patiënt, kosten van verwijdering bij kapselvorming of scheuren zelf moet betalen.

Uitgangsvragen
Wat zijn consequenties, risico’s en gevolgen voor de patiënt die een borstvergrotende
operatie laat uitvoeren?
Welke aspecten dienen aan de potentiële patiënt die een borstvergroting wil ondergaan
gevraagd (anamnese), onderzocht (lichamelijk onderzoek) en besproken (verwachtingen,
risico’s, consequenties en verwachtingen) te worden?
Welke chirurgisch technische aspecten zijn van belang bij de succesvolle uitvoering van een
borstvergroting
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede info als voorbereiding op een bv! Bijna 20% kapselcontractie na 10 jaar met Allergan implantaten. Er staat ook dat screening alleen een hoog percentage duidelijkheid oplevert bij vrouwen met klachten. Bijv. bij vrouwen met pijn is er meer dan 80% kans iets te ontdekken met een MRI. Dat zei de pc die mijn ha voor mij consulteerde ook over echo's. Ik zal dat op het consult ook nog even vragen. Verder nog: 'Het beleid in Nederland is zo dat we geen vervanging doen van borst implantaten

indeine er geen klachten zijn: dus ook niet bij kapotte borst implantaten'. Erg zeg, scheuren gaan toch vaak samen met kapselcontractie? Dan kun je toch maar beter op tijd zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede info als voorbereiding op een bv! Bijna 20% kapselcontractie na 10 jaar met Allergan implantaten. Er staat ook dat screening alleen een hoog percentage duidelijkheid oplevert bij vrouwen met klachten. Bijv. bij vrouwen met pijn is er meer dan 80% kans iets te ontdekken met een MRI. Dat zei de pc die mijn ha voor mij consulteerde ook over echo's. Ik zal dat op het consult ook nog even vragen. Verder nog: 'Het beleid in Nederland is zo dat we geen vervanging doen van borst implantaten

indeine er geen klachten zijn: dus ook niet bij kapotte borst implantaten'. Erg zeg, scheuren gaan toch vaak samen met kapselcontractie? Dan kun je toch maar beter op tijd zijn.

Ik vond de info ook goed, wat ik jammer vind is dat deze info niet van de pc komt! Althans niet bij mij, heb het al eerder geschreven de voorlichting is bar slecht die we krijgen.

In de richtlijnen staat duidelijk dat de pc goede voorlichting moet geven.

Waar ik ook van schrik is dat je in de toekomst, de operatie verwijdering bij kapselcontractie of scheuren zelf moet betalen.

Dat betekent dat er gemiddeld € 3500,- bijkomt, naast de kosten van nieuwe implantaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is echt belangrijk dit te lezen naast je consulten als je voor bv gaat. Net als de brochure van Allergan - daar staat ook veel algemene borstimplantateninfo in. Nvpc legt dan weer uit wat wij van Amerikaanse standaarden niet overnemen. Wat het verhaal van "geen relatie met ziekte" betreft, denk ik dat ze hun business beschermen. IGZ waarschuwt, veel individuele pc's beamen dat ze vaak dit soort gevallen tegenkomen. Zelfs een pc als Van Selms die een paar jaar gelden nog bij hoog en laag beweerde dat de nieuwe implantaten niet lekken, legt nu uit dat je pas een x aantal maanden na explantatie de oksel schoon moet maken, omdat de migratie van siliconendeeltjes nog een tijdje door gaat. En hij stuurt vrouwen met klachten nu meteen naar de VU (Nanyakkara, siliconenpoli).

Wat baby's en moedermelk betreft, volgens mij kunnen siliconen ook bij de baby zelf terechtkomen voor de geboorte, omdat ze door het lichaam migreren. Ze zijn in organen gevonden. Je hoort wel van vrouwen die kinderen voor en na de bv hebben gekregen, en die erna geboren zijn vertonen klachten. Allemaal nog anecdotisch materiaal, maar vraag me af wat in de toekomst uit onderzoek gaat blijken. Dan nog het "onduidelijk wat de cohesiefste prothesen voor effect hebben na een ruptuur", er is echt al bewijs dat ze in de oksels komen en dat de envelop helemaal uit elkaar kan vallen.

Ze geven wel toe dat er "theoretisch kans is op ASIA bij daarvoor vatbare vrouwen". Ik kan me voorstellen dat alles inclusief echo's en MRI's in de toekomst zelf betaald moet worden, ook al wordt het voorgeschreven door pc's. De laatste keer in contact met de verzekering en de huisarts waren ze al veel strenger dan een paar jaar geleden. Ik blijf erbij, wees dan ook heel streng voor pc's die hun patienten niet goed voorlichten en niet goed opereren. Je hoort toch dat pc's die implantaten direct onder de huid hebben geplaatst, achterstevoren of ondersteboven, nog gewoon aan het werk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx, goede en eerlijke info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx, goede en eerlijke info!

Dat vind ik ook, informatie die ik graag had gekregen toen ik mijn eerste bv kreeg.

Maar ik begrijp dat niet alle informatie van nu, 24 jaar geleden beschikbaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ginny nu kun je veel meer opzoeken dmv internet .

Wat had je anders gedaan dan als je de info van nu 24jr terug had gehad??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ginny nu kun je veel meer opzoeken dmv internet .

Wat had je anders gedaan dan als je de info van nu 24jr terug had gehad??

Mijn eerst bv is me aangeraden door de huisarts, dat zal nu nooit meer voorkomen. Ik kan me de opmerkingen nog goed herinneren die ik kreeg over het feit dat ik zo plat was... maar zelf was ik nooit op het idee gekomen om 'n bv te nemen.

Als ik de info van toen had gehad, was ik er niet aan begonnen. Om de 10/15 jaar een wissel, nee daar had ik niet voor gekozen!

24 jaar geleden dacht men dat het 'n eenmalig iets was en je de rest van je leven alleen maar plezier van zou hebben.

Toen ik 15 jaar geleden 'n wissel kreeg, dacht ik gewoon pech te hebben omdat ik protheses had waar in Amerika veel ophef over was. Ook toen dacht men dat het bij de 2e operatie zou blijven....

Met deze info, en weten dat ik om de zoveel jaar een operatie moet...kies ik voor verwijderen.

Verlost van pijnklachten, krantenkoppen, jaren aftellen wanneer moet ik weer, spookverhalen, en tegenstrijdige informatie, dat lijkt me heerlijk!

Dat wil niet zeggen dat ik tegen 'n bv ben, ik weet hoe mooi het kan zijn....;) Ik zou er alleen zelf niet meer voor kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd waar wat je zegt , ik ben 30 dan zou ik nog ongeveer

5 wissels moeten , en dan laat je ze als oma zitten of explantatie? Die vragen

Spelen ook steeds door m'n hoofd .

Heb je nu een explantatie gehad of komt dat nog?

Die pijnklachten kwamen die van de bv of ergens anders van??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank zei dit forum wist ik

toen ik voor m'n bv ging dat ik na 10-15jaar voor een wissel moest

en hier heb ik nu 2,5jaar PO al geld apart voor staan.

Dat je elke 10-15jaar dient te wisselen is inderdaad niet iets wat je achteraf te weten wil komen, dan zou ik me ook bedrogen voelen.

Als ik iets van 80jaar ben denk ik dat ik ze laat explanteren, dan wil je niet meer voor een wissel moeten gaan. Dan draag ik wel gewoon van die losse prothese voor in de BH, die er voor kanker patiënten zijn.

X

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd daar wil je niet achter komen na een bv, ik dacht

Ook altijd dat ze levenslang konden zitten.. Maar blijkt dus

Van niet..

Maar is het dan ook zo dat je elke wissel groter

Moet gaan of dat niet?

Maar zo je als 80jarige nog wel geopereerd mogen worden

Door de pc? Hoe ouder hoe meer risico's.

Ben wel benieuwd hoe oud de oudste patiënt van een pc is die

Voor wissel ging

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Tijgertje ik voel me ook bedrogen, daarnaast in de steek gelaten... het was medisch en zou medisch blijven, en nu er problemen zijn kan ik er voor 'n deel zelf voor opdraaien. Ik ben alleenstaand met 'n baantje van 24 uur, dus financieel een grote strop...moet het dan ook lenen.

Leonie, de explantatie moet nog komen. Mijn pijnklachten zijn begonnen na de wissel van 15 jaar geleden, de operatie was 'n drama maar buiten dat bleef ik pijn houden. Het eerste half jaar was het ergst door gekneusde ribben. Pijn van het plooitje dat op 'n zenuw drukte..en het gevoel van blauwe beurse plekken zijn altijd gebleven.Uiteraard ben ik verschillende keren terug geweest, maar pc zei dat een nieuwe operatie ook weer nieuwe problemen met zich mee kon brengen.

Het afgelopen 3 kwart jaar meer pijn, maar dat komt door het scheurtje.

Bij 'n wissel moet je voor groter gaan omdat bij kapselverwijdering, die ruimte ook gevuld moet worden. (Volgens pc laatste consult en dat heb ik ervaren bij wissel).

Ook als je 80 bent kan je ze niet zomaar laten zitten, kapselcontractie kan pijnlijk zijn en gescheurde protheses moeten er zeker uit.

Of je op die leeftijd nog geopereerd kan worden ligt aan je gezondheid. Een van de oudste patiënten, ken jij ook... Adelé Bloemendaal heeft op 77 jarige leeftijd een wissel gehad. Ziekenhuis wou er niet zomaar aan beginnen, omdat ze gezondheidsklachten had waaronder 2 beroertes en hartritmestoornissen. Ze is uiteindelijk door 'n privé kliniek geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bv pc en ook een andere pc die ik twee keer bezocht heb over de loop van een aantal jaren, zeiden beide dat ik nooit meer hoefde te wisselen. Ik was zelf wel van plan om na tien jaar te wisselen voor de zekerheid, maar in de tussentijd is er heel veel gebeurd, waardoor mijn inkomen lager is geworden en mijn spaarpot leeg. Het zou nu krapaan kunnen over twee jaar, misschien, maar gelukkig hecht ik nu geen waarde meer aan prothesen, zodat ik niet erg opzie tegen explantatie. Ik denk dat elke tien jaar wissel ook optimistisch is, omdat je huid natuurlijk steeds slapper wordt door ouderdom, en door het gewicht van de prothesen. Daarnaast neemt met elke operatie de kans op kapselcontractie toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tien jaar optimistisch ? Bedoel je dat het in de praktijk vaker / eerder moet dan 10jr?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naarmate je ouder wordt en meer wissels hebt gedaan, denk ik van wel. Dit stukje van pc Van Rappard legt het principe uit zonder de factor ouderdom (van de Velthuis site):

"Er is ultieme aandacht en precisie nodig om een borstvergroting echt te laten slagen. Het moet echt in één keer goed zijn. Zo is het risico op kapselvorming voor een groot deel afhankelijk van eventuele complicaties tijdens de ingreep. En een heroperatie vergroot de kans op problemen in de toekomst. Dus moet tijdens de ingreep echt alles vlekkeloos verlopen. Je krijgt namelijk maar één kans op de hoofdprijs..."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bv pc en ook een andere pc die ik twee keer bezocht heb over de loop van een aantal jaren, zeiden beide dat ik nooit meer hoefde te wisselen. Ik was zelf wel van plan om na tien jaar te wisselen voor de zekerheid, maar in de tussentijd is er heel veel gebeurd, waardoor mijn inkomen lager is geworden en mijn spaarpot leeg. Het zou nu krapaan kunnen over twee jaar, misschien, maar gelukkig hecht ik nu geen waarde meer aan prothesen, zodat ik niet erg opzie tegen explantatie. Ik denk dat elke tien jaar wissel ook optimistisch is, omdat je huid natuurlijk steeds slapper wordt door ouderdom, en door het gewicht van de prothesen. Daarnaast neemt met elke operatie de kans op kapselcontractie toe.

De gedachte aan explantatie daar schrok ik in eerste instantie heel erg van, maar de afgelopen maanden genoeg "onderzoek"gedaan en gesprekken gehad.... waardoor ik nu denk laat maar komen. Waar ik nog wel tegenop zie is de reacties, men gaat het toch zien, ook al heb ik nu geen extreem grote borsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ginny,

Ook ik heb een BV nu 11 jaar dat weet je, en tot nu nog goed. (afkloppen natuurlijk)

Dankzij dit forum ben ik er achter, zo lang het goed zit ben tevreden en laat het zo! ipv maar effe wisselen voor een maatje meer.

Ik vind het super dat jij ook deze kant van het verhaal geeft over een BV wat de tegens zijn.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die zullen zeggen, ja alles heeft een risico. (dat zeg ik ook, maar bij jou was het gratis en medisch! in eerste instantie)

Dat klopt idd, maar ik denk wel zoals jij ook zegt! dat er veel dames achter hun oren krabben en het overdenken voor ze eraan zullen beginnen.

Ook dat idd heel veel PCs jou echt niet alles vertellen! vandaar dat je dus tot in den treure zelf onderzoek moet doen, en niet alleen aan de euro's denken.

Niet zoals sommige (een pakje boter kopen en maar raak wisselen, omdat het maatje niet bevalt).

Heb erg veel respect voor je, dat je alles met ons deelt en ook de weg die je af legt.

Het is natuurlijk ieder zijn keuze, maar wel slim idd dat mensen eens goed nadenken ipv HUP doe maar (en och doet die PC geen 400cc neem effe een andere! die doet dat misschien wel 500cc bvb).

Oh en die PC is voor op de spier :blink: en die andere gaat voor onder de spier :blink:, nmw moet elke PC dit kunnen en geen voorkeur hebben.

Maar goed, ook hierin weer iedereen een andere mening.

Soms lijkt alles te mooi om waar te zijn, en dat is het vaak dan ook.

Ik ga voor JOU duimen!

En zeker ook dat je de mooiste en beste explantatie krijgt die je maar wensen kan, met de beste PC die je kan vinden! en een PC waarvan jij wil dat hij jou opereert.

xxxxxxxxxxxxx gekke Twijfel, hoop dat je alles snel achter de rug hebt :53: :53: :53: en natuurlijk snel iets meer weet! xxxxxxxxxxxxxx

Bedankt Twijfel, lief van jou! :)

Je hebt gelijk een wissel voor 'n maatje meer niet doen, de risico's worden alleen maar groter.

Het gaan voor 'n pc die meer cc plaatst, dat begrijp ik ook niet. In de richtlijnen hierboven staat ook duidelijk dat 'n te grote prothese rimpeling en plooitjes geeft. Maar goed de voorlichting klopt ook niet, er zijn nou eenmaal pc's die beweren dat het niet zo is.

De hoeveelheden vind ik ook enorm, vraag me af of vloeibare siliconen 'n andere maat geven dan cohesieve?

Ik ging van niets naar 'n B door 110 cc, na mijn wissel moest er door kapselverwijdering 180 cc in. Hoe gaat dat dan als je begint met 500 en je krijgt 'n wissel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lezen 2 dagen voor je geopereerd wordt is dan weer slecht tegen de zenuwen :P

Sorry dat is echt niet de bedoeling!

Aan de andere kant jij bent op de hoogte van wat de risico's zijn, dat was ik niet.

Succes met je operatie :116:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jolien, je gaat iig naar een goede chirurg, je laat geen heel grote prothesen implanteren. Dat zijn al twee belangrijke factoren voor een duurzaam resultaat. Heel veel succes morgen! :71:

Ik denk dat als je met een groot aantal cc's begint, je eerder toe zult zijn aan een lift. De huid rekt enorm uit en wordt dun, elke dag dat gewicht eraan, het is een kwestie van tijd. Ook schijn je op den duur zelfs met dual plane een double bubble te kunnen krijgen, omdat de spier de prothese toch iets tegenhoudt. Dat zijn ook redenen voor heroperatie. Op de spier heb je dan weer grotere kans op kapselcontractie.

Van cohesieve siliconen heb je meer cc nodig om hetzelfde volume te krijgen. Op mijn volume (270 cc) scheelde het ca. 50 cc. tussen cohesief 1 en cohesief 3. Als ik van tevoren had geweten dat 270 cc een F zou geven bij mij, had ik ervoor bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dus als je voor coh 2 gaat zou je meer ccs nodig zijn als bij coh 1? Als je bijv een C kleine d wilt bereiken?

Succes jolien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.